Skrevet av Emne: Hjelp til trening - tynn  (Lest 4574 ganger)

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Hjelp til trening - tynn
« : 09. desember 2010, 00:56 »
Heisann dere.  Wink

Jeg har vært litt on-off ang. trening ganske lenge nå, og tenkte å starte litt serriøst.

Det eneste vi har hjemme er vel sånne vanlige en-arms vekter, og toarms vekter. (Vet ikke helt hva det kalles).

Så lurte jeg på hva som ville være mest effektivt. Tenker da mellom armhevinger, vanlig vekttrening hvor du drar vektene opp mot brystkassa, benkpress(Har ikke noe benk. Ligger bare på gulvet), knebøyning osv. Målet mitt er hovedsaklig å bli større. Vil ikke se ut som en liten fjert. Brystmuskler skader ikke! Er helt flatt her. Og styrke i armene er alltid en fordel! Wink Tenker å gå til innkjøp på tungere vekter, slik at jeg kan se hva jeg klarer max.

Jeg er ca. 177cm høy, og veier bare 50-54kg. Varier litt pga. mat. Jeg har prøvd å legge på meg, men det kommer ikke på tale. Jeg regnet ut at jeg trenger ca. 2000-2100 kalorier for å legge på meg, men det kommer vel også helt an på hvor mye jeg forbrenner. Har lagt merke til at mange i slekta mi er også veldig tynne, så kan være vi har litt høy forbrenning. Eller om at vi rett og slett spiser for lite. Hvis jeg virkelig skal legge på meg, må jeg nok opp i 3500 kalorier.. Da MÅ jeg nesten gå til innkjøp av protein-shaker/ekstra kalorier e.l.

Ett av problemene mine er min høyre arm. Jeg har brukket denne tidligere, men alt skal være fint nå. Vil ikke si at jeg er noe svakere enn det jeg var før, ettersom høyre arm blir ALDRI brukt til noe som helst. (Er venstrehendt). Så under trening, hemmer denne armen meg noe helt enormt! Da tenker jeg altså toarms-vekter. Slik det er nå, tar jeg ca. 9-10kg på venstre armen min, uten oppvarming (alt fra 8-10x3 rep).

Når jeg tar to-armsvekta (stanga blir det kanskje kalt?), så er denne ikke mer enn 10-11kg(uten oppvarming). Her tar jeg vel 12x3 rep. Vet ikke hvor mye dette har å si, men ville bare gi dere en innsikt i tyngde osv. Jeg klarer bare ikke å trene opp den høyre armen min, så jeg kan fortsette treningen med begge armer. (Vil at armene skal være nesten like sterke, så jeg kan ha en mer balansert trening).

Nå ble det litt mye skriving her, men håper dere forstår situasjonen. Bare spør om jeg glemte å nevne noe her. Er nybegynner, som dere sikkert forstår.

EDIT: Glemte også å nevne at jeg kanskje blir sterkere igjennom puberteten. Jeg har ikke noen anelse om hvordan jeg ligger an. Hvertfall ikke når det gjelder styrke. Uansett, får jeg vel større brystmuskler gjennom dette? (Kanskje ikke så mye, men.)

Utlogget RobinBerget

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

  • Always give a hundred percent, and you'll never ha
Sv: Hjelp til trening - tynn
« #1 : 09. desember 2010, 01:02 »
Har du et treningsprogram, isåfall kan vi få se dette ?
Hva spiser du, har du en rutine på måltidene du får i deg iht. klokkeslett ?
Benkpress 107.5 kg.  
Knebøy 160 kg.
Mark 150 kg.


http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=96222.msg1432517#msg1432517 Bildelogg

Always give a hundred percent, and you'll never have to second-guess yourself.

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Hjelp til trening - tynn
« #2 : 09. desember 2010, 01:13 »
Takk for raskt svar!

Nei, som jeg sa tidligere, har jeg vært litt on-off i det siste, så det skjer ikke så mye nå.

Tidligere har jeg dratt vektene opp mot brystkassa sånn x3 rep, armhevinger x3 rep. Knebøyning og benkpress er ikke så effektivt nå, ettersom jeg trenger tyngre vekter.

Jeg pleier å ta ca. 1 minutt pause mellom vær "rep"-økt.

Klokkeslett er ikke så enkelt, men til frokost (Rundt kl. 08:00) pleier jeg å spise en porsjon havregryn. (ca 75-80g) som tilsvarer rundt 278 kalorier, + melk + rosiner. Tar alltid ett glass eller to med appelsinjuice e.l til. Da tror jeg det nærmer seg 400-500 kalorier, om jeg ikke tar feil.

På skolen spiser vi rundt 11:55, hvor jeg har fire brødskiver med nugatti + 0,33l melk.
Dette har jeg ikke helt tellinga på, men en brødskive tror jeg er rundt 70-80 kalorier.
Så da er det ca. 320 kalorier for brødskivene, så vet jeg ikke hvor mye kalorier det er i melk (Lett melk) + nugatti.

Jeg bor fortsatt hjemme, så spiser det jeg får til middag. (Rundt 16:30) Vet ikke hva normal kalori inntak på middag er.
Men uannsett, så er det sånn standard pasta/ris + kjøttdeig/kylling e.l. (Noen sier normalt inntak er 500-700 kalorier, om det kan stemme.)

Innimellom, prøver jeg alltid å spise 50-100g peanøtter, som tilsvarer 650 kalorier (100g), men det er ikke alltid jeg orker. (Dessverre.)

Kan også finne noe annet som en brus, chipspose, yoghurt e.l innimellom.

Til kveldsmat spiser jeg også en porsjon havregryn med samme tilbehør som til frokost.
Kveldsmat varierer fra 20:00-21:30.
Så da havner dette også på ca. 400-500 kalorier om jeg ikke tar feil.

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Hjelp til trening - tynn
« #3 : 09. desember 2010, 17:15 »
Hei!

Kan jeg bare få begynne med å spørre hvor gammel du er?
- du nevner selv det med puberteten, og at du får melk på skolen, noe som hvertfall for meg tilsier at du ikke kan være veldig gammel.
Grunnen til at jeg spør er nettopp pga. det med puberteten mtp. testosteronproduksjonen.

Ellers så kan jeg si at 0.33dl lettmelk er rundt 150 kcal.

Men uansett, om du ønsker å bygge muskel så bør du fokusere på så kalte baseøvelser.
- Det vil si øvelser som innvolverer et større antall muskler. F.eks knebøy, markløft o.l. (Du finner mange filmer på youtube om hvordan disse skal utføres korrekt)

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Hjelp til trening - tynn
« #4 : 09. desember 2010, 18:00 »
Hei!

Kan jeg bare få begynne med å spørre hvor gammel du er?
- du nevner selv det med puberteten, og at du får melk på skolen, noe som hvertfall for meg tilsier at du ikke kan være veldig gammel.
Grunnen til at jeg spør er nettopp pga. det med puberteten mtp. testosteronproduksjonen.

Ellers så kan jeg si at 0.33dl lettmelk er rundt 150 kcal.

Men uansett, om du ønsker å bygge muskel så bør du fokusere på så kalte baseøvelser.
- Det vil si øvelser som innvolverer et større antall muskler. F.eks knebøy, markløft o.l. (Du finner mange filmer på youtube om hvordan disse skal utføres korrekt)


Hva med armhevinger? Er altså markløft og knebøy mye bedre?

Tror jeg må gå til innkjøp av tyngre vekter om jeg skal gjøre dette.
Og ang. markløft; Er det ikke fare for å løfte med ryggen i denne øvelsen? Vil jo selvfølgelig ikke dette. Jeg merker vel egentlig selv også om jeg løfter litt med ryggen eller ikke.

Vil helst fremstå som anonym, men jeg er 15+

Utlogget dimex

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Hjelp til trening - tynn
« #5 : 09. desember 2010, 19:18 »
Jeg har selv akkurat begynt å trene for litt over en mnds tid siden, med målet å gå opp i vekt. Jeg har i mange år spist mye mer enn hva andre gjør, folk som er mye større enn meg spiser mindre.
Motivasjonen for å begynne med trening har ikke vært der, før jeg en dag så en person som hadde samme utgangspunktet som meg, som hadde blitt så enormt stor.

Jeg bestemte meg etterhvert for at det er NÅ eller aldri. Jeg gikk på butikken, kjøpte meg en badromsvekt som er NØYAKTIG, skaffa meg treningskort på det lokale senteret, kjøpte inn havregryn, rosiner, proteinshake, kylling, ris, bananer, olivenolje/rapsolje.
Trener nå 3 ganger i uken, fullkroppsprogram, på 2 uker hadde jeg økt omtrent 4 kg.

Nå spiser jeg havregryn og rosiner relativt ofte, samt kylling og ris, eller annet kjøtt til middag. Jeg spiser mellommåltider bestående av banan eller annen frukt, og får i meg endel kalorier/proteiner gjennom shake.

Før spiste jeg når jeg ble sulten, nå går det aldri lengre til det punktet der jeg blir det.

Når jeg stiller meg på vekta hver morgen, og kan se at her skjer det noe, det er DA jeg får motivasjonen til å fortsette. Nå kan jeg også se forskjeller i speilet, og det hjelper ikke desto mindre det.

STÅ PÅ sier jeg bare.

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Hjelp til trening - tynn
« #6 : 09. desember 2010, 19:58 »
Jeg har selv akkurat begynt å trene for litt over en mnds tid siden, med målet å gå opp i vekt. Jeg har i mange år spist mye mer enn hva andre gjør, folk som er mye større enn meg spiser mindre.
Motivasjonen for å begynne med trening har ikke vært der, før jeg en dag så en person som hadde samme utgangspunktet som meg, som hadde blitt så enormt stor.

Jeg bestemte meg etterhvert for at det er NÅ eller aldri. Jeg gikk på butikken, kjøpte meg en badromsvekt som er NØYAKTIG, skaffa meg treningskort på det lokale senteret, kjøpte inn havregryn, rosiner, proteinshake, kylling, ris, bananer, olivenolje/rapsolje.
Trener nå 3 ganger i uken, fullkroppsprogram, på 2 uker hadde jeg økt omtrent 4 kg.

Nå spiser jeg havregryn og rosiner relativt ofte, samt kylling og ris, eller annet kjøtt til middag. Jeg spiser mellommåltider bestående av banan eller annen frukt, og får i meg endel kalorier/proteiner gjennom shake.

Før spiste jeg når jeg ble sulten, nå går det aldri lengre til det punktet der jeg blir det.

Når jeg stiller meg på vekta hver morgen, og kan se at her skjer det noe, det er DA jeg får motivasjonen til å fortsette. Nå kan jeg også se forskjeller i speilet, og det hjelper ikke desto mindre det.

STÅ PÅ sier jeg bare.

Kan jeg spørre hvor gammel du er, og hva din vekt var for en måned siden? Og din nåværende vekt?

Hvor mange kalorier (ca) får du i deg daglig?

Jeg har også ventet på å se at vekten min skal øke, slik at motivasjonen blir større, men det skjer aldri.

Vi har ikke digitalvekt, så det er ikke helt nøyaktig kanskje, men når jeg er hos venner og veier meg, holder jeg meg for det meste rundt 52-54kg tror jeg.

Utlogget dimex

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Hjelp til trening - tynn
« #7 : 09. desember 2010, 20:26 »
Jeg er endel eldre enn deg (23). Jeg startet på 73.4 kg og ligger nå på ca 79kg jeg er 189cm høy (målt i militæret).
Målet var 80kg før jul, og det ser jeg ut som om at jeg når. Begynte å trene 2november.
Jeg regner overhode ikke kalorier, jeg bare spiser.

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Hjelp til trening - tynn
« #8 : 09. desember 2010, 20:54 »
Tror vi trygt kan si at du fremdeles er anonym om du sier at du er femten. Tongue

Anyway, markløft skal ta litt på ryggen òg.
Men øv deg fremfor et speil.

Og armhevinger er en fin øvelse det, men det blir jo en helt annen øvelse enn både markløft og knebøy, så for all del ta begge.
- men du kan med fordel velge markløft fremfor knebøy.

Utlogget Joz

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 796
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 796

  • Se opp!
Sv: Hjelp til trening - tynn
« #9 : 09. desember 2010, 21:14 »
Han er nok 16.. Heter jo 94.

Fack it.

Tror nok det viktigste for deg er å ete som en gal. Kjør baseøvelser som markløft, knebøy og benkpress.

Prøv å ikke fokuser bare på armer og bryst.. Tongue
"Nå står det en kartong med fløte her som jeg ikke har brukt opp, så nå er det bare å bulke!!" - Mamma

 Nest sjukeste loggen på forumet!

~Joss~

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Hjelp til trening - tynn
« #10 : 09. desember 2010, 21:23 »
Han er nok 16.. Heter jo 94.

Fack it.

Tror nok det viktigste for deg er å ete som en gal. Kjør baseøvelser som markløft, knebøy og benkpress.

Prøv å ikke fokuser bare på armer og bryst.. Tongue

Ja, men spise som en gal... Jeg vil ikke si at jeg gjør det, men rundt 2100 kalorier per dag skulle da fungere det? Føler det blir litt ekstremt med 3500 kalorier.

Hvordan var det nå igjen? 9 kalorier = 1 gram, så det vil si at du trenger 9000 kalorier i overskudd, med tanke av hva du bruker, får å gå opp 1 kg.

Men, det er jo ikke akkurat så lett å finne ut hvor mange kalorier jeg forbrenner, med mindre jeg har en pulsklokke på meg 24/7.

Innspill? Cheesy

Utlogget endresaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 439
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 439

Sv: Hjelp til trening - tynn
« #11 : 09. desember 2010, 21:35 »
Vil man ha bra resultater er det en del å sette seg inn i, det er ikke bare å gjøre det man tror er bra, du må lese om det, lese om kosthold/trening og snakke/trene med folk som har peiling.

Pass på å ligge på et overskudd på rundt 500kcal hver dag, drikk rikelig med veske (urinen skal ikke være gul, da drikker du for lite), prøv å ha en fin fordeling mtp proteiner, fett og karbohydrater hver dag. Få i deg mest mulig igjennom maten, og minst mulig igjennom tilskudd. Det er bedre å spise en laksemiddag med 2 laksefileter enn å ta en proteinshake.

Når det kommer til trening, bør hovedfokus ligge på de "store" øvelsene, altså knebøy, markløft, benkpress og skulderpress. Selvfølgelig er det en fordel å trene trekkøvelser som nedtrekk, pullups, chins, sittende roing, stående roing osv..  Pass på at teknikken er fin, har du ikke perfekt teknikk så ta mindre vekter på, jukser du med løftene/teknikken er det kun du som taper på det. Om du jukser på teknikkene så løfter du mer, men du løfter med en risiko for skade og du vil ikke ha like bra fremgang på sikt. Ikke finn på å lag ditt eget treningsprogram før du sitter inne med nok kunnskap.

Mitt tips til deg er å begynne på ett treningssenter om du ikke vil bruke allverdens med penger på utstyr, ja enten det eller å lage utstyret selv om du ikke er rik. Vil du ha bra fremgang så er bra utstyr ett must. ja man kan trene kroppsøvelser som pushups, sit-upps, ett-beins knebøy, rygghev osv, men det er langt fra optimalt i forhold til tunge baseøvelser om målet er å bli stor og sterk.

Anbefaler deg sterkt å lese hele "health & fitness consept" artikkelen skrevet av Børge A Fagerli, det gir en kjempefin innføring i hvordan man burde spise og hvordan ting fungerer. Her er link:
http://myrevolution.no/health-fitness-concept-kosthold/
-Endre
 181 cm lang.
Kroppsvekt: 80-100kg
Eks
Treningsveileder/PT, www.mandaltreningssenter.no

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Hjelp til trening - tynn
« #12 : 09. desember 2010, 22:04 »
Ja, men spise som en gal... Jeg vil ikke si at jeg gjør det, men rundt 2100 kalorier per dag skulle da fungere det? Føler det blir litt ekstremt med 3500 kalorier.

Hvordan var det nå igjen? 9 kalorier = 1 gram, så det vil si at du trenger 9000 kalorier i overskudd, med tanke av hva du bruker, får å gå opp 1 kg.

Men, det er jo ikke akkurat så lett å finne ut hvor mange kalorier jeg forbrenner, med mindre jeg har en pulsklokke på meg 24/7.

Innspill? Cheesy
Vi vet jo ikke hvor mye du faktisk beveger deg om dagene, så du må på en måte bare prøve.

Og det er kun fett som gir 9 kcal per gram.
Karbohydrat: 4
Protein: 4 (dog nærmere 3.2 om man regner med energien kroppen bruker på å bryte det ned.)
Fett: 9
Alkohol: 7(ville ikke basert dagsinntaket på alkohol, dog. :p)

Og man sier vel at man trenger ca 7000 kcal i overskudd for å legge på seg 1kg fett på en uke. Altså 400 ekstra om dagen.
Sant skal også sies at det er vanskeligere å legge på seg muskel enn fett. Og med optimalt kostholdt og trening er det ikke realistisk å legge på seg mer enn 300-400g i uka.

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Hjelp til trening - tynn
« #13 : 09. desember 2010, 22:18 »
Vi vet jo ikke hvor mye du faktisk beveger deg om dagene, så du må på en måte bare prøve.

Og det er kun fett som gir 9 kcal per gram.
Karbohydrat: 4
Protein: 4 (dog nærmere 3.2 om man regner med energien kroppen bruker på å bryte det ned.)
Fett: 9
Alkohol: 7(ville ikke basert dagsinntaket på alkohol, dog. :p)

Og man sier vel at man trenger ca 7000 kcal i overskudd for å legge på seg 1kg fett på en uke. Altså 400 ekstra om dagen.
Sant skal også sies at det er vanskeligere å legge på seg muskel enn fett. Og med optimalt kostholdt og trening er det ikke realistisk å legge på seg mer enn 300-400g i uka.

Takker for gode innspill, begge av dere.

Har fått en bedre innsikt i hvordan alt ser ut og fungerer nå, men kan ikke si at jeg vet alt enda.

Det eneste jeg har hjemme, er manualer. (Både enarms og toarms stang).

Er det godt nok med dette, eller må jeg på treningsstudio?
Det er veldig viktig at jeg legger på meg. Fett eller muskler.. Samma det. Muskler veier mer, og er alltid en fordel. Driver ikke noe særlig med sport heller nå lengre.. Pleier somregel bare å game PC med venner eller være ute.

Syns selv å overstige 2100 kalorier hver dag blir litt mye. Ettersom bruker veldig mye tid på mat da, og kan ikke være med venner så ofte. Kan jo selvfølgelig spise hos venner også, men blir ikke det samme.


Vil ikke ende opp feit heller, så må trene for å holde formen.

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Hjelp til trening - tynn
« #14 : 09. desember 2010, 22:39 »
Bare gledelig å hjelpe.

Du trenger ikke mer avansert utstyr enn det du har, nei.

Som sagt, du må bare prøve deg frem. Først 2100, funker det ikke, hiv i deg 2300, and so on.


Ang. det med å bruke mye tid på mat etc er ikke jeg rette til å gi råd, ettersom jeg selv sliter med å komme meg igjen etter å ha hatt en runde med anoreksi.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!