Skrevet av Emne: Kosttislskudd med trege karbohydrater?  (Lest 7861 ganger)

Utlogget dobbeltve

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« : 28. april 2010, 12:39 »
Hey!

Jeg har i langt tid nå levd i god tro om at stivelse av trege karbohydrater. Dumme meg. Men uansett, nå har jeg fått opp øya.

Jeg sliter litt med å få i meg frokost, så jeg spiser en skive med leverpostei, drikker et glass med melk, og for å få i meg nok næring, så tar jeg en shake med 20g maltodekstrin og 40g whey proteiner. Det er sikkert heller ikke bra da? Jeg leste et sted at wheyproteiner også har noe av samme effekten som raske karbohydrater?

Jeg er atså litt forvirra

Finnes det kosttilskudd med langsomme karbohydrater? Hvis ikke så nytter det jo litt dårlig å ta det som måltidserstatter da.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #1 : 28. april 2010, 12:44 »
Sitat
Jeg leste et sted at wheyproteiner også har noe av samme effekten som raske karbohydrater?

Liten misforståelse bare
Det er ikke nødvendig med karbohydrater etter trening for å fylle glykogenlagrene, så lenge du ikke skal trene igjen samme dag. Proteiner etter trening er tilstrekkelig nok for restitusjon, raske karbohydrater er da overflødig

Sitat
Jeg sliter litt med å få i meg frokost, så jeg spiser en skive med leverpostei, drikker et glass med melk, og for å få i meg nok næring, så tar jeg en shake med 20g maltodekstrin og 40g whey proteiner. Det er sikkert heller ikke bra da?

ser ingen grunn til at du skal ta maltodekstrin til frokost

Havregryn + shake er gull til frokost

(eller lag grøt og rør pulveret inn i grøten)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #2 : 28. april 2010, 12:48 »
Proteiner har ingenting med karbohydrater å gjøre.
Tror du har misforstått, stivelse ER "trege", komplekse karbohydrater, som må spaltes til glukose og fruktose før det kan tas opp i tarmen.

Du spør om det finnes tilskudd med trege karbs, Maltodekstrin ER trege karbs.

Hvis du sliter med å få i deg frokosten, så dropp den. Ta med deg mat på skole/jobb, og spis når du blir sulten. Spis heller mer når du ER sulten, enn å stappe i deg mat, og gå rundt semi-sulten hele tiden. Ikke fokuser så mye på kosttilskudd.
Sa brura

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #3 : 28. april 2010, 12:49 »
Jeg leste et sted at wheyproteiner også har noe av samme effekten som raske karbohydrater?
Både karbohydrater og proteiner gir en insulinrespons, dog karbohydrater gir en større respons. En liten insulinpeak etter trening fyrer opp proteinsyntesen, og en whey-shake gir en stor nok respons til at dette skjer. Så ja, noe av effekten har det, altså en viss insulinrespons.

Derimot for å fylle glykogenlagre må man fylle på med karbohydrater, men det er det ikke så hastverk med.

Utlogget Elvis

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 292

Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #4 : 28. april 2010, 13:04 »
Liten misforståelse bare
Det er ikke nødvendig med karbohydrater etter trening for å fylle glykogenlagrene, så lenge du ikke skal trene igjen samme dag. Proteiner etter trening er tilstrekkelig nok for restitusjon, raske karbohydrater er da overflødig


Nei man trenger ikke karbohydrater for å fylle glykogenlagrene, men de trengs for å stimulere til muskelvekst hvis man har hatt en hard treningsøkt.
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1257

Å innta mye karbohydrater ved frokost virker ulogisk med mindre man har et fysisk arbeid, skoleelever og kontorarbeidere har ikke mye behov for det.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #5 : 28. april 2010, 13:10 »
Nei man trenger ikke karbohydrater for å fylle glykogenlagrene, men de trengs for å stimulere til muskelvekst hvis man har hatt en hard treningsøkt.
Omvendt mener du vel?

andysmuck

  • Gjest
Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #6 : 28. april 2010, 13:16 »
Om man spiser trege karbs til frokost er det mindre sannsynlig at de blir lagret som kroppsfett(pga blodsukkernivået etter natten, og glykogennivået i kroppen) og mer sannsynlig at de vil bli lagret som muskel og leverglykogen.

Insulin er ett av de mest anabole hormonene i kroppen, så jeg vil påstå at det kan være lurt å pakke i seg noe med høy GI etter trening. Man vil helst oppnå å få carbs/proteinene fortest mulig ut til muskelcellene, det høynede insulinnivået vil hjelpe på med dette.

Utlogget Elvis

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 292

Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #7 : 28. april 2010, 13:18 »
Omvendt mener du vel?

Jeg linket til en artikkel, mulig jeg har misforstått den helt, det kan skje den beste Smiley
Sånn som jeg forstår det så setter man igang vekstsignaler ved å fylle opp glykogenlagrene etter trening, så selv om man ikke har bruk for energien samme dagen så er det lurt alikevel.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #8 : 28. april 2010, 13:22 »
Insulin er ett av de mest anabole hormonene i kroppen, så jeg vil påstå at det kan være lurt å pakke i seg noe med høy GI etter trening. Man vil helst oppnå å få carbs/proteinene fortest mulig ut til muskelcellene, det høynede insulinnivået vil hjelpe på med dette.

Den anabole effekten av insulin er ikke mengderelatert hos mennesker. Oppfatningen at raske karbohydrater/ høy insulinutskillelse bygger muskler er grunnet på forskning på rotter, mus og griser, hvor insulin har en litt annen virkning.

"The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs. In people, it appears that it is possible to stimulate muscle protein synthesis by supplying exogenous amino acids alone while maintaining (using the insulin clamp techniques) basal blood insulin concentration at the overnight fasted level"

http://hwmaint.ep.physoc.org/cgi/content/full/90/4/427



Mer her:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94465.msg1406553#msg1406553


Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #9 : 28. april 2010, 13:24 »
For å gjøre forvirrelsen komplett, det er ingenting som tilsier at man burde innta trege karbs, hverken til frokost eller etter trening. Smiley

Det viktigste er å ha tilstrekkelig daglig inntak på plass. Smiley

Utlogget dobbeltve

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #10 : 28. april 2010, 19:00 »
Yap, da var forvirringen kompleks ;P

Men jeg har i det minste lært at oppfatningen jeg har hatt i et par år om at Maltodekstrin er trege karbohydrater, er riktig.

De bøttene jeg har kjøpt med Maltodekstrin hittil har det stått maisstivelse på. Men her om dagen kjøpte jeg "carbo fuel" fra proteinfabrikken, og der står det at det er potetstivelse!

Jeg har også blitt fortalt at poteter er noe man bør holde seg unna.

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #11 : 28. april 2010, 19:09 »
kjøpte jeg "carbo fuel" fra proteinfabrikken, og der står det at det er potetstivelse!

Jeg har også blitt fortalt at poteter er noe man bør holde seg unna.

Det kommer helt an på blodtype og metabolisme. Her er det, som med alt annet, enten eller! Wink
En idè er å prøve seg frem til hva som fungerer for DIN kropp!

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #12 : 28. april 2010, 19:16 »
carbofuel fra pf er pure karbs, raske karbs

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #13 : 28. april 2010, 19:47 »
Men jeg har i det minste lært at oppfatningen jeg har hatt i et par år om at Maltodekstrin er trege karbohydrater, er riktig.

Nei, maltodextrin er veldig raske karbohydrater, t.o.m. raskere enn ren glukose ifølge de GI-lister jeg sett (mener å huske at det har å gjøre med at det binner til seg mindre vann enn glukose og dermed passerer magesekken raskere). Selv om det regnes som komplekse karbohydrater så brytes det veldig raskt ned til enkelte glukosemolekyler når det fordøyes.


Jeg har også blitt fortalt at poteter er noe man bør holde seg unna.

Poteter er veldig næringsrike og noe av det mest mettende man kan spise. Å holde seg unna potetgull og pommes frites i store mengder kan sikkert være lurt, men å holde seg unna f.eks. kokte eller ovnsbakte poteter er bare dumt.


Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Sv: Kosttislskudd med trege karbohydrater?
« #14 : 28. april 2010, 20:32 »
POTETSALAAAAAT! Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!