Skrevet av Emne: Stronglifts 5x5  (Lest 7990 ganger)

Utlogget highandlow

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Stronglifts 5x5
« : 07. juni 2010, 19:28 »
Hei Smiley

Har sjekket ut litt trenings programmer osv, å en som går ofte igjen er http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ .. Mange skriver at dette er noe av det beste til en nybegynner mens andre mener det helt motsatte..

Lurer rett å slett på om jeg burde følge dette programmet? Noen som har testet det ut? Noen synspunkter ang programmet  Huh

takknemmelig for alle innspill  Smiley

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Stronglifts 5x5
« #1 : 07. juni 2010, 21:11 »
Det kan virke som et vanskelig program ut ifra alt som er på nettsiden (litt uoversiktlig kanskje?), men i realiteten er det veldig enkelt. Det bygger rundt baseøvelsene, som er øvelser du sikkert har hørt om: Markløft, knebøy, militærpress og benkpress. Disse øvelsene trener så og si hele kroppen, og er veldig gode øvelser. I programmet har du i tillegg noen andre små isolasjonsøvelser. Last ned eBooken på nettsiden jeg linket (trykk på boken) og gjerne les den (hele greia er FAQ - Frequently Asked Questions) som går igjen hos folk. Se gjerne i loggen min også, da jeg kjører det samme programmet, og har hatt gode økninger i styrken min og i de forskjellige øvelsene. Det er veldig gøy og motiverende.

Jeg har trent med dette programmet siden oktober/november, og er storfornøyd. Loggen min (snaue 11-12 sider) inneholder spørsmål/svar om dette programmet og trening generelt.

Link til loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=90471.msg1325879#msg1325879

Det er en A-del og en B-del. Man kjører disse annenhver gang, annenhver dag 3 ganger i uken ca. Et eksempel:

A     -   B  -   A  -  B    - A    -  B
Man - Ons - Fre - Man - Ons - Fre

eller

A     -   B  -   A  -  B    - A    -  B
Tirs - Tors - Lør - Tirs - Tors - Lør

På dette programmet starter man med å bare løfte stanga, og dermed legge på 2,5 kg ekstra for hver økt. Dette for å få inn teknikken på de forskjellige øvelsene blant annet! Ikke bekymre deg om det virker teit eller for lett i starten. Vektene vil eksplodere etter hvert (bli tyngre), så dette er bare gull verdt for en nybegynner. Se i loggen min f. eks, så ser du hvordan det er lagt opp.

Husk at du ikke vil bli superman over natten. Muskelbygging tar tiiiiid, så tolmodighet er en god ting. Så lenge du trener regelmessig, spiser bra og får deg nok søvn, vil du se resultater BÅDE på din egen kropp OG på papiret (hvor tungt du klarer å løfte).

Så, i bunn og grunn, start å tren, og gjør det med et smil Smiley Vær obs på at i værste fall vil du glede deg til den neste treningsøkten... Du vil glede deg til å løfte mer enn hva du gjorde sist økt! Lykke til! Håper dette hjalp deg litt ihvertfall. Har selv vært i den posisjonen du er i nå, så skjønner deg godt. Om det er noe du lurer på er det bare å spørre! Det er mange flotte folk her inne (både kvinner og menn) inkl meg selv som er glade for å hjelpe og veilede andre.

Håper denne posten var til hjelp for deg!


Arnold Schwarzenegger
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget Chriss

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

Sv: Stronglifts 5x5
« #2 : 07. juni 2010, 21:45 »
Har også fått anbefalt dette programmet. Har trent en del tidligere og har en god del venner som er godt opplyst om trening. Skal begynne med dette programmet på onsdag. Kan godt gi deg noen tilbakemeldinger på hvordan jeg opplever programmet hvis det er ønskelig?
Alder: 19
Vekt: 88
Høyde: 178

Min treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98064.0

Utlogget Arn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 161
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 161

Sv: Stronglifts 5x5
« #3 : 07. juni 2010, 21:59 »
Slenger meg bare på å anbefaler programmet. Er veldig motiverende å trene med stadig økende vekter. Er i deload på de fleste øvelser nå og gleder meg som en unge til jeg løfter tyngre enn jeg noen gang gjorde.

Se signaturen min for å se litt av fremgangen jeg har hatt. Er kanskje ikke de største vektene ennå men med tanke på at alle er perser er jeg meget fornøyd.

Utlogget highandlow

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Stronglifts 5x5
« #4 : 07. juni 2010, 22:15 »
Det kan virke som et vanskelig program ut ifra alt som er på nettsiden (litt uoversiktlig kanskje?), men i realiteten er det veldig enkelt. Det bygger rundt baseøvelsene, som er øvelser du sikkert har hørt om: Markløft, knebøy, militærpress og benkpress. Disse øvelsene trener så og si hele kroppen, og er veldig gode øvelser. I programmet har du i tillegg noen andre små isolasjonsøvelser. Last ned eBooken på nettsiden jeg linket (trykk på boken) og gjerne les den (hele greia er FAQ - Frequently Asked Questions) som går igjen hos folk. Se gjerne i loggen min også, da jeg kjører det samme programmet, og har hatt gode økninger i styrken min og i de forskjellige øvelsene. Det er veldig gøy og motiverende.

Jeg har trent med dette programmet siden oktober/november, og er storfornøyd. Loggen min (snaue 11-12 sider) inneholder spørsmål/svar om dette programmet og trening generelt.

Link til loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=90471.msg1325879#msg1325879

Det er en A-del og en B-del. Man kjører disse annenhver gang, annenhver dag 3 ganger i uken ca. Et eksempel:

A     -   B  -   A  -  B    - A    -  B
Man - Ons - Fre - Man - Ons - Fre

eller

A     -   B  -   A  -  B    - A    -  B
Tirs - Tors - Lør - Tirs - Tors - Lør

På dette programmet starter man med å bare løfte stanga, og dermed legge på 2,5 kg ekstra for hver økt. Dette for å få inn teknikken på de forskjellige øvelsene blant annet! Ikke bekymre deg om det virker teit eller for lett i starten. Vektene vil eksplodere etter hvert (bli tyngre), så dette er bare gull verdt for en nybegynner. Se i loggen min f. eks, så ser du hvordan det er lagt opp.

Husk at du ikke vil bli superman over natten. Muskelbygging tar tiiiiid, så tolmodighet er en god ting. Så lenge du trener regelmessig, spiser bra og får deg nok søvn, vil du se resultater BÅDE på din egen kropp OG på papiret (hvor tungt du klarer å løfte).

Så, i bunn og grunn, start å tren, og gjør det med et smil Smiley Vær obs på at i værste fall vil du glede deg til den neste treningsøkten... Du vil glede deg til å løfte mer enn hva du gjorde sist økt! Lykke til! Håper dette hjalp deg litt ihvertfall. Har selv vært i den posisjonen du er i nå, så skjønner deg godt. Om det er noe du lurer på er det bare å spørre! Det er mange flotte folk her inne (både kvinner og menn) inkl meg selv som er glade for å hjelpe og veilede andre.

Håper denne posten var til hjelp for deg!

Takk for svar !! Forsto litt mere no, takk!

Utlogget highandlow

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Stronglifts 5x5
« #5 : 07. juni 2010, 22:16 »
Har også fått anbefalt dette programmet. Har trent en del tidligere og har en god del venner som er godt opplyst om trening. Skal begynne med dette programmet på onsdag. Kan godt gi deg noen tilbakemeldinger på hvordan jeg opplever programmet hvis det er ønskelig?
Ja, det hadde vært supert ! Cheesy

Utlogget Chriss

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

Sv: Stronglifts 5x5
« #6 : 07. juni 2010, 22:19 »
Ja, det hadde vært supert ! Cheesy

Den er god. Skal gi deg tilbakemelding;)
Alder: 19
Vekt: 88
Høyde: 178

Min treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98064.0

Utlogget highandlow

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Stronglifts 5x5
« #7 : 07. juni 2010, 23:53 »
Lurer bare på hvor mye vekt jeg skal starte på ? Å hvor mye jeg skal øke med? Leste det vell på linken der, meen til tross for at engelsken min er ganske dårlig foretrekker jeg heller å få vite det av dere som har erfaringer med det Smiley

takk  :Smiley

Utlogget Arn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 161
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 161

Sv: Stronglifts 5x5
« #8 : 08. juni 2010, 07:29 »
Bare stangen på alt unntatt markløft. Her er det 50 kg. Øk 2,5 kg i mnd på alt unntatt markløft, her er det 5 kg. Det er strengt tatt helt greit at du på øvelser du er sterk i øker med 5 kg i starten (ikke mer da du alt for fort vil stagnere). Men gjør dette bare i en kort periode, da hensikten er å bygge opp god teknikk.

Utlogget Chriss

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

Sv: Stronglifts 5x5
« #9 : 08. juni 2010, 07:51 »
Bare stangen på alt unntatt markløft. Her er det 50 kg. Øk 2,5 kg i mnd på alt unntatt markløft, her er det 5 kg.

På dette programmet ville jeg heller har økt 2,5 kg for hver økt, ikke hver måned.
Alder: 19
Vekt: 88
Høyde: 178

Min treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98064.0

Utlogget bartlaus

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Sv: Stronglifts 5x5
« #10 : 08. juni 2010, 08:14 »
På dette programmet ville jeg heller har økt 2,5 kg for hver økt, ikke hver måned.

Jepp, det er i hovedsak beregnet på nybegynnere, som kan ha slik lineær progresjon ei god stund.

Utlogget Arn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 161
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 161

Sv: Stronglifts 5x5
« #11 : 08. juni 2010, 16:32 »
Ah, beklager. Mente for hver økt.

Utlogget highandlow

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Stronglifts 5x5
« #12 : 08. juni 2010, 16:47 »
Lurer også på om jeg skal ta ett par sett med lettere vekt på Markløfte, eller skal jeg gå rett på 1 rep med 5 sett? Føler det blir litt rart  Tongue

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: Stronglifts 5x5
« #13 : 08. juni 2010, 16:59 »
Lurer også på om jeg skal ta ett par sett med lettere vekt på Markløfte, eller skal jeg gå rett på 1 rep med 5 sett? Føler det blir litt rart  Tongue

Det skal være 5 reps 1 sett som du skal jobbe deg opp til, la meg forklare.
Du skal ta markløft med 90 kg etter noen treninger, slik skal det være.
1 sett 5 reps 50 kg
1 sett 5 reps 60 kg
1 sett 5 reps 70 kg
1 sett 5 reps 80 kg
1 sett 5 reps 90 kg

Programmet er genialt, i starten får du trent inn teknikk og den lette treningen styrker knærne og leddene dine! 

Kropsvekt øvelsene gjør det samme samtidig som de gir fantastisk god trening. Smiley

Men hva sier de som fraråder deg fra dette programme?
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Utlogget highandlow

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Stronglifts 5x5
« #14 : 08. juni 2010, 17:13 »
Det skal være 5 reps 1 sett som du skal jobbe deg opp til, la meg forklare.
Du skal ta markløft med 90 kg etter noen treninger, slik skal det være.
1 sett 5 reps 50 kg
1 sett 5 reps 60 kg
1 sett 5 reps 70 kg
1 sett 5 reps 80 kg
1 sett 5 reps 90 kg

Programmet er genialt, i starten får du trent inn teknikk og den lette treningen styrker knærne og leddene dine! 

Kropsvekt øvelsene gjør det samme samtidig som de gir fantastisk god trening. Smiley

Men hva sier de som fraråder deg fra dette programme?
Tror du misforsto litt, eller så gjorde jeg det.. Rettelse : Jeg skal prøve programmet på mandag, der jeg skal ta 50 kilo 1x5 i marken. Veit jeg skal kjøre 50 kilo på alle settene, men skal jeg ta noen sett der jeg løfter litt lettere først? Synes jeg leste det en plass...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!