Skrevet av Emne: Rasisme blandt eldre (Kvinnediskrimineringsdebatten)  (Lest 15192 ganger)

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Fakta ødelegger en god debatt imo Sad
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

En som har fullført ingeniørutddannelsen er jo tydeligvis smart/flink nok til at det ikke blir vanskelig da Wink

jeg tørr påstå at viss du finner sykepleierutdannelsen vanskelig så hadde du slitt veldig på et ingeniørstudie. (dette er jo bare mine egne fordommer)
utifra det jeg har fått med meg så er ingeniør en vanskelig utdannelse. derfor er den også godt betalt.
det er jo uansett like bra betalt om du er kvinne eller mann, så hva dette har med likestilling å gjøre aner jeg ikke?

skal sies jeg kan vær helt på jordet da jeg ikke har peiling, men informer meg gjerne.


Jeg hadde slitt veldig på ingeniørstudiet, det har du helt rett i.. men det betyr ikke at en som har klart ingeniørstudiet nødvendigvis vil være en bedre sykepleier enn meg. Eller at han/henne ville klart sykepleiestudiet bedre. Det er to helt ulike måter å jobbe på..
http://no.wikipedia.org/wiki/De_mange_intelligenser
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Idealist som søker på sykepleien i pur trass da, mao, selv om du veit at ingeniør er bedre betalt? Tongue Arbeidsmengden i de to kan jo være mye det samme?

Hehe, nei utdanner meg til sykepleier fordi jeg syntes det er et fantastisk yrke med mening;)
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Hehe, nei utdanner meg til sykepleier fordi jeg syntes det er et fantastisk yrke med mening;)
Money talks Wink
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Quasar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

  • Dualle steidn, jordeple og tjokke hosse
Fakta ødelegger en god debatt imo Sad

Mmm. Akkurat som "Gud vs Skapelse"  tråden ble knust etter et par innlegg.
- A day without sunshine is like, you know, night.

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Mmm. Akkurat som "Gud vs Skapelse"  tråden ble knust etter et par innlegg.
Jeg skrev god debatt, gjorde jeg ikke? what
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Klarks

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 859
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 859

syntes den begynte vedig fint Smiley

Protein1991

  • Gjest

Jeg vet ikke hvilke utdanning vektere har, heller ikke lønnsnivået dere ligger på.. Kan godt hende dette ikke er rettferdig heller, det vet jeg ikke noe om.. 
 
Mener ikke utdanning, men snakker om risiko feks.

Btw: Jeg støtter at sykepleiere får bedre lønn, fordi det er en veldig viktig jobb for samfunnet.
Men enkelte mannsdominerte yrker som feks Politi og brannvesen burde da eventuellt også fått høyere lønn, mens feks ingenører lå på samme nivå som tidligere. Sånn at det går utifra utdanning, arbeidsforhold og risiko - og ikke kjønn.

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Mener ikke utdanning, men snakker om risiko feks.

Btw: Jeg støtter at sykepleiere får bedre lønn, fordi det er en veldig viktig jobb for samfunnet.
Men enkelte mannsdominerte yrker som feks Politi og brannvesen burde da eventuellt også fått høyere lønn, mens feks ingenører lå på samme nivå som tidligere. Sånn at det går utifra utdanning, arbeidsforhold og risiko - og ikke kjønn.

Enig med deg Smiley
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Man kan jo ikke bare lønne ting utifra hvor lenge man har studert og hvor mye studiepoeng og slikt.. Vil tippe et ingienørfirma tjener ganske mye penger på de oppdragene de gjør, og dermed har mye mere penger å lønne arbeiderne sine med, enn det sykehus har i sitt budsjett.

En utdannelse er jo bare et verktøy for å lære noe spesifikt, ser ikke noen grunn til at tiden på hvor lang tid det man har lært skal telle. En person uten utdannelse som gjør noe lurt eller har en toppjobb foreksempel, burde han tjene mindre enn en person med utdannelse? Hadde systemet vært sånn måtte jo alle studere, så hadde man fått garanti på en spesifikk mengde penger. Da ville jo ingen gidde studere vanskelige yrker lengre, iom det hadde vært sløsing av tid og hardt arbeid hvis man ikke får mer penger for å lære noe spesifikt. Mange som ikke er noe ideologiske og driter i hva de jobber med, men heller bryr seg om mengden spenn man får hver måned.

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Man kan jo ikke bare lønne ting utifra hvor lenge man har studert og hvor mye studiepoeng og slikt.. Vil tippe et ingienørfirma tjener ganske mye penger på de oppdragene de gjør, og dermed har mye mere penger å lønne arbeiderne sine med, enn det sykehus har i sitt budsjett.

Sykehus går som regel i minus. Det sier egentlig seg selv siden det som "produseres" der ikke lar seg måle på samme måte. Alle pasienter KOSTER penger, i samlet sum mer enn det staten "betaler" for behandling av disse pasientene. At riktig og effektiv behandling på sykehuset, (hvorav også god og faglig forsvarlig sykepleie spiller en stor rolle) tjener samfunnet i arbeidskraft, kroner og ører merker ikke sykehuset noe til. De går fortsatt i minus. Og jeg skal ikke engang starte med å ta for meg systemet som ligger til grunn for hvor mye sykehusene tjener! Dette burde ikke ha noe og si i forhold til lønnen helsepersonellet som er ansatt på sykehuset. Skal legene har mindre betalt tiltross for sin lange, krevende utdannelse og studiepoeng fordi sykehuset ikke tjener mer?

 
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

En utdannelse er jo bare et verktøy for å lære noe spesifikt, ser ikke noen grunn til at tiden på hvor lang tid det man har lært skal telle. En person uten utdannelse som gjør noe lurt eller har en toppjobb foreksempel, burde han tjene mindre enn en person med utdannelse? Hadde systemet vært sånn måtte jo alle studere, så hadde man fått garanti på en spesifikk mengde penger. Da ville jo ingen gidde studere vanskelige yrker lengre, iom det hadde vært sløsing av tid og hardt arbeid hvis man ikke får mer penger for å lære noe spesifikt. Mange som ikke er noe ideologiske og driter i hva de jobber med, men heller bryr seg om mengden spenn man får hver måned.
[/quote]

Profesjonsyrker KREVER utdanning. Du kan ikke bli lege/sykepleier/politi etc. uten utdanning. Det er yrker som er viktige og avgjørende for samfunnet og burde vært lønnet deretter. Det betyr ikke at andre ikke skal tjene like mye eller mer selv om de IKKE har utdanning.
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget david.

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 91

Lik lønn for tilsvarende skolegang. Det er rettferdig.

Utdannelse er nødt til å bestemme over lønnsutviklingen blant arbeidstagere. Ifølge NOU Rapporten Kjønn og lønn er kvinner ansvarlige for mesteparten av omsorgen hjemme, og jeg tror at kvinner, av denne grunnen, prioriterer hovedsakelig andre ting enn jobben.

Det er fortsatt uvanlig at mannen i 2009 blir hjemme for å ta seg av barnet. Kvinner og menn har over tid blitt mer like, men menn kan fortsatt ikke produsere melk eller amme barnet. Menn legger mer tid på jobben enn kvinner, og det skyldes sannsynligvis som nevnt at kvinner må prioritere omsorg for barn og fødselspermisjon. At kvinner er ansvarlige for mesteparten av omsorgen hjemme fører bare til flere avbrudd fra karrieren, og det sier seg selv at dette er en viktig grunn til at kvinner kommer dårligere ut i lønnsforhandlinger når de begynner i ny jobb, og at det finnes færre kvinner i ledestillinger i offentlig og privat sektor. Det er ikke enkelt å rette opp i slikt ved hjelp av likestillingsloven, men jeg tviler på at Siv og FRPs forslag om å fjerne likestillingsloven og legge ned likestillingsombudet vil gjøre saken enklere. Fremskrittspartiet må være helt tilbakestående som vil 30 år tilbake i tid, og likevel kaller de det ”fremskritt”…

Kvinner må få lov til å sette seg inn i tradisjonelle kvinneroller når mannen ikke kan, samtidig som de får lov til å gå inn i tradisjonelle mannsdominerte jobber eller annet.

Bare så det er sagt: Det som står i likestillingsloven gjelder både offentlig og privat sektor. Arbeidsgiver har ikke rett til å avlønne etter kjønn ifølge likelønnsparagraf: ” Kvinner og menn i samme virksomhet skal ha lik lønn for arbeid av lik verdi.” Loven forbyr å lønne noen høyre fordi de er av et annet kjønn.  I dag er det neppe mange bedrifter som tenker de kan spare X prosent på å ansette kvinner, men det hender.

Til sist så ligger den største forskjellen mellom privat og offentlig sektor. De fleste kvinner jobber i offentlig sektor hvor staten må betale og det er mange kostnader og tenke på, i motsetning til privat sektor hvor lønn bestemmes etter hva markedet tillater. Spørsmålet blir da hva som er likt arbeid og hvor man kan sette krav. 

Kvinner har også en del av ansvaret og burde kunne framsette et lønnskrav ved fastsettelsen av lønn og ansettelsen selv om man kommer fra en lavere lønnet stilling. Tidligere lønnsnivå er ingen standard eller grunn for lavere/ulikt lønn for å si det sånn.

NOU Rapporten finner dere her forresten: http://www.regjeringen.no/pages/2052468/PDFS/NOU200820080006000DDDPDFS.pdf
17 år.

Utlogget david.

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 91

det som er ille er at vi ikke får en dritt igjen for det.

Ja vi har det så jævla ille.. Shocked

En ting til gutt, du sier at alle som stemmer FrP er på "gulvet". Men før i tiden var dere kommunister utrolig stolte over å være "arbeidere på gulvet", men nå når folk er kvotert inn til stillinger og man får penger bare for å sitte på rævva da er det Frp'ere som er "avskummet". Slutt med dobbeltmoralen og voks opp.

Igjen, du må ha mistforstått meg men slik står det til: En stor andel av de som "jobber på gulvet" stemmer FRP.

Sitat
FrP mener at kvinner og menn skal ha LIKE rettigheter, ikke at kvinner skal kvoteres bare fordi de har innovertiss.

funny. Glad ikke alle kvinner har innovertiss men f___.

Sitat
(Nei, jeg er heller ikke mot likestilling. Veldig bra prinsipp i seg selv, men det har gått for langt når kvinner sitter til slutt igjen med alt).

Har du sett Alan i Two and half men? Jeg finner ikke bedre eksempel på din påstand enn Judith. Smiley
17 år.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

dette har ingenting med kjønnsdiskriminering å gjøre, men at folk i visse yrker mener de fortjener like mye lønn som andre.

hvorfor gjelder ikke det samme for politi, brannvesen osv?

hele argumentasjonen er full av hull og mangler spør du meg.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!