Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 348017 ganger)

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: allmektig Gud
« #1515 : 27. februar 2009, 14:42 »
Hehe Smiley  Det ligger nok ikke på det nivået. Såkalt mikroevolusjon har jeg ingen problemer med å tro på, men at jeg og du har felles stamfar - nemlig en amøbe - stiller jeg meg smule mere undrene til.

Men at stammora di var et ribbein?

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #1516 : 27. februar 2009, 15:28 »
Hehe Smiley  Det ligger nok ikke på det nivået. Såkalt mikroevolusjon har jeg ingen problemer med å tro på, men at jeg og du har felles stamfar - nemlig en amøbe - stiller jeg meg smule mere undrene til.

hvorfor?

det er jo blitt forklart, hva er det som gjør at du ikke tror på det?
at du ikke vil? ikke tørr?

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #1517 : 27. februar 2009, 15:41 »
Men at stammora di var et ribbein?
Ikke av seg selv, men ved hjelp av Gud.

hvorfor?

det er jo blitt forklart, hva er det som gjør at du ikke tror på det?
at du ikke vil? ikke tørr?
Nei, det er ikke blitt forklart hvordan en encellet organisme kan bli til et menneske med sjel og ånd.

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: allmektig Gud
« #1518 : 27. februar 2009, 16:44 »
Hehe Smiley  Det ligger nok ikke på det nivået. Såkalt mikroevolusjon har jeg ingen problemer med å tro på, men at jeg og du har felles stamfar - nemlig en amøbe - stiller jeg meg smule mere undrene til.

Det er ikke noe som heter mikroevolusjon eller macroevolusjon.

Det heter bare evolusjon.

Å ikke "tro" på det er benektelse. Evolusjonsteorien er produktet av akkurat den samme vitenskapelige prosedyren som gjorde det mulig å lage PC'er slik at du kan poste innlegg her.

Stiller du deg undrende til om du faktisk også brukte en PC til å skrive et innlegg?

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: allmektig Gud
« #1519 : 27. februar 2009, 16:47 »
Ikke av seg selv, men ved hjelp av Gud.
Nei, det er ikke blitt forklart hvordan en encellet organisme kan bli til et menneske med sjel og ånd.

"Sjel" eksisterer ikke. Det du legger i "sjel" (bevissthet, identitet, antar jeg) er produktet av fysiologiske elementer. Hvis du endrer noe på disse elementene, endrer personen seg drastisk. Forskere har, stort sett i det siste, begynt å kartlegge alle funksjonene i hjernen. Allerede har man klart å manipulere folk til diverse tanker, handlinger osv. ved å manipulere spesifikke deler av hjernen.

Hva med hjerneskadede personer? Har de sjel? Er sjelen "dekket bak" en kropp som ikke fungerer?

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #1520 : 27. februar 2009, 16:47 »
Ikke av seg selv, men ved hjelp av Gud.
Nei, det er ikke blitt forklart hvordan en encellet organisme kan bli til et menneske med sjel og ånd.

Jo. Evolusjon. Her er et svar på det du tviler på.

http://www.youtube.com/watch?v=9mhX2Kas558#noexternalembed

Burrhus

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #1521 : 27. februar 2009, 17:51 »
Ikke av seg selv, men ved hjelp av Gud.
Nei, det er ikke blitt forklart hvordan en encellet organisme kan bli til et menneske med sjel og ånd.

hva faen er en sjel?

Du kan ikke si evolusjon er feil basert på at den ikke tar høyde for noe som ikke finnes.

Gravitasjonen er ikke bevist, den beviser jo ikke hvorfor aliens ble observert på roswell!!!1111

grin grin.

Utlogget Bjoennes

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 860
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 860

Sv: allmektig Gud
« #1522 : 27. februar 2009, 18:15 »
Ikke av seg selv, men ved hjelp av Gud.
Nei, det er ikke blitt forklart hvordan en encellet organisme kan bli til et menneske med sjel og ånd.

Tror ikke du at dyr kan tenke, føle og se verden slik vi gjør det? Jeg tror dyr er i like stor grad som mennesker i stand til å elske eller hate andre dyr. Hvis det er dette du legger i å ha en sjel da?

Man har forklart hvordan celler har endrett seg og blitt til noe annet. Feks man har funnet nye bakterier som kan spise plast noe som tidligere ikke er observert. så man vet da at naturen er i stand til å endre seg slik.
21år
115kg
190cm

170 benk 140x2 bøy 170x5 mark

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #1523 : 27. februar 2009, 18:23 »
Det er ikke noe som heter mikroevolusjon eller macroevolusjon.

Det heter bare evolusjon.
Pussig. Evolusjonister snakker jo stadig om mikro- og makroevolusjon. De begrpene er det ikke jeg som har funnet på.
Sitat
Å ikke "tro" på det er benektelse. Evolusjonsteorien er produktet av akkurat den samme vitenskapelige prosedyren som gjorde det mulig å lage PC'er slik at du kan poste innlegg her.
Evolusjonsteorien er det i det minste stor uenighet om, også blant fagfolk. PCen har ingen benektet etter det jeg vet.
"Sjel" eksisterer ikke. Det du legger i "sjel" (bevissthet, identitet, antar jeg) er produktet av fysiologiske elementer. Hvis du endrer noe på disse elementene, endrer personen seg drastisk. Forskere har, stort sett i det siste, begynt å kartlegge alle funksjonene i hjernen. Allerede har man klart å manipulere folk til diverse tanker, handlinger osv. ved å manipulere spesifikke deler av hjernen.
At forskere begynner å kartlegge alle deler av hjernen er i alle fall ikke det jeg hører og leser rundt omkring. Menneskekroppen, og spesielt hjernen, er full av gåter. Ofte ser forskere at jo mer de lærer, jo mer innser de hvor mye de ikke kan. Nye gåter oppstår hele tiden. Å si at du ikke har sjel blir vel det samme som å benekte deg selv? Du er isåfall bare en klump med kjemi - hva er egentlig da DEG? Stoffene du består av er jo ikke deg, det er stoffene selv.
Har en sædcelle følelser? Har en eggcelle følelser? Hvis ikke, hvordan kan de sammen skape noe som har disse tingene?
Sitat
Hva med hjerneskadede personer? Har de sjel? Er sjelen "dekket bak" en kropp som ikke fungerer?
Jeg mener at alle mennesker har sjel - det er nettopp det som gjør dem til mennesker. Å hevde at et menneske ikke har sjel - uansett funksjonsevne - vil jeg karakterisere som svært nedlatende. Hva er da denne personens verdi? Da blir vel dette individet mildt sagt mislykket og dermed uten verdi?

Jeg mener at vår sjel er vår person, at vår ånd er det som gjør oss levende, mens vårt legeme kun er en bolig (som i seg selv er dødt). Dyr har på sin side ånd og legeme, men ikke sjel.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #1524 : 27. februar 2009, 18:38 »
Jeg har altså satt spørsmålstegn ved sjel og ånd - på hvilket stadie (når) dette ble en del av utviklingen og hvordan.
Her er tre av (de ulike) svarene:

Det er jo nettop det vitenskapen undres over.
"Sjel" eksisterer ikke.
Evolusjon.

Hvem har rett? Er tilhengere av Dariwin en homogen gruppe, eller har man individuelle tolkninger av de virkelig essensielle spøsmålene? I såfall, hvorfor skal man da tro på dette?

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: allmektig Gud
« #1525 : 27. februar 2009, 18:45 »
Pussig. Evolusjonister snakker jo stadig om mikro- og makroevolusjon. De begrpene er det ikke jeg som har funnet på.Evolusjonsteorien er det i det minste stor uenighet om, også blant fagfolk. PCen har ingen benektet etter det jeg vet.At forskere begynner å kartlegge alle deler av hjernen er i alle fall ikke det jeg hører og leser rundt omkring. Menneskekroppen, og spesielt hjernen, er full av gåter. Ofte ser forskere at jo mer de lærer, jo mer innser de hvor mye de ikke kan. Nye gåter oppstår hele tiden. Å si at du ikke har sjel blir vel det samme som å benekte deg selv? Du er isåfall bare en klump med kjemi - hva er egentlig da DEG? Stoffene du består av er jo ikke deg, det er stoffene selv.
Har en sædcelle følelser? Har en eggcelle følelser? Hvis ikke, hvordan kan de sammen skape noe som har disse tingene?Jeg mener at alle mennesker har sjel - det er nettopp det som gjør dem til mennesker. Å hevde at et menneske ikke har sjel - uansett funksjonsevne - vil jeg karakterisere som svært nedlatende. Hva er da denne personens verdi? Da blir vel dette individet mildt sagt mislykket og dermed uten verdi?

Jeg mener at vår sjel er vår person, at vår ånd er det som gjør oss levende, mens vårt legeme kun er en bolig (som i seg selv er dødt). Dyr har på sin side ånd og legeme, men ikke sjel.
Kan du forklare hva en sjel er? Det virker så difust for meg. Det er noe en må ha for å regnes som menneske i følge deg. Allikevel er dette noe en verken kan se, føle eller på noen helst måte bekrefte annet enn at enkelte tror det er noe, så hva er egentlig en sjel uten det som gjør en til menneske?

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #1526 : 27. februar 2009, 18:50 »
Jeg har altså satt spørsmålstegn ved sjel og ånd - på hvilket stadie (når) dette ble en del av utviklingen og hvordan.
Her er tre av (de ulike) svarene:

Hvem har rett? Er tilhengere av Dariwin en homogen gruppe, eller har man individuelle tolkninger av de virkelig essensielle spøsmålene? I såfall, hvorfor skal man da tro på dette?

djezuz christ.

sjel og ånd er begerper fra religion.

SELVFØLGELIG FORKLARER IKKE EVOLUSJON TING SOM ER RELIGIØSE.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #1527 : 27. februar 2009, 18:52 »
og nei, VITENSKAP ER PRINSIPIELT IKKE HOMOGENT.

derav utvikling. noe vi realister setter pris på imotsetning til dere reiligøse.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #1528 : 27. februar 2009, 18:56 »
Kan du forklare hva en sjel er? Det virker så difust for meg. Det er noe en må ha for å regnes som menneske i følge deg. Allikevel er dette noe en verken kan se, føle eller på noen helst måte bekrefte annet enn at enkelte tror det er noe, så hva er egentlig en sjel uten det som gjør en til menneske?
Jeg mener at sjelen er skapt av Gud og et metafysisk fenomen. Dvs. at hverken jeg eller vitenskapen kan "vise" deg den, kun omtale den. Vi vet at den er der, men kan ikke måle den. Jeg har jo ikke svar på alle spørsmål, men har inntrykk av at en del andre her inne mener vitenskapen er i ferd med å få det, eller vil få det i framtiden. Det blir jo spennende å se...

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #1529 : 27. februar 2009, 18:58 »
Ser ikke at det er så mye bedre å si "evolusjonen gjorde det" enn "Gud gjorde det" på spørsmål om tilblivelse av ting vi ikke konkret kan forklare. Begge deler blir jo en tro.

En annen ting.  Et spørsmål til dere som tror på en "naturalistisk" tilblivelse av universet og livet: Dersom Gud/ID skapte universet og liv på jorda. Kan dette testes vitenskapelig og i tilfelle hvordan?

sjel og ånd er begerper fra religion.

Vi har da begreper som "bevissthet" og "samvittighet". Hvordan forklares dette innenfor evolusjonsteorien?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!