Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 348741 ganger)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #990 : 22. januar 2009, 01:31 »
Selvsagt ikke, den gir jo ingen mening. Og kan ikke bevises. Forskning kan bevises Wink Litt forskjell der gutten min. Det kan bevises at penicilin fungerer. Det kan IKKE bevises at Gud eksisterer. Det kan bevises at en båt flyter, eller hvorfor ting faller mot bakken, GUD kan FORTSATT ikke bevises.
Man kan bevise at kroppen inneholder celler, og at disse igjen inneholder andre ting! I følge kristendommen består vel kroppen av vin og kjeks?
Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #991 : 22. januar 2009, 04:08 »

Her er forresten noen flere eksempel på den flotte bibliske kvinnesynen:


1 Timoteus 2:

 11En kvinne skal la sig lære i stillhet, med all lydighet;

 12men jeg tillater ikke en kvinne å være lærer eller å være mannens herre, hun skal være i stillhet.
Kvinnens ydmykende rolle kan sees som en konsekvens av hennes syndefall. Man ser allerede i 1. Mosebok kap. 3 syndens følger ved at Adam og Eva gjorde mot Guds vilje og åt av eplet.
"Til kvinnen sa han: Jeg vil gjøre din møye stor i ditt svangerskap. Med smerte skal du føde dine barn. Til din mann skal din attrå stå, og han skal råde over deg."
Kvinnen hadde tatt av det forbudte treet, for deretter å overtale Adam til å gjøre det samme. At mannen skal råde over kvinnen er nevnt med annen "møye" og kan ansees som en konsekvens av kvinnens synd. Underordning før syndefallet var ikke realiteten. Antakeligvis var ikke denne forskjellen ment fra Gud sin side, men sålenge vi er under disse jordiske forhold er det en konsekvens av syndefallet. Kvinnen lurte mannen, og må nå underordne seg han. Vi er også satt sammen slik etter syndefallet, tror jeg, at dette er det som fungerer best. Kvinnens underordning av mannen er også et forbilde på Kristus og meningheten. Det gjør at vi lettere kan forstå Guds vesen og intensjon, samtidig som menn oppfordres til å elske kvinnen slik Kristus elsker oss.
På samme måte som det ikke var intensjonen at kvinnen skulle underordne seg mannen, så er det heller ikke Guds intensjon at mennesket skal leve i vanskelige kår på jorden. Men menneskenes ulydighet mot Gud gjør det sånn. Likvel er det essensielle her at mennesket kan frelses fra denne trell. Gud skal engang gjøre de troende "Han selv lik". Her ligger Guds mål og hensikt - et likestilt samfunn med Han. At vi midlertidig underkues her på jord er ikke noe vi kan klage over, det har vi selv lagt opp til. Guds kjærlighet står dog fast.

"Og til Adam sa han: Fordi du lød din hustrus røst og åt av treet som jeg forbød deg å ete av, skal jorden være forbannet for din skyld. Med møye skal du nære deg av den alle dine levedager. Torner og tistler skal den bære for deg, og du skal ete av markens vekster. I ditt ansikts sved skal du ete ditt brød, inntil du vender tilbake til jorden, for av den er du tatt. Støv er du, og til støv skal du vende tilbake."
Det får følger også for Adam at han syndet. Men hans møye blir gitt på et annet område, nemlig dette som har med arbeid å gjøre. Kanskje er det også derfor mannen er utrustet med en sterkere fysikk? Hans dom her er umulig å rømme fra. Han er nødt til å jobbe hardt for å brøfø seg selv og sine, ganske enkelt for å overleve. På samme måte som kvinnen ikke kan si at det urimelig å måtte underordne seg, så kan heller ikke mannen si at det er urettferdig at de står ansvarlig for levebrødet. Både kvinnen og mannen, på hver sin måte, har fått sin konsekvens (oppgave/kall) av å være syndere.

Kvinnens underordning gjelder "i alle ting". Det innebærer både familieliv, menighetsliv og samfunnsliv forøvrig.
Samtidig gjelder mannens arbeidsansvar og krav om kjærlighet til kvinnen i alle ting. Gud har ikke vært urettferdig her, men gitt kvinnen og mannen ulike konsekvenser av synd fordi Adam og Eva handlet ulikt.

Sitat

3 Mosebok 27:3-7 (Det Norsk Bibelselskap 1930)

 3da skal du verdsette en mann som er mellem tyve og seksti år gammel, til femti sekel sølv efter helligdommens sekel.

 4Men er det en kvinne, da skal du verdsette henne til tretti sekel.

 5Er det en som er mellem fem år og tyve år gammel, da skal du verdsette en som er av mannkjønn, til tyve sekel, og en som er av kvinnekjønn, til ti sekel.

 6Er det en som er mellem en måned og fem år gammel, da skal du verdsette en gutt til fem sekel sølv og en pike til tre sekel sølv.

 7Er det en som er seksti år gammel eller derover, da skal du, dersom det er en mann, verdsette ham til femten sekel, og en kvinne til ti sekel. [/i]


Forskjellsbehandling..?
Dette handler ikke om menneskeverd som sådan, men verdien som arbeider (slave). Det er ikke bare forskjell på menn og kvinner her, men også unge og eldre. Det handler ikke om egenverdi her, men om verdi knyttet opp til spesifikke kvalifikasjoner som arbeider.
Det er helt urealistisk å tenke seg at kvinnen har mindre verdi enn mannen. Som Bibelen selv sier, er kjønnene ingenting uten hverandre. Slekta føres ganske enkelt ikke videre dersom den ene parten er mindre viktig, og skulle det bare vært menn eller bare kvinner på jorda, hadde ingen av oss vært særlig tilfredsstilt. Vi er ment for hverandre og har derfor nøyaktig lik verdi i vår helhet. Å ha ulik verdi på enkelte roller er noe helt annet. Kvinner og menn har både sine "sterke" og "svake" sider.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #992 : 22. januar 2009, 07:15 »
Er mye som tyder på at utviklingslæra er feil og. Smiley

Merkelig at alle disse argumentene deres mot den ikke holder mål ved en kritisk objektiv granskning da. Husker du evolusjonstråden, gutt?


Utviklingslæra ga meg ikke noe godt svar på hvordan mennesket ble til. Eller, ble de en del aper tatt av ufoer for triliarder av år siden, for så å bli plantet som mennesker i moderne tid? Skjønner ikke helt den linken der.

Hvis utviklingslæren er så komplett som den utgir seg for å være. Hvorfor finner man ikke flere mellomledd mellom apet og mennesket? Halv aper, halv mennesker, hvis du skjønner hva jeg mener?

Forstår du virkelig ikke forskjellen på: 1) ha felles forfedre. 2) å stamme fra?

Tror du virkelig vi tror at mennesker stammer fra aper?


Kvinnens ydmykende rolle kan sees som en konsekvens av hennes syndefall.
...
"Til kvinnen sa han: Jeg vil gjøre din møye stor i ditt svangerskap. Med smerte skal du føde dine barn. Til din mann skal din attrå stå, og han skal råde over deg."
...
At mannen skal råde over kvinnen er nevnt med annen "møye" og kan ansees som en konsekvens av kvinnens synd.
...
Kvinnen lurte mannen, og må nå underordne seg han. Vi er også satt sammen slik etter syndefallet, tror jeg, at dette er det som fungerer best. Kvinnens underordning av mannen er også et forbilde på Kristus og meningheten.
...
Kvinnens underordning gjelder "i alle ting". Det innebærer både familieliv, menighetsliv og samfunnsliv forøvrig.
...

Dine ord får snakke for seg selv. Det er så søkt i mine øyne at jeg ikke gidder å kommentere det. Din, og andre kristnes, kvinnesyn har ikke noe i dagens samfunn å gjøre.


Dette handler ikke om menneskeverd som sådan, men verdien som arbeider (slave). Det er ikke bare forskjell på menn og kvinner her, men også unge og eldre. Det handler ikke om egenverdi her, men om verdi knyttet opp til spesifikke kvalifikasjoner som arbeider.

Hvordan i helvete kan dere tillate slaveri, og fortsatt preke om "omsorg, rettferdighet og kjærlighet"?

Dere tror på, og følger bibelen, og slaveri er tillatt i både gamle og nye testamentet, altså er dere for at mennesker kan kjøpes og selges.

Kom nå med et skikkelig svar, og ikke noe piss om at alle uansett er like mye verdt for "gud", og at man fortsatt kan få omsorg og kjærlighet selv om man er en slave. Syns dere begrepene Slaveri og Rettferdighet er forenlige på noen som helst måte?

Forresten: hvor mye er du verdt i dagens valuta?


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #993 : 22. januar 2009, 08:39 »
Hvordan i helvete kan dere tillate slaveri, og fortsatt preke om "omsorg, rettferdighet og kjærlighet"?

Dere tror på, og følger bibelen, og slaveri er tillatt i både gamle og nye testamentet, altså er dere for at mennesker kan kjøpes og selges.

Kom nå med et skikkelig svar, og ikke noe piss om at alle uansett er like mye verdt for "gud", og at man fortsatt kan få omsorg og kjærlighet selv om man er en slave. Syns dere begrepene Slaveri og Rettferdighet er forenlige på noen som helst måte?

Forresten: hvor mye er du verdt i dagens valuta?
Det er ofte man har lett for å vri på begrepene. Underordning er for eksempel ikke negativt, men man gjør det raskt til noe familiært med overtramp og utnyttelse.
Slaveri klinger heller ikke særlig bra. Men slaver i Guds/Bibelsk betydning handler ikke om å utnytte andre mennesker til sitt eget beste. Dette strider klart imot Bibelens røde tråd: nemlig nestekjærligheten. Slavene under Farao i Egypt var ekempelvis av den triste sorten, men dette var en motsetning til Guds vilje. Selv om slaveri ved tvang skjedde i Bibelen, så var dette som en straff eller et nødvendig tiltak fra Gud sin side. Samme prinsipp var vi inne på tidligere i tråden her; selv om Gud tillot drap i enkelte tilfeller, betyr det ikke at han oppfordrer oss mennesker til drap. Man må se ting i sin sammenheng og i lys av at Gud vet best og tross alt er rettferdig.
I NT blir ikke folk oppfordret til å drive slaveri i "klassisk" forstand. Slaveriet var her ansett som tjenerskap/disippelskap, og myntes ikke på mishandling - snarere et arbeiderforhold der herren har omsorg for sine tjenere og behandler dem rettferdig. I overført betydning er du slave under dagens arbeidsgiver, men du kan utmerket ha et godt arbeidsforhold der likevel.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: allmektig Gud
« #994 : 22. januar 2009, 08:48 »
Det er ofte man har lett for å vri på begrepene. Underordning er for eksempel ikke negativt, men man gjør det raskt til noe familiært med overtramp og utnyttelse.
Slaveri klinger heller ikke særlig bra. Men slaver i Guds/Bibelsk betydning handler ikke om å utnytte andre mennesker til sitt eget beste. Dette strider klart imot Bibelens røde tråd: nemlig nestekjærligheten. Slavene under Farao i Egypt var ekempelvis av den triste sorten, men dette var en motsetning til Guds vilje. Selv om slaveri ved tvang skjedde i Bibelen, så var dette som en straff eller et nødvendig tiltak fra Gud sin side. Samme prinsipp var vi inne på tidligere i tråden her; selv om Gud tillot drap i enkelte tilfeller, betyr det ikke at han oppfordrer oss mennesker til drap. Man må se ting i sin sammenheng og i lys av at Gud vet best og tross alt er rettferdig.
I NT blir ikke folk oppfordret til å drive slaveri i "klassisk" forstand. Slaveriet var her ansett som tjenerskap/disippelskap, og myntes ikke på mishandling - snarere et arbeiderforhold der herren har omsorg for sine tjenere og behandler dem rettferdig. I overført betydning er du slave under dagens arbeidsgiver, men du kan utmerket ha et godt arbeidsforhold der likevel.
Jeg har skjelden sett en så tydlig bekreftelse på at det marxistiske synet på religion er riktig.  Tenkemåtene i innlegget går ut på at urettferdige og undertrykkende produksjonsmåter og eiendomsforhold skal oppfattes som naturlige ordninger av oss mennesker.  Religion blir på denne måten noe som gjør et ustyrlig samfunn styrbart for herskerene, og som gjør et trøstesløst samfunn til å holde ut for de undertrykte.  Jeg har et forslag til M87: Tenk deg at et sånt politisk syn ble presentert av en seulær talsperson eller gruppering.  Hvordan ville du reagere på et sånt budskap da?
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #995 : 22. januar 2009, 08:55 »
Det er ofte man har lett for å vri på begrepene. Underordning er for eksempel ikke negativt, men man gjør det raskt til noe familiært med overtramp og utnyttelse.
Slaveri klinger heller ikke særlig bra. Men slaver i Guds/Bibelsk betydning handler ikke om å utnytte andre mennesker til sitt eget beste. Dette strider klart imot Bibelens røde tråd: nemlig nestekjærligheten. Slavene under Farao i Egypt var ekempelvis av den triste sorten, men dette var en motsetning til Guds vilje. Selv om slaveri ved tvang skjedde i Bibelen, så var dette som en straff eller et nødvendig tiltak fra Gud sin side. Samme prinsipp var vi inne på tidligere i tråden her; selv om Gud tillot drap i enkelte tilfeller, betyr det ikke at han oppfordrer oss mennesker til drap. Man må se ting i sin sammenheng og i lys av at Gud vet best og tross alt er rettferdig.
I NT blir ikke folk oppfordret til å drive slaveri i "klassisk" forstand. Slaveriet var her ansett som tjenerskap/disippelskap, og myntes ikke på mishandling - snarere et arbeiderforhold der herren har omsorg for sine tjenere og behandler dem rettferdig. I overført betydning er du slave under dagens arbeidsgiver, men du kan utmerket ha et godt arbeidsforhold der likevel.

Som forventet så var det bare bortforklarende piss du kom med.

Her er noen sitater fra det nye testamentet, på engelsk, siden noen formuleringer har blitt nedtonet i den norske versjonen og ordet slave der har blitt bytt til det mer politisk korrekte ordet "tjener" som du bruker. La oss kalle en spade for en spade. Det som nevnes her har ikke noe felles med dagens arbeidsforhold:


Let all who are under the yoke of slavery regard their masters as worthy of all honor, so that the name of God and the teaching may not be blasphemed. Those who have believing masters must not be disrespectful to them on the ground that they are members of the church; rather they must serve them all the more, since those who benefit by their service are believers and beloved. Teach and urge these duties. Whoever teaches otherwise and does not agree with the sound words of our Lord Jesus Christ and the teaching that is in accordance with godliness, is conceited, understanding nothing, and has a morbid craving for controversy and for disputes about words. From these come envy, dissension, slander, base suspicions, and wrangling among those who are depraved in mind and bereft of the truth, imagining that godliness is a means of gain. (1Tim. 6:1-5)

Slaves, obey your earthly masters with fear and trembling, in singleness of heart, as you obey Christ; not only while being watched, and in order to please them, but as slaves of Christ, doing the will of God from the heart. (Eph. 6:5-6)

Tell slaves to be submissive to their masters and to give satisfaction in every respect; they are not to talk back, not to pilfer, but to show complete and perfect fidelity, so that in everything they may be an ornament to the doctrine of God our Savior. (Titus 2:9-10)

Slaves, accept the authority of your masters with all deference, not only those who are kind and gentle but also those who are harsh. For it is a credit to you if, being aware of God, you endure pain while suffering unjustly. If you endure when you are beaten for doing wrong, what credit is that? But if you endure when you do right and suffer for it, you have God's approval. (1Pet. 2:18-29)



Det er helt tydelig at det ikke finnes noen konflikt mellom å være kristen, og å eie andre mennesker.

Du svarte heller ikke på hvor mye du er verdt i dagens valuta.


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #996 : 22. januar 2009, 09:17 »
Jeg har skjelden sett en så tydlig bekreftelse på at det marxistiske synet på religion er riktig.  Tenkemåtene i innlegget går ut på at urettferdige og undertrykkende produksjonsmåter og eiendomsforhold skal oppfattes som naturlige ordninger av oss mennesker.  Religion blir på denne måten noe som gjør et utsyrlig samfunn styrbart for herskerene, og som gjør et trøstesløst samfunn til å holde ut for de undertrykte.  Jeg har et forslag til M87: Tenk deg at et sånt politisk syn ble presentert av en seulær talsperson eller gruppering.  Hvordan ville du reagere på et sånt budskap da?
Religion eller ikke - jeg mener det jeg mener ikke bare fordi jeg leser det som Guds ord, men fordi jeg faktisk finner det fornuftig på uahvengig grunnlag også. Dette med kvinnesynet i Bibelen f. eks, er genialt etter min mening. Jeg mener den Bibelske moralen på dette området i høyeste grad underbygger mannen og kvinnens psykiske og fysiske forutsetninger. Dette er noe jeg kan mene selv om Bibelen ikke taler om det, men antakeligvis hadde jeg ikke sett dette på egenhånd om det ikke hadde vært for Bibelen. På en annen side kan folk mene at homofili er synd og feil, uten å være religiøse av den grunn.
Det er unødvendig å blåse debattantene her opp til store mørkemenn. Jeg tror ikke vi er så forskjellige i daglig praksis når alt kommer til alt. Vi er enige om at kvinner ikke skal undertykkes, vi er enige om at slaveri ved bruk av mishandling er uakseptabelt og vi kan vel også være enig i "den gylne regel" som overordnet bud. Du skal gjøre mot andre som deg selv... (Med mindre man driver med selvskading) Wink

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #997 : 22. januar 2009, 09:19 »
Kan jeg komme med et ydmykt spørsmål?
(Beklager min dårlige gramatikk, men skriver bestanig på trøndersk.. idiotisk egentlig, for min bokmål blir elendig... men nok om det, hehe..)

Er det ikke lett å bli hjernevaska av vitenskap??
Dere leser en artikkel og svelger den hel og tror blindt på det fordi noen bruker avangserte ord, og litt bilder og sier f.eks: "Ja, vi fant denne arten under en stein i egypt (bilde..) og den er karbondatert til 300 000 000 år gammel og er nok starten av alt dyreliv. (+ litt avangserte tall og kule ord.. så det høres ekte ut)"

Så tjener de masse penger på den artikkelen eller den rapporten og dere leser den og sier: "OI, det er da sannheten"..

Er det ikke lett å tro på feil grunnlag innen vitenskap? Det er jo mennesker om "lager" det og de er ikke feilfrie..

Med smil og positivitet; Joachim Smiley

her tar du jo helt rivende røskende galt.

forskjellen mellom religion og vitenskap er jo NETTOP DET AT VITENSKAPEN MÅ BEVISE SINE EGNE PÅSTANDER! de som da skriver en slik artikkel må altså dokumentere sinn forskning og sine forsøk for å vise til at resultatene deres er korrekte. tror du arkeologer blir rike? neppe.

styrken til vitenskapen er jo nettop det at vi ikke vet alt, og som du sier er vi bare mennesker som gjør feil. vitenskap er en læringsprosess. det driver oss framover =)

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #998 : 22. januar 2009, 09:23 »
Er mye som tyder på at utviklingslæra er feil og. Smiley

bibelen?

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: allmektig Gud
« #999 : 22. januar 2009, 09:25 »
Religion eller ikke - jeg mener det jeg mener ikke bare fordi jeg leser det som Guds ord, men fordi jeg faktisk finner det fornuftig på uahvengig grunnlag også. Dette med kvinnesynet i Bibelen f. eks, er genialt etter min mening. Jeg mener den Bibelske moralen på dette området i høyeste grad underbygger mannen og kvinnens psykiske og fysiske forutsetninger. Dette er noe jeg kan mene selv om Bibelen ikke taler om det, men antakeligvis hadde jeg ikke sett dette på egenhånd om det ikke hadde vært for Bibelen. På en annen side kan folk mene at homofili er synd og feil, uten å være religiøse av den grunn.
Det er unødvendig å blåse debattantene her opp til store mørkemenn. Jeg tror ikke vi er så forskjellige i daglig praksis når alt kommer til alt. Vi er enige om at kvinner ikke skal undertykkes, vi er enige om at slaveri ved bruk av mishandling er uakseptabelt og vi kan vel også være enig i "den gylne regel" som overordnet bud. Du skal gjøre mot andre som deg selv... (Med mindre man driver med selvskading) Wink
Dette bør du ikke få slippe unna med, M87.  Du veit forbasket godt at dersom jeg hadde skrevet et innlegg der jeg hadde forsvart ettpartistaten og Gulag først, så ville jeg ikke kunnet vri meg unna med godtkjøpsfilosofi om at vi ikke er så forskjellige til daglig.  Det du står for, er etter mitt skjønn politikk som stammer fra førkapitialistisk tid.  Det fortjener derfor betegnelsen høyreekstremisme.  Dersom du tror at undertrykkende og urettferdige maktforhold mellom mann og kvinne, slave og slaveeier, føydalherre og knekt, kapitalist og arbeider lar seg grunngi fra forhold gitt av en eller flere guder eller av naturen, så hører du tankemessig hjemme i tida før den franske revolusjonen.  Eller du er geografisk plassert i f.eks. Saudi-Arabia.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #1000 : 22. januar 2009, 09:25 »


Vel, idioter er de som ikke har sett, men likevel tror.

fikset denne for deg.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #1001 : 22. januar 2009, 09:31 »
Dette var et meget bra og saklig innlegg Smiley Takk Smiley
Mange sier at vi kristne tror blindt på Bibelen.. Det er forsåvidt sant.. Men dere stoler blindt på vitenskap..
Smiley
Kristne vokser i Norge.. menigheter bygges ut hele tiden.. min Frikirke ble bygget ut fra å romme 500 HVER Gudstjeneste HVER søndag (og forsåvidt fredag og lørdag for ungdommer og studenter) Og rommer nå 800 stk.
Flere menigheter bygges ut hele tiden fordi folk blir frelst og de trenger mere plass, flere stoler, mere møter. Smiley

Festivalene jeg er på om sommeren blir bare større og større også.. mere og mere folk.. Smiley

du forstår fortsatt ingenting du.
ingen som stoler blindt på vitenskap. INGEN.

miljøet er bygd opp slik at folk vil etterprøve og etterprøve alle dine resultater, så feil blir fort avduket.

gratulerer med at dere klarer å hjernevaske flere mennesker. det er skremmende lett.
etter 1 uke på komfleir en sommer var jeg 100% overbevist om at gud/jesus fantes. jeg var 15 år og hadde tilbrakt en skamfet uke i sol/sommer med masse kule folk. det var en fantastisk gjeng og et kanon felleskap.

1 uke senere hadde jeg kommet på bedre tanker igjen da jeg ikke hadde vært i nærheten av noe jesus-greier. i den alderen er det sinnsykt lett å bli hjernevasket fordi man er ikke kritisk nok.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #1002 : 22. januar 2009, 09:50 »
Dette bør du ikke få slippe unna med, M87.  Du veit forbasket godt at dersom jeg hadde skrevet et innlegg der jeg hadde forsvart ettpartistaten og Gulag først, så ville jeg ikke kunnet vri meg unna med godtkjøpsfilosofi om at vi ikke er så forskjellige til daglig.  Det du står for, er etter mitt skjønn politikk som stammer fra førkapitialistisk tid.  Det fortjener derfor betegnelsen høyreekstremisme.  Dersom du tror at undertrykkende og urettferdige maktforhold mellom mann og kvinne, slave og slaveeier, føydalherre og knekt, kapitalist og arbeider lar seg grunngi fra forhold gitt av en eller flere guder eller av naturen, så hører du tankemessig hjemme i tida før den franske revolusjonen.  Eller du er geografisk plassert i f.eks. Saudi-Arabia.
Hehe! Smiley  Du skriver knakende bra, mann. Jeg kan ikke annet enn å le selv om vi tross alt diskuterer noe alvorlig her.
Det bildet du danner av meg gjennom dette anonyme forumet er ikke akkurat noe jeg kjenner meg veldig igjen i. Jeg vet heller ikke om min omgangskrets ville karakteristert meg på samme måten.
Om jeg har synspunkter som mildt sagt tilhører fortiden, så kan jeg ikke forstå hvorfor det er galt (nevnte noen ytringsfrihet?) Ser vi moderne mennesker på oss selv som bedre enn våre forfedre? Da snakker jeg ikke om vitenskap og teknologi, men om etikk og livsførsel. Man skal ikke lengre tilbake enn i 1971 før det var straffbart med homoseksuell omgang her til lands. 30-40 år etterpå er ting snudd på hodet. Mange av de tingene jeg står for er eldgammel etikk som har vært gjeldene gjennom tusenvis av år. Og menneskeheten har levd godt på den. At etikken har blitt vridd på eller misbrukt er en annen sak. Jeg synes mange moderne mennesker gir uttrykk for en stolthet der man latterliggjør høyst oppegående mennesker som levde bare for et par generasjoner siden. Jeg er vel da en av disse "etterkommerne". Det er først i moderne tid at mange moralske retningslinjer er snudd totalt på hodet - og det i rekordfart. Hva jeg mener er ikke skremmende, for disse meningene er ikke nye. Men hvordan menneskeheten har forandret seg drastisk og skremmende fort på kort tid.
Mange vil si at verden er på frammasj - jeg er overbevist om at vi biter oss i halen, for ikke å si et jafs av hele bakparten.

(Navnet er forøvrig MB7, ikke M87 Grin)

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #1003 : 22. januar 2009, 10:20 »
I og med at det tok millioner? av år å utvikle seg fra ape til menneske, burde det vel florere av "missfostre" og mellomledd? Ihvertfall litt, slik at man kunne sett en gjevn utvikling fra ape til menneske?

Jo, faktisk. Smiley

Det er ingenting som tyder på at evolusjonsteorien er feil. Man kan prøve å faslifisere den opp og i mente, men den står like robust uansett.

Du forstår ikke evolusjonsteorien. Menneskene er én av flere arter i apeslekta, og vi er nærmere i slekt med sjimpansene enn sjimpansene er i slekt med gorillaer og orangutanger. Menneskene har ikke utviklet seg fra sjimpanse, men vi og de andre store apene har utviklet seg fra en felles kilde. Faktisk blir det meningsløst å snakke om aper uten å ha med mennesker.

Burrhus

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #1004 : 22. januar 2009, 10:26 »
Så du hadde trodd om Bibelen hadde vært skrevet for 30 år siden?......

Dette er jo et interessant spørsmål. Hva hadde DU gjort om bibelen var skrevet for 30 år siden? Sjangsen for at hele skabberakkelet med profeter, orakler, evangelister, jebuser osv, hadde vært låst inn bak lås og slå er overveldende.

Burrhus

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!