Tusen takk for alle svar! For å svare litt generelt så ønsker jeg ikke å bruke mye penger på dette kjøretøyet. Det skal hovedsaklig kun brukes for å kjøre til jobb og trening. Sjelden jeg er andre plasser
Piggdekk er lov og koster ikke noe å bruke på en ATV sto det i alle fall på én annonse jeg så. På den rimeligste så er det med to piggdekk på felg.
Ettersom jeg ønsker å gjøre en så billig deal som mulig og egentlig ikke trenger noe kjapt eller spesielt bra, det er bare litt artig, så er 250 ccm det meste jeg vil kjøpe. Omregistreringsavgiften blir doblet med engang man passerer 250 ccm.
Jeg har ikke funnet noe på E-ton, men jeg har sett test av Access Sport 250 og det er egentlig drømme-ATV'en min. Testen kan sees her:
http://www.atvnordic.no/tester/Access250.pdfDenne ATV er imidlertid i Oslo og jeg synes det er litt upraktisk å måtte hente den.
I testen står det om det som var testernes favoritt før de prøvde denne Access og det er denne Kymco KXR 250 som jeg fant i Trøndelag til endel lavere pris. Hvis kjøp blir aktuelt vil jeg uansett prute.
Mekking blir det nok aldri på meg. Jeg er både for lat og kunnskapsløs til å gjøre slikt
Jeg ønsker minimalt vedlikehold. Det gjør vel alle, men jeg gjør rett og slett ikke vedlikehold. Jeg har nok med tiltaket å levere kjøretøy på verksted for å prøve å følge servicer. Det har jeg nok heller ikke klart å overholde med mine andre kjøretøy
Takker JohnAmund for tilbud på scooter. Jeg har allerede inne et tilbud fra en kompis, styrkeløfter fra KK, som har en Peaugot Speedfight 2 som har gått ca. 1000km bare. Den er altså helt som ny samt at variatorsperren er fjernet og jeg får den til 10.000.-. Det passer jo meg bra. Da jeg kjørte min Piaggio NRG var det litt mer fart jeg hadde ønsket meg, men selv å kjøre i 45-50 var ikke så veldig ille for min del. Det er nok den farten jeg normalt kommer til å holde meg i uansett, men når jeg nå kjøper enten scooter eller ATV så blir det godt med litt ekstra bunndrag og hjelp opp bakker.
Nok en gang tusen takk. Det blir nok oppdatering i Fasiten på hva jeg velger
Tror egentlig det ligger ann til ny scooter ettersom det helt klart er rimeligst og det føles ut som om det er minst styr med det. Samtidig som det på mine fleste kjøreruter faktisk er mer praktisk da jeg kan enten snike meg forbi biler eller kjøre ulovlig for å komme fortere fram
Jeg liker også å parkere rett ved siden av dit jeg skal og det er mer praktisk med en scooter. F.eks. hvis jeg skal på RBK-kamp så kan jeg kjøre inn til billettluka og kjøre til den inngangen på stadion som jeg skal inn. Da trenger jeg bare å gå trappene opp til tribunen (de har ikke heis der)
Eneste minuset for min del blir det at jeg ikke tar sjansen på å bruke den på vinterstid. Dette har jeg gjort i mange sesonger med sommerdekk og satt liv og helse på spill. Selv om en ATV skulle gå redd fram ved sladd, eller noe slikt, så tror jeg ikke det er noe problem. Det er ikke så veldig mye vinter å prate om her i Trondheim. I alle fall ikke på allfartsvei og det at det er 4 hjul gjør nok at man ikke ramler av eller sklir pga. en trikkeskinne eller noe. Det er dette som er skummelt med scooteren. Må ha beina nede for å balansere. På en 4-hjuling tipper jeg dette er unødvendig og hvis føret er dårlig og jeg kjører i 30-40 km/t så tviler jeg på at det er noen fare for ulykker.