Skrevet av Emne: Pull-ups øke styrken i chins  (Lest 1628 ganger)

Utlogget kimern1991

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

Pull-ups øke styrken i chins
« : 18. januar 2011, 12:23 »
Hei:)

Lenge lurt på dette her! jeg føler ikke jeg får utført Chins bra nok, alltid hatt litt problemer med den øvelsen.

Så det jeg lurer på er om jeg kan ta pull-ups og øke styrken i chins en periode for å se om det kanskje bedrer seg.. Hva tror dere?
18år
174cm
70kg

Benk: 80kg (ikke maks)
Bøy: 100 x 7
Mark: 120 x 3

Mål juni

Benk: 100kg
Bøy: 130kg
Mark: 140kg

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Pull-ups øke styrken i chins
« #1 : 18. januar 2011, 12:30 »
Bare så vi får oppklart, du tenker på underhåndsgrep på pullups, og overhåndsgrep på chins?

Isåfall, er min erfaring at for å bli god i chins må du trene chins! Jeg tok vel rundt 10 reps på pullups, og et par på chins, men når jeg begynt å trene chins bare tar jeg nå rundt 8-10 chins. Har noe med grepsstyrken og ny tilvenning for kroppen osv tenker jeg.

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Pull-ups øke styrken i chins
« #2 : 18. januar 2011, 13:03 »
Mulig jeg er helt på trynet her, men blir ikke chins i grunn ganske lik øvelse som nedtrekk med bredt grep?

If so;
Du kan da prøve å øke i styrke ved å ta nedtrekk en stund da.

Og skyt meg hvis jeg tar feil, jeg klarer ikke èn chin engang. : p

Utlogget Mr.LT

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 706
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 706

Sv: Pull-ups øke styrken i chins
« #3 : 18. januar 2011, 13:14 »
Disse begrepene blir brukt om hverandre hele tiden og det finnes flere diskusjoner omkring dette, bare å lete.

Jeg ville gått for nedtrekk med samme grep som du bruker i chins eller hva du kaller det. Man blir god på det man trener på. Skal du bli god i chins bør du trene chins. Begynne med lav belastning og høy frekvens. Pass på at teknikken blir bra. Øk gradvis belastningen og senk frekvensen litt etter litt. I tillegg må du gi jernet Grin

Utlogget wollabygg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 80

  • Mr. Myrullveien 2011
Sv: Pull-ups øke styrken i chins
« #4 : 18. januar 2011, 13:24 »
Hei! Som de andre her sier, bør man trene chins for å bli sterk i det. Hvis du ser deg om på gymmet, vil du nok se ganske mange som kan kjøre relativt tung nedtrekk med bredt grep, men som ikke nødvendigvis er konger i chins...

Hvis du trener sammen med noen, vil jeg anbefale å hjelpe hverandre. I førsten vil det se litt Johan ut, men det skal du bare blåse i. Erfaringsmessig kan det være greit å få hjelp på tur opp, for å slippe seg rolig ned for egen maskin. Hvis du klarer en eller to på egenhånd, får du hjelp på ett par til. Selvom det sånn sett blir få reps, kan du ta det igjen ved å kjøre mange sett. Min kone har brukt denne metoden, og har blitt vesentlig sterkere.

Og en ting til: Det du egentlig spør om: Ja, jeg tror du vil kunne øke i chins ved å bli sterkere i pull-ups. Også i denne øvelsen bruker du din egen kroppsvekt, noe jeg tror er vesentlig her. Jeg f.eks følgende øvelser i mitt ryggprogram: 6 x maks i chins (for tiden rundt 65-70 reps totalt), 6x6-8 i nedtrekk med smalt grep foran (tungt), 6x8-10 i sittende roing før jeg avslutter med det jeg orker av pull-ups. Jeg har med andre ord 2 øvelser hvor jeg benytter min egen kroppsvekt som motstand. Fungerer for meg i hvertfall  Smiley Lykke til med haugevis av chins!

Personal best:
BP: 137,5 RAW
ML: 200,0 RAW
KB: 160,0 RAW
2. Pl. Classic BB - 180 cm Sandefjord Open 2011

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!