Skrevet av Emne: Lei av løgnaktige kroppsbyggarar og andre idiotar  (Lest 18660 ganger)

Mesterinne

  • Gjest
For noen år siden var det en stor artikkel i VG, hvor det stod at Hanne Haugland (høydehopper) løftet lett på 250 kg i KNEBØY. Med hennes kroppsvekt ville dette sikkert vært verdensrekord. Imponerende nok at hun klarte å løfte av stanga, og svikte i knærne, men å kalle det KNEBØY er et overgrep mot alle styrkeløftere. Angry

Utlogget Polly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Det artigste er jo flex og andre byggeblader med bilder av blodsprengte karer som løfter pappvekter. Tror jeg også skal begynne å trene med solbriller, handsker og militærstøvler  8)

Din nisse. dette er jo en livsstil. alle har sin smak... Wink
EAT BIG GET BIG... Arnold back in the days...

Utlogget Julenisse

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 824
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 824

  • lei nå.
Ja faen heller, alle har sin stil!!
La nå folk få være som de er for helvete!

Har du problemer med  å takle folk du ser/opplever, så gå bort å se de rett inn i øya å fortell det rett ut til de, hvis du ikke er mann nok til det, så bør du heller velge å holde kjeft!
Gikk en tur i skogen, hørte skogens ro, ko , ko , ko.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Egentlig så burde knebøy skifte navn til kroppsbøy, vi som konkurrerer i styrkeløft bruker jo heile kroppen i løftet vårt, menst dei som knapt rører på kroppen(bøyer lett i knærne) kan fortsette å kalle det for knebøy. Eg foreslår at vi styrkeløftere heretter bruker ordet KROPPSBØY det er langt meir dekkende og kan ikkje misforstås.  8)
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Eg gløymde følgjande kommentar frå stilken - "eg går berre ned til 90 grader for å spare knea". Tricepsmann ha tydelegvis trent så mykje triceps at det har gått ut over kapasiteten på andre område Wink, trur du må lese innlegget ein gong til eg.

Kor mange av oss har ikkje blitt fullstendig full av flir når vi har lest "treningspersane" til norske byggjarar - som ofte er fulgt av følgjande kommentar - "men eg trenar no ikkje som mykje benk eller bøy då..."

Det er utruleg merkeleg er at mange kroppsbyggjarar oppgir persar som sjølv dopa østeuropeerar ikkje er i nærleiken av.

Djup bøy frå listefyll Tongue

Dessverre for deg så er nok ikke min metale kapasitet betydelig under din egen....., og med hånden på hjertet det er virkelig beklagelig for din del.........
Smak alikevel litt på ordet 90 grader - jeg så det ikke i innlegget ditt og ser det fortsatt ikke, men så har jeg glemt lesebrillene hjemme også da - men smak alikevel på det, og prøv å huske tibake til skoledagene ......... Er 90 grader i kneleddet ensbetydende med en noenlunde dyp bøy da?
Slik jeg vurderer den vinkelen så kan den være alt fra en relativt akseptabelt dyp bøy til en moderat kniksebøy helt avhengig av balansepunkt sett opp mot kroppslig sammensetning, plassering av stang og sko.

mvh
tric


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Eg tru det stort sett er i Norge at andre idrettsutøvere berre kjører halve bøy.
Dette er ein av dei store feila dei gjere.
For det første er det større belastning av Patella når du skyver knea frem og såvidt knikser i dei, enn om du hadde fullført et djupt bøy med meir moderate vekter.

For det andre gir det rett og slett ikkje den effekten det er meint å gjere.


Vist du tenker deg at Vektløftere, Styrkeløftere og kastere er stort sett dei som er aller mest eksplosive, både i rein spenst og på korte løp, 40 til 60 meter. Så er jo egentlig dette bevis godt nok for at det er tunge og DJUPE knebøy som er øvlelse Nr. 1

Jeg er jo for såvidt enig med deg i det meste jeg, men dette er faktisk et sted der jeg tror "power factor trening" har noe for seg. De tunge vektene de greier å håndtere i den delen av bevegelsen som er viktigst for dem gjør den relevante spensten bedre. Spørsmålet er om en dypere bøy med mye lettere vekter hadde gitt like god effekt som  dramatisk høyere vekter med lavere "nedsenking".

Det kan godt være at mange styrkeløftere har bedre spenst enn en del sprintere mm, men det styrkeløfteren måtte ofre på veien mot en slik spenst er så totalt ødeleggenede for en sprinter, høydehopper eller hva det måtte være at det virker kraftig i motsatt rettning av hensikten.
Vil for øvrig tro at vektløftere gruser styrkeløftere de-luxe i en slik sammenheng.

mvh
Tric


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Noen spennende elementer i denne "diskusjonen". Overskriften var tåpelig, men den var skrevet sent på kvelden så liste(fyll) var kanskje inspirert...... Cheesy

At folk juger på vektene og har forskjellige tolkninger er ikke noe nytt. At også sprintere og andre idrettsfolk har utbytte av og kjøre både fulle og halve bøy er det heller ikke tvil om. Problemet er ofte manglende forståelse av treningsprinsipper kombinert med et  stort ego. Smiley

Hvis man skulle sammelignet styrke i beina så kunne man ha testet knebøy til styrkeløftdybde, uten utstyr og med stopp i bånn.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Noen spennende elementer i denne "diskusjonen". Overskriften var tåpelig, men den var skrevet sent på kvelden så liste(fyll) var kanskje inspirert...... Cheesy

At folk juger på vektene og har forskjellige tolkninger er ikke noe nytt. At også sprintere og andre idrettsfolk har utbytte av og kjøre både fulle og halve bøy er det heller ikke tvil om. Problemet er ofte manglende forståelse av treningsprinsipper kombinert med et  stort ego. Smiley

Hvis man skulle sammelignet styrke i beina så kunne man ha testet knebøy til styrkeløftdybde, uten utstyr og med stopp i bånn.

Aldeles enig - når en fikk av seg den teite drakta og de superhardt surra knebinda så kunne det jo være at knebøyen til en og annen styrkeløfter hadde blitt noe redusert også................


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget listefyll

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 419
  • Honnør: 245
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 419

  • a.k.a. Mickey Goldmill and Jabba The Hut
No tykkjer eg at dykk skal vere varsam med kritikk av listefyll. Kanskje han blir vonbroten... Wink

Men eg oppnådde det eg var ute etter - og no ser det jo sanneleg ut som tricepsman(n) har har lært seg å lese innlegg som han svarar på også...

Parallell bøy til 90 grader frå listefyll Grin
listefyll returns

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

No tykkjer eg at dykk skal vere varsam med kritikk av listefyll. Kanskje han blir vonbroten... Wink

Men eg oppnådde det eg var ute etter - og no ser det jo sanneleg ut som tricepsman(n) har har lært seg å lese innlegg som han svarar på også...

Parallell bøy til 90 grader frå listefyll Grin

Jeg sier jo at min mentale kapasitet ikke er helt i upperste klasse......... Om ikke annet kan jeg skryte av å være en av norges sterkeste fagpersoner innen fiskeøkologi.  Smiley

Hadde for øvrig vært artig å se hvordan du fikk til den bøyen der..  Grin


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Päron

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 433

  • - I'm a raver baby -
Paul Anderson levde på 50-tallet, altså før dopingens storhetstid, og han har pers på 544kg i knebøy, flere ganger på samme dag, dette var også uten utstyr og belte eller kne-bind.
Han har også tatt 285 kg i benkpress flere ganger på samme dag.

i et stort show løftet han også en plattin med tunge ting på, med bein og rygg. Denne plattingen veide over 2800kg.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
No nå vi ro litt ned her Mr Paron, dette er vel ikkje et forum kun for idioter. Du får sette deg ned å lese litt meir historie ,så får du prøve på nytt.  

Han har gjort 544 i bøy ein gang ja. Dette er ganske langt fra det vi vil kalle styrkeløftbøy, men det er utrolig bra og han er nok tidenes sterkaste knebøyer.  Det var påstått at han gjorde 500 kg i bøy på oppvisningene sine og at han gjorde dette kvar kveld, om dette stemmer er ein anna ting

Han har og gjort 285 i benk, men dette er ein pers, ikkje noe han løfta flere ganger for dagen.  
Paul har vel heller aldri deltatt på noe styrkeløftstevne, men han vandt OL i vektløfting i 1956 (trur eg)  Så vidt eg husker var det der han vart førstemann i historia som støta 200 kg.
Han levde vel på den andre sida på Dianabolens storhetstid. Han døde 65 år gammel i 95
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Joakim

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

Egentlig så burde knebøy skifte navn til kroppsbøy, vi som konkurrerer i styrkeløft bruker jo heile kroppen i løftet vårt, menst dei som knapt rører på kroppen(bøyer lett i knærne) kan fortsette å kalle det for knebøy. Eg foreslår at vi styrkeløftere heretter bruker ordet KROPPSBØY det er langt meir dekkende og kan ikkje misforstås.  8)


navnet kommer vel av at for å utføre en KNEbøy må man bøye knærne, en KROPPSbøy kan umulig være godt for rygg i og med at du bøyer heler kroppen Smiley

har forøvrig sett en kis som het Ditillo (tror jeg) unracke 2400 pund fra et powerrack og stå med vekta i noen sekunder, hna tok vel 1/4 bøy med dem også om jeg husker rett
han døde riktignok i en ganske ung alder, og lårene hans var vel ca 1 meter i omkrets så det er ikke umulig han har brukt bol
OM han har det har jeg null peil på

Utlogget Julenisse

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 824
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 824

  • lei nå.
Diskutere noe så lite interessant; hvem som tar riktig bøy eller ikke. De som trener styrkeløft løfter på deres metode, andre utøvere på sin måte. Er det virkelig noe stort problem?!!
Er styrkeløfterne virkelig så redde for å tilsynelatende virke litt svakere enn an annen utøver i en annen sport!!
Hærregud, sier jeg, det virker nå slik da på enkelte av dere!
Også kommer dere med sånne dumme unnskyldninger som at dette løfter han på en feil måte, ikke godkjent osv. Ikke annet dumme tåpelige beskyldninger for at dere er så JÆVLA redde for at noen skal være sterkere enn dere, selv uten og ha trent etter styrkeløft prinsipper!! Tror det finnes like mange løgnaktige Styrkeløftere som byggere hvis jeg skal tillate meg å generallisere på denne litt tåpelige måten.
Noen som har sett Johann Olav Koss kjøre bøy kanskje?? Nei, ikke det nei.. så hold kjeft da!!
Tror noen av dere skal komme dere opp fra den sure kjellern deres og treffe folk rundt om i kongerikets studioer før dere sier noe om hva andre løfter! He he he...



Gikk en tur i skogen, hørte skogens ro, ko , ko , ko.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Egentlig så burde knebøy skifte navn til kroppsbøy, vi som konkurrerer i styrkeløft bruker jo heile kroppen i løftet vårt, menst dei som knapt rører på kroppen(bøyer lett i knærne) kan fortsette å kalle det for knebøy. Eg foreslår at vi styrkeløftere heretter bruker ordet KROPPSBØY det er langt meir dekkende og kan ikkje misforstås.  8)


navnet kommer vel av at for å utføre en KNEbøy må man bøye knærne, en KROPPSbøy kan umulig være godt for rygg i og med at du bøyer heler kroppen Smiley

har forøvrig sett en kis som het Ditillo (tror jeg) unracke 2400 pund fra et powerrack og stå med vekta i noen sekunder, hna tok vel 1/4 bøy med dem også om jeg husker rett
han døde riktignok i en ganske ung alder, og lårene hans var vel ca 1 meter i omkrets så det er ikke umulig han har brukt bol
OM han har det har jeg null peil på
En holder jo vekta oppe med ryggen, heilt umulig å unngå at en er litt framoverbøyd i løftet(finnes jo ekstreme unntak selvsagt), men dette er ikkje skadelig så sant en holder ryggen rett men framoverbøyd. En greier ikkje å holde ryggen vinkelrett opp mot taket (under løftet), ser på det som bortimot en umulighet. Også er det jo mange styrkeløftere som faktisk legger stanga så lavt at den kvalifiserer til å ligge på ryggen og ikkje skuldrene, og da blir armene og ryggen veldig involvert i løftet, men dette er ikkje skadelig så sant ryggen holdes rett.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!