Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 348744 ganger)

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #1995 : 18. mars 2009, 09:53 »
Gud er allmektig å det eneste jeg vet om allmektig er at han klarer alt, ellers vet jeg ikke hva dette innebærer å være allmektig, men vist ifølge evolusjonsteorien at vann og gass og kjemikalier har alltid funnes, da kan iallefall en allmektig Gud ha vært for evig.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #1996 : 18. mars 2009, 09:55 »
De er altså en form for halvguder?



Nei, der er akkuratt som en høyere grad med litt mer makt. akkuratt som statsministeren har mer makt enn meg her på jorda.

Utlogget Zuul

Sv: allmektig Gud
« #1997 : 18. mars 2009, 10:00 »
Da er vi tilbake til følgende:

Viss Gud er allmektig er alt som skjer hans vilje og ansvar. Han vet også alt du kommer til å gjøre, og det er automatisk hans vilje at så skjer, siden ingenting skjer utenom hans vilje. Ergo er den frie viljen en illusjon.
Skjønner ikke at ikke dere ser dette, det er skremmende enkelt.

Om Gud virkelig er allmektig så vet han alt og ser alt og styrer alt. Ingenting av det som skjer er ukjent for ham. Denne såkalte satan er bare et verktøy bruker på vei mot målet, er han allmektig kan han når som helst fjerne satan fra ligningen. Men, han bruker ham, akkurat som han brukte den politiske aktivisten Judas. Det er latterlig å tro at denne satanfiguren har noe reell makt annet enn den gud velger å gi ham, siden han

a) skapte Satan, og følgelig har mer makt og kraft enn ham
b) som før nevnt har skapt alt, og har makt uten ende

Så vi sitter igjen med en Gud som leker og driver sitt spill som han vet hvordan ender. Han spiller med andre ord for å se hvem av maurene som kan ledes, og hvem som ikke kan ledes.

Hadde vært en morsom tvist på hele greia om Gud bare driver med et rekrutteringsforsøk til et nytt og bedre univers han skal skape. Og så på slutten får du beskjed om at han var på jakt etter kreative, nytenkende mennesker som ikke blindt følgte ordrer. Og så vips er alle religiøse mennesker forkastet, mens alle andre ryker vidrere til Jorden 2.0 Grin

Flere likheter mellom Hitler og Gud:

Begge forlanger absolutt lydighet
De vil styre tankene dine
De tillater ikke rivaler
De lover sine tilhengere et bedre rike som skal komme der de retttroende skal får det flott

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #1998 : 18. mars 2009, 10:05 »
Nei, der er akkuratt som en høyere grad med litt mer makt.

Høyere makt enn mennesker = guder.

akkuratt som statsministeren har mer makt enn meg her på jorda.

Akkurat som Zevs har høyere makt enn Apollo, Odin har høyere makt enn Balder, eller Värálda ráde har høyere makt enn Uksakka?

Tror du på èn gud, eller flere?


Utlogget Zuul

Sv: allmektig Gud
« #1999 : 18. mars 2009, 10:07 »
en ting skal du ha hanzymann. For hver gang du poster blir jeg litt mer hedning. Og jeg regner med at en en held del tvilere ramler over til fullblåste ateister som følge av deg.

Keep up the good work

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2000 : 18. mars 2009, 10:15 »
Da er vi tilbake til følgende:

Viss Gud er allmektig er alt som skjer hans vilje og ansvar. Han vet også alt du kommer til å gjøre, og det er automatisk hans vilje at så skjer, siden ingenting skjer utenom hans vilje. Ergo er den frie viljen en illusjon.
Skjønner ikke at ikke dere ser dette, det er skremmende enkelt.


(hanzyman)
Dette er skremmende enkelt. Det som er at det er vi som gjør hva vi vil, men Gud vet hva vi kommer til å gjøre, akkuratt som tankelesning. Gud sier ikke at du skal hoppe opp og ned 50 ganger vist du vil det, eller at du skal gå å trene på helsestudio, men han vet at du kommer til å gjøre det før du gjør det, akkuratt som tankelesning

(ikke hanzyman)
Om Gud virkelig er allmektig så vet han alt og ser alt og styrer alt. Ingenting av det som skjer er ukjent for ham. Denne såkalte satan er bare et verktøy bruker på vei mot målet, er han allmektig kan han når som helst fjerne satan fra ligningen. Men, han bruker ham, akkurat som han brukte den politiske aktivisten Judas. Det er latterlig å tro at denne satanfiguren har noe reell makt annet enn den gud velger å gi ham, siden han

a) skapte Satan, og følgelig har mer makt og kraft enn ham
b) som før nevnt har skapt alt, og har makt uten ende

Så vi sitter igjen med en Gud som leker og driver sitt spill som han vet hvordan ender. Han spiller med andre ord for å se hvem av maurene som kan ledes, og hvem som ikke kan ledes.

Hadde vært en morsom tvist på hele greia om Gud bare driver med et rekrutteringsforsøk til et nytt og bedre univers han skal skape. Og så på slutten får du beskjed om at han var på jakt etter kreative, nytenkende mennesker som ikke blindt følgte ordrer. Og så vips er alle religiøse mennesker forkastet, mens alle andre ryker vidrere til Jorden 2.0 Grin

Flere likheter mellom Hitler og Gud:

Begge forlanger absolutt lydighet
De vil styre tankene dine
De tillater ikke rivaler
De lover sine tilhengere et bedre rike som skal komme der de retttroende skal får det flott
[/quote]

Gud driver ikke noe rekrutteringsforsøk:) han bare sier å kaller på oss at han er den gode vei å gå. Vi kan selv velge hva vi vil.
Spørsmålet du kan eller burde stille er, hvorfor er det sånn som dette?

Gud tåler ikke ondskap, det var derfor han kastet djevelen ut ifra himmelen. Gud har en allergi, og det er ikke pollenallergi, men ondskap. Han tåler det rett og slett ikke, hvorfor han ikke tåler ondskap kan ikke jeg svare på, men det er akkuratt som en superheltfilm, der en har en svakhet, men siden superhelten er enten sterkere eller smartere så vinner han for å gi et halvgodt eksempel. Uansett tåler ikke Gud onskap så uansett om han ville hatt alle menneskene til himmelen kan han ikke det, fordi vi kan bare bli renset gjennom Jesus som ble pint på korset for oss. Vi kan feks se i gamle testamentet: hvorfor måtte menneskene ofre dyr osv til Gud for å bli tilgitt sine synder?
Dette kan jeg heller ikke svare så bra på, men jeg tror at synd og ondskap er noe som kom automatisk når andre skapninger en Gud fikk fri vilje. Så vi må bare tro på Jesus som var et evig offer for oss, så vi kunne bli tilgitt våre synder. Det er bare sånn verden, universet eller hva man skal kalle det. For å bli tilgitt synd og for at vi skal kunne få et liv i himmelen uten ondskap må det flere eller ett offer(Jesus som var Gud) som er et så sterkt offer at det varer evig.
Synd kan bare bekjempes med offer, og offeret har blitt ofret.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2001 : 18. mars 2009, 10:17 »
Høyere makt enn mennesker = guder.

Akkurat som Zevs har høyere makt enn Apollo, Odin har høyere makt enn Balder, eller Värálda ráde har høyere makt enn Uksakka?

Tror du på èn gud, eller flere?

desverre kan man ikke si at høyere makt enn menensker= guder, siden norrøn mytologi er en menneskelig eventyrfortelling, og selv om dette ikke stemmer så kan man uansett ikke si at høyere makt enn menneske= guder, uten høyere kilder.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2002 : 18. mars 2009, 10:25 »
en ting skal du ha hanzymann. For hver gang du poster blir jeg litt mer hedning. Og jeg regner med at en en held del tvilere ramler over til fullblåste ateister som følge av deg.

Keep up the good work

Hva kan denne grunnen være? enten syns du dette høres ut som en eventyrfortelling, eller syns du det høres litt for enkelt ut å kunne bli frelst av bare å tro?
Hva er svaret du søker?
Jeg kan ikke svare på hvorfor Gud ikke tåler ondskap, eller sånn spørsmål som er umulige.
Hvordan kunne vi mennesker få dårlig sammvittighet, ha følelser osv vist vi ble skapt av vann, gass, og kjemikalier som har alltid funnes som evolusjonsteorien påstår?
Jeg kan si at den dårlige samvittighet kommer ifra noe mye høyere enn dette, hvorfor skulle vi ha dårlig samvittighet når vi lyver feks vist det ikke finnes noen Gud og vi er til uten at han skapte oss. Vist jorda for lenge siden hadde gasser og vann og kjemikalier i massevis som skapte apene, så ble vi til ifra apene osv, hvordan kunne vi utvikle språket vårt fra gass og vann?, hvordan kunne vi få følelser på denne måten? samt så mye kunnskap?

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2003 : 18. mars 2009, 10:27 »
Hva kan denne grunnen være? enten syns du dette høres ut som en eventyrfortelling, eller syns du det høres litt for enkelt ut å kunne bli frelst av bare å tro?
Hva er svaret du søker?
Jeg kan ikke svare på hvorfor Gud ikke tåler ondskap, eller sånn spørsmål som er umulige.
Hvordan kunne vi mennesker få dårlig sammvittighet, ha følelser osv vist vi ble skapt av vann, gass, og kjemikalier som har alltid funnes som evolusjonsteorien påstår?
Jeg kan si at den dårlige samvittighet kommer ifra noe mye høyere enn dette, hvorfor skulle vi ha dårlig samvittighet når vi lyver feks vist det ikke finnes noen Gud og vi er til uten at han skapte oss. Vist jorda for lenge siden hadde gasser og vann og kjemikalier i massevis som skapte apene, så ble vi til ifra apene osv, hvordan kunne vi utvikle språket vårt fra gass og vann?, hvordan kunne vi få følelser på denne måten? samt så mye kunnskap?

Når noen kan svare meg på dette, skal jeg vurdere å ikke tro lengre:

Vist jorda for lenge siden hadde gasser og vann og kjemikalier i massevis som skapte apene, så ble vi til ifra apene osv, hvordan kunne vi utvikle språket vårt fra gass og vann?, hvordan kunne vi få følelser fra gass, og vann og kjemikalier på denne måten? samt så mye kunnskap, fra hva da, vann?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #2004 : 18. mars 2009, 10:38 »
desverre kan man ikke si at høyere makt enn menensker= guder, siden norrøn mytologi er en menneskelig eventyrfortelling, og selv om dette ikke stemmer så kan man uansett ikke si at høyere makt enn menneske= guder, uten høyere kilder.

Hvorfor kan man "dessverre" ikke gjøre det "uten høyere kilder" mener du? "Fordi"?

siden norrøn mytologi er en menneskelig eventyrfortelling

Eventyrfortellingene i bibelen er skrevet av ... ikke mennesker? Katter? Troll? Halvguder?


 


Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2005 : 18. mars 2009, 10:40 »
Det er ikke hyklerisk å argumentere mot deres fiktive karakter, ikke noe mer enn å diskutere hvem som er kulest i LOTR.

Jeg fraskriver meg ikke mine handlinger, jeg tar ansvar for mine handlinger. I motsetning til Gud, som hver dag lar uskydlige dø som følge av menneskers handlinger, som han kunne stoppet om han ville. Men, nei. Han vil at vi skal gjøre det selv.

Herlig for alle barna som dør av sult fordi de ikke får vokse opp. Eller alle kvinner som blir voldtatt og drept under kriger de aldri ville slåss. Eller alle fattige i verden som sulter i hjel fordi rike menn vil bli rikere.

Men det er greitt. For Gud vil bare at vi skal skjønne han er god og aksepterer han som vår endelveldige diktator.

Whats a few eggs når man lager en skikkelig god omelett.

Ellers takk, behold den stormannsgale diktatoren deres, jeg foretrekker Star Wars. Der vinner i alle fall det gode

Ang. LOTR. Hvem ville du satt til å være Gud? Gandalf eller Saruman? Skal vi ta med Narnia og?

Har jeg noengang sagt at Gud på alle måter har fraskrevet seg sitt ansvar? Det jeg derimot har prøvd å poengtere er at vi mennesker fraskriver oss fra vårt ansvar i lyset av hvordan verden har blitt til det den er i dag. Vi skylder på Gud som har latt oss få frie tøyler til å gjøre akkurat hva vi vil.

Og til slutt. Hva er din definisjon av godt?
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #2006 : 18. mars 2009, 10:45 »
Vist jorda for lenge siden hadde gasser og vann og kjemikalier i massevis som skapte apene,

Gasser og vann og kjemikalier skapte apene? Hvem sier det?

så ble vi til ifra apene osv,

Hvem sier at vi ble til "fra apene"? Ærlig talt hanzyman, er du virkelig så dum/ignorant/ukyndig at du tror at det er det "vi" tror?

hvordan kunne vi utvikle språket vårt fra gass og vann?, hvordan kunne vi få følelser fra gass, og vann og kjemikalier på denne måten? samt så mye kunnskap, fra hva da, vann?

Eh.... Hva er det du snakker om egentlig? Språk fra vann? Følelser fra gass?


Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2007 : 18. mars 2009, 10:46 »
Hvorfor kan man "dessverre" ikke gjøre det "uten høyere kilder" mener du? "Fordi"?

fordi jeg mener at engler ikke er guder, siden troen min er alvorlig og ikke bare et eventyr mener jeg å tror på det som står i bibelen.

Eventyrfortellingene i bibelen er skrevet av ... ikke mennesker? Katter? Troll? Halvguder?

[/quote]

Bibelen er skrevet av mennesker som er kristelige, skrevet ned ting Jesus har sagt osv, Det står også "innlegg fra Gud der han snakker direkte ifra bibelen. Så egentlig er det fra Gud gjennom menneskene, og ifra disiplene til som følgte Jesus, samt åpenbaringer og syn ifra Gud.


Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2008 : 18. mars 2009, 10:50 »
Gasser og vann og kjemikalier skapte apene? Hvem sier det?

Hvem sier at vi ble til "fra apene"? Ærlig talt hanzyman, er du virkelig så dum/ignorant/ukyndig at du tror at det er det "vi" tror?

Eh.... Hva er det du snakker om egentlig? Språk fra vann? Følelser fra gass?

Ok, hvor kom apene ifra da? eller de første dyrene? Og hvordan var det menneskene ble skapt med følelser og dårlig samvittighet nå igjenn sa du?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #2009 : 18. mars 2009, 10:54 »
Bibelen er skrevet av mennesker som er kristelige, skrevet ned ting Jesus har sagt osv, Det står også "innlegg fra Gud der han snakker direkte ifra bibelen. Så egentlig er det fra Gud gjennom menneskene, og ifra disiplene til som følgte Jesus, samt åpenbaringer og syn ifra Gud.

Aha..  :Smiley

Det står også "innlegg fra Gud der han snakker direkte ifra bibelen.

Gud må lese? Jeg trodde dere trodde at han visste alt?


Ok, hvor kom apene ifra da? eller de første dyrene? Og hvordan var det menneskene ble skapt med følelser og dårlig samvittighet nå igjenn sa du?

Jeg har ikke sagt noe om det, hanzyman.

Ta og les litt om evolusjon du. F.eks. her: http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!