Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162844 ganger)

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #210 : 02. juni 2011, 16:07 »
Hei igjen Patrick. Jeg bare siterer meg selv her så ser du hva det handler om. Du har svart meg tidligere og jeg nevnte at jeg skulle til MR. Fikk som svar på MR'et av legen min at jeg hadde en bitteliten prolaps nederst i ryggen, men at den ikke presset på noen nerver. Den skulle altså ikke ha noen betydning og han sa at ryggen så bra ut. Vondt gjorde det uansett.

Nå de 3 siste dagene har jeg tatt voltaren pga vedvarende smerter i venstre akilles/hæl som ikke ser ut til å gi seg med det første. Bare det å gå gir smerter. Jo lengre, jo verre. Voltarenen har ikke funka veldig bra på akillesen, men du verden  hvor mye bedre ryggen min ble. Det nærmer seg å være såpass bra at den føles bra nok til å løfte markløft med, og det er en dramatisk forbedring. Jeg tenker å slutte å ta voltaren snart, tror du ryggen blir dårligere igjen da? Er i grunnen veldig skeptisk til å fikse ryggen med piller. Det er vel en viss fare for at voltarenen kamuflerer ryggsmertene, da den også har en smertestillende effekt?

Går det an å ha betennelse i "musklene"? Eller er betennelse noe som setter seg i sener/ledd?


Hei!

Jeg har vært litt rundt hos div fagfolk og forsøkt å finne ut av hva som feiler korsryggen min. Problemet er at den er noe forbanna stiv, og smertene stråler ofte ned bak i lårene, ofte også ned i leggene. Jeg droppet øvelser som knebøy, markløft og stangroing for over 1,5 år siden da smertene stadig ble verre og det kom til et punkt at jeg bare var nødt til å slutte med dem  Sad 

Smertene forverrer seg når jeg f.eks. spiller basket med mange vridninger og tyngdepunkt mye framme, som belaster korsryggen ganske mye. Jeg har pleid å gå hjem etter baskettreningene, et par km, siden det virker som at det myker litt opp igjen i korsryggen.

Sist jeg var hos refleksologen nevnte han at smertene kunne skyldes prolaps. Han sier muskulaturen rundt korsryggen er veldig spent. Før jeg starter timen er det ene beinet litt kortere, rundt 1/2 cm, og når han "masserer", altså trykker hardt på muskulaturen rundt så løsner det litt og beina blir like lange. Han sjekker om de er like lange når jeg ligger på ryggen på en benk. Han sier det skyldes bl.a. en veldig spent psoas.

Da jeg dimmet fra militæret var ryggen helt fin. Det var masse ståing og gåing, svært lite sitting, en veldig aktiv hverdag. Null problemer. Så etter endt førstegangstjeneste begynte jeg å sitte mye (som student) og smertene begynte å komme snikende. Ganske nøyaktig ett år etter avsluttet førstegangstjeneste (og mye sitting) var det blitt såpass ille at jeg måtte kutte ut mark og bøy som jeg nevnte.

Begynner å bli veldig overbevist om at det kan skyldes en prolaps, som følge av mye sitting og derav vedvarende trykk i ryggraden. Dager jeg sitter mye føles ryggen verre. Dette gjelder vel sikkert uansett hva slags ryggsmerter man har da..

Har du noen tanker om dette? Tror du ut fra det jeg skriver at det kan være en prolaps? Hvis det evt er det, hva kan jeg gjøre med det? Har testa ut en hau mage/rygg-øvelser. De lindrer der og da, men det blir LANGT fra bra =/  Blir som å ta seg en doc når man har skikkelig vondt i halsen  Tongue
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget slexs

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #211 : 02. juni 2011, 18:57 »
Hei Patrick. Jeg har et spm ang. hoftene.
Jeg trener mye lange turer med tung sekk (15,25,35,45kg) samt 2-3 timer løping annen hver dag.
I det siste har jeg opplevd smerter på fremsiden av hoftebøyeren, dette oppstår somregel etter en time løping/gåing m/ sekk.
blir ikke plaget av dette ellers i hverdagen, kun når jeg trener.
Smerten oppstår når låret blir løftet fremover, og kjennes ut som om den ligger rett under hofte benet.

Jeg hadde før denne smerten mest i høyre side, men nå har den gitt seg helt der og forflyttet seg til venstre side.
Kan dette være en begynnelse på Belastnings skade?

Takk for svar!
Mvh, slexs.

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #212 : 07. juni 2011, 19:45 »
Hei pelle90

Beklager at det er en stund siden sist jeg har vært innom...

De øvelsene han demonstrerer i denne filmen synes fornuftige. Min erfaring tilsier at det er utadrotasjoner i skulderleddet som er den viktigste enkeltkomponenten. Men det å gjøre mange reps i alle skulderens rene bevegelsesbaner er viktig.

Når det gjelder å holde seg unna øvelser, vil jeg si at jeg i en priode ville neddosert, enten vha motstand eller reps, slik at du kan trene disse øvelsene uten å få smerter i en periode.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no



Det var det jeg trodde ja. Anbefaler du å kjøre YTWL da? Hvor mange reps og sett?
Eller er dette bedre øvelser? http://www.youtube.com/watch?v=P6MMD5L7498#noexternalembed
Usikker på hvor mange sett og reps jeg skal ta. Kjørte 20 reps på hver øvelse i 3 sett.
Bør jeg holde meg unna all trening der skuldra blir brukt? f.eks push-ups og benk og dips og sånn?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget LilleF0t

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 094
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 094

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #213 : 07. juni 2011, 19:50 »
Hei,

Har i det siste slitt med stivhet i nedre del av ryggen. Jeg er litt plattfot og merket før at jeg ble sliten dersom jeg sto mye stille og oppreist. Men i det siste stivner jeg og aner litt stikkende smerte ved trening av markløft og/eller ved jogging.

Kan det være noen nerver i klem eller noen stramme muskler som forårsaker dette? Tips?

Takk for svar.


Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #214 : 07. juni 2011, 20:04 »
Hei igjen Cash86

Jeg ville holdt på en stund, så testet litt forsiktig med mer belastende øvelser. Under testperioden er du var for den smerten du hadde før. Viktig med en gradvis oppbygging etter et avbrekk av tunge øvelser.

Så lenge du reduserer belastningen slik at den er smertefri, kan du fortsette med de vanlige øvelsene. Obs: det kan være at rådet ville vært annerledes dersom jeg hadde hatt deg inne til undersøkelse og fulgt deg. Belastning etter skader er individuelt, men trener du uten smerte vil du være trygg.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Stemmer det.

Er i gang med opptrening av rotatorcuff nå (startet for en måned siden), så håper det kan gjøre susen. Så får vi se hvordan det føles når jeg starter med styrke igjen.

Hvor lenge ville du eventuelt ventet før tyngre trening kan gjenopptas?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #215 : 07. juni 2011, 20:14 »
Hei sstians

Jeg ville fått dette testet. Hvis det er snakk om supraspinatus vil den motsatte retningen strekke i muskelen, og provosere smerte. Dvs hvis du "innadroterer" armen, og legger den på ryggen, for så å "trekke" armen ut fra bak på ryggen (if you see what I mean....) vil dette provosere supraspinatus.

Dersom det er muskulært, ville jeg forsøkt å behandlet dette vha triggerpunktene i muskelen, gjerne med nåler kombinert med tøyninger. Det bør gjøre at smertene forsvinner.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Har antageligvis en slags belastningsskade på høyre side av ryggen. Rundt eller i skulderbladet. Tipper selv det dreier seg om infra- eller supraspinatus, helst sistnevnte. Har stått og jobbet mye i én posisjon, med samme bevegelse, en utoverroterende bevegelse. Har en slags brennende følelse under huden, i muskelen, akkurat som et brannsår. Dette kjenner jeg ikke bare når jeg jobber i den stillingen, men også når jeg slapper av, og spesielt når jeg legger meg på ryggen og skal sove.

Hva kan jeg gjøre for å bli bedre? Har sagt ifra på jobben og helt kuttet ut denne enkle arbeidsplasseringen, men har ikke blitt så veldig mye bedre etter det. Er plagsomt...
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #216 : 07. juni 2011, 20:18 »
Hei lolitz

Hvis det er snakk om en betennelse/inflammasjon vil det å fortsette å provosere på en slik måte at du får smerter bare vedlikeholde plagene. Betennelsesreaksjonen får ikke mulighet til å "brenne ut". Dersom du ikke "gjør" noe aktivt for å fjerne smertene, ville jeg unngått provoserende øvelser.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


jeg er ganske sikker på at jeg har en strekk i brystet/armen. det er mest vondt i overarmen faktisk.
spørsmålet er hvor dumt er det å trene med en slik skade? det er vondt når jeg trener og jeg er nok litt svakere i benken, men kjørte greit et par 6ere på 150 i dag. vil det gå over av seg selv eller blir det bare verre?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #217 : 07. juni 2011, 20:20 »
Hei Gorehead

Her ville jeg gått løs på triceps med nåler for å løse ut triggerpunkter i muskulaturen. Disse triggerene vil kunne forkorte muskelen, som gir et økt mekanisk drag i senene i begge ender. Kombiner nåling med tøyninger, så vil den nok roe seg etterhvert.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Jeg plages med tricepsen min når jeg trener, og det er småvanskelig å forklare plagene...
Det er aldri vondt, men veldig ubehagelig. Når jeg trener triceps så kjennes det ut som om noe bare skal "rives av".
Jeg var til legen med dette og han mente jeg hadde overbelastningsskade i tricepsfestene oppe og nede og betennelse i tricepsen. Da får man jo beskjed om å holde seg i ro en uke og man får en resept på en ukes forbruk med voltaren.
Dette hjalp ikke..
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #218 : 07. juni 2011, 20:37 »
Hei Slappy

Det er sant som du sier, at medikamenter kan kamuflere smerte, og derfor er det vanlig å gi Voltaren f.eks i en begrenset periode på rundt en uke. Jeg tolker det som om at du har gått på voltaren en periode nå?

Det som er mulig er å trappe ned, evt ta en pause med medisineringen, for å se hvordan dette påvirker smertene.

En betennelse kommer som oftest av en overbelastet muskel, og setter seg oftest i senene. Sener er overgangen mellom den bevegelige muskelen og det statiske (på en måte) skjelettet. Moralen er at for å unngå en overbelastning tenker jeg at man må trene/bygge seg opp på en slik måte at man fordeler belastningen over på flere muskler, eller slutte med den belastningen som blir for mye. Når det gjelder korsrygg opplever jeg at det er de dype, og svært effektive stabilisatorene som svikter, og ut i fra det du forteller tror jeg at du kan ha noe å hente her. (husker ikke hva jeg skrev forrige gang...)

Håper dette var et slags svar på ditt spørsmål...

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no



Hei igjen Patrick. Jeg bare siterer meg selv her så ser du hva det handler om. Du har svart meg tidligere og jeg nevnte at jeg skulle til MR. Fikk som svar på MR'et av legen min at jeg hadde en bitteliten prolaps nederst i ryggen, men at den ikke presset på noen nerver. Den skulle altså ikke ha noen betydning og han sa at ryggen så bra ut. Vondt gjorde det uansett.

Nå de 3 siste dagene har jeg tatt voltaren pga vedvarende smerter i venstre akilles/hæl som ikke ser ut til å gi seg med det første. Bare det å gå gir smerter. Jo lengre, jo verre. Voltarenen har ikke funka veldig bra på akillesen, men du verden  hvor mye bedre ryggen min ble. Det nærmer seg å være såpass bra at den føles bra nok til å løfte markløft med, og det er en dramatisk forbedring. Jeg tenker å slutte å ta voltaren snart, tror du ryggen blir dårligere igjen da? Er i grunnen veldig skeptisk til å fikse ryggen med piller. Det er vel en viss fare for at voltarenen kamuflerer ryggsmertene, da den også har en smertestillende effekt?

Går det an å ha betennelse i "musklene"? Eller er betennelse noe som setter seg i sener/ledd?


Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget kn1fe

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #219 : 07. juni 2011, 20:44 »
Hei Patrick Smiley

Har begynt noe smått med Jogging igjenn etter et relativt langt avbrudd.
Problemet er at jeg opplever en form for "brennende" smerte på forsiden av leggen(spesielt høyre, lite til ingenting i venstre).
Dette er et problem jeg egentlig har hatt i mange år, å er en av grunnene til at jeg ikke jogger(sykkler en del). Er det rett å slett det at leggene mine er for dårlig trent, og at jeg overbelaster de slik at jeg får betennelse? For jeg har hatt betennelse i leggene før, men dette er ikke samme typen onder.

Noen ideer?

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #220 : 07. juni 2011, 20:46 »
Hei slexs

Ut i fra det du beskriver høres det ut som en bygnnende overbelastning av rectus femoris. Jeg ville redusert belastningen en periode, for å se om det slipper.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Hei Patrick. Jeg har et spm ang. hoftene.
Jeg trener mye lange turer med tung sekk (15,25,35,45kg) samt 2-3 timer løping annen hver dag.
I det siste har jeg opplevd smerter på fremsiden av hoftebøyeren, dette oppstår somregel etter en time løping/gåing m/ sekk.
blir ikke plaget av dette ellers i hverdagen, kun når jeg trener.
Smerten oppstår når låret blir løftet fremover, og kjennes ut som om den ligger rett under hofte benet.

Jeg hadde før denne smerten mest i høyre side, men nå har den gitt seg helt der og forflyttet seg til venstre side.
Kan dette være en begynnelse på Belastnings skade?

Takk for svar!
Mvh, slexs.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #221 : 07. juni 2011, 20:50 »
Hei kn1fe

Dette høres ut som en begynnende periostitt, eller benhinnebetennelse. Hvis min antagelse stemmer ville jeg tatt dette alvorlig, redusert løpingen og oppsøkt litt hjelp med dette. Hvis en slik betennelse setter seg, kan man risikere å slite en stund.

Jeg har sett gode resultater med et opplegg hvor man kombinerer tøyning av tykkleggen og eksentrisk styrketrening. Jeg bruker et standardisert treningsopplegg som man gjennomfører på egenhånd på et skråbrett som første forsøk, evt taping, nåler etc etterhvert.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Hei Patrick Smiley

Har begynt noe smått med Jogging igjenn etter et relativt langt avbrudd.
Problemet er at jeg opplever en form for "brennende" smerte på forsiden av leggen(spesielt høyre, lite til ingenting i venstre).
Dette er et problem jeg egentlig har hatt i mange år, å er en av grunnene til at jeg ikke jogger(sykkler en del). Er det rett å slett det at leggene mine er for dårlig trent, og at jeg overbelaster de slik at jeg får betennelse? For jeg har hatt betennelse i leggene før, men dette er ikke samme typen onder.

Noen ideer?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget kn1fe

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #222 : 07. juni 2011, 20:55 »
Okei, tusen takk!
Hvor lenge burde jeg la beina hvile, -og, kan jeg gå turer ol. uten å forverre dette?
Skal prøve uttøyning, å søke etter øvelser for eksentrisk styrketrening som du nevner Smiley

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #223 : 08. juni 2011, 08:33 »
Hei kn1fe.

Tøyning: Lag deg et skråbrett med ca 26-27 graders vinkel, og stå på dette med strake knær og bøyde knær, et par minutter hver.
Styrke: Gå opp på tå på dette brettet, brems med muskulaturen på vei ned (eksentrisk), og så opp igjen.

Når det gjelder aktivitet: Gjør alt med måte, slik at du ikke får smerter. Hvis du liker å løpe kan du forsøke en elypsemaskin for å se om dette også er smertefullt.

med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Okei, tusen takk!
Hvor lenge burde jeg la beina hvile, -og, kan jeg gå turer ol. uten å forverre dette?
Skal prøve uttøyning, å søke etter øvelser for eksentrisk styrketrening som du nevner Smiley
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #224 : 08. juni 2011, 08:36 »
Hei Soppsui

Stivhet i korsryggen kan ha flere årsaker: låsninger, overbelastninger, redusert stabiliserende styrke etc.
Du nevner stikking... Er det snakk om stråling nedover i bena? Da kan det være snakk om nerver som klemmes. Få litt hjelp med å finne ut hva det er, slik at man kan gjøre noe med det!

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Hei,

Har i det siste slitt med stivhet i nedre del av ryggen. Jeg er litt plattfot og merket før at jeg ble sliten dersom jeg sto mye stille og oppreist. Men i det siste stivner jeg og aner litt stikkende smerte ved trening av markløft og/eller ved jogging.

Kan det være noen nerver i klem eller noen stramme muskler som forårsaker dette? Tips?

Takk for svar.


Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!