Skrevet av Emne: Trenger informasjon om trening og kosthold  (Lest 1081 ganger)

Utlogget Fluxit

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Trenger informasjon om trening og kosthold
« : 18. juli 2009, 16:51 »
Hei,

Jeg trenger litt hjelp til å forstå noen ting angående trening og kosthold. Jeg har lest meg frem til masse forskjellig informasjon og kalkulert mye forskjellig, men lurer på hva jeg skal gjøre for å oppnå best mulig resultat i min situasjon. Jeg er 21 år 177cm og 92kg. Overvektig, vet:P t.o.m. rett før jeg tipper over i fedme skalaen ifølge BMI(min er 29.37 og 30 betyr fedme:( ). Når jeg ser på meg selv, så kan jeg se en viss overvekt, men fedme er å ta litt hardt i syns jeg. Var i god form før, så er enda "forholdsvis" sterk. Overvekten skyldes lite aktivitet og veldig dårlig kosthold fra de siste årene. Jeg er nå interessert i å komme i form å bygge muskler. Det jeg har kommet frem til er at jeg trenger ca 2500 kcal daglig i form av RIKTIG mat hvis jeg IKKE trener. Hvis jeg trener 3-5 ganger i uka er det ca 3200.

Det jeg først og fremst lurer på er.. Hvis jeg er overvektig nå og ønsker å komme i form å begynne å trene(hele kroppen) å bygge muskler. Er jeg nødt til å slanke meg ned til normal BMI ved å spise i underskudd også begynne å spise i overskudd å bygge muskler først når jeg har nådd normal BMI?
Er kanskje litt dumt spørsmål, men jeg har ikke peiling.

Det er ikke noe helsestudio omkring. Hvis ikke jeg kjører ca 1 time:P. Men jeg har noe treningsutstyr i kjelleren som er: Treningssykkel, manualer, vektstang, benk og treningsmatter. Vil hovedsaklig begynne å trene med dette.

Hvis noen kan jeg meg informasjon og gjerne ekstra tips rundt dette emne, så settes det STOR pris på!

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

Sv: Trenger informasjon om trening og kosthold
« #1 : 18. juli 2009, 17:20 »
det er lov å gjøre det begge veier og alle har meninger om hvilken vei som er best. men jeg tror du må vurdere hva du har mest lyst til: bli tynn men svakere, eller fortsette å være litt lubben men bli sterkere.

det er vanskelig å finne en mellomting. for dette er noe som krever nøye planlegging og oppsjekking. altså gå ned i fettvekt samtidig som du bygger muskler.

jeg gikk først ned i vekt for det var det jeg ville. bli kvitt det lageret med fett på magen. men da jeg kom ned i en passelig vekt så følte jeg meg for tynn og ville ha muskler!

gjør det som passer  for deg. men jeg vil anbefale og fokusere på en ting av gangen. hvis du skal ned i vekt så vei og mål deg hver uke (feks.) og hvis du skal bygge muskler så pass på at du enten øker reps eller vekt på stanga hver gang du trener!

lykke til!

Utlogget Kenneth199

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

Sv: Trenger informasjon om trening og kosthold
« #2 : 18. juli 2009, 17:39 »
Bmi er en dårlig indikasjon spør du meg. Ta Arild Haugen som et eksempel, i 2006 veide han ca 130kg og en høyde på 189cm da har han en BMI på 36.39

Tilbake til deg, du sier jo selv hva som har gjort at du har lagt på deg. Jeg ville ha slanket meg for så å gå opp i muskelmasse av flere årsaker. Kan liste opp noen.
1. Du må ha et lite kcal overskudd for å legge på deg muskelmasse, noe som tilsier at vekten din mest sannsynlig står stille eller går sakte oppover.
2. Hvis du ikke har trent styrketrening før så vil du nesten uansett øke i relativ styrke en del i løpet av 1-6 måneder og etter det vil det avta litt/helt hvis kosthold ikke bedres
3. Hvis du er slank/normal når du starter å bygge muskelmasse så vil du se resultater i at kroppen forandrer seg og at vekten på løftene øker. Noe som gir god motivasjon.

Aktivitetsnivå
Det beste å gjøre for å øke aktivitets nivået er å finne noe du liker å gjøre. For meg så høres det ut som at du bor på landet, kanskje du kan gå til innkjøp av en ute sykkel. Sykle i litt terreng eller flat vei. Du blir garantert lei hvis du sitter på en treningssykkel og ser på tv. Tempoet dabber av hvis det blir noe spennende på tv. Snakker av erfaring.

Hvor mye vekter har du på den vektstangen din?

Kosthold
Sett deg ned og tenk over hva du faktisk stapper i deg i løpet av dagen. Mye er sikkert unødvendig og kun for å tilfredstille smaksløkene.

Styrketrening, utholdenhetstrening og Godt kosthold er hva som skal til for å gå ned i vekt. Signerer på det som TeamDal har skreve.

Utlogget Fluxit

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Trenger informasjon om trening og kosthold
« #3 : 18. juli 2009, 19:18 »
Takk for svar.

Den mellomtingen som ble sagt. Bygge muskelmasse mens man går ned i fettvekt hadde selfølgelig vært det beste. Men hvis det er for vanskelig, så tror jeg at jeg får gå ned i fettvekt først og fremst. Fantastisk hvis jeg kunne fått tips til raskest mulig metode for dette(helst med utstyret jeg har). Og for å svare på spørsmålet om vekter så har jeg nokk bare 50kg på vektstanga, men jeg har en hel rekke med forskjellige manualer.

Den siste uka har jeg snudd kostholdet mitt om. Jeg har funnet ut av hva jeg skal spise i forhold til næringsinnhold og sunn mat. Trent ca 1 time hver dag på sykkel om morgenen før noe annet(lettere aktiviteter utover dagen, men vil gjør mer enn bare dette!). Og prøvd og fordele mitt daglige kalori inntak(2500kcal)5 ganger utover dagen.

Jeg vil gjerne maksimalisere treningen min slik at jeg får mest ut av dagen/dagene. Treningen er jeg villig til å tilbringe en god del av dagen på. Vil bare sørge for at måten jeg gjør det på er riktig og at jeg får best fremgang. Er veldig motivert!

Vil gjerne høre flere gode meninger om dette.

Utlogget Kenneth199

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

Sv: Trenger informasjon om trening og kosthold
« #4 : 18. juli 2009, 20:40 »
Muligheter på forskjellige øvelser synker når du har så lite utstyr.

Bent Over Barbell Row - foroverbøyd roing - tar store deler av ryggen.
Det er en øvelse du absolutt må ha med. lær deg korrekt teknikk. søk på youtube, google eller linken under for å finne ut om øvelsen, start lett.

http://www.bodybuilding.com/fun/exercises.htm
Her kan du søke på forskjellige øvelser.

Hvor mye veier hantlene? (manualene)


Edit: setter opp noen øvelser som du kan søke på på bodybuilding.com
Superman - korsrygg
Bent Over Barbell Row - Rygg, litt biceps
(Dumbbell) Squat - Knebøy - hovedsakelig framside lår
One Leg Barbell Squat - ettbeins knebøy, utfall. freamside lår.
Benk press / armhevinger

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Trenger informasjon om trening og kosthold
« #5 : 18. juli 2009, 20:42 »
1 komentar; mange måltider som du sier du skal få i deg er bedre eller dårligere enn får.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!