Skrevet av Emne: Trenger tilbakemelding fra andre laktose intolerante  (Lest 4819 ganger)

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Jeg vurderer å gå til innkjøp av Optimum Nutrition sitt 100% whey, men er dessverre laktose intolerant.

Og som jeg har forstått kan man få symptomer med inntak av dette pulveret fordi det ikke er 100% isolat.

Ingen av nettbutikkene har smaksprøver å sende ut på dette merket, derfor lurer jeg på om det er noen andre laktose intolerante der ute som har prøvd ut dette merket?

Hvis så; beskriv hvordan dere taklet inntaket? Eventuelt hvor mye du brukte (antall gram), hvordan du brukte det (tilberedning - i grøt, shake) osv.

Takker for den som tar seg tid. Smiley
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Er du 100% sikker på at det er laktosen du reagerer på i melk, og ikke et av proteinene? (som oftest kasein)
Et alternativ for laktoseintolerante kan være å innta enzymer, men for alle er antakeligvis dette ikke godt nok. Det vil avhenge av hvor mye (eller lite) laktase man klarer å produsere.
Du vil nok uansett kunne ha nytte av et godt probiotisk produkt. I helsekostproduktet molkosan (konsentrert syrnet myse) finner du bl.a. bakterier som er i stand til å produsere laktase, slik at du kan få naturlig høyere nivåer av det og dermed være i stand til å tolerere større mengder melkesukker enn ellers.

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Tror ikke det er kaseinproteinet sin skyld. Ost (gul-, brunost, cottage cheese, mager kesam osv.) får jeg ingen bivirkninger av. Heller ikke andre melkeprodukter.
Men når det kommer til proteinpulver basert på myse så blir jeg veldig dårlig av alt annet enn isolater.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Hva med å benytte soya eller egg i stede?

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Hva med å benytte soya eller egg i stede?
Soya kommer ikke på tale pga. den naturlige økning av østrogen det gir.

Egg har jeg hørt skal smake helt forferdelig, og jeg slet også med egg allergi da jeg var yngre.
Ønsker ikke å fremprovosere noe mer enn strengt tatt nødvendig.

Grunnen til at jeg ønsker å prøve meg på ON er at de skal være veldig god smak og har et bredt spekter av varianter.

Import fra utlandet gjør også at du kan få det veldig billig.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Soya kommer ikke på tale pga. den naturlige økning av østrogen det gir.

For å avgrense dette litt.
Sitat fra wiki:
"Soy is also rich in estrogenic compounds such as genistein and daidzein; however, research is conflicting as to whether or not it can cause increases in estrogen in males.[22]

A recent study by Goodin et al. found that 56g of soy protein powder per day caused serum testosterone to fall 4% in four weeks in a test group of twelve healthy males. (Please note that there was an error in the abstract that said 19%, and this figure was erroneously reported by the media. If you read the article, you will see that it reports 4% and not 19%. Please see the following Web site for a more complete analysis of this study and the error in its abstract: http://findarticles.com/p/articles/mi_m0KFY/is_9_25/ai_n27410483.) According to the study, this data supports further studies of these hormonal effects as a mechanism in prostate cancer prevention. [23] However, a study conducted by the Miami Research Associates refutes the finding of the Goodin study, finding that soy protein had no significant impact on testosterone levels in healthy males. [24] In fact, only one participant in the Goodin study actually saw a drop in testosterone. The participant in question had testosterone levels 200% higher than all of the other subjects, and during the study, his levels dropped to bring him in line with the other participants. The Goodin study did not conclusively suggest that the participant's erratic testosterone levels were related to the soy protein."

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Tror ikke det er kaseinproteinet sin skyld. Ost (gul-, brunost, cottage cheese, mager kesam osv.) får jeg ingen bivirkninger av. Heller ikke andre melkeprodukter.
Men når det kommer til proteinpulver basert på myse så blir jeg veldig dårlig av alt annet enn isolater.
Hvis du kan spise brunost uten symptomer, er det ikke laktoseintoleranse du lider av. Brunoster (myseoster) er det melkeproduktet med desidert høyest innhold av melkesukker, opp mot 40 g per 100 g vare.

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

For å avgrense dette litt.
Sitat fra wiki:
"Soy is also rich in estrogenic compounds such as genistein and daidzein; however, research is conflicting as to whether or not it can cause increases in estrogen in males.[22]

A recent study by Goodin et al. found that 56g of soy protein powder per day caused serum testosterone to fall 4% in four weeks in a test group of twelve healthy males. (Please note that there was an error in the abstract that said 19%, and this figure was erroneously reported by the media. If you read the article, you will see that it reports 4% and not 19%. Please see the following Web site for a more complete analysis of this study and the error in its abstract: http://findarticles.com/p/articles/mi_m0KFY/is_9_25/ai_n27410483.) According to the study, this data supports further studies of these hormonal effects as a mechanism in prostate cancer prevention. [23] However, a study conducted by the Miami Research Associates refutes the finding of the Goodin study, finding that soy protein had no significant impact on testosterone levels in healthy males. [24] In fact, only one participant in the Goodin study actually saw a drop in testosterone. The participant in question had testosterone levels 200% higher than all of the other subjects, and during the study, his levels dropped to bring him in line with the other participants. The Goodin study did not conclusively suggest that the participant's erratic testosterone levels were related to the soy protein."
http://meeting.ascopubs.org/cgi/content/abstract/22/14_suppl/4611

Vet at der er litt flisespikkeri, men jeg velger å ligge på den sikre siden.

Hvis du kan spise brunost uten symptomer, er det ikke laktoseintoleranse du lider av. Brunoster (myseoster) er det melkeproduktet med desidert høyest innhold av melkesukker, opp mot 40 g per 100 g vare.
Sier noe der.
At jeg tåler den kan kanskje ha noe med at den er gjort på geitemelk?
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sier noe der.
At jeg tåler den kan kanskje ha noe med at den er gjort på geitemelk?
Det skal ikke ha noe å si. Melkesukkeret er det samme i geitemelk som i kumelk, morsmelk og melk fra andre pattedyr. I vanlige brunoster finner du dessuten en blanding av ku- og geitemelk, med mindre du velger ren geitost.
Under laktoseintoleranse vil dessuten de aller fleste tåle en liten mengde melkesukker uten å få symptomer. Produktet du henviser til innledningsvis er 100% myse, og om det likevel skulle vært bittesmå rester av laktose, ville du høyst sannsynlig ikke reagert på så ørsmå mengder (man reagerer ikke allergisk på laktose)

Hvis du ikke får reaksjoner av myseprodukter gjennom mat, men reagerer på myseprotein i pulverform, sitter vi igjen med muligheten for at det er mysen i tilskuddsform du ikke tåler. Mysepulveret er hydrolysert (delvis nedspaltet), vanlige matvarer ikke. Her kan det teoretisk oppstå peptidsekvenser du reagerer på, men jeg er ikke kjent med at intoleranse for myseprotein er veldig utbredt.
Et annen ting med proteinpulver, er at degenererte (ødelagte) proteiner blir fjernet før ferdig pulver. Da noen proteintyper innen både kasein og myse er mer utsatt for degenerering enn andre, er gjerne sluttproduktet "ikke helt naturlig". Dersom viktige proteintyper ødelegges og fjernes, er det ikke utenkelig at dette kan påvirke din toleranse for produktet totalt sett, da komponenter i maten er synergister - tar du bort det ene, vil det andre slutte å fungere - eller at det i hele tatt skaper problemer.

Men før flere spekulasjoner: hvilke symptomer får du av det du mistenker er laktoseintoleranse?

Når det gjelder å bruke soya som erstatning, så deler jeg din skepsis. Soya bør unngås for enhver pris, og du vet aldri om pulveret er genmodifisert opp og i mente.

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

De første symptomene som inntreffer er magesmerter. Etter en hvis tid må trykket i kroppen lettes på fra endekanalen. Smiley

Magepinen er den verste for meg, den andre for personer omkring meg.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget Mathisen92

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 242

på boksen står det "Allergen information: contains milk, soy" regner da med at det inneholder laktose siden det står som allergiinfo.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

De første symptomene som inntreffer er magesmerter. Etter en hvis tid må trykket i kroppen lettes på fra endekanalen. Smiley

Magepinen er den verste for meg, den andre for personer omkring meg.
Her må du nok være litt detektiv og finne ut av det selv. Men for meg virker det i alle fall usannsynlig at det er melkesukkeret du reagerer på. Ganske få nordmenn er laktoseintolerante, sammenliknet med f. eks. asiatere. Kaseinet er antakeligvis et langt større problem her til lands.

på boksen står det "Allergen information: contains milk, soy" regner da med at det inneholder laktose siden det står som allergiinfo.
Stod det ikke også 0 laktose? Men med innhold av soya kan jo det være en årsak også.

Utlogget Mathisen92

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 242

Sitat
Stod det ikke også 0 laktose? Men med innhold av soya kan jo det være en årsak også.

finner ingeting på boksen om laktose Smiley

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Tror jeg bare får prøve meg på et annet pulver med tilnærmet aminosyreprofil og laktoseinnhold for å se hvordan jeg reagerer på dette.

Ellers kan jeg jo alltids kjøpe den minste boksen de har av ON 100%.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget Mathisen92

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 242

Tror jeg bare får prøve meg på et annet pulver med tilnærmet aminosyreprofil og laktoseinnhold for å se hvordan jeg reagerer på dette.

Ellers kan jeg jo alltids kjøpe den minste boksen de har av ON 100%.

vil absolutt anbefale ON 100%
jeg er ekstremt kresen på smak på pulver, men denne er sykt digg, smaker sjokolademelk : biggrin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!