Skrevet av Emne: er det mulig å bruke kroppsfett som energi og dermed bygge på kcal underskudd?  (Lest 10647 ganger)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Men som sagt, er 21, veier 98 kg, ca 180 cm.. Ligger på mellom 2400 - 2800 kcal om dagen. Da spiser jeg 6 måltider om dagen, er aldri sulten! Er det da mulig jeg har såpass lav forbrenning at dette er overskudd for meg?

Det høres lite ut til den vekta men det går kanskje an. Ved diett uten spisedager så kan forbrenningen bli lavere etterhvert. Poenget med spisedager er jo å unngå at kroppen går over på sparebluss men opprettholder forbrenningen.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Høres det lite ut? Men er mett all the time.. Her er kostholdet

Frokost 100g havregryn  + 40 g protein
Lunsj 4 grove knekkebrød og 1 boks makrell i tomat
Mellom 1 boks mager kesam
Etter trening 40 g protein og noen riskaker
Middag enten kylling eller fisk som regel.. Med litt ris eller grønnsaker
Kvelds 5 egg, kreatin, tran, vitaminer
Før senga 40 g protein og zma

Som sagt, mellom 2400 - 2800 kcal.. Er det noen som tror dette kan være nok til å bygge? Skal prøve det er periode og se på utviklinga

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Hvis du ligger på kalorioverskudd så spiller det vel ingen rolle hva forbrenningen din er i utgangspunktet. Selv 1 kilo muskler per måned (12 kg på et år) krever bare et overskudd på rundt 7000/30 = 233 kcal per dag. Men med lav forbrenning blir det kanskje litt vanskeligere å gå ned i vekt, iallfall noe særlig fort.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Takk for fine svar! Så det som skal til for å bygge 1 kilo muskler i mnd er ca 200kcal overskudd? Men hvordan skal jeg finne ut hva nøyaktig jeg trenger i løpet av en dag egentlig?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Folk har forskjellig forbrenning så det er ikke så lett. Lønner seg å følge med på vekta og passe på at den ikke går ned og ikke for fort opp. Merk at vekta varierer med 1 kilo (eller kanskje mer) fra dag til dag men det går an å regne ut gjennomsnitt for hver uke, f.eks.



Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Ja, takk for tips! Men det er vel sånn at til du mer du veier, til høyere kaloribehov har du?

Tror kanskje jeg burde legge meg i underskudd en periode, ca 2000 kcal.. for 98 kg er ganske mye.. nå som jeg også er seriøs med treninga, så vil det se bedre ut. enig?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Som sagt, enkelte har lav forbrenning og enkelte har høy forbrenning, selv på samme vekt og aktivitetsnivå. 180 cm og 98 kilo, joda, det høres sikkert greit ut å gå litt ned hvis du ikke er veldig muskuløs. Da blir vel målet å beholde muskelmassen mest mulig, antar jeg ?

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Ja, det skjønner jeg.. Men en på 100 kilo trenger mer kalorier enn en på 50, right?

Ja, blir det som blir målet.. har en del muskler, men også en del unødvendig fett, så blir nok seende mye bedre ut etter en deff.. Hvis jeg legger meg på 2000 kcal, trener styrke 3 ganger i uka.. legger inn en gåtur på 30 min om kvelden.. hvor lenge tror du/ dere jeg må bruke før jeg er nede på 90 kg?  Smiley

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
og mange sier at - til mere fett du har / mer du veier, til lettere er det å bygge muskler. Men er det ikke heller omvendt da? Til mindre fettprosent du har til lettere blir det? For fett veier jo også, og til mere du veier, jo mere kcal trenger du for å ligge i overskudd?  Huh

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Jeg tror du overanalyserer.

Som det også sies over, så antar jeg at det beste egentlig er å holde et bra og progressivt treningsopplegg, spise relativt mye, men rent, og ikke overanalysere. Så vil du se bedre ut etter hvert uansett.

Legg inn et par 30-40 min. kardioøkter i uka, det hjelper uansett på det du klarer å utrette på gymmet.

Eventuelt tar du en beslutning mht. hva du vil mest akkurat nå, lager en plan og holder deg til det.

Men det er ikke lett å deffe for første gang. Lett å få litt panisk forhold til å miste masse Smiley
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Folk med lav forbrenning bør ikke gå ned for fort, da får ikke kroppen i seg nok næringsstoffer da resultatet blir et veldig lavt kaloriinntak (underskudd på 1000 fra 2000 blir hva ??) 0.5 kg i uka holder lenge, det blir ca. 500 kcal i underskudd per dag.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Ja, nå overanalyserer jeg.. Pga at jeg rett og slett ikke skjønner dette helt 100%.. La oss si at to personer har helt lik forbrenning, bare at den ene veier 100kg, den andre veier 70kg.. Da trener den på 100kg mere kalorier for å ligge i kaloribalanse?

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Det er egentlig ikke så veldig avansert. Alle har et nivå ("grense") hvor du ligger på vedlikehold. Om du har vedlikehold på 3000 kalorier vil vekten stå bom stille om du spiser 3000 kalorier, fordi du går i null. Om denne personen veier 50kg, 75kg eller 100kg har INGENTING å si.

Men, en person på 50kg vil naturligvis ha lavere vedlikeholdsgrense enn en person på 100kg. Dette er fordi en person på 100kg bruker mer energi på å så, springe, trene, absolutt alt. Det gir jo mening? Kroppen er jo på en måte en maskin, og mat er drivstoffet. En svær trailer bruker selvsagt mer drivstoff enn en liten bil. En person på 100kg vil selvsagt bruke mer "drivstoff" (mat) enn en person på 50kg.

Men så kommer det jo ann på aktivitetsnivå da. En person på 50kg som har veldig høyt aktivitetsnivå kan ha samme vedlikeholdsgrense som en person på 100kg med lavere aktivitetsnivå. Om begge hadde likt aktivitetsnivå ville de mest sannsynlig personen på 50kg hatt lavere forbrenning.
Selvfølgelig vil det variere fra person til person, og enkelte vil ha naturlig høy forbrenning mens andre vil naturlig ha lav forbrenning, men jeg vil påstå at vekt og aktivitetsnivå er de to klart største faktorene når det kommer til forbrenning.

Ta og les: http://fitnessloggen.no/fleskedynamikkens-laeresetninger/
Den forklarer nok det meste du lurer på.

Uansett, som sagt, du overanalyserer dette veldig. Det er ikke nødvendig å telle kalorier og ligge nøyaktig 200 kalorier i over- eller underskudd. Det er som sagt ikke slik at du MÅ ha underskudd for å gå ned i fettprosent, og at du MÅ ha overskudd for å bygge muskler. Jeg talte ALDRI kalorier før, og spiste kun rent og sunt, mye kylling og ris, og jeg har ikke før den siste tiden begynt å telt kalorier. Jeg klarte meg helt fint med å kun trene og spise sunt, jeg fikk mye bedre kroppssammensetning og økte både i styrke og muskelmasse. Dette uten å ligge så så mye i overskudd hver dag. Dette gjelder nok deg også.

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Cartman, du er konge!  Wink Honør til deg

Men jeg vil tro, utifra hva jeg har spist tidligere, og hva jeg har spist, at jeg ligger på ca 2500 i behov.. Tenkte legge meg på 2000 en periode, sammen med trening og litt turer, for å se hva som skjer på vekta  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!