Skrevet av Emne: Nordnet og aksjeprat.  (Lest 29545 ganger)

Utlogget treningerlivet

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 222
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 222

Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #60 : 12. januar 2008, 20:21 »
Kan vel si det slik at jeg er mer rettet mot commodities enn selskaper spesiellt, følgelig er det få låsninger på hva jeg gjør på privaten i forhold til aksjer kun - men man investerer selvsagt ikke tungt i kunder f.eks. Men som sagt, jeg liker langsiktighet, og følgelig er det ikke noe stort issue uansett for min del. Dog en god makronalayse i bunnen er jo sjelden feil....  Azn

Jeg har også jobbet som trader på fulltid og har vel funnet mer spennende områder å jobbe med enn akkurat den biten. Folk er forskjellige.

Hva har du studert og hva er du utdannet som ?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #61 : 12. januar 2008, 21:32 »
Jeg er matematiker i "bunnen", men hoppet av en doktorgrad da industrien kom og hentet meg. Har lagt til en del finansiell matematikk, stokastisk analyse og annen matematisk finans også opptil hovedfagsnivå. Dette kombinert med flere års aktiv finansiell handel og mange års analyseansvar for forskjellige finansielle marked.

Hva man er utdannet til er ikke nødvendigvis det viktigste i en bransje som denne. Derimot teft, selvstendighet, besluttningsdyktighet, nysgjerrighet samt logisk sans. Da kommer man som regel langt. Men i bunnen må det ligge en ydmykhet som tilsier at man aldri er ferdig utlært, samtidig som man ikke er så ydmyk at man ikke tør å stå for hva man mener.

Kort fortalt - det er som regel svært lett å plukke ut folk som passer til slike jobber.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Peter123456

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 668
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 668

Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #62 : 15. januar 2008, 16:50 »
Allerede ned 11% siden jeg uttalte at børsen skulle ned 10-15% (4børsdager). Fortsetter nedgangen?

UAC:
Hva tenker du om KPI?
Ferske tall fra SSB viser at kjerneinflasjonen (KPIJAE) steg med 1,8 prosent på årsbasis i desember.
Til sammenligning var det ventet en vekst på 1,5 prosent i perioden, ifølge TDN Finans.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #63 : 15. januar 2008, 16:54 »
Jeg er matematiker i "bunnen", men hoppet av en doktorgrad da industrien kom og hentet meg. Har lagt til en del finansiell matematikk, stokastisk analyse og annen matematisk finans også opptil hovedfagsnivå. Dette kombinert med flere års aktiv finansiell handel og mange års analyseansvar for forskjellige finansielle marked.

Hva man er utdannet til er ikke nødvendigvis det viktigste i en bransje som denne. Derimot teft, selvstendighet, besluttningsdyktighet, nysgjerrighet samt logisk sans. Da kommer man som regel langt. Men i bunnen må det ligge en ydmykhet som tilsier at man aldri er ferdig utlært, samtidig som man ikke er så ydmyk at man ikke tør å stå for hva man mener.

Kort fortalt - det er som regel svært lett å plukke ut folk som passer til slike jobber.

Jeg skjønner ennå ikke hva du driver med jeg he he...Men så er jeg ikke matematiker heller..;-)

Utlogget Peter123456

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 668
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 668

Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #64 : 15. januar 2008, 22:25 »
Jeg er fremdeles bare 16-år, men syns slikt som dere nevner her, altså aksjer, investeringer OSV virker utrolig morsomt og spennende.

Jeg syns også det hadde vært utrolig spennende å få prøvd meg med en nettbutikk av noe slag, så dere skjønner sikkert hvor jeg vil / hva som interesserer meg.

MEN, så er det kunnskapen da, hvor / hvordan lærer dere "triksa", og grunnleggende ting ++++? Er dere økonomistudenter hele gjengen? ;p

Noen tips for å tilegne meg noen relevante kunnskaper hadde vært supert.

er økonomistudent på 2året, men har ikke lært så veldig mye relevant til denne typen arbeid utenom litt makroøkonomi..

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #65 : 15. januar 2008, 22:29 »
Rocksource går mye ned ja. Tapt 50 kroner. Tongue Sad
Prøver meg frem på fond og. Satt 150 kroner inn på Gambak. Tongue
Noen som har inne på Gambak?
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #66 : 16. januar 2008, 08:27 »

UAC:
Hva tenker du om KPI?
Ferske tall fra SSB viser at kjerneinflasjonen (KPIJAE) steg med 1,8 prosent på årsbasis i desember.
Til sammenligning var det ventet en vekst på 1,5 prosent i perioden, ifølge TDN Finans.


Tror du gjør lurt i å fokusere på at KPI steg 0.8 %, og det er lenge siden vi har hatt så lav vekst som dette. En gang i 2004, deretter langt tilbake til 60 tallet.

Jeg har sagt det lenge, og kan godt gjenta meg selv : Gjedrem kommer til å få et problem i år, og kanskje problemet hans oppstår tidligere enn mange hadde regnet med. Det er min lille teori, noe jeg forøvrig har sagt siden tidlig 2007.


Sitat
Allerede ned 11% siden jeg uttalte at børsen skulle ned 10-15% (4børsdager). Fortsetter nedgangen?

Hadde du kjøpt puts på OBX, evnt. solgt Calls, hadde du hatt en pen gevinst nå. Når du er så skråsikker, hvorfor ikke gutse litt ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Peter123456

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 668
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 668

Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #67 : 16. januar 2008, 13:27 »
Tror du gjør lurt i å fokusere på at KPI steg 0.8 %, og det er lenge siden vi har hatt så lav vekst som dette. En gang i 2004, deretter langt tilbake til 60 tallet.

Jeg har sagt det lenge, og kan godt gjenta meg selv : Gjedrem kommer til å få et problem i år, og kanskje problemet hans oppstår tidligere enn mange hadde regnet med. Det er min lille teori, noe jeg forøvrig har sagt siden tidlig 2007.


Hadde du kjøpt puts på OBX, evnt. solgt Calls, hadde du hatt en pen gevinst nå. Når du er så skråsikker, hvorfor ikke gutse litt ?

Men KPIJAE ble vel overaskende høy.. ?

Ja, var dumt at jeg ikke gutset litt..

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #68 : 16. januar 2008, 13:41 »
Hvordan handler folk her aksjer? Nordnet, nettbank, megler osv... ?

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #69 : 16. januar 2008, 14:47 »
Hvordan handler folk her aksjer? Nordnet, nettbank, megler osv... ?

Du oppretter en depotkonto hos Nordnet (litt mange brev att å frem for å åpne, men det har vel med sikkerhet å gjøre). Så overfører du bare penger fra din egen bankkonto inn på den depotkontoen du har laget hos Nordnet. Så er det bare å starte å handle. Smiley
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #70 : 16. januar 2008, 15:24 »
Men KPIJAE ble vel overaskende høy.. ?


Jo kanskje. Men du vil alltid finne indikatorer som er overraskende høye eller lave. Spørsmålet er hvor viktige de faktisk er. Samt at viktigheten av en faktor igjen er avhengig av andre faktorer. Hadde denne faktoren vært "superviktig" så spørs det vel om børsen hadde trynet slik den har gjort de siste dagene ?

Og ref. innlegget mitt over : Det kan bli vanskelig å være Gjedrem fremover... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget BrunoFraFana

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #71 : 16. januar 2008, 15:26 »
Jeg må bare spørre ettersom aksje kjøp osv har alltid interessert meg. Hvor lærer dere det?(bør jeg søke på wikipedia?/lese på na24?)

Eller har dere noen andre sider med info/noe nytt.. Og er det noen som virkelig har tjent penger på nordnett? (store penger)
No pain, No gain
Brann SerieMester 2007!

En dag uten trening er en dag uten mening;)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #72 : 16. januar 2008, 15:28 »
Du kan jo starte med å lese hele denne tråden f.eks.

Og selvsagt er det noen som har tjent store penger på Nordnett og annen aksjespekulasjon, med høyde for hva du definerer som "store penger".
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget BrunoFraFana

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #73 : 16. januar 2008, 15:36 »
Du kan jo starte med å lese hele denne tråden f.eks.

Og selvsagt er det noen som har tjent store penger på Nordnett og annen aksjespekulasjon, med høyde for hva du definerer som "store penger".
Har lest hele tråden:) og leser litt på na24.. Smiley Men yes:) men som du sa "gå den harde veien"Smiley lykke til:)
No pain, No gain
Brann SerieMester 2007!

En dag uten trening er en dag uten mening;)

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Nordnet og aksjeprat.
« #74 : 16. januar 2008, 15:43 »
Min bror har en kompis som lever av dette. Altså bare å sitte inne på internett å selge/kjøpe aksjer.
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!