Skrevet av Emne: Frø,kjerner osv...  (Lest 6371 ganger)

Utlogget nanna

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 291

Frø,kjerner osv...
« : 15. mars 2010, 12:18 »
Får i meg en del frø og kjerner i løpet av dagen, sjekker varedeklarasjonen på alt jeg spiser.. også disse
som jeg har forstått og erfart passerer en del av disse fordøyelsessystemet hele, spørsmålet mitt er da: tar kroppen opp kcal evt næring fra disse? der er jo veldig mye kcal i både frø og kjerner.. merker jo at de setter fart på fordøylsesprosessen, men hvilken misjon har disse ellers siden de passerer hele???

her er noen jeg kommer på i farta som jeg bruker selv:

linfrø
solsikkekjerner
gresskarkjerner
sesamfrø
psylliumfrø ( ikke prøvd enda, men skal kjøpe i dag)
kruskakli

Takker for svar biggrin Ha en fin dag!!!

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Frø,kjerner osv...
« #1 : 15. mars 2010, 12:32 »
Godt spørsmål, lurer i grunn på det samme selv. Eneste magen min har reagert på er linfrø, og da snakker vi om en voldsom reaksjon også.. hehe. Leste etter denne hendelesen at disse bør knuses før inntak... gikk litt bedre da Wink
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget nanna

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 291

Sv: Frø,kjerner osv...
« #2 : 15. mars 2010, 12:36 »
hmm.. huff da  Huh er mange som sier de ikke tåler frø kjerner eller havregryn, men min erfaring er at hvis kroppen ikker vant til disse så blir en litt uvel og oppblåst i magen en periode, men hvis den får det regelmessig så venner en seg til det.. det samme føler jeg med salat og grønnsaker også.. noen som har andre erfaringer med dette??

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Frø,kjerner osv...
« #3 : 15. mars 2010, 13:42 »
Vanlig praksis på næringsdeklarasjoner er å oppgi det ernæringsmessige bidraget, mao. det kroppen greier å ta opp. F.eks, fiber inneholder mye energi, men siden kroppen ikke tar opp dette, så bidrar det ikke til tallene på næringsdeklarasjonene.

Utlogget nanna

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 291

Sv: Frø,kjerner osv...
« #4 : 15. mars 2010, 17:45 »
det vil da si, ta feks linfrø: 377 kcal, 25 g protein, 0 g karbo, 31 g fett pr 100 gr, at det er dette jeg får i meg av næringstoffer om jeg har inntatt 100 g linfrø?!! 

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Frø,kjerner osv...
« #5 : 15. mars 2010, 18:03 »
Nja, noenlunde.
Knuser du dem får du i deg mer energi og næring, altså mer for pengene.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Frø,kjerner osv...
« #6 : 15. mars 2010, 19:33 »
nanna: Frø/kjerner "ønsker" ikke å bli spist, og er fra naturens side utstyrt med noe som kalles antibeitestoffer. Dette er forsvarskjemikalier som gjør at dyrene stort sett holder seg unna. Et vanlig antibeitestoff er fytinsyre, og det er velkjent at dette hemmer næringsopptaket når du spiser den aktuelle matvaren. For å bøte på dette bør du bløtlegge frøene for å aktivere et enzym som heter fytase. Dette bryter ned fytinsyren. Bløtleggingen bør vare minst 12 timer.
Selv om frøene bløtlegges, er det likevel en annen ulempe. Mye uløselig fiber irriterer tarmen og gjør at en del slike frø virker avførende, kanskje spesielt linfrø. Det er klart at tilgjengeligheten til næringsstoffene bedres hvis frøene knuses, hvis ikke havner de ikke sjelden like hele i dass igjen. Det uløselige fiberet er såpass "uløselig" at selv magesyren eller andre fordøyelsesenzymer ikke klarer å løse det skikkelig opp. Så hva skal vi med sånt? Løselig fiber fra frukt, grønt og havre f.eks, er noe helt annet.

Selv om frø tross alt er næringsrik mat (mye fett og protein), vil jeg likevel klassifisere dette som dårlig mat av overnevnte grunner. Sammensetningen mellom fett- og aminosyrene i frø er heller ikke fullverdig, og man må supplere med annen mat for å få dekket behovet for essensielle amino- og fettsyrer.
Velger du animalsk mat av høy kvalitet får du alle næringsstoffene kroppen trenger Smiley

Plumb0 og Zippo: Næringsdeklarasjonene forteller ikke hva kroppen greier å ta opp. Hvis dette hadde vært tilfelle, måtte man skrevet "0" på alle næringsstoffene i hele linfrø f.eks, da dem er bortimot ufordøyelige. Det er alltid det faktiske næringsinnholdet som skal stå, men når det gjelder fiber, så er dette ikke regnet som noe næringsstoff da kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg dette som energikilde. (selv om ca. 10% riktignok blir brukt som energikilde av bestemte tarmbakterier)
Hvis man skulle ta høyde for menneskets opptak av næringen på emballasjene, hadde man aldri fått et korrekt svar uansett, da dette med fordøyelse og opptak vil variere mye rent individuelt.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Frø,kjerner osv...
« #7 : 15. mars 2010, 19:46 »
Plumb0 og Zippo: Næringsdeklarasjonene forteller ikke hva kroppen greier å ta opp. Hvis dette hadde vært tilfelle, måtte man skrevet "0" på alle næringsstoffene i hele linfrø f.eks, da dem er bortimot ufordøyelige. Det er alltid det faktiske næringsinnholdet som skal stå, men når det gjelder fiber, så er dette ikke regnet som noe næringsstoff da kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg dette som energikilde. (selv om ca. 10% riktignok blir brukt som energikilde av bestemte tarmbakterier)
Hvis man skulle ta høyde for menneskets opptak av næringen på emballasjene, hadde man aldri fått et korrekt svar uansett, da dette med fordøyelse og opptak vil variere mye rent individuelt.
bestem deg da om det er totalt brutto energiinnhold eller om det er energiinnhold tilgjengelig for menneskelig opptak som står på næringsdeklarasjonen.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Frø,kjerner osv...
« #8 : 15. mars 2010, 21:54 »
bestem deg da om det er totalt brutto energiinnhold eller om det er energiinnhold tilgjengelig for menneskelig opptak som står på næringsdeklarasjonen.
Energiinnhold potensielt tilgjengelig for menneskelig opptak.

Utlogget Hobbs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

Sv: Frø,kjerner osv...
« #9 : 15. mars 2010, 22:56 »
Kom på noe da jeg så denne tråden.. Meldte fra om en feilmerking, eller to forskjellige merkinger på kruskakli esken for ett par dager siden. Fikk svar og om det er relevant eller ikke vet jeg ikke, men poster det uansett. Går på det med fordøyelig og ikke fordøyelig nærinsinnhold.

Limer inn mailen:

"Hei Kristian,
du er veldig observant! :-)

Det er endrede regler for beregning av energiinnhold i næringsmidler. Kostfiberinnholdet i produktet (som før ble regnet å være ufordøyelig) skal nå regnes med som energigivende, med 2 kcal/g.  Dette gjør at verdiene på Energi for kruskakli øker fra 699 kJ/165 kcal til: 1035 kJ / 249 kcal.

Produktet er helt som før.

Vennlig hilsen
Kristin Berg Gallaher
Produktutvikler"
Norgesmøllene AS"

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Frø,kjerner osv...
« #10 : 16. mars 2010, 13:07 »
Der ser vi. Gjeldene oppfatninger om hva som defineres som energigivende innholdsstoffer eller ikke, er det som legges til grunn. Og her har man altså forandret på dette. I tilfellet du nevner er dessuten forandringen betydelig - langt over 50%.

Dette temaet om energiinnhold i maten, og opptakelighet av mat, understerker i aller høyeste grad at dette med telling av kalorier er "waist of time" og like mye villedende som veiledende.

Takk for nyttig og relevant innspill, Hobbs. Jeg visste ikke om denne forandringen.

Utlogget Hobbs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

Sv: Frø,kjerner osv...
« #11 : 16. mars 2010, 13:44 »
Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Frø,kjerner osv...
« #12 : 16. mars 2010, 14:07 »
Energiinnhold potensielt tilgjengelig for menneskelig opptak.
Nettopp. Poenget mitt var at tallet ikke er totalt energiinnhold, men korrigert for hva kroppen kan ta opp. Og for å presisere: Termen "kroppen" i denne sammenheng referer til et generalisert menneske, og ikke kroppen min eller trådstarters, og da under gode betingelser (f.eks egget er stekt osv.)

Der ser vi. Gjeldene oppfatninger om hva som defineres som energigivende innholdsstoffer eller ikke, er det som legges til grunn. Og her har man altså forandret på dette. I tilfellet du nevner er dessuten forandringen betydelig - langt over 50%.

Dette temaet om energiinnhold i maten, og opptakelighet av mat, understerker i aller høyeste grad at dette med telling av kalorier er "waist of time" og like mye villedende som veiledende.
Selv om man nødvendigvis ikke tar opp alle næringsstoffer som potensielt kan tas opp i noen tilfeller, så blir det vel presumptivt å proklamere at næringsinnhold er mer villedende enn veiledende. Det å regne ut energi og balanse av næringsstoffer fungerer utmerket for veldig mange, undertegnede inkludert.


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Frø,kjerner osv...
« #13 : 16. mars 2010, 20:59 »
Nettopp. Poenget mitt var at tallet ikke er totalt energiinnhold, men korrigert for hva kroppen kan ta opp. Og for å presisere: Termen "kroppen" i denne sammenheng referer til et generalisert menneske, og ikke kroppen min eller trådstarters, og da under gode betingelser (f.eks egget er stekt osv.)
Da er vi enige Smiley  Da er vi kanskje også enige om at kalorimengden oppgitt for hele linfrø f.eks. er villedende? Det burde i det minste stått på pakka: "Minimalt næringsopptak dersom frøene ikke knuses."
Selv ved knusing vil opptaket være sterkt redusert.
Sitat
Selv om man nødvendigvis ikke tar opp alle næringsstoffer som potensielt kan tas opp i noen tilfeller, så blir det vel presumptivt å proklamere at næringsinnhold er mer villedende enn veiledende. Det å regne ut energi og balanse av næringsstoffer fungerer utmerket for veldig mange, undertegnede inkludert.
Jo, men et ensidig fokus på telling av kalorier (ja, for det er ensidig fra manges side) vil legge skygge over en viktigere del av ernæringen, nemlig hvordan kroppen responderer hormonelt på de ulike matvarene. Du kan sikkert erfare at kroppen går opp eller ned i vekt over og under en gitt kalorimengde, men endrer man fra f.eks. høykarbo til høyfett-diett, vil man erfare at kalorimengden på ingen måte er absolutt.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Frø,kjerner osv...
« #14 : 16. mars 2010, 22:06 »
men endrer man fra f.eks. høykarbo til høyfett-diett, vil man erfare at kalorimengden på ingen måte er absolutt.

Synes det er en interessant påstand. Kan du ikke slenge opp forskning som forklarer dette fenomenet? At man på fettdiett kan spise mye større mengde kalorier, men at de ikke "tells".
Sa brura

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!