Skrevet av Emne: Har hørt litt om negative kalorier i det siste, noe i det?  (Lest 8977 ganger)

Utlogget firefireto

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Hei.
Jeg har lest litt å hørt litt om det folk kaller negative kalorier. Frukt og grønnsaker som inneholder negative kalorier,altså at kroppen bruker mer kalorier på å brenne det ned enn de faktisk tilfører oss.
Ser at det er en del uenighet om dette på nettet.
Det jeg lurer på er da hva syns dere om dette? Er det bare tull er er det faktisk noe i det?

Selv er jeg litt skeptisk, siden jeg personlig ikke har funnet noe forskning som viser at dette stemmer.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Jeg kan godt være med på begrepet "negative kalorier". Dette med termisk effekt er velkjent. Proteiner trenger mye energi i sin omsetning, og således kan dette virke slankende fordi proteinet samtidig er vanskeligere å lagre som fett enn f.eks. karbohydrater.
Skal man kunne snakke om negative kalorier så må dette i første rekke gjelde protein og fett, da også rett type og riktig mengde fett stimulerer til økt nedbrytning av eget fettvev. Dermed kan et fettrikt kosthold ha en nettoeffekt som er slankende, til tross for at fett innholder mye kalorier. Men viktig for fettlagring er insulin, og i og med at fett ikke stimulerer til utskillelse av insulin, skal det også mye til å legge på seg av dette.
Når du trekker fram frukt som eksempel på negative kalorier, er vel dette det lengste man kommer fra sannheten. Frukt er faktisk utmerket feite-mat, selv om energitettheten er lav (mye vann).
Årsaken er at frukt først og fremst inneholder energi i form av karbohydrater som både metter dårlig og skiller ut en del insulin. Noen sier at frukt ikke påvirker blodsukkeret pga fruktose som har lav GI, men de fleste typer frukt har ulike typer sukkerarter, deriblant glukose (druesukker) som på sin side har svært høy GI.
Faktisk kan fruktose vise seg å være værre enn andre "raske" sukkerarter, da fruktose først må omdannes i leveren. Her omdannes noe av fruktosen til glukose, mens mye omdannes til triglyserider (fett). Kombinasjonen av dette gjør frukt ganske enkelt fetende. Det er kanskje en grunn til at frukt er sensonbetont fra naturens side, at bjørnen legger på seg når han spiser blåbær, og at disse matvarene i hovedsak er tilgjengelige i forkant av en lang vinter?

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Hva er rett mengde og type fett?

Og hvor mye fruktose omdannes (generaliserte ca tall er bra nok for meg) i leveren til glucose?

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Negative kalorier er vel først og fremst noe feite kjerringer snakker om når de velter seg i frityrstekte løkringer og Cola light, samtidig som de sier at det er så vanskelig å gå ned i vekt?

Ville ikke basert kostholdet mitt på en slik antakelse..... what
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Hva er rett mengde og type fett?

Og hvor mye fruktose omdannes (generaliserte ca tall er bra nok for meg) i leveren til glucose?
Rett type fett er animalsk fett som tas opp direkte i lymfesystemet, fremfor andre fettyper som først må omdannes i leveren før de kan utnyttes i kroppen. Animalsk fett er det nærmeste vi kommer vårt eget fettvev, og en enzymatisk "trening" i å forbrenne dette fettet gjør at man lettere tar av egne lagre. Det er som å åpne slusene i en demning. Å fjerne den hindringen som gjør at kroppen ikke utnytter det enorme energireservoaret overvektige går rundt med.
Mengder er det ikke mulig å gi noe fasitsvar på, det vil komme an på så mangt. Men holder man karbohydratinntaket lavt er hovedregelen at man kan spise seg god og mett. Lavt karbo-inntak er en forutsetning, hvis ikke vil for mye insulin ødelegge.

Jeg kjenner ikke til noe forholdstall mellom triglyserider og glukose etter omdanning av fruktose, sannsynligvis er omdanningen ikke konstant og avhengig av kroppens behov og individuelle forskjeller.

Negative kalorier er vel først og fremst noe feite kjerringer snakker om når de velter seg i frityrstekte løkringer og Cola light, samtidig som de sier at det er så vanskelig å gå ned i vekt?
Eller folk som spiser seg gode, mette, fornøyde og til bedre helse med mye fett og lite karbohydrater Smiley

Utlogget firefireto

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

nei , som sagt så va jeg selv veldig skeptisk til dette utsagnet.. var bare interessert i å høre hva resten av folket her mente om det..

så rooo ned no sailorboy  Grin

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Hva er rett mengde og type fett?

Og hvor mye fruktose omdannes (generaliserte ca tall er bra nok for meg) i leveren til glucose?

Cirka 50g dagen sier Lyle Mcdonald. Altså, cirka 50g vil omdannes uansett. Hvis du driver med kondisjonstrening kan du få i deg mer.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Det så vidt meg bekjent ingen matvarer med så høy termisk effekt at kaloriene kan regnes som negative.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Det så vidt meg bekjent ingen matvarer med så høy termisk effekt at kaloriene kan regnes som negative.

Kanskje agurker Book
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget firefireto

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Det så vidt meg bekjent ingen matvarer med så høy termisk effekt at kaloriene kan regnes som negative.

ok. va det jeg å trodde

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Papir.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Spis papir, og vips slank!

Uansett..

Fruktose er som med alt annet, mengde etter behov. Så lenge du ikke spiser godteri (og brus) hver dag, eller trykker i deg 2 kg frukt, så vil jeg si de fleste er i "the clear".

Negative kalorier høres helt usannsynlig ut, men jeg har selv ikke noen kilder på det. Termisk effekt derimot er noe helt annet. Der protein har høyere termisk effekt enn karb / fett f.eks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Det så vidt meg bekjent ingen matvarer med så høy termisk effekt at kaloriene kan regnes som negative.
Nei, men vi er nødt til å se mer nyansert på det. Hormoner er stikkordet; hva åpner tilgangen på fettlagrene, og hva stenger tilgangen på fettlagrene? Jo, de rette hormonene. Hvordan få nok av de rette hormonene? Jo, spise riktig. Trening, søvn, stressnivå osv. er selvsagt også av betydning, men kostholdet har enormt stor innvirkning på hormonene.
For å ta protein så skiller dette ut litt insulin for innlagring, men samtidig skiller det ut glukagon som frigjør lagret energi i form av glykogen og fett. Proteinet hjelper altså til å "trekke ut" lagret energi slik at det kan gjøres tilgjengelig. Hva skjer? Jo, blodsukkeret øker, og det tar lengre tid før du føler deg sulten. Kroppen har greid å utnytte egen reserve.
Spiser man mye karbohydrater spolerer man lettere denne muligheten da nivåene av insulin blir så store at katabole hormoner som glukagon ikke vinner frem. Insulin = lagring, og for mye av dette blokkerer utnyttelsen av egne reserver.

Når man ser på nettoeffekten av kroppens håndering av de ulike matvarene mener jeg absolutt vi kan snakke om "negative" kalorier. Enkelte matvarer/næringsemner virker definitivt mer slankende enn andre, mens noe er direkte fetende - uavhengig av antall kalorier!

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Ingreen, jeg har pratet mye med deg før og vet at du er en kar med relativt mye kunnskap.
Føler likevel at du nyanserer dette feil.

Det virker som at du legger det frem som at alle som spiser bare litt karbohydrat vil få en ond fettlagrende effekt. Og at alle som spiser frukt vil bli kjempe feite. (jeg tenker ikke slik, men de som er 15 år og skal begynne å trene kan tenke nettopp slik).

Prøve å få frem at det ikke er svart og hvitt. Hvordan står det til med den melkeplanen din forresten, jeg er veldig intressert! Og et spørsmål til deg.. når det kommer til kesam. Det er jo homogenisert, ultraraffinert, pasteurisert. Hvilken av kesam produktene (ikke si ingen) ville du sagt er "optimalt" (altså i forhold til kesamproduktene, ikke sammenlignet med andre produkter)

Spiser du kesam selv, hvilket produkt bruker du?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Når man ser på nettoeffekten av kroppens håndering av de ulike matvarene mener jeg absolutt vi kan snakke om "negative" kalorier. Enkelte matvarer/næringsemner virker definitivt mer slankende enn andre, mens noe er direkte fetende - uavhengig av antall kalorier!

Dette er langt i fra min erfaring. Min erfaring er at kalorier betyr alt både for vektnedgang og vektøkning. Alt i alt så viser jo forskningsmateriale at antall kalorier er det som avgjør.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!