Skrevet av Emne: Sats lærer DEG knebøy!  (Lest 18847 ganger)

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #75 : 01. desember 2008, 09:48 »
Javel? Jeg har tatt flere kurs på sats, og alle MÅ ta grunnkurs i anatomi på norsk idrettshøgskole for å kunne jobbe som instruktør.

Og det kurset virker jo knall utifra det instruktørene kan Smiley

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #76 : 01. desember 2008, 11:14 »
Og det kurset virker jo knall utifra det instruktørene kan Smiley

Lurer egentlig på hvilket grunnlag du sier det? Har du vært på mange sykkeltimer/gruppetimer hos sats? Klart det finnes en god del dårlige instruktører og instruktører man ikke liker. Men det er jo ikke sånn at uansett om du jobber på sats så er du dårlig. Det er idiotisk og trangsynt å si. Det finnes kompetente, velutdannede og flinke instruktører på sats. - Punktum.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #77 : 01. desember 2008, 15:49 »
Lurer egentlig på hvilket grunnlag du sier det? Har du vært på mange sykkeltimer/gruppetimer hos sats? Klart det finnes en god del dårlige instruktører og instruktører man ikke liker. Men det er jo ikke sånn at uansett om du jobber på sats så er du dårlig. Det er idiotisk og trangsynt å si. Det finnes kompetente, velutdannede og flinke instruktører på sats. - Punktum.

Det finnes iallefall en og annen, dessverre er flertallet heller dårlig. Jobber ikke i sats selv, men spenst. Mulig at alle på ditt senter har det, men vet om flere som ikke har anatomi/fysiologi som jobber i sats. Uansett kan man ikke kalle et eller to 5 poengs kurs som utdannelse. For å ha en utdannelse må man i det minste ha et grunnfag mener nå jeg. Men rett skal være rett, det er bedre at de har det kurset enn at de ikke har kurs i det hele tatt. Norsk treningssenterbransje har nok mye å lære i henhold til å ansette folk som faktisk har udannelse, f.eks bachelor eller mastergrader.

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #78 : 01. desember 2008, 16:28 »
Lurer egentlig på hvilket grunnlag du sier det? Har du vært på mange sykkeltimer/gruppetimer hos sats? Klart det finnes en god del dårlige instruktører og instruktører man ikke liker. Men det er jo ikke sånn at uansett om du jobber på sats så er du dårlig. Det er idiotisk og trangsynt å si. Det finnes kompetente, velutdannede og flinke instruktører på sats. - Punktum.

Hvis alle instruktører på sats har anatomikurs, hvorfor er det da som regel flere smith-stativ enn fribenker? Hvorfor er det sjelden knebøy rack, og sjelden mulighet til å kjøre markløft? Hvorfor er det lite akseptabelt å stønne litt, samt løfte tunge vekter og slippe de litt i bakken?

Selvsagt er det noen kvalifiserte og kjeeempeflinke instruktører som jobber på sats, men flertallet er nok ikke særlig kvalifiserte. Mener å ha lest på hjemmesiden til sats at det ikke er lov å hjelpe andre med treningen. Mulig det er elixia, men uansett.

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #79 : 01. desember 2008, 16:43 »
Hvis alle instruktører på sats har anatomikurs, hvorfor er det da som regel flere smith-stativ enn fribenker? Hvorfor er det sjelden knebøy rack, og sjelden mulighet til å kjøre markløft? Hvorfor er det lite akseptabelt å stønne litt, samt løfte tunge vekter og slippe de litt i bakken?

Selvsagt er det noen kvalifiserte og kjeeempeflinke instruktører som jobber på sats, men flertallet er nok ikke særlig kvalifiserte. Mener å ha lest på hjemmesiden til sats at det ikke er lov å hjelpe andre med treningen. Mulig det er elixia, men uansett.

Det er jo ikke akkurat instruktørene som bestemmer alle reglene på sats Wink Høres ikke ut som utsagnene dine er gjennomtenkt. Spesielt når du begynner å blande sats og elixia. Det er to forskjellige kjeder med forskjellig måte å jobbe på. Kanskje ikke så lurt å bare slenge ut en kommentar når du kanskje ikke er helt sikker på hva du prater om?

Det finnes iallefall en og annen, dessverre er flertallet heller dårlig. Jobber ikke i sats selv, men spenst. Mulig at alle på ditt senter har det, men vet om flere som ikke har anatomi/fysiologi som jobber i sats. Uansett kan man ikke kalle et eller to 5 poengs kurs som utdannelse. For å ha en utdannelse må man i det minste ha et grunnfag mener nå jeg. Men rett skal være rett, det er bedre at de har det kurset enn at de ikke har kurs i det hele tatt. Norsk treningssenterbransje har nok mye å lære i henhold til å ansette folk som faktisk har udannelse, f.eks bachelor eller mastergrader.

Man får 10 studiepoeng for grunnkurs i anatomi. Hvis man jobber i resepsjonen trenger man ikke dette kurset. Men som instruktør på sats må alle som skal undervise ha det kurset + et kurs undervist av sats for å kunne gjøre det.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #80 : 01. desember 2008, 16:52 »
Herregud, er det MULIG å diskutere om sats er bra eller ikke? Selvsagt er det ikke bra, er ikke meningen at det skal være bra. Hele konseptet går jo ut på å ikke ha medlemer som er godt trent slik at medlemene ellers kan være fornøyd med seg selv UTEN fremgang.

Nei, slutt å bruk tiden din på og forsvare sats(er ikke dette igrunn en uferdig drikk) og kos deg heller med muffins og 30kg kvartbøy Grin
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #81 : 01. desember 2008, 19:06 »
Hvis alle instruktører på sats har anatomikurs, hvorfor er det da som regel flere smith-stativ enn fribenker? Hvorfor er det sjelden knebøy rack, og sjelden mulighet til å kjøre markløft? Hvorfor er det lite akseptabelt å stønne litt, samt løfte tunge vekter og slippe de litt i bakken?

Selvsagt er det noen kvalifiserte og kjeeempeflinke instruktører som jobber på sats, men flertallet er nok ikke særlig kvalifiserte. Mener å ha lest på hjemmesiden til sats at det ikke er lov å hjelpe andre med treningen. Mulig det er elixia, men uansett.

Mye synsing fra deg her. At man skulle ha et grunnleggende anatomi kurs betyr dessverre ikke at man vet å sette dette ut i funksjonell trening. Dessutten er det nok ikke så veldig mye man som veileder eller PT på et SATS/ELIXIA senter har å komme med når det gjelder utstyr. Inntrykket mitt er at dette bestemmes stort sett av personer høyere opp i systemet. At kommersielle sentere ikke satser på oss hobby-byggere/styrkeløftere er vel egentlig greit. Selvom man helst skulle sett at alle kjørte perfekt styrketrening, så lar dette seg vanskelig gjennomføre når hovedmålet er å tjene penger.

De kommersielle senterene skal i det minste ha for at de får endel sedate mennesker til å i det minste bevege seg litt. For veldig mange i dette samfunnet kan det ha en meget stor innvirkning på deres fysiologiske tilstand og psykologiske variable.

Hvorfor skal du egentlig slippe de tunge vektene i bakken?

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #82 : 01. desember 2008, 19:16 »
Hvorfor skal du egentlig slippe de tunge vektene i bakken?

Det er fordi han er så HARDCOOORE Cool
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget FOA

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 266

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #83 : 01. desember 2008, 19:38 »
Hvis alle instruktører på sats har anatomikurs, hvorfor er det da som regel flere smith-stativ enn fribenker? Hvorfor er det sjelden knebøy rack, og sjelden mulighet til å kjøre markløft? Hvorfor er det lite akseptabelt å stønne litt, samt løfte tunge vekter og slippe de litt i bakken?

Selvsagt er det noen kvalifiserte og kjeeempeflinke instruktører som jobber på sats, men flertallet er nok ikke særlig kvalifiserte. Mener å ha lest på hjemmesiden til sats at det ikke er lov å hjelpe andre med treningen. Mulig det er elixia, men uansett.



Her bommer du grovt desverre. Selv har jeg både bachelor innen trening,mastergrad innen ernæring,grunnfag anatomi og fysiologi,grunnfag idrett og PT-utdannelse fra AFPT. Det er mange utrolig dyktige folk på både sats.elixia og spenst,men finnes sorte får overalt.

 Jeg er også den som står for innkjøp av utstyr på det Elixiasenteret jeg jobber på. Men det er ikke jeg som bestemmer hvilken leverandør jeg skal kjøpe utstyr fra.

Jeg har sjekket muligheten for å kjøpe inn et skikelig rack,men det er utenfor min kontroll. Mao kan det være dyktige folk på et senter selv om ikke utsyret er hardcore. -jeg mener selv at jeg har litt peiling på trening,men kan alltids lære mere.

Der jeg jobber nå skal vi utvide frivekten for vi ser det trengs. Da blir det ca 250 kvm med frivekter. Ikke stort,men greit nok på et mosjonistsenter og der er det bare frivekter og ikke apparater.  Har sikkert nærmere 5000 kg i vektskiver og har akkurat bestilt 2000 kg til. Kjøpt 6 nye stenger til 7000 kr stk. Vi er ikke best og kan bli utrolig mye bedre,men så håpløst som du beskriver det er det ikke.

Og at vi ikke får lov til å hjelpe folk??? Tviler sterkt på at sats,spenst eller min egen kjede sier noe slikt. Er jo derfor vi jobber der. I en bedrift er det alltid noen som er dyktige og noen er ikke fullt så dyktige.

Du er velkommen til å trene mark i det nye "hardcorelight" hjørne vi bygger der det blir 3 bøystativ og 4 benker og du får lov å stønne litt hos oss.
Kjedene er jo ikke for hardcoretrenende folk desverre,men tror ikke det er så svart-hvit som noen skal framstille der ute.  

Men jeg skjønner også frustrasjonen over disse sentrene.  Men det er nok store forskjeller fra senter til senter tror jeg?

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #84 : 01. desember 2008, 19:46 »
For the record: Jeg sa at flertallet av instruktører og pt på slike sentre var heller labre. Jeg sa også at jeg mente å ha lest at folk som trener på slike sentre ikke har lov til å hjelpe andre som trener der, ikke at instruktørene ikke har lov, det ville jo vært helt på bærtur Tongue

Den elixian du jobber på Mr. Calves virker utrolig bra! Jeg er lite hardcore, og pleier ikke å slippe vektene, men i feks. markløft blir det lyd, selv av 70 kg, og fikk endel stygge blikk da jeg hadde prøvetime på friskis av avislesende mosjonister.

Utlogget FOA

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 266

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #85 : 01. desember 2008, 19:55 »
For the record: Jeg sa at flertallet av instruktører og pt på slike sentre var heller labre. Jeg sa også at jeg mente å ha lest at folk som trener på slike sentre ikke har lov til å hjelpe andre som trener der, ikke at instruktørene ikke har lov, det ville jo vært helt på bærtur Tongue

Den elixian du jobber på Mr. Calves virker utrolig bra! Jeg er lite hardcore, og pleier ikke å slippe vektene, men i feks. markløft blir det lyd, selv av 70 kg, og fikk endel stygge blikk da jeg hadde prøvetime på friskis av avislesende mosjonister.


Beklager.Misforsto litt.

Det som mangler på slike sentre en folk med visjoner og interesse for styrketrening. Hvis det jobber riktige folk på senterene kan man få til et riktig så bra senter. Penger er det i systemet. Utrolig bra er ikke senteret,men ok. 

Man må hele tiden prøve å bli bedre å ikke være fornøyd,lytte på hva kundene vil ha på den avdelingen enn jobber. Gruppetrening interesserer meg lite. Mitt kall i livet er å veilede alle damene som har gått 5 år på gruppetimer å lært kvartbøy og bicepscurl feil :-)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #86 : 01. desember 2008, 19:57 »
Han ene veiledern på SATS ga meg et program med 8 sett biceps og 14 sett rygg i uken da jeg begynte.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #87 : 01. desember 2008, 20:00 »
markløft blir det lyd, selv av 70 kg, og fikk endel stygge blikk da jeg hadde prøvetime på friskis av avislesende mosjonister.

Hvorfor i det hele tatt oppsøke et sted som friskis for en markløftøkt? Hadde du forventet deg noe annet?

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #88 : 01. desember 2008, 20:09 »
Hvorfor i det hele tatt oppsøke et sted som friskis for en markløftøkt? Hadde du forventet deg noe annet?

Fordi en venn er instruktør der, og vi trente sammen etter skolen endag?

Celdiir

  • Gjest
Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #89 : 01. desember 2008, 20:11 »
Hvorfor i det hele tatt oppsøke et sted som friskis for en markløftøkt? Hadde du forventet deg noe annet?

Det er ikke lett å holde kontrollen på hva som er hardcore-gym og hva som er late-som-vi-trener-slik-at-samvittigheten-blir-glad-gym. Mange nybegynnere er naive nok til å tro at et gym er et gym. Jeg visste ikke før nå at Friskis ikke var noe bra sted for sånt (selv om navnet kanskje bør ringe en bjelle). Smiley

Er jo ikke alltids slik at man har så himla mange valg når det kommer til gym heller, og det er jo lett å tro at når et senter har frivektsavdeling.. at ja, man kan trene med disse. Hvis en har ambisjoner om å trene seriøst, så må en jo gjøre det på et ikke-hardcore gym når man ikke har så mange andre muligheter.

Zyklox skrev forøvrig at han hadde prøvetime der, og da er ei markløft- eller knebøyøkt en utmerket måte å "teste" gymmet. Går bestandig inn for å trene underkroppen når jeg tester nye gym. Muligheter for å trene overkroppen bra vil det alltids være. En gang var studiet så dårlig utstyrt for beintrening at jeg måtte bytte om på treningsdagene for det gikk nesten ikke an å trene beina.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!