Skrevet av Emne: Vektløfting på Treningsforum  (Lest 38336 ganger)

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #210 : 17. desember 2008, 22:54 »
Derimot er jeg uenig i at folk som Rezazadeh (og forsåvidt Taranenko også) som støtet over 260 i +105 er mer imponerende enn 4x kroppsvekt i Mark, som det var snakk om tidligere. Men blir uansett en ganske håpløs sammenligninger, to helt forskjellige ting.

Og jeg igjen synes det er langt mer imponerende å støte 260+ over hodet....så dette tror jeg man aldri blir enig om....store prestasjoner begge to kan man vel enes om Smiley
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #211 : 18. desember 2008, 00:06 »
Definitivt. Smiley  Slux ser ting kun fra en styrkeløfters synspunkt dessverre.

Jeg ser ting fra mitt eget synspunkt, styrkeløftlisens har jeg vel ikke betalt på en stund Smiley


Og jeg igjen synes det er langt mer imponerende å støte 260+ over hodet....så dette tror jeg man aldri blir enig om....store prestasjoner begge to kan man vel enes om Smiley

Enig her! Klart man er farget av de respektive idretter en følger mest med på, men uansett.

Syns at 4x kroppsvekt i markløft, og noen av tidenes tyngste markløft gjort av en som veier alt fra 25 til 50 kg mindre enn "storkarene" er helt gromt, og må definitivt tas med i ligninga.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #212 : 18. desember 2008, 01:01 »
.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #213 : 18. desember 2008, 01:16 »
Honnør!

Tror det du har sett er enten blå rehband knevarmere eller gasbind.


Dette er vektløfter med gasbind rundt knærne. gjerne for å holde stramt på senene omkring knærne, da spissingen av knærne hos noen gir smerter. Gir nok ikke en kilo engang.

her er ruth før OL med varmere.
http://www.youtube.com/watch?v=QvOGtdGC8DY

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #214 : 18. desember 2008, 01:49 »
Jeg ser ting fra mitt eget synspunkt, styrkeløftlisens har jeg vel ikke betalt på en stund Smiley

Jasså begynt å bole Wink

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #215 : 18. desember 2008, 08:30 »
Har lest gjennom denne tråden på nytt nå og ledd ganske godt Smiley

Jeg ser i aller høyeste grad mitt åpenbare "fravær" her, men skal prøve å forsvare at jeg har noen hjerneceller i takt likevel Smiley

Før jeg startet tråden hadde jeg sett og lest svært lite om vektløfting, men rukket å bli imponert. Det er jo en idrett som de aller fleste vet hva er, men som det omtrent aldri snakkes om. Så jeg vil påstå at det nok er mange der ute som visste like lite som meg. Når det er sagt så var vi faktisk innom rykk og støt i PT-utdanningen, men hverken jeg eller andre var på det tidspunktet særlig betatt av sporten.
Av en eller annen grunn hadde jeg fått for meg at vektløftere også får hjelp gjennom utstyr, ettersom jeg så klipp der det ble brukt både belte og knebind. Jeg tenkte automatisk at dette ga de litt hjelp til å løfte mer, og så dermed heller ikke bort ifra at det kunne eksistere en stivhet i drakta - slik som i styrkeløft.
Etterhvert som kritikken flommet inn i tråden her, ignorerte jeg den til en viss grad, ettersom jeg har vært vant med slikt fra før. Dermed leste jeg ikke godt nok det som ble skrevet inn, ettersom jeg tolket det som ren mobbing basert på tidligere uttalelser. Enda værre ble det da Gundersen og andre helte bensin på bålet ved å snakke "seriøst" om at vektløftere får noe hjelp ved bruk av "utstyr". Jeg fikk nå "bekreftet" mine mistanker, og ballen rullet videre Smiley
Deretter ser jeg at det tok latterlig lang tid før jeg innså folks poeng, nemlig at vektløftere ikke bruker prestasjonsfremmede utstyr i hele tatt, men likegodt kunne løftet nakne.
Takk til de som fortalte dette på en vennlig måte, slik at jeg ble mottakelig for ny informasjon og mine vrangforestillinger kunne legges til side Wink
Fikk også en god og logisk forklaring på hvorfor stive drakter ikke egner seg i vektløfting - noe jeg på forhånd slett ikke oppfattet urimelig ettersom vektløftere har mange av de samme bevegelsesbanene som styrkeløftere. Men den begrensede bevegligheten disse draktene gir ville altså ødelagt for hastigheten. Logisk når man tenker seg om, men altså ikke lett å føle på kroppen når man aldri har drevet vektløfting eller prøvd styrkeløfdrakter. Her har det altså vært tungrodde inbillninger fra min side, eller teoretisk synsing om du vil. Godt at dem nå er løst Smiley

Da har jeg altså prøvd å forklare hvorfor jeg feilet slik jeg gjorde i denne tråden, og håper på forståelse og tilgivelse. Men regner de fleste tar det med et smil. Jeg tar dette som en lærepenge inn i evt andre innlegg/temaer der jeg på forhånd ikke kan noe særlig, men bare sitter med bilder i hodet/skylapper foran øynene.
Men - jeg snakker ikke nå om mine tidligere innlegg knyttet til kosthold. Der står jeg fast på det jeg har sagt, og føler selv jeg har vært mer oppegående på det området. For det er riktig mat jeg egentlig brenner for. Som PT er jeg ikke god på alt som har med trening å gjøre, så jeg ser fram til å fortsatt lære av folk her inne om ting jeg kan lite eller ingenting om.

Avslutter med å repetere at vektløftersporten hadde vært kult å fått bedre fram, og kanskje jeg en vakker dag kan drive PT virksomhet med vektløfting som utgangspunkt. Men det blir vel noen år til Wink

Honnør!  Ydmykhet er nesten ikke å oppspore her på TF (ja, jeg vet at det ikke er det jeg er mest kjent for heller... Grin).  Håper styrkeløfterne her på forumet har noe å lære der.  Enkelte uttaler seg til stadighet skråsikkert på alt og har løftet vekter i noen måneder.... Grin  I tillegg så er det tydeligvis om og gjøre å pøse på om noen "ferskinger" på forumet er litt ute på glatta med faktafeil, spesielt om det er noe som helst form for kritikk til om styrkeløft og utstyr som MB7 her.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #216 : 18. desember 2008, 09:33 »
Synes også MB7 fortjenner honnør for å holde seg til saken og være positiv selv når han har blitt overøst med usakelig kritikk og spydigheter.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #217 : 18. desember 2008, 09:49 »





Sykt bilde! Prestasjoner som avbildet her imponerer meg mer enn det meste - sjøl om jeg ikke en gang aner om han greide det endelige overstøtet.  Smile

mvh
Øyvind - som ikke en gang vurderte å slenge usakligheter om person - mest fordi mora hans antagelig gjorde en OK jobb under oppdragelsen Smiley ...meeeen det er mulignes noe i "ordtaket": "Slemme gutter gjør det snille gutter egentlig har lyst til å gjøre!", og jeg innrømmer glatt at jeg innimellom tenderer til å ville være en slem gutt i enkelte diskusjoner. ........men denne gang ei


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

paulramone

  • Gjest
Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #218 : 18. desember 2008, 10:00 »
noen som så på vektløfting i OL i sommer?

http://hinchley.net/2008/08/24/two-highlights-from-the-beijing-olympics-oscar-figureoa-and-matthias-steiner/

se på video nr 2.
The second highlight, and my personal favourite, is of Matthias Steiner of Germany, winner of the gold medal in the super-heavyweight division of the weightlifting competition. In this moment, his third and final lift, Steiner fulfilled a promise he made to his wife Susann as she lay dying in hospital after a car crash only a year ago.



Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #219 : 18. desember 2008, 10:06 »
noen som så på vektløfting i OL i sommer?

http://hinchley.net/2008/08/24/two-highlights-from-the-beijing-olympics-oscar-figureoa-and-matthias-steiner/

se på video nr 2.
The second highlight, and my personal favourite, is of Matthias Steiner of Germany, winner of the gold medal in the super-heavyweight division of the weightlifting competition. In this moment, his third and final lift, Steiner fulfilled a promise he made to his wife Susann as she lay dying in hospital after a car crash only a year ago.



Jeg sippa under premieutdelinga....
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #220 : 18. desember 2008, 10:28 »
se på video nr 2.
The second highlight, and my personal favourite, is of Matthias Steiner of Germany, winner of the gold medal in the super-heavyweight division of the weightlifting competition. In this moment, his third and final lift, Steiner fulfilled a promise he made to his wife Susann as she lay dying in hospital after a car crash only a year ago.

Ja dette var helt fantastisk. Det er så utrolig moro og rørende og se når noen presterer noe sånt etter å ha vært gjennom ufattelig motgang og tragedier, og spesielt når de blir så glade og viser så mye følelser. Stort. Jeg blir helt på gråten hver gang jeg ser det. Tenk dere å gå gjennom noe sånt, og så komme inn i siste avgjørende løft og løfte 10 kg mer enn persen og bli olympisk mester. Det kan vel ikke bli bedre enn det.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #221 : 18. desember 2008, 12:16 »
For meg er det med Mathias Steiner det største som har hendt i olympisk historie. Det er helt utrolig. Et klipp for evigheten det videoklippet.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget NullFokus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #222 : 18. desember 2008, 14:02 »
For meg er det med Mathias Steiner det største som har hendt i olympisk historie. Det er helt utrolig. Et klipp for evigheten det videoklippet.

Enig! Og da jeg hørte at han hadde mistet konen sin for ikke så lenge siden så er det så utrolig imponerende.

Ser at denne tråden har blitt voksen på mange måter. Har ikke giddet å lese absolutt alt men føler for å fortelle om mitt eget opplegg som handler om ca 2 års trening. Begynte med 100% styrkeløft orientert trening og har de siste 3 mnd trent rykk&støt. Har blitt kjent med div styrkeløftere,bla fenriken og en øyvind som til tider trener på vektertorget i bergen. Fått en del gode tips og kunnskap fra de! Da jeg begynte med rykk&støt har det også kommet gode tips fra de samme personene. Så min erfaring (som kun er basert på de 2 som er nevnt) er at visse styrkeløftere er voldsomt interessert og har kunnskap om vektløfting også!

Da vi fikk program for rykk&støt trodde jeg at det ville svekke meg i bøy,benk og mark. Benk har jeg ikke testet på ca 3 mnd og i bøy så tror jeg ikke at mye er tapt da det er tung bøy og frontbøy hver uke. Testet ut mark og det var en meget positiv opplevelse! Var helt sikker på at det var lang vei tilbake til gamle perser men men på andre markøkt, 3 mnd etter siste mark, så gikk 20 kg under pers opp ganske lett!! Merker at jeg har fått vannvittig mye mer sprut i bunn og eksplosiv start. Kjempegøy!
Ryggen får tydeligvis kjørt seg nok med "lett" rykkdrag fra heng, enda "lettere" rykk fra bakken og støtdrag, støt fra bakken. Jeg har ikke god peiling men ingen synes vel det er gøy å sjelden ha på de blå 20kilos vektene når man trener.

Planlegger comeback treningsmessig i styrkeløft da nye perser skal settes!! Meg og min trenings-kompis (hellbouncer) planlegger å lage vårt eget program etterhvert hvor vi kombinerer styrkeløft orientert med rykk&støt. Det blir interessant.

Heia Styrkeløft og Vektløfting!!
Mål: bli like høy som torkel ravndal

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #223 : 18. desember 2008, 14:18 »
Enig! Blitt helt feil fokus i dette innlegget, var jo tross alt et innlegg om vektløfting. Jeg synes innlegget i utgangspunktet var veldig bra, det at mannen bak innlegget kanskje ikke har så greie på vektløfting(prat på drakta, og tykkelsen på stanga osv), betyr ikke at man trenger å komme med spydigheter.

Skjønner jo at styrkeløfterne synes det å dra fire ganger sin egen kropsvekt i markløft, og benke tre ganger sin egen krops vekt er større en å støte trippel kropsvekt. Og at vektløftere, og noen andre synes det å støte trippel kropsvekt er mer imponerende. Alle brenner jo for den idretten man satser på eller liker best, og vil få frem den i best mulig lys. Men idiotisk å slenge dritt til hverandre for den grunn what

spørs mer på kroppsvekten, det er ikke 4 ganger sin egen kroppsvekt i markløft som er hele storyen, det er at det ble gjort på 100kgs kroppsvekt. Se for deg hvor mye mer legendarisk det hadde vært om han 60kgs vektløfteren hadde støtet 3 ganger sin egen kroppsvekt med en KV på 100kg hehe, det hadde blitt 40 kg over verdensrekorden uansett klasse Wink 4x sin egen kroppsvekt i markløft med KV på 60 kg kan ikke sammenlignes.

Utlogget robber90

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • En dag uten trening, er en dag uten mening
Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #224 : 18. desember 2008, 15:27 »
Blir for dumt å diskutere uansett! Kan ikke sammenligne markløft med støt. Jeg synes begge prestasjonene er helt syke, men med tanke på hvor mye mer det krever av en utøver å utføre et helt støt, enn å dra et markløft. Synes jeg alikevell støten er mye større prestasjon. Selv om jeg forstår poenget ditt med at 4 ganger sin egen kropsvekt med en såpass høy kropsvekt er imponerende. Men hva synes du er mest imponerende å se på? En liten tass som vender og overstøter 190kg, som de fleste ikke har sjangs på i frontknebøy en gang, eller slite opp en stang fra bakken og opp til livet ?  Cool
Ingen tvil om hva som er mest imponerende å se på, selv om det er en syk styrke prestasjon og dra så mye...
Øystein Robberstad, Gjøvik Atletklubb

Junior 105kg klassen:
146kg i rykk
173kg i støt

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!