Skrevet av Emne: spørsmål ang melk  (Lest 5000 ganger)

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: spørsmål ang melk
« #15 : 03. mai 2005, 21:10 »
Omega 3 tilskudd eller fisk  2thumbsup

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: spørsmål ang melk
« #16 : 03. mai 2005, 21:19 »
En desiliter er 100g, så da vil det vel bli 33g protein i en liter. Men har hørt noe om at det ikke er bra med alt for mye melk siden det er veldig mye kalsium og man kan få et ganske mykt skjelett av for mye(vet ikke om det er sant, bare noe jeg har hørt). Du kan jo bytte ut noe av melken med vann og heller spise en boks fun-kesam eller noe i tillegg Wink.

Skjelettet blir ikke mykt av å drikke melk! Melk er en utrolig bra kalsiums kilde, kalsium STYRKER beinbygning og tenner! Skjelettet blir absolutt IKKE mykt av det... Isåfall så kan du prøve å drikke 20liter melk hver dag og se om du blir myk i beinbyggingen, men det vil nok aldri skje;)

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: spørsmål ang melk
« #17 : 03. mai 2005, 22:13 »
Drikker du helt alvorlig 4 liter melk om dagen?? Det er utrolig mye! Kanskje du blander mellom 1.5 litere og halvlitere?

Gjør desverre ikke det, det sies jo at man skal ha i seg minst 5liter veske om dagen, hvertfall i når man er i varme strøk, jeg fyller opp halvlitersflaska mi på trening ca 4ggr med vann ellers så drikker jeg bare melk + utenom at jeg skyller ned diverse vitaminpiller p\å morgenen med appelsinjus. Har alltid drukket mye melk helt siden jeg ble født, har aldri vært noe fan av brus eller saft som mange andre. Jeg liker det rett og slett ikke, men det er jo kansje bare kjekt =)
Og tror ikke benbyggningen min er dårlig med tanke på at det eneste jeg har knekt i hele mitt liv av ben er nesa, som jeg knakk da jeg og en annen fyr som begge spurta mot hverandre i 90graders vinkel på en fotballbane og skalla fordi vi ikke så hverandre =)

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: spørsmål ang melk
« #18 : 03. mai 2005, 22:17 »
Jeg har alltid drukket vannvittig mye melk, forrige måltidet jeg hadde drakk jeg over 1liter! Jeg driver med ekstrem downhill kjøring(sykling), har hatt noen grusomt stygge fall, men aldri brukket et ben, aldri bristet eller forstuet noe som helst... Tilfeldig? Tror nok ikke det... Melk er bra for skjelettet!

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: spørsmål ang melk
« #19 : 03. mai 2005, 22:25 »
jupp Wink vi satser på det, jeg har hvertfall aldri hatt noe problemer med dårlig benbygning.

Utlogget Magne

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 18

SV: spørsmål ang melk
« #20 : 04. mai 2005, 00:30 »
Det er gode grunne for å ikke drikke så mye melk. Det er ikke anbefalt at voksne bruker melk som vanlig drikke. Melk bør settes et stykke ned på listen over hva en helst bør drikke.

For det første har Norge ingen mangel på kalsium. Det er anbefalt 600 mg daglig for voksne menn. (Et glass melk inneholder omtrent 300 mg.) Nyere forsking viser at for mye kalsium kan være skadelig. For mye kalsium for menn kan øke varen for prostatakreft. Det er også lite som tyder på at brudd i forbindelse med osteoporose kan forebygges med økt inntak av kalsium.

Minuset med melk er at at det innehloder mer enn kalsium, som for eksampek ekstra kalorier, metet fett og sukkeret galaktose.

(Kilde: Hold deg frisk med riktig kosthold av Dr. Walter C. Willett)

Selv mener jeg at melk er en barnedrikk, som vi bruker når vi vokser. Drikker minimalt med melk selv...

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: spørsmål ang melk
« #21 : 04. mai 2005, 07:26 »
hmmm, mye frem og tilbake om dette emnet

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: spørsmål ang melk
« #22 : 04. mai 2005, 07:26 »
jeg får vel gå over til skummet melk for å være på den trygge siden =)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: spørsmål ang melk
« #23 : 05. mai 2005, 13:13 »
For det første har Norge ingen mangel på kalsium. Det er anbefalt 600 mg daglig for voksne menn. (Et glass melk inneholder omtrent 300 mg.) Nyere forsking viser at for mye kalsium kan være skadelig. For mye kalsium for menn kan øke varen for prostatakreft. Det er også lite som tyder på at brudd i forbindelse med osteoporose kan forebygges med økt inntak av kalsium.

Det der var svært tvilsomme argumenter. For det første er det faktisk godt dokumentert at tilskudd av kalsium og vitamin D forebygger beinskjørhetsrelaterte brudd hos eldre kvinner (selv om mange eldre kvinner har et svært mangelfullt inntak av kalsium fra før). For det andre, så er det ikke forsket tilstrekkelig på sammenhengen mellom kalsiuminntak og prostatakreft til å konkludere noe som helst her.

Det er gode grunne for å ikke drikke så mye melk. Det er ikke anbefalt at voksne bruker melk som vanlig drikke. Melk bør settes et stykke ned på listen over hva en helst bør drikke.

Tvilsomme påstander, trenger begrunnelse! Det er riktignok en del voksne som ikke "tåler" melk på grunn av laktoseintoleranse, melkeproteinallergi eller -intoleranse eller andre tarm-relaterte problemer, men ellers finnes det mange gode grunner for voksne til å bruke melk som vanlig drikke:

*Biologisk høyverdig protein (80% kasein, 20% myse), med solid antikatabol effekt
*Nærmest optimal prot-karb-ratio (1:1,5), iallfall for folk som trener
*Skummetmelk er kalorifattig og nærmest fettfri
*Kalsium, vit D og A, kalium, riboflavin, sink++

Personer som sliter med å holde midjemålet/fettprosenten nede, bør imidlertid ikke bruke melk som tørstedrikk i særlig stor grad på grunn av de ekstra kaloriene, men heller drikke mer kaldt vann.

Ting tyder på at melk i seg selv verken har en særlig stor negativ ELLER positiv effekt på skjelettet, derfor så mye frem-og-tilbake her.  Wink Bruk heller STYRKETRENING for å sikre dere mot beinskjørhet, da ingenting styrker skjelettet mer enn tunge markløft og knebøy etc.!!!

Ja, spesielt melke fett er ikke så bra.

Nok en gang, når det gjelder dette med potensielt skadelige effekter av mettet fett: Høyt inntak av mettet fett ser kun ut til å være skadelig for hjerte og kar DERSOM det fører til økning i fettprosent/midjemål (noe det ikke behøver å gjøre, hvis man passer på totalt kaloriinntak!). Det samme gjelder forreten karbs. Det er overskuddskalorier og FEDME som lager grøt i karene, ikke det mettede fettet! Jf. suksessen til bl. a. Atkins-dietten. (Transfett er en historie for seg i denne sammenhengen, da transfett har sterke vevsoksiderende egenskaper og bør unngås i store mengder.)

Det er hovedsakelig TRE ting som sterkt øker risikoen for hjerte- og karsykdommer:
*Fedme/for høyt midjemål
*Mangel på daglig aktivitet og trening
*Røyking


Allikevel settes heller hovedfokuset på mer perifere kostholdsaspekter (mettet fett, melk, GI, kolesterol etc.) Merkelig.  Undecided

H





Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

Sv: spørsmål ang melk
« #24 : 31. desember 2006, 20:11 »
Eg har lest ein artikkel i bladet iform om at beinbygningen ikkje blir forsterket av kun å få nok kalsium, men at det trenger å belastes gjennom styrketrening!
samme som at muskler ikkje bygger seg sjøl om dei får kun protein og ikkje trening!
Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

Utlogget Tunfiskkongen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

Sv: spørsmål ang melk
« #25 : 01. januar 2007, 21:28 »
Høres egentli mer praktisk ut å ha et "mykt" skjelett, i tilfelle du skader deg osv.
Wanting to be someone else is a waste of the person you are.
Kurt Cobain

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: spørsmål ang melk
« #26 : 01. januar 2007, 21:39 »
Alt med måte. Hvis du får et alt for stort intak av melk er det nok ikke bra. At kalsium gir deg mykere skjelett er bare tull. Drikker du 4liter melk hver dag bør du regulere litt!
sterk,blid og ronkefri

Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

Sv: spørsmål ang melk
« #27 : 02. januar 2007, 16:07 »
Viss eg hadde drukke 4 liter melk en dag hadde eg brukt resten av veka på dass! Tongue
Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!