Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162847 ganger)

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #285 : 10. oktober 2011, 12:07 »
Heisann! Flott tiltak dette her.

Jeg har skjeldent hatt noen issues med kroppen, bortsett fra en øm korsrygg i fortiden. Men nå sliter jeg med noe annet, som jeg ikke kan identifisere.

Det er feil å kalle det for smerte, men mer en ømhet i skulderpartiet (og til dels skulderblad) på venstre arm. Man kan tenke seg tannverk, bare ikke skarpt, men en slags øm og konstant følelse.

Det kom først når jeg flytta, det ble litt eske/møbel bæring. Jeg sleit med å sovne fordi jeg skjønte ikke at noe plagde meg, før jeg greide å pinpointe det til skulderen. Det ble bedre etter å ha brukt Zon krem før jeg la meg, og smerten ble lindret etter 15min, men ikke helt.

Nå etter å ha trent 5-6 uker, kjenner jeg at nå sitter jeg på jobb med samme følelse igjen og det irriterer vettet av meg :p Får ikke tøyd det ut heller, har bare lyst å rive av meg armen hehe.

Som sagt, det er ikke vondt, men ....verkende, irriterende, som en subtil tannsmerte.

any ideas?

På forhånd tusen takk for hjelpen.
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget JFT96

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #286 : 11. oktober 2011, 13:06 »
Hei igjen!

Har nå fått rede på hva som var galt med skulderen min. Var en betennelse i Supraspinatur. Samtidig fikk jeg fastslått at jeg har hypermobile skulderledd...

Har gått på piller mot dette i to uker, og er ganske fin, men ikke så bra at jeg tørr knuse til med tunge løft i militærpress eller benkpress. Men jeg trener bein, armer og rygg.

Slik jeg fikk det forklart har jeg slark i skulderen, noe som ikke er bra med tanke på tunge løft. Er det slik at jeg aldri kan trene 3-5 reps TUNGT lengre? Eller må jeg bare gi meg selv god til, samt trene rotatorcuffs?

Selvom jeg ikke kan trene 3RM kan jeg vel trene 10 reps så tungt jeg klarer? Såklart når jeg har trent meg litt opp!


Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #288 : 14. oktober 2011, 12:31 »
Heisann! Flott tiltak dette her.

Jeg har skjeldent hatt noen issues med kroppen, bortsett fra en øm korsrygg i fortiden. Men nå sliter jeg med noe annet, som jeg ikke kan identifisere.

Det er feil å kalle det for smerte, men mer en ømhet i skulderpartiet (og til dels skulderblad) på venstre arm. Man kan tenke seg tannverk, bare ikke skarpt, men en slags øm og konstant følelse.

Det kom først når jeg flytta, det ble litt eske/møbel bæring. Jeg sleit med å sovne fordi jeg skjønte ikke at noe plagde meg, før jeg greide å pinpointe det til skulderen. Det ble bedre etter å ha brukt Zon krem før jeg la meg, og smerten ble lindret etter 15min, men ikke helt.

Nå etter å ha trent 5-6 uker, kjenner jeg at nå sitter jeg på jobb med samme følelse igjen og det irriterer vettet av meg :p Får ikke tøyd det ut heller, har bare lyst å rive av meg armen hehe.

Som sagt, det er ikke vondt, men ....verkende, irriterende, som en subtil tannsmerte.

any ideas?

På forhånd tusen takk for hjelpen.

Sitterer meg selv. Var hos kiropraktor idag og konstanterte med at jeg hadde helt drøye muskelknuter overalt, tvers gjennom alt, på venstre side (f.eks på det bildet her)



Der hvor det var muskel (faktisk helt opp til skallen) var stint. Det er lenge siden jeg har hatt så vondt. Kiro'n masserte ut alt, og det var et helvette uten like. Men det var sykt deilig etterpå. Fikk anbefalt å roe det ned, evt holde meg unna, å trene styrke på den armen/siden i et par dager for sikkerhetsskyld.
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget thegreatestfeeling

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 132

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #289 : 15. oktober 2011, 00:26 »
Heisann!

Har i det siste vært uvanlig stiv/nesten litt vondt i korsryggen, dette er bare etter å ha sovet. Har prøvd to forskjellige senger og, vet du hva problemet kan være?
TGF på 12 week Mass program fra BB.com
If the bar ain't bending stop pretending

Utlogget Sigg1

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 318
  • Honnør: 159
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 318

  • Go hard or go home
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #290 : 16. oktober 2011, 15:01 »
Heisann!

Har i det siste vært uvanlig stiv/nesten litt vondt i korsryggen, dette er bare etter å ha sovet. Har prøvd to forskjellige senger og, vet du hva problemet kan være?

Serr? Troll?
Coach - Fast Form //
Sigvar@FastForm.no



188 cm
Alt fra 83-100 kg Wink

Dips: 39  44
Pull-ups: 18  23
Roing på 1. min: 334m 363m 374m

2012:
Oslo Grand Prix 4. plass (Beste nordmann Grin)
Sandefjord Open 4. plass
Fredrikstad Open 5. plass
 -Team Toppform

Osteopatistudent

Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=110041.0

Utlogget jg1993

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #291 : 18. oktober 2011, 14:22 »
Hei, jeg sliter med smerter i nedre del av ryggen (høyre side) og bak ved skulderbladene. Har blit knekt opp flere ganger av fyso, men det kommer tilbake 1-2 uker senere Sad Fysoen sier jeg har mykeledd men han kommer ikke med noen øvelser eller noe sant jeg kan gjøre for at det skal bli bedre. Har du noen tips?


Utlogget kimmifrk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 142
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 142

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #292 : 18. oktober 2011, 14:30 »
Hei!
Er sykt stiv i skuldrene, er så stiv at det holder meg litt tilbake i benkpress, og ellers hva jeg gjør, tips til hva jeg kan gjøre?!
Rugby & styrketrenings logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112495.new#new

ML: 140
BP: 80
KB: 100

Utlogget thegreatestfeeling

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 132

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #293 : 24. oktober 2011, 14:02 »
Serr? Troll?
Øh, hva mener du med det?
TGF på 12 week Mass program fra BB.com
If the bar ain't bending stop pretending

Utlogget Sigg1

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 318
  • Honnør: 159
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 318

  • Go hard or go home
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #294 : 04. november 2011, 09:14 »
Øh, hva mener du med det?

 what

Du slenger ut noe random info som ikke sier en dritt også spør du han om han vet hva det kan være...  dry
Coach - Fast Form //
Sigvar@FastForm.no



188 cm
Alt fra 83-100 kg Wink

Dips: 39  44
Pull-ups: 18  23
Roing på 1. min: 334m 363m 374m

2012:
Oslo Grand Prix 4. plass (Beste nordmann Grin)
Sandefjord Open 4. plass
Fredrikstad Open 5. plass
 -Team Toppform

Osteopatistudent

Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=110041.0

Utlogget yaeger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 207
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 207

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #295 : 04. november 2011, 11:54 »
Hei! Flott tiltak!

Jeg skadet kneet i sommer under oppvarming(går på bryting)

Fikk kneet ut av ledd, ikke påvist benbrudd, og legen mente at det ikke var nødvendig å ta røgnten av musklene o.l. det fant han ut ved å høre på mine smertereaksjoner når han bevegde på kneet.

Skaden skjedde i juli, og nå er det november, jeg gikk hos fysioterapaut i ca 1.5 mnd, fikk 4 generelle øvelser, kneet var istarten veldig stivt og litt vondt, men stivheten gikk over etterhvert.

Jeg ser ikke helt vitsen i å gå i en lengre periode hos fysio da det eneste han gjorde var å egentlig vise meg til utstyret jeg skal bruke.

Kneet er full fleks i, men er ganske "svakt", og lager utrolig mange "brekke, knaselyder" når jeg beveger på det, det kommer også en litt kul på utsiden av kneet, er dette normalt?

Når kan jeg trene bryting igjen? er mye vridninger i kneet i den sporten, men  jeg vil så gjerne tilbake! følt jeg har ventet lenge nok nå:P

btw så trener jeg styrke 3 ganger i uken der jeg tar 3x15 reps på kneøvelsene.

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #296 : 04. desember 2011, 22:19 »
Hei Frøken HP

Beklager sent svar...


Når jeg leser det du skriver synes jeg det ikke er påfallende at knepping i kneet har noe med snapping hip syndromet å gjøre. Denne kneppingen skjer gjerne i hofteleddet.
Det du kjenner i kneet kan gjerne være normal krepitasjon, som er en tilstand som gir leddlyder som vi ikke vet helt årsaken til. Den er imidlertid ufarlig, men få noen til å undersøke kneet ditt dersom det blir smertefullt.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no


Eg får høylydt klikking i kneet mitt, innimellom, og kom over denne artikkelen: http://www.trening.no/helse/8768.o2.html
Mulig eg har dette? Det står at eg skal strekke utsiden av hofta. Har du noen gode øvelser for dette?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #297 : 04. desember 2011, 22:25 »
Hei Håvard

Beklager sent svar...

Den treningen du sikter til, lav motstand og mange reps, er en standard rehab "protokoll" som brukes mye. Dersom det er snakk om skulderproblematikk er det mye å hente på å trene rotatorcuff, slik at hodet på humerus sentreres.

Var det meg ville jeg gått til noen som behersker nåler, for å kunne:
1) redusere/fjerne symptomene
2) kunne trene forebyggende smertefritt (tilnærmet)

Det at du har et håndtverksyrke vil nok underbygge problemene, og derfor tenker jeg at det beste er å få hjelp med problemet en periode.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no



Takk for svar Smiley

Kan hende at at jeg har noe betennelse pga. mye bruk av pc, fordi jeg satt store deler av dagen før på pc og spilte. Jeg endra hele livsstilen ganske brått og begynte å trene en del og spise mye sunnere, men det var først da jeg fikk vondt i underarmene (trente som sagt mye på armene, flere ganger i uka). Har kun jobbet som lærling i 2 månder, det har ikke blitt verre av det, men jeg merker bare mer til det.

Fikk ikke nåle-behandling hos fyso nei. Fysoterapauten trodde at smertene i underarmen kom fra skulderen (som også var vond), men skuldersmertene kom et halvt år etter de i underarmene. Jeg har trent mye benkpress med dårlig teknikk, det vet jeg, og veldig mye forskjellige øvelser på skulderen, tror rett og slett jeg har overbelastet de veldig.

Det med et endret bevegelsesmønster tror jeg kan stemme, fordi jeg har brukt veldig mye venstre arm til ting og løftet på andre måter fordi jeg har visst at jeg vil få vondt.

Har jo søkt mye på nettet rundt dette her i lang tid for å finne ut mer, men har skjønt at det er mange som har begynt å trene igjen med lette vekter og mange reps, og sakte blitt bra igjen, tror du dette kan fungere? Skal undersøke litt om nål-behandling også.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #298 : 04. desember 2011, 22:30 »
Hei Bluebearworkout

Beklager sent svar, jeg jobber med min master i idrettsfysioterapi, så det å svare her tar dessverre litt tid å få til....

Takker for henvisningen!!

Når det gjelder snapping hip er det jo primært Tractus Iliotibialis jeg tenker på , regner med at det var den du tenkte på når du skriver TFL tøyning.
Her er det snakk om individuelle tilpasninger, og mange tilnærminger. Derfor synes jeg det gir best resultat å jobbe litt sammen med pasienten for å finne den tøyningen som blir best.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Har referert vedkommende videre til deg og nettsiden. Smiley

Er også interessert i svaret på snapping hip og er det i såfall TFL man skal tøye? Har det på begge sider!
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #299 : 04. desember 2011, 22:33 »
Hei Mira

Bare hyggelig at man kan finne svar ut i fra andres spørsmål, det er jo litt av hensikten.

DOMS er et fenomen som kan plage individer forskjellig. Det antas å være mest uttalt hos de som ikke trener mye, og hos de som trener nye øvelser/muskelgrupper.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei, jeg har hatt samme problem som Paramora flere ganger og vil egentlig bare takke for svar og skal ta det videre til min egen lege om det skjer igjen for jeg har vært stiv opptil en full uke før hvor jeg bare har måtte travet frustrert rundt i leiligheta. utrolig godt tiltak dette!
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!