Skrevet av Emne: Evis: 200kg raw benkpress  (Lest 507502 ganger)

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3765 : 01. november 2012, 21:53 »
Helvete for et opplegg, sikkert SYYYYYYKT god overføringsverdi til vanlig mark det der Smiley

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3766 : 02. november 2012, 03:59 »
01.11.12


Mye rehab/prehab som vanlig.

Går mest i Y-hev, W-hev, knebøy med smal og nøytral stand, pushups og div pressing.


Hovedproblemet nå er hvor utav stilling høyre skulder/skulderblad er. Svakhetene ligger i hovedsak i serratus anterior og nedre trapezius, samt antageligvis også noe midtre trapezius.

Førstnevnte står for største utfordringen mtp. å få styrket synes jeg; og uten tilstrekkelig aktiv serratus ant. så vil aldri styrken i nedre/midtre-trapezius bli særlig bra heller. Det er en viktig synergi her. Er støl i serratus anterior i dag, antageligvis etter enten militærpress eller pushups i går. Jeg heller mot å tro at militærpressen gjorde utslaget. Jeg har før gjort en observasjon om at militærpress med bredt grep og albuene presset frem i bunn, slik at overarmen roteres utover, tvinger serratus til å jobbe. Pushups skal tradisjonelt sett også trene serratus ant. men jeg er litt usikker på om jeg er tilstrekkelig funksjonell til at den aktiveres i mitt tilfelle. Er et stykke unna å stabilisere tilstrekkelig i pushups, noe som er tydelig om en ser på skulderbladets stilling under pushupsene (særlig på toppen/når armene er strake).

Det er rart hvordan dette problemet med den skeive skulderen kødder til knebøyen min, men det gjør den da altså i relativt stor grad.

Mange er sikkert klar over effekten av en svai korsrygg/forovertiltet bekken har på øvre del av ryggen og skuldre; men den samme virkningen andre veien er noe jeg føler det ikke er så mye fokus på. Men det er altså slik at dersom skuldrene er dysfunksjonelle og skeivstilt så vil det påvirke kurvaturen i ikke bare øvre rygg men dermed også korsryggen.

Dette vil, særlig for noen med lange lårbein/korte legger som meg, gjøre det veldig vanskelig å nå dybde i knebøy uten å kompensere på noe vis. Det er jo slik at svai korsrygg/forovertiltet bekken i oppreist posisjon i praksis er en bøy i hoftene. Om du starter knebøyen med mer bøy i hoftene enn optimalt, vil du også måtte ende den med mer bøy. Altså vil det føre til at hoftene er i større grad av fleksjon i bunn enn de egentlig hadde trengt å være. Akkurat denne graden av fleksjon er i grunn ikke det som betyr mest. Det som betyr mest er hvordan evt. skeivhet og dysfunksjon påvirker hele kroppens bevegelser og stabilitet.

Det å gå rundt med disse posisjonene som feks. jeg gjør, fører til en rekke andre problemer ettersom en bærer seg selv "skeivt". Med denne svaien som oppstår i korsryggen, som følge av krummen i øvre rygg, så vil en da altså gå rundt med hoften konstant litt bøyd. Dette gjør at en del muskler strekkes og svekkes, samt at andre muskler forkortes og blir overaktive. Og så har man det gående.

Hvor startet problemet kan man kanskje spørre seg? I mitt tilfelle dreier det seg antageligvis om en skulder som over tid har blitt veldig vant til å være i en foroverrotert stilling; som følge av all tiden jeg brukte på dataspill for en del år siden. Før jeg begynte å trene med vekter. Denne skulderen har da bare blitt værende slik, og alt rundt den har blitt styrket betydelig gjennom styrketrening.

Det er snedig, om jeg manipulerer posisjonen på skulderen aktivt via å holde armen i en spesiell stilling over hodet så kan jeg knebøye helt fint og hoftene fungerer betydelig bedre enn de vanligvis gjør.

Problemet virker å være seigt å forbedre, men det er en del prøving og feiling jeg har måtte gå gjennom for å finne en effektiv rutine for å få styrket de riktige musklene skikkelig.

Kan jo igjen understreke at jeg ikke har noen skader eller smerter for den saks skyld. Det hele handler om å være føre var; det vil ta tid å bli skikkelig sterk og om jeg ikke tar tak i skeivstillingene så blir jeg garantert alvorlig skadet før jeg har nådd mitt potensiale. En annen del ved det er jo at jeg er rimelig sikker på at skeivheten hemmer hvor mye jeg kan løfte både via min umiddelbare effektivitet samt teknikk, men også via hvor mye og hvor tungt jeg kan trene. Jeg føler aldri at jeg har følt på skikkelig overtrening, jeg stoppes alltid lenge før av at jeg bærer meg selv for dårlig og skeivbelaster leddene.

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3767 : 02. november 2012, 09:10 »
DU må bli styrkecoach av yrke.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3768 : 06. november 2012, 05:00 »
05.11.12


Jobbet videre med de samme tingene i dag. Ikke noe stort gjennombrudd denne dagen.

Kan vel også nevne at jeg knuste Martin Skauen fra OSK og Morten Hope i LSM Apollonsmark med overhåndsgrep i dag. Ikke ofte jeg kan vinne en grepskonk, men siden Kilevinken med bananklasene ikke var på trening i dag så jeg mitt snitt til å lure igang en liten en på slutten av økten. Begge de andre deltagerne bommet på 130kg så jeg lot det bli med en dobbel på 132,5 Grin Ble mange løft siden hoppene i vekt etterhvert ble små.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3769 : 08. november 2012, 23:11 »
08.11.12



Frontbøy - smal og nøytral stand, uten belte og uten hender

5x6 - 80

Strakmark

1x5 - 70
1x5 - 120
1x5 - 150
1x5 - 175
1x5 - 150
1x5 - 120


+en del Y-hev som vanlig


Lett pusleøkt men fikk inn litt fornuftig stimuli på underkroppen. Tror disse øvelsene fungerer noenlunde, med litt begrensede vekter i det minste.. så får fortsette med de for å bygge opp noe generell muskulatur. Drag/hamstrings er nok hva markløften min trenger uansett..

Utlogget Terje Johansen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 061
  • Honnør: 235
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 061

  • Førr en kjekkas!
Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3770 : 08. november 2012, 23:18 »
Er av samme oppfatning at man ikke trenger så mye vekter i strakmark. Gjør man det skikkelig så kjennes det godt i muskulaturen uansett.

Når blir neste stevne og 300kg i mark?
Mål: 250-200-300

Min logg

Resultatservice

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3771 : 08. november 2012, 23:25 »
Er av samme oppfatning at man ikke trenger så mye vekter i strakmark. Gjør man det skikkelig så kjennes det godt i muskulaturen uansett.

Når blir neste stevne og 300kg i mark?

Jeg for min del kjører fint tungt i strakmark, because I can. Jeg er plenty sterk i ryggen men for svak i hamstrings. For veldig mange andre så går det på å holde seg under terskelen for hva en klarer å løfte med rett rygg. For denne gruppen, så anbefaler jeg heller strakmark med rykkgrep fra heng/med stopp for mer TUT på ryggen. Jeg drar derimot altså fra gulvet, og kjører mer vekt.

Neste stevne blir sikkert en god stund til, jeg trenger å rette opp i kroppen før det er vits å bli skikkelig sterk.

Utlogget Terje Johansen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 061
  • Honnør: 235
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 061

  • Førr en kjekkas!
Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3772 : 08. november 2012, 23:35 »
Bruke du å stå på en liten kloss eller no? Sjøl liker jeg å stå på en 3-4 cm kloss (25kg plate) bare for å få skikkelig utslag på muskelen.
Mål: 250-200-300

Min logg

Resultatservice

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3773 : 08. november 2012, 23:38 »
jeg trenger å rette opp i kroppen før det er vits å bli skikkelig sterk.

Mener du virkelig at du skal bli enda deiligere? går det an?  Shocked
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget Kristoffer Eikeland

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 818
  • Honnør: 246
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 818

  • Evigt
Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3774 : 08. november 2012, 23:39 »
Synd at du ikke er klar for NM. Når er du klar for tyngre tak igjen vil du tro? Smiley
Landslagsløfter i styrkeløft

Knebøy 352,5kg
Benkpress 285kg
Markløft 342,5kg
Beste total 970kg

Europamester og verdensmester i markløft for junior 2012
http://www.youtube.com/watch?v=D3hNIFIzUyc

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=35474.0


Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3775 : 08. november 2012, 23:45 »
Bruke du å stå på en liten kloss eller no? Sjøl liker jeg å stå på en 3-4 cm kloss (25kg plate) bare for å få skikkelig utslag på muskelen.

Nei, hadde gjerne gjort det om jeg var myk nok men klarer neppe å holde ryggen rett da.

Jeg må si det er imponerende om du er det, du har vel ikke de lengste armene i tillegg?

Mener du virkelig at du skal bli enda deiligere? går det an?  Shocked

Hehe alt du har sett her hittil har bare vært jalla mosjonisttrening i forhold til hva jeg skal få til bare jeg begynner å bruke begge armene og begge beina likt når jeg løfter.


Synd at du ikke er klar for NM. Når er du klar for tyngre tak igjen vil du tro? Smiley

Vanskelig å si egentlig, fortest mulig håper jeg.. men hele høyresiden min er ganske fucked noe som nok hemmer meg en del, samt øker skaderisiko.

Har ikke vondt noe sted, eller egentlig noen skader heller.. men har bare ikke lyst til å bygge videre på dette før jeg er litt mer funksjonell. Lite vits å risikere for mye for å løfte evt 260 i bøy og 300 i mark i -120kg klassen, når det fortsatt er langt unna hva jeg ønsker å ha løftet til slutt. Må holde meg unna store skader og da tror jeg det er best å tenke litt mer langsiktig.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3776 : 10. november 2012, 02:30 »
09.11.12


-Nakkepress opp til noen femmere på 50kg

-Frontbøy med nøytral smal stand, uten belte og uten hender, med stopp  woot opp til en del triple på 90kg

-Enhåndsrykk+enhånds sottpress med stang: 1 rep på 25kg   Grin

-Mer Y- og W-hev som vanlig



Lite effektiv pusleøkt i dag. Er egentlig ganske tynn for tiden, men heldigvis kom Andre Midtby og Erle Engmark og fikk meg til å se tjukk ut igjen i dag Grin


Forøvrig ganske støl i hamstrings etter strakmark i går. Gode greier. Mer av det. Lei av å ikke marke 350kg.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3777 : 12. november 2012, 00:37 »
11.11.12


Super-FSQ

1x5 - 80
5x3 - 100
1x16 - 50

BUP med KB

1x10 - 8
3x6 - 12
2x5 - 16
1x14 - 8

+mer Y- og W-hev, pushup-planke og litt biceps/triceps på slutten



Det som heretter blir kjent som "Super-FSQ" er Frontbøy med stopp, uten belte, uten hender, med smal og nøytral stand. En del faktorer lagt inn for å gjøre øvelsen så "generell" som mulig, og så naturlig som mulig. Går for å kjøre denne mer eller mindre hver dag, med relativt lav intensitet og heller basere meg på høyt volum og gode bevegelser.

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3778 : 12. november 2012, 00:44 »
Fy faan nå begynner det å bli avansert å følge med her! både y og w, BUP og super-fsq, frontbøy med og uten hender, uten skuldre og uten knær!
nei det skal satan meg ikke være lett å trene  woot
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Evis mot 300kg rawmark
« #3779 : 12. november 2012, 00:49 »
Fy faan nå begynner det å bli avansert å følge med her! både y og w, BUP og super-fsq, frontbøy med og uten hender, uten skuldre og uten knær!
nei det skal satan meg ikke være lett å trene  woot

Det er veien til 180+ i benk. Gjør alt så avansert som mulig.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!