Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 348741 ganger)

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: allmektig Gud
« #2025 : 18. mars 2009, 13:19 »

Vi er enige i at forskjellen på vår kristnes Gud og andre guder er at, vi som mennesker ikke søker Gud av oss selv, men ved hjelp av DHÅ.

Jeg kan ikke huske å ha tatt stilling til det der, men ....

Sitat
I mitt hode høres det ganske fornuftig ut å gjøre seg fortjent til å få noe, noe som går igjen i de aller fleste religioner, noe som ikke er tilfelle i kristendommen. Å lage seg en Gud som strider imot all vett og forstand blir i mine øyne litt ulogisk?

At en gud skal være hevet over menneskelig forstand og fornuft, gir vel snarere den aktuelle guden og religionen et ekstra stort maktpotensial -- ettersom man rett og slett må akseptere og underlegge seg en hel rekke dogmer ....

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2026 : 18. mars 2009, 13:21 »
Ok.
 Å lage seg en Gud som strider imot all vett og forstand blir i mine øyne litt ulogisk?

Da er vi enige da! Religion er tullete.
Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #2027 : 18. mars 2009, 15:07 »
Hvorfor har mennesket skapt andre guder som er mer eller mindre helt identiske da? Hvis mennesker har det i sin "natur" å skape så fantastiske ting som romaner, historier,teknologi osv, hvorfor skulle de da ikke ha klart å skape en så enkel, selvmotsigende og teit historie som Bibelen? Jeg ser ingenting unikt med den.
Slik jeg ser det finnes ingen annen religion eller livssyn som forkynner nåde. Hva er nåde? Jo, ufortjent godhet. Ufortjent altså. Andre religioner og livssyn belønner de som "ikke synder", men lever etter guds vilje. Hvis dette skjer, oppnår man frelse.
Det er to svakheter her. Det ene er at ingen mennesker er feilfrie, uansett hvilken religion eller moral vi snakker om. Ytre/synlige gjerninger er én ting, stygge ord og onde tanker noe annet. Dermed er ingen 100% som rettferdig å regne.
Det andre er at frelse pga. "godkjent" livsstil er egentlig ikke noe mer enn alminnelig rettferd. Dette skulle vel bare mangle? I selv et jordisk samfunn har lovlydige borgere rett på frihet og fred.
Bibelen går så mye lengre enn dette. Selv om vi ikke slutter å synde, så får vi likevel del i Guds godhet. Bibelen setter ikke krav vi ikke kan holde, men ser i nåde til dem som erkjenner nettop sin utilstrekkelighet. Alt handler altså om å erkjenne at vi ikke er gode nok i oss selv, og legge våre blemmer på Gud. Frelsen er ikke belønning for streben, men gave for den som vil ta imot.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2028 : 18. mars 2009, 15:15 »
Ja, skylde på vår egen utilstrekkelighet når vi gjør noe galt, og vente på nåde i fra Gud. Fantastisk feigt og irrasjonelt for et moderne menneske.
Sa brura

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #2029 : 18. mars 2009, 15:16 »
Slik jeg ser det finnes ingen annen religion eller livssyn som forkynner nåde. Hva er nåde? Jo, ufortjent godhet. Ufortjent altså. Andre religioner og livssyn belønner de som "ikke synder", men lever etter guds vilje. Hvis dette skjer, oppnår man frelse.
Det er to svakheter her. Det ene er at ingen mennesker er feilfrie, uansett hvilken religion eller moral vi snakker om. Ytre/synlige gjerninger er én ting, stygge ord og onde tanker noe annet. Dermed er ingen 100% som rettferdig å regne.
Det andre er at frelse pga. "godkjent" livsstil er egentlig ikke noe mer enn alminnelig rettferd. Dette skulle vel bare mangle? I selv et jordisk samfunn har lovlydige borgere rett på frihet og fred.
Bibelen går så mye lengre enn dette. Selv om vi ikke slutter å synde, så får vi likevel del i Guds godhet. Bibelen setter ikke krav vi ikke kan holde, men ser i nåde til dem som erkjenner nettop sin utilstrekkelighet. Alt handler altså om å erkjenne at vi ikke er gode nok i oss selv, og legge våre blemmer på Gud. Frelsen er ikke belønning for streben, men gave for den som vil ta imot.

så dere klarte å lage en gud med bare up-sides. bravo.
sier jo ingenting om at deres gud er mer sannsynlig enn andre.


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #2030 : 18. mars 2009, 15:18 »
Ja, skylde på vår egen utilstrekkelighet når vi gjør noe galt, og vente på nåde i fra Gud. Fantastisk feigt og irrasjonelt for et moderne menneske.
Jeg synes ikke det er feigt, men ganske enkelt fair. Hvis det er noe som er feigt, så må det vel være å påstå at man aldri begår feil?

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #2031 : 18. mars 2009, 15:18 »
ja
men hvem er det som gjør det?


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2032 : 18. mars 2009, 15:24 »
Jeg synes ikke det er feigt, men ganske enkelt fair. Hvis det er noe som er feigt, så må det vel være å påstå at man aldri begår feil?

Svært få, med unntak av psykopater påstår at de aldri gjør feil. Det er mye mer fair ovenfor andre mennesker å ta feil på sin egen kappe og ikke skylde på at Gud har skapt oss med synd.

Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #2033 : 18. mars 2009, 15:28 »
så dere klarte å lage en gud med bare up-sides. bravo.
sier jo ingenting om at deres gud er mer sannsynlig enn andre.


Det er heller ikke sannsynlighet det dreier seg om, eller skal dreie seg om. Det dreier seg om ønske og håp.
Å tvile er naturlig for en som tror på noe en ikke kan se. Det Gud ser etter er om vi håper og venter på han. Ønsker vi at det bibelske budskapet er sant eller ikke? Ja eller nei?

Jeg kaller meg ikke kristen fordi jeg klarer å legge fram beviser for bibelens Gud. Kun fordi jeg ønsker inderlig sterkt at dette evangeliet er sant.

ja
men hvem er det som gjør det?


Mange innrømmer nok at de ikke er perfekte, men likevel rettferdiggjør de seg selv ved å si at jeg gjør så godt jeg kan.
Dette høres bra ut rent menneskelig, men det er ikke godt nok for Gud. Han er perfeksjonist. Synd er ikke tillatt overhodet. Han krever mye, men gir desto mer tilbake.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: allmektig Gud
« #2034 : 18. mars 2009, 15:31 »
jeg beklager...

Jeg ser ingen annen rasjonell grunn til at mennesker rundt omkring i verden er religiøse, enn frykt og den typiske rare greia med at vi har vondt for å innse at det ikke er noen plan.

FOr mange er det skremmende at det ikke er noe høyere enn oss, som har en trygg og god løsning for oss.

Når vi dør tror jeg rett og slett at det blir mørkt og kvelden. Mennesker fødes og mennesker dør. That's it.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #2035 : 18. mars 2009, 15:34 »
Svært få, med unntak av psykopater påstår at de aldri gjør feil. Det er mye mer fair ovenfor andre mennesker å ta feil på sin egen kappe og ikke skylde på at Gud har skapt oss med synd.


Å ta feil på sin egen kappe er i høyeste grad bibelsk. Men hvorfor ikke la Jesus ta denne straffen når Gud har godkjent hans død på korset som botemiddel?
Ansvar for egne handlinger skal vi fortsette å ta, og vi skal fortsatt strebe etter å gjøre det gode. Men Guds dødsdom skal vi slippe dersom vi anerkjenner Jesus.

Gud har ikke skapt oss med synd, men med fri vilje. Synden har vi selv falt for.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2036 : 18. mars 2009, 15:36 »
Gud er perfeksjonist? Tydligvis...IKKE.  Han har jo laget en jord full og feil og mangler, og et menneske som gjør onde ting (fordi Gud sendte satan ned til helvete), og samtidig tror mindre og mindre på Ham.

Hva er det Gud gir tilbake?
Når dere får spørsmålet om hvorfor hundretusenvis av uskyldige små barn dør hvert år, og hvorfor deres Gud ikke gjør noe med dette, så har dere alltid som svar at Gud har en plan med oss alle. Hvilken PLAN er overhode forenelig med å ta livet av et barn som ikke engang har opplevd jorden? Det finnes ingen logikk i dette. Jada, jeg vet at Guden deres ikke opererer etter logikk, men hvis alt skal tolkes og legges i hendene på Ham så står vi jo igjen som mennesker uten fri vilje.

Det jeg har lurt litt på er hvorfor disse pastorene for de litt ekstreme menigheten, pinse, evangeliesenteret og slikt fjolleri alltid ser så sleske ut. Hvorfor har de alltid sleske skjorter, 80-talls hår, litt harry klokker og bruker ALLTID sitt særdeles usympatiske sleskete fåresmil når man snakker med dem. De virker så selvgode og gale at jeg får lyst til å kline dem rett ned når jeg ser dem. Er dette en test fra Gud? Har han skapt de kristne så jævlige, ignorante og sleske for at vi andre skal tvile? Hva mener du om dette?
Sa brura

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: allmektig Gud
« #2037 : 18. mars 2009, 15:46 »
Gud er perfeksjonist? Tydligvis...IKKE.  Han har jo laget en jord full og feil og mangler, og et menneske som gjør onde ting (fordi Gud sendte satan ned til helvete), og samtidig tror mindre og mindre på Ham.

Hva er det Gud gir tilbake?
Når dere får spørsmålet om hvorfor hundretusenvis av uskyldige små barn dør hvert år, og hvorfor deres Gud ikke gjør noe med dette, så har dere alltid som svar at Gud har en plan med oss alle. Hvilken PLAN er overhode forenelig med å ta livet av et barn som ikke engang har opplevd jorden? Det finnes ingen logikk i dette. Jada, jeg vet at Guden deres ikke opererer etter logikk, men hvis alt skal tolkes og legges i hendene på Ham så står vi jo igjen som mennesker uten fri vilje.

Det jeg har lurt litt på er hvorfor disse pastorene for de litt ekstreme menigheten, pinse, evangeliesenteret og slikt fjolleri alltid ser så sleske ut. Hvorfor har de alltid sleske skjorter, 80-talls hår, litt harry klokker og bruker ALLTID sitt særdeles usympatiske sleskete fåresmil når man snakker med dem. De virker så selvgode og gale at jeg får lyst til å kline dem rett ned når jeg ser dem. Er dette en test fra Gud? Har han skapt de kristne så jævlige, ignorante og sleske for at vi andre skal tvile? Hva mener du om dette?
Mener du virkelig at pastor Jan åge torp eller hva faen han heter er slesk og selvgod what kan ikke skjønne hva du mener ass what Tongue
Hvis ikke han overbeviser deg om gud og jesus å sånn så vet ikke jeg Tongue

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #2038 : 18. mars 2009, 16:12 »
Det er heller ikke sannsynlighet det dreier seg om, eller skal dreie seg om. Det dreier seg om ønske og håp.
Å tvile er naturlig for en som tror på noe en ikke kan se. Det Gud ser etter er om vi håper og venter på han. Ønsker vi at det bibelske budskapet er sant eller ikke? Ja eller nei?

Jeg kaller meg ikke kristen fordi jeg klarer å legge fram beviser for bibelens Gud. Kun fordi jeg ønsker inderlig sterkt at dette evangeliet er sant.
Mange innrømmer nok at de ikke er perfekte, men likevel rettferdiggjør de seg selv ved å si at jeg gjør så godt jeg kan.
Dette høres bra ut rent menneskelig, men det er ikke godt nok for Gud. Han er perfeksjonist. Synd er ikke tillatt overhodet. Han krever mye, men gir desto mer tilbake.

ja her skilles vi som typer.

du ønsker å leve livet ditt på det du har LYST til skal være sant. kansje livet blir for tungt viss du innser virkeligheten, ikke vet jeg.

jeg og andre ateister velger å se virkeligheten i trynet og leve livene våre etter den.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2039 : 18. mars 2009, 16:15 »
ja her skilles vi som typer.

du ønsker å leve livet ditt på det du har LYST til skal være sant. kansje livet blir for tungt viss du innser virkeligheten, ikke vet jeg.

jeg og andre ateister velger å se virkeligheten i trynet og leve livene våre etter den.

Ateister tror også, sånn hvis du lurte på det.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!