Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162847 ganger)

Utlogget gampew

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #165 : 11. mai 2011, 12:24 »
Hei.

Har i en god stund hatt noen små problemer med ryggen. Jeg har ikke direkte vondt, men ryggen føles litt rar etter både knebøy, benkpress og markløft. Det som bekrefter at den ikke er 100% er at jeg hører en lyd hvis jeg står med rett rygg og "svaier" fra side til side. Det føles som en knute eller liknende presser ut luft fra lungene eller noe sånn når jeg gjør denne bevegelsen.

Har jeg noen "knuter" i ryggen som bør løses opp eller hva annet kan det være?

På forhånd takk.

Utlogget Sterken95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #166 : 11. mai 2011, 13:11 »
Hei!

Jeg har knepping i albuen min, og har hatt det noen måneder nå. Det er akkurat som noe er løst inni der. Det er ikke direkte vondt, men føles rart og noen ganger kan det være litt småvondt(vans
kelig å forklare). Kan selv se at det er noe som skjer med albuen hvis jeg ser meg i speilet. Vet du hva dette er og er det noe jeg kan gjøre for å få fikset dette?

mvh
Beste løft RAW:

Benkpress: 140kg
Knebøy: 185 kg
Markløft: 200kg

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=130122.msg1894774;topicseen#new

Utlogget aleksgun

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Adam van Koeverden
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #167 : 11. mai 2011, 15:13 »
Hallo. Har fått nå jævlig vondt i leggene i det siste etter jeg har løpt, trenger ikke å være mange meterne men hadde 100m og 60m testing idag, og kunne nesten ikke stå etterpå. Men det går over etterhvert, 5 min etterpå er det bare litt ømt, men hvis jeg rører leggene med hendene gjør det vondt.

På forhånd, takk for svar Smiley
-Life is a dream, dream it! If you can dream it, you can do it-

Utlogget Rivjernet

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #168 : 11. mai 2011, 17:41 »
Hei! Jeg har prøvd alt mulig nå, men det skader ikke å prøve her også gjør det vel!

Har drevet lenge med fotball, men om sommeren for  2 år siden omtrent fikk jeg en kraftig beinhinnebetennelse. Jeg slappet av i korte perioder den gang og ble bedre, men med en gang jeg startet igjen kjente jeg den rivende smerten foran på leggen. Jeg kunne jogge flere mil uten å merke noe, men med EN gang jeg skulle spurte/hoppe kjente jeg smerten.

Så jeg tok et valg å slappet av med all aktivitet i en periode på litt over et halvt år, og beina kjentes helt fantastiske ut. Varmet opp skikkelig kjente at dette kom til å gå bra, men med en gang jeg tok i litt hardt kjente jeg smerten komme tilbake igjen i leggene.

Så jeg tok et par turer til fysioterapaut, noen turer til naprapat. Eneste jeg følte hjalp litt var den behandlinga jeg fikk av naprapaten da jeg klarte diverse hoppøvelser uten smerte i 2-3 dager ellerno. Men det gikk raskt tilbake igjen til den gode gamle smerter når jeg spurter/hopper men ikke når jeg jogger.

Fikk tatt en tur til ortoped og BANG jeg hadde høy vrist og var hulfot. Jeg fikk såler og tok det rolig med en joggetur i uka med de nye sålene og samtidig var jeg innom og tok en akupunktørbehandling 4-5 ganger.

- Nå har det gått 4 uker siden jeg fikk sålene og jeg har ikke merket særlig til bedring. Tok kontakt med naprapaten igjen og hun påstod at det kanskje var flere grunner til smertene mine, mulig en liten beinhinnebetennelse i tillegg til stive muskler i fremre leggene. Nå har det gått såpass lang tid og jeg har brukt alt for mye penger på de jævla beina mine og begynner  bli drit lei det meste. Altså rolig jogging er okey, men jeg vil tilbake til det stadie hvor jeg kan spurte og hoppe igjen uten noe ubehag i beina!

Burde jeg fortsette med naprapaten eller har du noen andre tips?Huh

Takker for mulig svar på forhånd.

Utlogget nidhamu

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 94
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 94

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #169 : 11. mai 2011, 19:26 »
Ser det er mange som stiller spørsmål ang vond rygg, har les gjennom men vill spørre seg selv de jeg ike passer helt under deres kategori.

Er en gutt på 17, 180 høy og veier 73 kg.
Sliter med vond/stiv krosrygg, har slitt med dette over ca 3 år.

Smertene oppstår under flere oimstendigheter. Om jeg sitter kjenner jeg det blir stivt etter kun noen minutter (10-15 min) denne stivheten kan gå over til smerter om jeg fortsetter å sitte. Disse smertene sitter omtrent midt på korsryggen over et relativt stort område (to håndlfater) må ofte opp å gå om jeg sitter lenge ved mye lekser ol. Smertene kommer gradvis, fra å være helt fin til smertefult som beskrevet tidligere. Det er altså ingen stikkende smerte og sprer seg ikke noe nedover føtter ol.

Jeg har sluttet å trene styrkeøvelser som går mye på korsrygg, (markløft, sittende roing) og har i det siste trent mye plankeøvelser, ab-weel og slyngeøvlser. Jeg føler jeg har blitt noe bedre den siste tiden. Her forelden kjørte jeg eet sett med veldig lett markøft og det samme med sittende roing, for å kjøre en slags test på hvorden det lå ann. Under utførelse fikk jeg ikke noe vondt, (får ellers aldri vondt under utførelse) men dagen etter derimot var jeg ekstremt stiv.

Om jeg ikke sitter eller trener styrke (som trigger korsryggen) kjenner jeg lite. Om jeg f.eks er i fjellet og går turer over flere dager vil jeg på ingen av disse dagene kjenne noe. Både gange og løping er smertefritt.

Var til en kiropraktor for ca 1 år siden pga. jumpers knee. Han mente dette kunne ha med stiv korsrygg å gjøre og han mente og at den ene foten var lengre enn den andre. Han la en punke med post-it lapper (0,5 cm tykk ca) under helen og så at det da ble bedre.

Spørsmålet mitt er rett og slett hva jeg bør gjøre for å bli kvitt plagene. Er ganske sikker på at styrkeøvelser på mage og rygg hjelper men har nå gjort dette i 2-3 måneder uten noe særlig forebdring. Er det tøyeøvelser jeg burde kjøre? eventuelle andre øvelser?

Ble mye info på en gang det, vil bare du ska få et så stort bilde av smertene som mulig Smiley

På forhånd Takk!  Smiley
Things don't just happen - Take action - Make your dreams come true...

Logg med bilder --> http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104208.msg1577208;topicseen

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #170 : 12. mai 2011, 08:00 »
Hei!

Etter en kraftig overtråkk på venstre ankel for 2 år siden har jeg slitt når jeg sykler. Særlig styrketråkk. (30 tråkk pr. mins med tung belastning).

Jeg tråkker lett over om jeg spiller fotball og kontrer eller snur meg raskt. Slike store kraftoverføringer tåler den dårlig.
Ankelen gir av og til etter om jeg går i trapper eller går i ulemt terreng i skog og mark.
Blir nesten som at noen sparker meg bak kneet med strak fot, slik at jeg må bøye meg ned ufrivillig.
Skjønner?

Leddet lager også litt rare gnikke og knorpelyder om jeg roterer ankelen eller vipper foten opp og ned. Kjenner ingenting til vanlig, eller på normale sykkelturer.
Etter en hard oppkjøring mot sykkelsesongen, så merker jeg at ankelen er "rar".
Virker som den er litt stivere, og det føles som det er noe som jobber inne i ankelen.

Går det an å gjøre noe for å få den sterkere? I form av trening eller behandling.
Har hørt om akilles massasje og litt div. Hva mener du?

Utlogget Orph

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #171 : 12. mai 2011, 20:41 »
Fantastisk tråd, akkurat det jeg er ute etter. Dette er min første post, men det blir nok ikke min siste.

Jeg er en 26 år gammel mann, som har trent av og på siden jeg var liten.

Løping har alltid vært et problem for meg, noe jeg antar har sin årsak i at føttene mine overpronerer ganske voldsomt (dvs. at de "knekker" utover i det hælen demper støtet). Sprinting har aldri vært et problem, men jogging f.eks, er et mareritt. Jeg har også en nokså tung kroppsbygning, med relativt store muskler, selv om jeg aldri trener, og noen kilo for mye som seg hør og bør (vil tippe fettprosent som varierer mellom 18% og 20%). Matchvekten min har stort sett ligget rundt 83kg fordelt på 178cm.

Da jeg var 20 begynte jeg å utvikle ryggsmerter, som kom og gikk, egentlig helt uavhengig av hva slags aktivitetnivå jeg holdt. Dette har gjort, og gjør seg fortsatt spesielt gjeldende når jeg står oppreist over en viss tid (på kjøkkenet, f.eks, når jeg lager mat som tar litt tid, merker jeg det godt), eller når jeg bedriver lite varierte aktiviteter mens jeg går (jeg jobbet i restaurant, hvor jeg av og til var servitør, og da merket jeg det også veldig godt). Å gå i seg selv er ikke noe stort problem. Da jeg var 21-ish gikk jeg et par ganger til kiropraktor, og fikk beskjed om at jeg hadde litt stiv rygg, som ble litt bedre med litt knekking og brekking, men at det ellers var lite å utsette på ryggraden min. Jeg ga meg etterhvert, da smertene forsvant i det jeg sluttet i min daværende jobb.

Her er kjernen: Jeg har de siste månedene bedrevet ganske målrettet styrketrening, hvor knebøy er en av øvelsene. Siden jeg startet, har jeg økt mye i kroppsvekt, og begynt å få meget god fremgang, men forrige fredag vred jeg ryggen littegrann da jeg skulle ta den siste repetisjonen i knebøy, med en god dose jern på skuldrene, og fikk umiddelbart ganske vondt i ryggen. Smerten er på samme sted som den alltid har vært; Mellom thoracolumbar fascia og erector spinae på min høyre side. Siden da har smerten kommet og gått (stort sett kommet dog), med mye større intensitet enn tidligere. Jeg opplever ingen "stråling" nedover setemuskulatur eller ben (har dog tidligere opplevd en stikkende smerte midt på leggen, som antakeligvis er relatert til ryggplagene). Jeg har forsøkt å gjennomføre forsiktige treningsøkter i etterkant. På mandagen gikk det ganske fint en stund, dog med noe ubehag i det jeg løftet manualene fra bakken, men da jeg skulle ta stående hammer curls, "kollapset" ryggen min sidelengs (pga. voldsomme smerter), og jeg haltet meg hjem, tok et par ibux, noen strekkeøvelser, og gikk meg en lang tur. Dagen etter var smertene helt borte, og jeg prøvde igjen i går. Smertene var sterkere under hele økten, uten noe topp eller bunnpunkt, men jeg fikk hvertfall gjennomført overkroppsøvelsene. Som på mandagen, utgikk alle øvelser som hadde med mage, rygg og ben å gjøre. Smerten var markant bare jeg bar vektene, med rette armer ned langs sidene.

Jeg har sittet mye i ro utenom trening de siste ukene, på grunn av eksamenslesing, og jeg har merket at dette har gjort ryggen min litt "sinna", men jeg har bare tilskrevet dette leie arbeidsstillinger. Jeg er erfaren med styrketrening, og teknikken min er fin i samtlige øvelser.

Grunnen til at jeg skriver så langt, er for å prøve å gi et skikkelig bilde av situasjonen.

Ang. hva problemet er: Jeg har svært liten tro på at det er noe galt med selve ryggraden, heller at det kanskje er litt irriterte nerver, eller mest sannsynlig en strukket muskel. Kan overpronasjon i føttene være kilden til problemene?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #172 : 12. mai 2011, 20:51 »
Takker for svar.
Var mye å sette seg inn i der, som du sa. Tror jeg burde oppsøke en fysioterapaut eller kanskje lege. Veldig vanskelig å beskrive eksakt hvordan smertene er, for det varierer på en måte litt, og er på en måte vondt hele døgnet. Men har tidligere hørt at det ene benet mitt er lengere enn det andre, og har mest vondt i den ene siden av korsryggen. Så Det kan jo ha noe med saken å gjøre Smiley
Men takk for at du tok deg tid. Honnør!

Har du vondt nedover i det ene beinet også, eller er det bare ryggen?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ragnarok

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #173 : 12. mai 2011, 23:18 »
Hei!

Er 23 år og har trent styrke 4 ganger i uka, pluss 1 økt med enten innebandy eller sykling.
Begynte med kampsport (k1 og grappling) i tillegg til vanlig styrketrening. Dette resulterte i kraftig senebetennelse i begge armer som kommer fra overtrening. Betennelsen er i albuene, underarmen og litt på håndflatene. Tatt det med ro i 1 mnds tid nå, med null trening de siste to ukene. Trente kun beina lett før de to siste ukene. Gikk først på ibux og ibux gel morra og kveld, men fikk ikke resultat av dette. Fikk derfor en tøffere kur fra mandagen med en kortisonsprøyte man - fredag pluss en brexidoltablett daglig man - søn.  Tatt det fortsatt med ro, men føler ikke at jeg blir noe bedre. Har du noen tips på hva jeg kan gjøre for å bli kvitt senebetennelsen og hva som jeg kan gjøre for å unngå at dette skjer igjen?  Dette begynner virkelig å dra ut i tid og er frustrerende.

Utlogget joakim94

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #174 : 13. mai 2011, 20:24 »
hei!

lurte på en ting, har slitt litt rundt lysken/hofta den siste uka, lurer på hva det kan komme av.. gjør vondt når jeg presser føttene mot det andre beinet, har bare vondt på høyre side. Teknikk i knebøy og markløft er godsjent, men det gjør spesielt vondt i de øvelsene nå. Vet du om noen spesielle tøy øvelser for lysken? er flink til og varme opp bra, dynamisk oppvarming og litt statisk tøying, men tydlighvis ikke bra nok for lysken, jeg har jo brei beinstilling ved knebøy så er jo viktig og tøye lysken da, men vet ikke om noen bra øvelser - så fint om du vet om noen Smiley

btw: rett etter jeg har tatt squat to stand kjenner jeg litt ubehag rundt lysken og hofta, gjør jeg noe galt? eller er dette normalt?

På forhånd Takk! Smiley

 

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #175 : 13. mai 2011, 21:47 »
Hei Msvend

Når det gjelder skulderplagene dine kan de være så mangt, så for å diagnostisere dette burde vi gjort en del provokasjonstester for å ekskludere mulige årsaker. I og med at du ikke beskriver hvordan smerten i detalj: lokal? stråler? evt stråler hvor? tidligere skader? døgnvariasjon etc... blir det nesten umulig å gi en sikker diagnose.

Men på generelt grunnlag KAN dette dreie seg om nedsatt leddstabilitet (dersom man ikke finner annen årsak). Det vil si at rotatorcuffen ikke klarer å sentrere kaput (hodet) på overarmen inn i fossa (ledd"skålen") inne i skulderen. Når du da legger på vekt vil du få en unaturlig bevegelse inne i leddet, som gjør at kaput "vandrer" på en måte som ikke er bra, og som følgelig gir smerter.
Løsningen i dette tilfellet er å trene skulderstabiliserende øvelser i en periode, f.eks. rotasjoner for å styrke de forskjellige musklene i rotatorcuffen.

Den kulen du nevner kan også være forskjellige ting. Acromio-Claviculærleddet ligger i overkant av skulderen, for å nevne ett eksempel.

I og med at dette er plagsomt, og har vært det en stund, ville jeg tatt en tur til en fysioterapeut for å finne ut av dette.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Heisann.
Jeg har i en lengre periode nå hatt problemer med høyre skulder. Brystøktene blir hemmet av at skulderen min gjør vond når jeg trener øvre delen brystet. Derfor har bare trent nedre del i det siste i påvente av at det skal bedre seg, men det har det altså ikke. Øvelser som gjør vondt er brystøvelser i rett og skrå benk. Skulderpress går fint(med rett rygg) og brystøvelser som gjennømføres liggende i "nedoverbakke". I det siste har jeg gått ned noen kilo ifb med beachen og da har en liten bruskkul på høyre øverside av skulderen kommet til syne. Noen ide om hva dette kan være?? Takker for svar.

Mvh Martin
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #176 : 13. mai 2011, 21:50 »
Hei Vetluss

Var det meg selv ville jeg absolutt gjort det. PFSS (Patello Femuralt Smerte Syndrom) kan i mange tilfeller gjøres noe med. Et eksempel på årsak er skjevforhold i muskulær styrke mellom vastus medialis og vastus lateralis, som trekker kneskjellet/patella til den ene siden.
Evt vil du kunne få hjelp med symptombehandling for å se om det i det minste blir bedre over litt tid.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Hei, har hatt patellafomeralt smerte syndrom i 1 år nå, så lurte på om det er lurt av meg og gå til en fysioterapeut?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #177 : 13. mai 2011, 22:17 »
Hei Thegreatestfeeling

Det kan være mange årsaker til det du beskriver, og dessverre umulig å diagnostisere uten å ha sett på deg. KLikkelyden kan være det som kalles krepitasjon, som er en betegnelse på leddlyder, eller det kan være en sene som kommer "i veien".

Mulighetene er altså mange, og må undersøkes.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei! Har i 2-3 år hatt plager med øvelser som direkte targetter skulder, militærpress, skulderpress etc. Kommer klikkelyd på "nedturen" av løftet uansett hvor mye jeg varmer opp. Er ubehagelig og gjør at jeg ikke kan utføre øvelsene optimalt, kan dette gjøres noe med? Mvh max
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #178 : 13. mai 2011, 23:00 »
Hei Gampew

Det kan godt være snakk om "muskelknuter", spesielt i og med at du ikke beskriver noen akutt hendelse, utstrålinger til bena etc.
Men dessverre er det vanskelig å være spesifikk uten å undersøke deg.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Hei.

Har i en god stund hatt noen små problemer med ryggen. Jeg har ikke direkte vondt, men ryggen føles litt rar etter både knebøy, benkpress og markløft. Det som bekrefter at den ikke er 100% er at jeg hører en lyd hvis jeg står med rett rygg og "svaier" fra side til side. Det føles som en knute eller liknende presser ut luft fra lungene eller noe sånn når jeg gjør denne bevegelsen.

Har jeg noen "knuter" i ryggen som bør løses opp eller hva annet kan det være?

På forhånd takk.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget andersop

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 450
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 450

  • "Grip it, and rip it!"
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #179 : 14. mai 2011, 19:53 »
Heisann!

Har eit spørsmål ang. skuldra mi. Det har seg slik at eg opplev at den knekk når eg trenar eller er i aktivitet ellers. Spesielt dersom eg lyftar armane over hovudet, for deretter å heve skuldrane og senke dei att. På vei ned knekk det i høgreskuldra. Men ingen smerte. Det same gjeld når eg tek skulderpress. Det kan virke som om det berre oppstår når eg senkar arma med albogen rett ut. Når eg senkar arma med albogen fram, er det ingen problem. Har heller ikkje merka noko av det under benkøvelsar, med unntak av skråbenk, men der når albogane er 45* ut i forhold til kroppen. Når eg har albogane parallellt med stonga, kjenner eg ingenting. I skråbenken er det litt stikkande smerter på framsida av skuldra. Men ikkje noko knekking.

Kva kan det vere? Kan det vere lurt å ta ein tur til fysioterapaut?
Min logg

Mann, 91 modell, 88kg, 187cm
Mark: 1x200kg, Smalbenk: 1x102,5kg, Knebøy: 1x160kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!