Skrevet av Emne: hvordan unngå å miste muskler når en deffer  (Lest 11725 ganger)

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« : 25. september 2011, 18:54 »
driver nå å deffer/slanker meg. Jeg har trent i 3.5år styrke. Men jeg lurte litt på hvordan bør en trene når en deffer for å unngå å miste masse/styrke? og er det noen kosttilskudd som hjelper med å bevare musklene når en deffer? Jeg har ikke noe problemer med å få kcal underskudd og sikter meg på å gå ned 0.5kg-1kg i uken. i begynnelsen av august veide jeg sirka 110kg. nå veier jeg 105-106kg

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #1 : 25. september 2011, 19:18 »
Tilskudd blir ca det samme som når du skal bygge muskler (protein, omega 3, kreatin, bcaa, beta alanine osv...).

Tankegangen blir at du må gi musklene en god grunn til å fortsatt være der, eller rettere sagt overbevise kroppen din at den trenger musklene for å utføre arbeid (trening) og derfor foretrekke å omdanne fett til energi i stedet for protein (blant annet fra muskelmasse). Så da bør du trene (duh), men også trene med nok intensitet (i form av % av 1RM) og volum til at den får dette signalet. Selvsagt bør du passe på å ikke bli overivrig med intensiteten for å unngå skader, men du kan fortsatt trene veldig tungt selv om du er på diett. Når det er sagt så vil det også være lurt å trene mer kroppsbygging-rettet, i form av mange øvelser og høyt volum. Dette gir signaler om ønsket muskelvekst fra blant annet okklusjonseffekten (hypoksi), og da forbigår du eventuelle utfordringer med for høy intensitet som kan også være for belastende på diett (mtp. å ta seg igjen og kortisolnivå). Kardio er også et stikkord. Ikke bare som ren forbrenning av kalorier, men også for å gi høyere O2 opptak. Høyere oksygenopptak vil hjelpe på fettforbrenning.

Så da vil vel svaret bli å finne en gylden middelvei. Smiley Tren som du har gjort (om det har fungert for å bygge muskler), men pass på når kroppen sier fra og gi den stimulus på mindre belastende måter.

Hjalp det?

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #2 : 25. september 2011, 19:22 »
takker for svar

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #3 : 25. september 2011, 19:24 »
Høyere oksygenopptak vil hjelpe på fettforbrenning.

Dette har jeg hørt en del ganger. Er dette akseptert i forskningsmiljøer? Det må ikke være akseptert i forskningsmiljøer for å være sant, men det er mye broscience ute og går som "may or may not" være sann.

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #4 : 25. september 2011, 19:26 »
Det har jeg faktisk litt vondt for å tro....Oksygenopptaket øker jo når man går ned i vekt. Kan ikke helt skjønne at forbrenningen øker av det.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #5 : 25. september 2011, 20:05 »
Det har jeg faktisk litt vondt for å tro....Oksygenopptaket øker jo når man går ned i vekt. Kan ikke helt skjønne at forbrenningen øker av det.

Hvis det er tilfelle, så vil jeg tippe at det kommer av kroppen av en eller annen grunn henter mer og mer av energien sin fra fett gjennom hele dagen etter hvert som VO2 max øker.

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #6 : 25. september 2011, 20:09 »
Jeg har fortsatt vondt for å tro det. Når man går ned i vekt, mister man også muskelmasse. Kan ikke helt se hvordan fettforbrenningen plutselig skal øke når det er mindre muskelmasse som jobber. Men stiller meg åpen til at jeg tar feil

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #7 : 25. september 2011, 20:13 »
Enig i alt hhhh sa over. Kardio og byggertrening funker for meg for å bli kvitt fettet. Men om det er høyere o2 opptak eller det faktum at man forbrenner mer kalorier ved denne typen trening vet jeg ikke.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #8 : 25. september 2011, 20:28 »
http://www.trening.no/treningstips/2385.o2.html
http://myrevolution.no/s/morgenkardio-pa-tom-mage/
fins masse på nettet som nevner at jo høyere oksygenopptak du har jo mer fett forbrenner du.
"Høyere oksygenopptak og bedre kondisjon påvirker hvor mye kroppen forbrenner."
http://www.daria.no/skole/?tekst=12607

Leter etter artikkel som tar for seg akkuratt dette med oksygenopptak i forhold til fettforbrenning.
"De forsøkspersonene som var trent hadde høyere maksimalt oksygenopptak, og grunnet høyere maksimalt oksygenopptak kunne de forbrenne fett mer effektivt sammenlignet med de utrente individene"
http://www.trim.no/pub/art.php?id=1234
Det alle de prøver å si er at hvis Nortug forbrenner 1000kcal og Tor som er sofagris forbrenner 1000kcal så vil den trente personen ha forbrent mer fett (utav de 1000kcal) og dette pga høyere oksygenopptak.

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #9 : 25. september 2011, 20:37 »
Jess jess, som loft viser så ligger det en del der ute som indikerer det jeg sa (det finnes mer også, er bare å google litt).. Holder meg langt unna broscience (de som kjenner meg kan sikkert bekrefte det Tongue ).

Utlogget newusername

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 155
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 155

Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #10 : 25. september 2011, 20:41 »
driver nå å deffer/slanker meg. Jeg har trent i 3.5år styrke. Men jeg lurte litt på hvordan bør en trene når en deffer for å unngå å miste masse/styrke? og er det noen kosttilskudd som hjelper med å bevare musklene når en deffer? Jeg har ikke noe problemer med å få kcal underskudd og sikter meg på å gå ned 0.5kg-1kg i uken. i begynnelsen av august veide jeg sirka 110kg. nå veier jeg 105-106kg
I hereby present grunnleggeren av AFPTs vei til fettforbrenning (uten å tape muskler):
1) Hyppig måltidsfrekvens (seks-ish måltider per dag)
2) Færre karbohydrater enn vanlig
3) Protein (mat eller pulver) FØR trening (samt etter, som vanlig)
4) Tren TUNG styrke - i den grad du trener kardio, skal dette være korte og beinharde intervaller, det gir mye bedre effekt enn langkjøring. Hvis man på liv og død ikke vil løpe intervall, kan man løpe inntil 20 minutter med FULL intensitet.
5) Fiskeolje (3-6 gram per dag) og vitamin D (gå til legen og ta en blodprøve for å finne ut hvilken verdi en ligger på, den bør ligge nærmere 150 enn 50, altså som et minimum over 100).
6) Kaseinprotein før en går til sengs.

Folk kan gjerne være så uenige de bare orker (det er alltid noen som er 150 % uenige, uansett hva man sier), men det driter jeg i, jeg er i dette tilfellet bare budbringeren ;-) Dette er i alle fall AFPTs budskap i sakens anledning.

Utlogget newusername

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 155
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 155

Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #11 : 25. september 2011, 20:44 »
Når man går ned i vekt, mister man også muskelmasse.
Da gjør man noe feil, enkelt og greit.

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #12 : 25. september 2011, 20:50 »
I hereby present grunnleggeren av AFPTs vei til fettforbrenning (uten å tape muskler):
1) Hyppig måltidsfrekvens (seks-ish måltider per dag)
2) Færre karbohydrater enn vanlig
3) Protein (mat eller pulver) FØR trening (samt etter, som vanlig)
4) Tren TUNG styrke - i den grad du trener kardio, skal dette være korte og beinharde intervaller, det gir mye bedre effekt enn langkjøring. Hvis man på liv og død ikke vil løpe intervall, kan man løpe inntil 20 minutter med FULL intensitet.
5) Fiskeolje (3-6 gram per dag) og vitamin D (gå til legen og ta en blodprøve for å finne ut hvilken verdi en ligger på, den bør ligge nærmere 150 enn 50, altså som et minimum over 100).
6) Kaseinprotein før en går til sengs.

Folk kan gjerne være så uenige de bare orker (det er alltid noen som er 150 % uenige, uansett hva man sier), men det driter jeg i, jeg er i dette tilfellet bare budbringeren ;-) Dette er i alle fall AFPTs budskap i sakens anledning.

Hva med det faktum at mange som er uenig i dette faktisk har satt seg godt inn i nyere forskning og har god erfaring fra veiledning av både seriøse utøvere og den vanlige mann i gata? Flere av utdanningene for PT eller hva det skal være later til å være litt tungrodd i oppdateringene sine, og hva du gjengir her gir grobunn til å mene det samme om AFPT (uten at jeg har sett hva de sier selv med egne øyne). Flere av punktene du nevner her er kraftig tilbakevist i flere robuste og seriøse vitenskapelige artikler, samt at erfaring tilsier mye av det samme...

Neste gang du åpner kjeften og gir en disclaimer a la "jeg vet ikke hva som er sant men de som sier det motsatte bør ikke ha noen gjennomslagskraft fordi dette utsagnet bærer en viss stempel fra en eller annen organisasjon" så kan du gjøre oss den tjenesten med å faktisk lese deg opp eller opparbeide deg kunnskap. Slik argumentasjon skaper bare forvirring og/eller vranglære.

Utlogget newusername

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 155
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 155

Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #13 : 25. september 2011, 20:55 »
Hva med det faktum at mange som er uenig i dette faktisk har satt seg godt inn i nyere forskning og har god erfaring fra veiledning av både seriøse utøvere og den vanlige mann i gata? Flere av utdanningene for PT eller hva det skal være later til å være litt tungrodd i oppdateringene sine, og hva du gjengir her gir grobunn til å mene det samme om AFPT (uten at jeg har sett hva de sier selv med egne øyne). Flere av punktene du nevner her er kraftig tilbakevist i flere robuste og seriøse vitenskapelige artikler, samt at erfaring tilsier mye av det samme...

Neste gang du åpner kjeften og gir en disclaimer a la "jeg vet ikke hva som er sant men de som sier det motsatte bør ikke ha noen gjennomslagskraft fordi dette utsagnet bærer en viss stempel fra en eller annen organisasjon" så kan du gjøre oss den tjenesten med å faktisk lese deg opp eller opparbeide deg kunnskap. Slik argumentasjon skaper bare forvirring og/eller vranglære.
Ring Espen Arntzen, grunnlegger av AFPT, så kan du få tilsendt mange tusen sider av både eldre og nyere seriøs forskning (enkelte av studiene har vart i nesten 40 år). Send meg en PM, så får du telefonnummeret Wink

Hva av det jeg lister opp er tilbakevist?

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: hvordan unngå å miste muskler når en deffer
« #14 : 25. september 2011, 21:01 »
Ring Espen Arntzen, grunnlegger av AFPT, så kan du få tilsendt mange tusen sider av både eldre og nyere seriøs forskning (enkelte av studiene har vart i nesten 40 år). Send meg en PM, så får du telefonnummeret Wink

Hva av det jeg lister opp er tilbakevist?

Ja, er klar over at listen kommer fra han. Han har skrevet noen fine artikler om treningsteknikk, men bommer i enkelte sammenheng om kosthold. Spesielt nummer 1 er ganske innlysende. Nummer 6 er vel heller ikke nødvendig, og nummer 3 kunne vært formulert annerledes (det handler mest om totalt inntak av protein gjennom dagen, men inntak av EAA/BCAA/myse i forbindelse med trening har vist seg å ha en positiv effekt).

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!