Skrevet av Emne: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.  (Lest 18669 ganger)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Først litt info om meg: 25 år, 186 cm, 101 kg.

Beste løft i basic øvelser:
 
Markløft 1RM med belte : 175 kg
Markløft 5RM uten belte, med stop mellom hver rep: 137,5 kg (regner med jeg er god for mer)
Benkpress 1RM med rumpeløft: 131 kg
Benkpress 5RM uten rumpeløft: 112,5 kg
Styrkevending 1RM: 87,5 kg
Chin-ups: 13 reps på 101 kg kroppsvekt / 7 reps med 15 kg ekstra på 101 kg kroppsvekt
Militærpress 5RM: 60 kg

Jeg er som dere ser ikke sterk på noen måte ut fra treningsforums styrkestandarder, men jeg løfter jo mer enn de fleste medlemmer i de fleste øvelser på vanlige treningssentre. Men et stort problem jeg har hatt er knebøy. Jeg har vært/er så svak der at jeg ofte er flau når jeg trener øvelsen, spesielt siden jeg er såpass "stor" som jeg er (100 kg+), siden jeg jo har spesialutstyr (vektløftingsko), og siden bruker styrkeløftteknikk når jeg trener++.

Jeg har i et halvt års tid etter jeg begynte med knebøy, slitt mye med denne øvelsen og jeg har tre ganger stagnert på 3x5 på rundt 95 kg, sist gang med 5, 4, 3 reps på 95 kg for tre dager siden, da målet var 3x5 på 95 kg.

Ut av litt nysgjerrighet så prøvde jeg imidlertid å trene med belte i dag, og det ble virkelig en annen opplevelse. Tok først 2 lette sett à 5 reps på 95 kg. Siste sett fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve 20 reps. Ble litt svimmel og sånn etter 13 reps, så jeg turte ikke presse meg noe mer; det hadde vært litt risky å svime av eller bli såpass omtåket at jeg ikke hadde klart å stå på beina lenger, jeg har jo blitt det etter noen markløft-sett før. Det ble altså bare 13 reps på siste settet, men det føltes for så vidt ganske lett likevel.

Er det vanlig å tjene så mye på å bruke belte? Burde jeg gjøre noen øvelser for "core"-muskulaturen? Burde jeg fortsette å bruke belte på arbeidssettene fremover (det er i alle fall planen nå). Er trening med belte løsningen på mine knebøyproblemer?

Utlogget Benkleddet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 95
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 307

  • kaillkarsk og blautkak
Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #1 : 02. desember 2010, 09:52 »
For det første: det er nok ganske vanlig at bøystyrken "henger etter" i forhold til markløft og benkpress, mye fordi teknikken i bøy er mye vanskeligere enn de to nevnte øvelsene. Jeg anbefaler alle som ønsker å fokusere på knebøy, om å i det minste ta turen innom en styrkeløftklubb (dersom det er mulig) for å lære bøy ordentlig. De fleste klubber lærer gladelig bort, helt gratis!

Så til spørsmålet ditt; ja det er i alle fall ikke uvanlig å hente mye på belte i bøy! Jeg tror alikevel at det lurt av deg å trene endel uten, for å styrke core-muskulaturen. Jeg har selv en stor svakhet i kjernemuskulaturen, og tvinger derfor meg selv til å trene mest mulig uten belte. Beltet kommer selvsagt på når jeg skal på vekter jeg vet jeg må jobbe litt på. Min tommelfingerregel er at jeg kjører uten belte så lenge jeg klarer å holde teknikken noenlunde. Så fort jeg begynner å "jukse" kommer beltet på..

Håper du ble litt klokere  Smiley
-Sannsynligvis den eneste i landet som er utstyrt med et eget benkledd



Oslo SKs hjemmeside: http://oslostyrkeloftklubb.no

Lavendel

  • Gjest
Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #2 : 02. desember 2010, 10:12 »
Skjønner ikke helt innstillingen med at det er flaut å ikke ha på 200 kg i bøy...
Er mye viktigere at du gjør det riktig og at du i det hele tatt trener bøy Smiley

Selv om du er "stor", så er det ingen som reagerer på at du ikke er sterk i bøy.

Slapp helt av, gjør alt med rett teknikk, så kommer styrken etterhvert også  biggrin

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #3 : 02. desember 2010, 10:16 »
Jeg trener stort sett knebøy MED belte, av den enkle årsak at man IKKE kobler ut coremusklaturen ved bruk av belte.
Studier viser at effekten øker når man bruker belte, som en konsekvens av at man øker bevegelseshastigheten i løftet med belte og EMG resultater viser også at coremuskulatur jobber selv med belte.
I en øvelse som knebøy er buktrykk viktig (Markløft er litt annerledes da avstiving av rygg er lett å overvåke, dvs ikke krum korsrygg) og dette øker drastisk når man bruker belte. Ryggsøylen vil være mye bedre stabilisert om du bruker belte og skaper trykk mot belte ved å stramme opp magen mot belte.

Er du rio el grande rundt midja vil du kanskje ikke kjenne noen stor forskjell på belte/ikke belte, men for min egen del klarer jeg ikke kontrollere om jeg har buktrykket på plass HELE tiden i en knebøy dersom jeg IKKE har belte å presse magen i mot. Knebøy er komplekst og jeg har mye annet å tenke på parallellt, med et belte kjenner jeg om virvelsøylen er stabilisert eller ikke, dessverre kan ikke dette overvåkes like bra uten.

Jeg har hatt stor suksess av å trene diverse andre øvelser for den statiske stabiliteten/styrken rundt korsrygg/midjen ved siden av markløft og knebøy. Her brukes en rekke øvelser.

Knebøy kjører jeg minimalt av uten å bruke belte, og anbefaler videre på generell basis å trene brorparten av øktene, spesielt i en oppkjøringperiode, med belte i denne øvelsen.

For å få noe konkret ut av dette anbefaler jeg å trene med belte fra ca. 80 % av 1RM, ser ikke noen fornuftig grunn til at perser skal settes uten belte. Risiko - gevinstfaktoren er viktig å ha i bakhodet.

Du kan være trygg på at belte ikke vil ødelegge for styrken i din midje, men jeg anbefaler mer enn knebøy/markløft som trening for midjen. Dette gjelder uansett utøvernivå.

Da fikk du to motstridende svar, men det er vel ikke sikkert dette er skrevet i steinen, kanskje du skal prøve begge deler. Se hva som passer deg best og se hva du personlig får best fremgang av. Til syvende og sist er det dette som fungerer for deg. Ingen bevis er bedre enn det, uansett hvem som måtte mene hva.

Lykke til! Smiley
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Zept

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 201

Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #4 : 02. desember 2010, 10:23 »
Desto tyngre vektene er jo mer tjener du på å bruke belte i bøy. Du vil altså få mer effekt av belte etter hvert som du øker.

Et par ting som kan holde knebøyen tilbake er enten teknikk eller vilje. Når jeg sier vilje så mener jeg at det kan være vanskelig å "ta ut alt en har" i knebøy fordi en er redd for å falle bakover, ikke klare reppen e.l. Det kan i så fall være en god ide å prøve Box Squat.

Utlogget Benkleddet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 95
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 307

  • kaillkarsk og blautkak
Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #5 : 02. desember 2010, 12:13 »
Jeg trener stort sett knebøy MED belte, av den enkle årsak at man IKKE kobler ut coremusklaturen ved bruk av belte.
Studier viser at effekten øker når man bruker belte, som en konsekvens av at man øker bevegelseshastigheten i løftet med belte og EMG resultater viser også at coremuskulatur jobber selv med belte.
I en øvelse som knebøy er buktrykk viktig (Markløft er litt annerledes da avstiving av rygg er lett å overvåke, dvs ikke krum korsrygg) og dette øker drastisk når man bruker belte. Ryggsøylen vil være mye bedre stabilisert om du bruker belte og skaper trykk mot belte ved å stramme opp magen mot belte.

Er du rio el grande rundt midja vil du kanskje ikke kjenne noen stor forskjell på belte/ikke belte, men for min egen del klarer jeg ikke kontrollere om jeg har buktrykket på plass HELE tiden i en knebøy dersom jeg IKKE har belte å presse magen i mot. Knebøy er komplekst og jeg har mye annet å tenke på parallellt, med et belte kjenner jeg om virvelsøylen er stabilisert eller ikke, dessverre kan ikke dette overvåkes like bra uten.

Jeg har hatt stor suksess av å trene diverse andre øvelser for den statiske stabiliteten/styrken rundt korsrygg/midjen ved siden av markløft og knebøy. Her brukes en rekke øvelser.

Knebøy kjører jeg minimalt av uten å bruke belte, og anbefaler videre på generell basis å trene brorparten av øktene, spesielt i en oppkjøringperiode, med belte i denne øvelsen.

For å få noe konkret ut av dette anbefaler jeg å trene med belte fra ca. 80 % av 1RM, ser ikke noen fornuftig grunn til at perser skal settes uten belte. Risiko - gevinstfaktoren er viktig å ha i bakhodet.

Du kan være trygg på at belte ikke vil ødelegge for styrken i din midje, men jeg anbefaler mer enn knebøy/markløft som trening for midjen. Dette gjelder uansett utøvernivå.

Da fikk du to motstridende svar, men det er vel ikke sikkert dette er skrevet i steinen, kanskje du skal prøve begge deler. Se hva som passer deg best og se hva du personlig får best fremgang av. Til syvende og sist er det dette som fungerer for deg. Ingen bevis er bedre enn det, uansett hvem som måtte mene hva.

Lykke til! Smiley

Jeg ville nok fulgt Ivrig Pingle sitt råd om jeg var deg, da han nok har mye mer teoretisk og praktisk kunnskap om dette enn undertegnede  Smiley

-Sannsynligvis den eneste i landet som er utstyrt med et eget benkledd



Oslo SKs hjemmeside: http://oslostyrkeloftklubb.no

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #6 : 02. desember 2010, 12:52 »
Takker for alle svar =) Jeg bør være forsiktig med å oppjustere forhåpningene mine om store løft i knebøy etter bare én trening med belte, men jeg synes målet om 130 kg 1RM innen 22. mars (ettårsjubileet mitt for knebøytrening) 2011 nå virker mye mer oppnåelig enn før. Jeg tror egentlig jeg burde kunne klare 150 kg da, men jeg holder målet på 130 kg, og så får jeg heller oppjustere målet hvis det blir aktuelt. Jeg tenker jeg filmer ei knebøytrening en dag om ikke så veldig lenge, så orker forhåpentligvis noen av dere å kommentere teknikk etc. =)

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #7 : 02. desember 2010, 12:53 »
Legger igjen et lite bokmerke her.
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #8 : 02. desember 2010, 12:57 »
Legger igjen et lite bokmerke her.

Har du prøvd belte du, Cube? Hvis du tjener like mye på belte som meg, så bør jo du ha 200 kg inne, ikke langt unna i hvert fall Smiley

Utlogget cjh

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 384
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 384

Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #9 : 02. desember 2010, 13:04 »
130 kg tar du i kveld, om du vil. Interessant tråd for min egen del.

Utlogget Arilhr

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 968
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 968

  • .
Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #10 : 02. desember 2010, 13:09 »
Jeg trener stort sett knebøy MED belte, av den enkle årsak at man IKKE kobler ut coremusklaturen ved bruk av belte.
Studier viser at effekten øker når man bruker belte, som en konsekvens av at man øker bevegelseshastigheten i løftet med belte og EMG resultater viser også at coremuskulatur jobber selv med belte.
I en øvelse som knebøy er buktrykk viktig (Markløft er litt annerledes da avstiving av rygg er lett å overvåke, dvs ikke krum korsrygg) og dette øker drastisk når man bruker belte. Ryggsøylen vil være mye bedre stabilisert om du bruker belte og skaper trykk mot belte ved å stramme opp magen mot belte.

Er du rio el grande rundt midja vil du kanskje ikke kjenne noen stor forskjell på belte/ikke belte, men for min egen del klarer jeg ikke kontrollere om jeg har buktrykket på plass HELE tiden i en knebøy dersom jeg IKKE har belte å presse magen i mot. Knebøy er komplekst og jeg har mye annet å tenke på parallellt, med et belte kjenner jeg om virvelsøylen er stabilisert eller ikke, dessverre kan ikke dette overvåkes like bra uten.

Jeg har hatt stor suksess av å trene diverse andre øvelser for den statiske stabiliteten/styrken rundt korsrygg/midjen ved siden av markløft og knebøy. Her brukes en rekke øvelser.

Knebøy kjører jeg minimalt av uten å bruke belte, og anbefaler videre på generell basis å trene brorparten av øktene, spesielt i en oppkjøringperiode, med belte i denne øvelsen.

For å få noe konkret ut av dette anbefaler jeg å trene med belte fra ca. 80 % av 1RM, ser ikke noen fornuftig grunn til at perser skal settes uten belte. Risiko - gevinstfaktoren er viktig å ha i bakhodet.

Du kan være trygg på at belte ikke vil ødelegge for styrken i din midje, men jeg anbefaler mer enn knebøy/markløft som trening for midjen. Dette gjelder uansett utøvernivå.

Da fikk du to motstridende svar, men det er vel ikke sikkert dette er skrevet i steinen, kanskje du skal prøve begge deler. Se hva som passer deg best og se hva du personlig får best fremgang av. Til syvende og sist er det dette som fungerer for deg. Ingen bevis er bedre enn det, uansett hvem som måtte mene hva.

Lykke til! Smiley

Heisann Ivrig Pingle ! jeg lurer på om du har noen linker til disse studiene? Kunne tenkt meg å lese hele studiene.  MVH Arilhr

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #11 : 02. desember 2010, 13:22 »
Heisann Ivrig Pingle ! jeg lurer på om du har noen linker til disse studiene? Kunne tenkt meg å lese hele studiene.  MVH Arilhr

Gjør et søk på forumet, dette har vært diskutert tidligere, og jeg vet at jeg tidligere har linket til studier med EMG og belte.
Neste steg er å søke det opp på PubMed, hvorvidt du får tilgang på mer enn abstraktene vet jeg ikke.

EDIT: ved et SELEKTIVT søk, finner jeg denne som kan forsvare MITT perspektiv:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11710410

"This suggests that the use of a weight belt may improve a lifter's explosive power by increasing the speed of the movement without compromising the joint range of motion or overall lifting technique."

Det finnes en del motstridende funn.


Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #12 : 02. desember 2010, 13:30 »
Har du prøvd belte du, Cube? Hvis du tjener like mye på belte som meg, så bør jo du ha 200 kg inne, ikke langt unna i hvert fall Smiley

Har ikke prøvd belte nei. Om du mener det, så virker det som at en har veldig mye å hente inn på bruk av belte?! Har selv kjørt alt RAW fra starten av, og forhører meg litt nå om når jeg eventuelt bør bruke belte, eller om jeg bør bruke det i det hele tatt (mtp. evnt. ugunstig belastning på kroppen/ledd etc?) ...

Someone, educate me.
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #13 : 02. desember 2010, 13:55 »
Har ikke prøvd belte nei. Om du mener det, så virker det som at en har veldig mye å hente inn på bruk av belte?!

[...]

Someone, educate me.

Jeg vet egentlig ikke hvor mye det er vanlig å tjene på å bruke belte i knebøy. Jeg spurte på Starting Strength-forumet, og der sa de at det var vanlig å tjene litt på å bruke belte, men stort sett ikke så mye som jeg gjorde i mitt nevnte tilfelle. Du må vel bare finne et styrkeløft-belte og prøve.

Ser ut som at det er mange inne her som er kompetente, så de kan nok educate deg.

130 kg tar du i kveld, om du vil. Interessant tråd for min egen del.

Jeg kan jo prøve. 3 minutter med bil opp på treningssenteret. Frista faktisk litt =)

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Flaut svak i knebøy. Spørsmål om knebøy og belte.
« #14 : 02. desember 2010, 14:08 »
Jeg trener stort sett knebøy MED belte, av den enkle årsak at man IKKE kobler ut coremusklaturen ved bruk av belte.
Studier viser at effekten øker når man bruker belte, som en konsekvens av at man øker bevegelseshastigheten i løftet med belte og EMG resultater viser også at coremuskulatur jobber selv med belte.
I en øvelse som knebøy er buktrykk viktig (Markløft er litt annerledes da avstiving av rygg er lett å overvåke, dvs ikke krum korsrygg) og dette øker drastisk når man bruker belte. Ryggsøylen vil være mye bedre stabilisert om du bruker belte og skaper trykk mot belte ved å stramme opp magen mot belte.

Er du rio el grande rundt midja vil du kanskje ikke kjenne noen stor forskjell på belte/ikke belte, men for min egen del klarer jeg ikke kontrollere om jeg har buktrykket på plass HELE tiden i en knebøy dersom jeg IKKE har belte å presse magen i mot. Knebøy er komplekst og jeg har mye annet å tenke på parallellt, med et belte kjenner jeg om virvelsøylen er stabilisert eller ikke, dessverre kan ikke dette overvåkes like bra uten.

Jeg har hatt stor suksess av å trene diverse andre øvelser for den statiske stabiliteten/styrken rundt korsrygg/midjen ved siden av markløft og knebøy. Her brukes en rekke øvelser.

Knebøy kjører jeg minimalt av uten å bruke belte, og anbefaler videre på generell basis å trene brorparten av øktene, spesielt i en oppkjøringperiode, med belte i denne øvelsen.

For å få noe konkret ut av dette anbefaler jeg å trene med belte fra ca. 80 % av 1RM, ser ikke noen fornuftig grunn til at perser skal settes uten belte. Risiko - gevinstfaktoren er viktig å ha i bakhodet.

Du kan være trygg på at belte ikke vil ødelegge for styrken i din midje, men jeg anbefaler mer enn knebøy/markløft som trening for midjen. Dette gjelder uansett utøvernivå.

Da fikk du to motstridende svar, men det er vel ikke sikkert dette er skrevet i steinen, kanskje du skal prøve begge deler. Se hva som passer deg best og se hva du personlig får best fremgang av. Til syvende og sist er det dette som fungerer for deg. Ingen bevis er bedre enn det, uansett hvem som måtte mene hva.

Lykke til! Smiley

Honnør, meget bra skrevet.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!