Skrevet av Emne: Mat før trening  (Lest 9482 ganger)

Utlogget King!

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

Mat før trening
« : 08. juli 2011, 18:29 »
Jeg spiser frokost, lunsj også et mellommåltid før trening. Fra lunsj til mellommåltidet kan jeg være veldig sulten. Mellommåltidet mitt består av en frukt mix (banan,kiwi,jordbær,blåbær og et glass melk).

Det jeg lurer på er at jeg kan noen ganger gå fra lunsjen å fremdeles være litt sulten. Er det da dumt å dra på trening før en har spist mere?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mat før trening
« #1 : 08. juli 2011, 18:39 »
Det jeg lurer på er at jeg kan noen ganger gå fra lunsjen å fremdeles være litt sulten. Er det da dumt å dra på trening før en har spist mere?

Nei, det har ikke noe å si.


Utlogget King!

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

Sv: Mat før trening
« #2 : 08. juli 2011, 19:03 »
Nei ville tro det skulle gå bra selv. For med så mye frukt har man jo nok til å holde seg i gang hvertfall 1,5 timer på trening..
Merker som oftest at jeg mister sultfølelsen under trening uansett.

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #3 : 08. juli 2011, 21:25 »
Det kan ha noe å si. Alt avhenger av hva målet ditt er og hvordan du trener generelt egentlig. Hvis målet ditt er maksimal styrke økning, så er det jo absolutt ikke optimalt å trene med sultfølelse. For å oppnå en maksimal styrke, må du spise slik at musklene har den energien de trenger igjennom treningen (gjerne også banan eller to under hard trening over tid).

Om du er ute etter en definert kropp, er det ikke så farlig, ettersom du da kan være på "deff". Det heter da selvfølgelig kaloriunderskudd og det er for å gå ned i vekt. Mulig du også springer? Du nevner jo ikke hva målene dine med treningen er, eller hva du gjør, derfor blir det vanskelig å svare deg.

Jeg hadde for eksempel ikke klart å løpe 1 mil med sultfølelse, som igjen fører til utmattelse - if you catch my drift?
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mat før trening
« #4 : 08. juli 2011, 21:41 »
Hvis målet ditt er maksimal styrke økning, så er det jo absolutt ikke optimalt å trene med sultfølelse. For å oppnå en maksimal styrke, må du spise slik at musklene har den energien de trenger igjennom treningen (gjerne også banan eller to under hard trening over tid).

Jaså, så du mener at proteinsyntese og nevral tilpasning er mindre hvis man trener med sultfølelse...? Hva begrunner du denne teorien på?

Om du er ute etter en definert kropp, er det ikke så farlig, ettersom du da kan være på "deff". Det heter da selvfølgelig kaloriunderskudd og det er for å gå ned i vekt.

Hvorfor er det plutselig ikke så farlig "å trene med sultfølelse" hvis man er på "deff" mener du?

Jeg hadde for eksempel ikke klart å løpe 1 mil med sultfølelse, som igjen fører til utmattelse - if you catch my drift?

Neivel.

Sultfølelser er subjektivt, og har ikke noe med utmattelse eller styrke å gjøre.


Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: Mat før trening
« #5 : 08. juli 2011, 21:41 »
Sultfølelse har ikke nødvendigvis nevneverdig sammenheng med kroppens behov for mat.

Man kan ikke trene seg tom for energi selv om man er litt sulten før økta, gitt at man har spist det man trenger igjennom de siste døgnene før økta. Det er selvfølgelig og et poeng å få i seg tilstrekkelig med mat etter økta for optimal restitusjon

Edit: Beefcake fikk frem poenget bedre enn meg

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #6 : 08. juli 2011, 21:44 »
Jeg skjønner ikke hvordan du kan svare han at det ikke har noe å si, Beefcake. Selvfølgelig er det bedre å spise skikkelig og deretter få skikkelig med trøkk og energi dersom man skal f. eks maks løfte i knebøy?

Hvis jeg spiser skikkelig dårlig en dag og skal løpe 1 mil senere på dagen, vil jeg automatisk ikke holde ut og jeg vil miste all fokus og energi jeg har.

EDIT: Når jeg skrev at sultfølelse er greit nok om man er på deff, så mente jeg at så lenge du skal ned i vekt, må du regne med sultfølelse, ettersom kroppen er på kaloriunderskudd. Jeg brukte ikke ordet farlig, fordi det var bokstavelig talt farlig heller, brukte det kun som et symbol for å vise til at det spørs på mål setningen.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mat før trening
« #7 : 08. juli 2011, 21:55 »
Jeg skjønner ikke hvordan du kan svare han at det ikke har noe å si, Beefcake. Selvfølgelig er det bedre å spise skikkelig og deretter få skikkelig med trøkk og energi dersom man skal f. eks maks løfte i knebøy?

Hvordan er det selvfølgelig? Jeg spiser som regel ikke noe som helst på dagene før trening, og har ikke noe problem med å få "trøkk og energi" til trening selv om det har gått 15+ timer siden jag sist spiste noe. Det handler om hvor mye man spiser totalt sett i løpet av dagene, ikke om man har spist før trening eller hvorvidt man føler at man er litt sulten eller ikke.


Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #8 : 08. juli 2011, 21:57 »
Mat og drikke før trening og konkurranse har stor betydning for prestasjonen. Det siste måltidet før trening eller konkurranse er siste mulighet til å fylle opp karbohydratlagrene og sørge for at væskebalansen er optimal. I tillegg er det viktig at dette måltidet er tilstrekkelig, slik at utøveren ikke blir sulten under økten.
Karbohydrat blir lagret i mindre mengder i leveren. Dette lageret sørger for å holde blodsukkeret normalt. Faste natten igjennom er med på å tømme lagret i leveren, noe som kan føre til lavt blodsukker og påvirke prestasjonen negativt. Inntak av et karbohydratrikt måltid med moderat til lav glykemisk indeks før trening hjelper kroppen til å holde blodsukkeret normalt. På den måten kan både mental og fysisk prestasjon optimaliseres.


Kilde: http://www.treningsmagasinet.no/wip4/mat-foer-trening/d.epl?id=232348

Etter min konklusjon, så er det viktig med mat uansett hvilken idrett det er snakk om.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mat før trening
« #9 : 08. juli 2011, 22:07 »
Mat og drikke før trening og konkurranse har stor betydning for prestasjonen. Det siste måltidet før trening eller konkurranse er siste mulighet til å fylle opp karbohydratlagrene og sørge for at væskebalansen er optimal. I tillegg er det viktig at dette måltidet er tilstrekkelig, slik at utøveren ikke blir sulten under økten.
Karbohydrat blir lagret i mindre mengder i leveren. Dette lageret sørger for å holde blodsukkeret normalt. Faste natten igjennom er med på å tømme lagret i leveren, noe som kan føre til lavt blodsukker og påvirke prestasjonen negativt. Inntak av et karbohydratrikt måltid med moderat til lav glykemisk indeks før trening hjelper kroppen til å holde blodsukkeret normalt. På den måten kan både mental og fysisk prestasjon optimaliseres.


Kilde: http://www.treningsmagasinet.no/wip4/mat-foer-trening/d.epl?id=232348

Etter min konklusjon, så er det viktig med mat uansett hvilken idrett det er snakk om.

Ja, du må gjerne konkludere med hva du vil grunnet i en eller annen random artikkel som du har funnet på nettet.

Etter min konklusjon, grunnet i over tyve års erfaring fra forskjellige former for trening og ulike kosthold så er det ikke fullt så enkelt som at sultfølelser = utmattelse og mindre styrke.

For øvrig siterer du en artikkel som omhandler utholdenhetstrening. Hva er det som får deg å tro at trådstarter driver med det?


EDIT: Er for øvrig ikke uenig i at det er "viktig med mat". Men at noe så subjektivt som sultfølelser har stor betydning for prestasjonsevne for alle og enhver er jeg ikke enig i.


Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #10 : 08. juli 2011, 22:09 »
Kan jeg spørre deg hva som får deg til og tro at trådstarter driver med styrkeløft, kroppsbygging? Personen har jo ikke reflektert oss med det. Jeg snakker også av erfaring, selvom jeg kanskje ikke er i nærheten din erfaring, så har jeg drevet aktivt med turn, kampsport og lignende tidligere.

forøvrig enda en god artikkel: http://www.iform.no/pub/art.php?id=12
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #11 : 08. juli 2011, 22:19 »
Overskriften sier: "Å spise riktig før og etter trening er av stor viktighet for å ha nok energi på trening"

Ja før og etter. Det kan være 10 timer -før- trening. Så lenge matinntaket er høyt nok totalt sett gjennom dagene som Beefern sier, spiller det null rolle når du spiser. Kroppen din kan ikke klokka vet du Smiley

Før trening bør du ha et middels stort måltid omkring 1-2 timer fra økten. Dette måltidet bør særlig inneholde en del karbohydrater med lav glykemisk indeks, samt proteiner.

Les artikkelen. Jeg er enig med beefcake på noen punkter selv, men syns det er feil å si at det ikke har noen ting å si før trening. Ettersom personen kan drive med utholdenhets trening for eksempel, eller styrkeløft av den grunn.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Mat før trening
« #12 : 08. juli 2011, 22:26 »
Personlig drar jeg aldri på trening uten å ha inntatt mat de siste 2 timene, under optimale forhold. Det er greit at det går an å trene sulten, men er det optimalt? 
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #13 : 08. juli 2011, 22:29 »
Personlig drar jeg aldri på trening uten å ha inntatt mat de siste 2 timene, under optimale forhold. Det er greit at det går an å trene sulten, men er det optimalt? 

Det er dette jeg har stilt et spørsmålstegn ved selv..
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mat før trening
« #14 : 08. juli 2011, 22:34 »
Kan jeg spørre deg hva som får deg til og tro at trådstarter driver med styrkeløft, kroppsbygging?

Hva har det for betydning?


Personen har jo ikke reflektert oss med det. Jeg snakker også av erfaring, selvom jeg kanskje ikke er i nærheten din erfaring, så har jeg drevet aktivt med turn, kampsport og lignende tidligere.

Jaha.


forøvrig enda en god artikkel: http://www.iform.no/pub/art.php?id=12

Nei, det synes jeg ikke er en veldig god artikkel. Glutamin effektivt? Aminosyrer i fri form eller melkeprotein ikke å anbefale i sammenheng med trening? Prøv å finne noe hold for de påstandene er du snill.

Jeg er dog ikke fundamentalt uenig med den artikkelen, eller den forrige du siterte. Jeg er dog uenig med dine uttalelser om sultfølelser:

Hvis målet ditt er maksimal styrke økning, så er det jo absolutt ikke optimalt å trene med sultfølelse.

Selvfølgelig er det bedre å spise skikkelig og deretter få skikkelig med trøkk og energi dersom man skal f. eks maks løfte i knebøy



Les artikkelen. Jeg er enig med beefcake på noen punkter selv, men syns det er feil å si at det ikke har noen ting å si før trening. Ettersom personen kan drive med utholdenhets trening for eksempel, eller styrkeløft av den grunn.

Hva er egentlig du mener jeg sier ikke har noe å si? Trådstarter spør om hvorvidt det er "dumt å dra på trening" hvis han fremdeles kan være litt sulten etter lunsjen.


Personlig drar jeg aldri på trening uten å ha inntatt mat de siste 2 timene, under optimale forhold. Det er greit at det går an å trene sulten, men er det optimalt? 

Sultfølelser er subjektive og kommer i mange former. Jeg har spist 2500+ kcal i løpet av de siste timene, men jeg sitter fortsatt her og er litt "sulten". Ville det vært "ikkeoptimalt" for meg å dra på trening nå pga det...?  :Smiley


Apropos styrketrening på fastende mage (ikke å forveksle med å trene når man føler seg "litt sulten"):
http://www.springerlink.com/content/w8712615714k8150/
http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!