Skrevet av Emne: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?  (Lest 9785 ganger)

Utlogget BøyBenkMark

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 116
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 92

Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #15 : 08. april 2009, 14:20 »
Endelig - en gledelig melding (endelig en positiv utvikling av idretten). Fra mitt ståsted var er dette en utvikling som bare måtte komme før eller siden. Utviklingen av stadig nytt og bedre utstyr er noe som på mer eller mindre lang sikt ville 'undergrave' seg selv.

Uansett, dette høres bra ut. For meg er dette en svært gledelig nyhet. I februar startet jeg en tråd om nettopp dette med å få registrert raw-løft (basert på andres og enge ønsker om dette). Den tråden viste at interessen var tilstede -  og var for øvrig proppfull av konstruktive innlegg.

Da var utgangspunktet å 'starte' med å få registrert raw-løft. Dette virket som et fornuftig første steg ettersom IPF/NSF ikke har vært initiativtakere på dette området. Med andre ord, siden det virket usannsynlig med et top-down inititativ (fra NSF), var det nødvendig med et 'moderat' bottom-up initiativ fra løftere i klubbene...

Nå ser det derimot ut som om dette kan bli initiert fra øverste hold. NSF som alltid henviser til at de må forholde seg til IPF, må nå - nettopp - forholde seg til IPF (forhåpentligvis). For å sette det litt på spissen, så var det på tide at IPF 'dro hodet ut av ræva'...

Jeg håper inderlig at NSF tar tak i dette og ser på det som en gylden mulighet til å fremme idretten på en positiv måte.

(PS..Varknebøyer... NKS må da få lov til å tulle litt...)

Utlogget mort-en

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 906
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 906

Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #16 : 08. april 2009, 14:26 »
skihopping uten hoppski, tour de france med gammeldags sykkel uten gir, langrenn med treski, roing med pram, mange andre idretter uten dop...Eller er dop ok men ikke utstyr? Synes disse diskusjonene er litt teite, styrkeløft er med utstyr og sånn har det blitt. Alle idretter utvikler seg, det var jo enorme diskusjoner når v-stil i hopp kom, men er det ikke moro å se en skihopper hoppe 240m? Eller en styrkeløfter løfte 457,5 i mark, opp mot 350 i benk?

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #17 : 08. april 2009, 14:37 »
Godt sagt Mort-en. Honnør. Utstyr er blitt en del av idretten enten en liker det eller ikke. Er dritt lei av de som uttaler at utstyr = juks.

Men når det er sagt, er det ikke noe i veien for at det kan arrangeres utstyrsfrie mesterskap i NSF regi for løftere med lisens.
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #18 : 08. april 2009, 15:04 »
skihopping uten hoppski, tour de france med gammeldags sykkel uten gir, langrenn med treski, roing med pram, mange andre idretter uten dop...Eller er dop ok men ikke utstyr? Synes disse diskusjonene er litt teite, styrkeløft er med utstyr og sånn har det blitt. Alle idretter utvikler seg, det var jo enorme diskusjoner når v-stil i hopp kom, men er det ikke moro å se en skihopper hoppe 240m? Eller en styrkeløfter løfte 457,5 i mark, opp mot 350 i benk?

Elendig sagt Mort-en. Samtlige sammenligninger er helt på jordet. Er selvfølgelig forskjell på idretter der utstyret er selve essensen, type ski, skøyter, sykkel, motorsport etc. og styrkeløft, der alt som trengs for å utføre benk mark og bøy er et stativ og en vektstang samt vektskiver.
Noe som kan sammenlignes til en viss grad er speedodraktene i svømming (til og med flere lag i wpc stil!) og dette har i svømming blitt et stort diskusjonstema, enda det kun er snakk om under en prosent bedre tider etc.  Stil i hopp blir også latterlig å dra inn, det kan i beste fall sammenlignes med om noen velger å stå veldig bredt i bøy, eller dra sumo, og ikke med bruk av utstyr. Det blir en annen diskusjon.

Fakta er at utstyr i styrkeløft egentlig er så latterlig at du nesten ikke finner sammenligningsgrunnlag i andre idretter. Alle som ikke kjenner til styrkeløft reagerer med vanntro og synes utstyrsbruken er idiotisk når de får vite at utøveren f.eks. i realiteten er 100kg "svakere" i bøy.

Jeg tror absolutt at utstyret er en klar begrensende faktor for rekrutteringen. For interessen er det vanskelig å si om det hadde hjulpet særlig. Men uansett håper jeg inderlig raw-stevner/notering av raw-resultater eller lignende blir en realitet, da skal jeg i så fall stille asap.

Utlogget Ditto

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 511
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 511

  • -=RAWCORE=-
Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #19 : 08. april 2009, 15:09 »
Elendig sagt Mort-en. Samtlige sammenligninger er helt på jordet. Er selvfølgelig forskjell på idretter der utstyret er selve essensen, type ski, skøyter, sykkel, motorsport etc. og styrkeløft, der alt som trengs for å utføre benk mark og bøy er et stativ og en vektstang samt vektskiver.
Noe som kan sammenlignes til en viss grad er speedodraktene i svømming (til og med flere lag i wpc stil!) og dette har i svømming blitt et stort diskusjonstema, enda det kun er snakk om under en prosent bedre tider etc.  Stil i hopp blir også latterlig å dra inn, det kan i beste fall sammenlignes med om noen velger å stå veldig bredt i bøy, eller dra sumo, og ikke med bruk av utstyr. Det blir en annen diskusjon.

Fakta er at utstyr i styrkeløft egentlig er så latterlig at du nesten ikke finner sammenligningsgrunnlag i andre idretter. Alle som ikke kjenner til styrkeløft reagerer med vanntro og synes utstyrsbruken er idiotisk når de får vite at utøveren f.eks. i realiteten er 100kg "svakere" i bøy.

Jeg tror absolutt at utstyret er en klar begrensende faktor for rekrutteringen. For interessen er det vanskelig å si om det hadde hjulpet særlig. Men uansett håper jeg inderlig raw-stevner/notering av raw-resultater eller lignende blir en realitet, da skal jeg i så fall stille asap.

dette er d vi kaller honør innlegg Grin strøkent Wink
Mats Gården

Skjorte i benk er som å kjøre moped i Tour De France Wink

RAW 4 LIFE Smiley

Simply I dont do trix, am not gonna lift cars for people, am not a clown - Doug Young

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #20 : 08. april 2009, 15:41 »
Det er nok ikke sant fordi styrkeløftutstyr er mye arbeid for lite penger og relativ stor risiko. Men det stemmer at jeg liker utstyr og derfor har jeg troverdighet når mine kunder henvender seg til meg.

Jeg er også en av de som får mye på utstyr, fordi jeg tar ALLE min tyngste løft som konkurranse løft og jeg konkurrer med utstyr. Jeg tar omtrent alle mine løft fra 80% og oppover med utstyr i bøy allerede på 65%, markløft trener jeg så sjelden at....

For meg så er forskjellen som å kjøre en 150 HK diesel bil å gå tilbake til en 100 HK bensin bil... det blir aldri så moro.


Du tenker jo bare profitt på utstyr så deg nytter det ikke å diskutere med Grin

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #21 : 08. april 2009, 15:49 »
1. Nå tror jeg det største problemet å få rekruttert mennesker fra dette forumet er doping testing.

2. Utstyret i styrkeløft og det omgivelser er langt mer behagelig en f.eks. alpint. kalt og surt, skikkelig vonde sko hele tiden... til tross for det har de 10 000 vis flere utøvere... slutt å syt å kom dere på plattingen... jeg kjenner ikke igjen mange av de som  uttaler seg her så de har vel ikke engang orket å møte opp...

3. Nå er det ikke noe problem å arrangere og premiere utstyrsfrie stevner... problemet er utstyrsfrie mesterskap... det må vedtas på Tinget.

4. Vedr tinget: Da regner jeg med det kommer et Ting forslag fra Kristiansand AK om utstyrsfrie mesterskap samt at gammelen møter å argumenter for saken på vegne av Frogner AK. Andre kan også selvfølgelig ta initiativ... der det skjer.. og det er ikke på TF når det gjelder styrkeløft.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #22 : 08. april 2009, 16:01 »
1. Nå tror jeg det største problemet å få rekruttert mennesker fra dette forumet er doping testing.


Kan du begrunne denne her litt mer? Mener du at alle som ikke driver med styrkeløft her doper seg?

Jeg kan ikke snakke for alle men jeg hadde definitivt vært interessert i å konkurrere dersom utstyrsfrie stevner hadde vært arrangert.


Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #23 : 08. april 2009, 16:10 »
aah dette er musikk i mine ører, men er jo 10ende gangen vi diskuterer dette å d skjer jo ingen ting, utstyrs løfterne er bare redd for oss raw folk, fordi våre perser er som regel høyere en deres raw perser Grin hoho
Ja, alle i din klasse er nok redd for din råe rawsstyrke, skjønner godt at de beholder draken på..    Thumbsup
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Ditto

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 511
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 511

  • -=RAWCORE=-
Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #24 : 08. april 2009, 17:51 »
Ja, alle i din klasse er nok redd for din råe rawsstyrke, skjønner godt at de beholder draken på..    Thumbsup

ooooh yes, they better be Grin
Mats Gården

Skjorte i benk er som å kjøre moped i Tour De France Wink

RAW 4 LIFE Smiley

Simply I dont do trix, am not gonna lift cars for people, am not a clown - Doug Young

Utlogget mort-en

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 906
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 906

Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #25 : 08. april 2009, 18:02 »
hhmm. Irriterte visst noen, skjønner ikke det. Kiss Og jo det kan sammenlignes med andre idretter. Trenger ikke piggsko på 200meter, det er aldri is på løpebanen. Lurer på om andre idretter diskuterer utstyret like temperamentsfult? Synes jeg hører Bjørndalen: Alt var bedre da skiskytterne hadde krag-jørgensen gevær og gikk med treski.

Utlogget Ditto

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 511
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 511

  • -=RAWCORE=-
Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #26 : 08. april 2009, 19:06 »
hhmm. Irriterte visst noen, skjønner ikke det. Kiss Og jo det kan sammenlignes med andre idretter. Trenger ikke piggsko på 200meter, det er aldri is på løpebanen. Lurer på om andre idretter diskuterer utstyret like temperamentsfult? Synes jeg hører Bjørndalen: Alt var bedre da skiskytterne hadde krag-jørgensen gevær og gikk med treski.

nei da, men kunne jo brukt sko me fjær i lengde hopp å da Smiley så de hadde fått slik strikk effekt, som minner meg om BENK SKJORTE, KNEBIND Å DRAKT Grin

men what ever, raw vs raw, utstyr vs utstyr, bare vi kunne fått raw stevner så Smiley lever i håpet Smiley
Mats Gården

Skjorte i benk er som å kjøre moped i Tour De France Wink

RAW 4 LIFE Smiley

Simply I dont do trix, am not gonna lift cars for people, am not a clown - Doug Young

Utlogget Torko

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 129

  • Torko's tøs..
Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #27 : 08. april 2009, 20:16 »
NSF som alltid henviser til at de må forholde seg til IPF, må nå - nettopp - forholde seg til IPF
Det er for å unngå slike forslag att Særnorsk reglement finnes.  :Smiley
Hva hindrer deg fra å stille utstyrsfritt på stevner i dag? Du vil bare ikke løfte uten utstyr for alle andre løfter med, eller..?  what
Om du ikke har deltatt på stevner til nå, på grunn av utstyr, så tror jeg ikke du deltar om reglene endres. Du kan jo umulig være interessert nok om det holder deg borte.
Team Strongman Rolf Holte

Utlogget Bygdn

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 261
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 261

  • Ute å lonka lyrn
Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #28 : 08. april 2009, 20:39 »
aah dette er musikk i mine ører, men er jo 10ende gangen vi diskuterer dette å d skjer jo ingen ting, utstyrs løfterne er bare redd for oss raw folk, fordi våre perser er som regel høyere en deres raw perser Grin hoho

Jeg må le!!!!! hahahahahahahahahahaha.

Utlogget BøyBenkMark

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 116
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 92

Sv: IPF mulighet for konkurranser uten utstyr?
« #29 : 08. april 2009, 20:43 »
Til mort-en m.fl....

Det er tydelig at det er på sin plass med en viss nyansering i debatten omkring utstyrsbruk - og hva det eventuelt kan sammenlignes med. Det henvises til så mangt. Jeg vil her fremheve noen momenter for å nyansere og oppklare debatten (noe har jeg sagt før, men det er tydelig behov for litt repetisjon).  

1) Drakter, i motsetning til skismøring eller lignende, gir direkte ”mekanisk” hjelp ved leddutslag. Draktene er jo konstruert på den måten at det skal ”hjelpe” eller nærmest ”løfte” og ikke bare ”støtte” eller forebygge skader m.m. Eksempelvis gir ikke løfte-sko eller håndleddsbeskyttere slik direkte ”mekanisk” hjelp ved leddutslag (selv om man kan løfte noe mer med dette). Isteden er hovedhensikten støtte og forebygging.

2) Styrkeløft er en idrett hvor noe av hovedessensen er at det løftes vekter som løftere og tilskuere kan identifisere seg med. Selve vekten har en symbolverdi i seg selv. Det kan sammenlignes med tiden sprinterne bruker på en 100-meter. Som tilskuer blir du umåtelig imponert av det umulige i å løpe 100 meter på (snart) 9,5 sekunder. Tilsvarende var det veldig imponerende å se løftere løfte enorme vekter på lik måte som det løftes på de fleste gym. Vi kunne identifisere oss med vektene og imponeres av det umulige i å løfte dem. Nå er det bare løftere, og de som løfter med drakt, som kan få denne ”gjenkjennelsen”. Istedenfor å nå ut til andre/flere, når man bare inn til seg selv. Det er blitt en intern kunnskap som mange av oss ikke får ta del i (med mindre vi selv blir aktive – og løfter med drakt). Muligens er det ”enkelheten” og det umiddelbart gjenkjennende som er noe av grunnen til at Strongman-miljøet er på oppsving. Se på alle de lokale konkurransene som dukker opp, med massevis av deltakere i ulike aldre og vektklasser (deltakelse i Strongman er ikke lenger eksklusivt for 140kgs kolosser). Her kan tilskuere og løftere lettere identifisere seg med selve prestasjonene. Hvordan klarer de å løfte steiner og/eller stokker nærmere 200kg? (Vi har vel alle kjent tyngden av en middels tung stein). Denne ”gjenkjennelsen” hos tilskueren er nå i stor grad borte i styrkeløft. I den grad den fremdeles er gjeldende, er det i hovedsak blant de ”innvidde” som løfter aktivt, og ikke hos tilskuere og hobby-løftere. Dette forsterkes ved at differansen mellom det som kan løftes med og uten drakt, ser ut til øke. Utviklingen innen utstyrsteknologien gjør jo at til og med de aktive kan miste gangsynet. Kan vi sammenligne en knebøy på 350kg for tre år siden med tilsvarende løft i dag? Det er ut i fra denne argumentasjonen at jeg mener vi ikke kan sammenligne utstyrsbruken i styrkeløft med eksempelvis skismøring i langrenn. Her har ikke ”tiden”(jfr.100m) noen symbolverdi. Eneste funksjon er å skille hvem som vinner og taper. Derimot har tiden symbolverdi i friidrett, deriblant også i lengre løp som 10 000m eller lignende. Styrkeløft tilhører, og bør markedsføre seg som, det jeg vil kalle en form for basis-idrett hvor prestasjonen er ekstrem, identifiserbar, og henviser konkret til det maksimale av hva menneskekroppen kan tåle/prestere. Det kan sammenlignes med friidretter som nevnte løpsøvelser eller lengde-/høydehopp, og ikke minst våre venner – vektløfterne. Hvorfor synes mange det er gøy å se en kvinne/mann hoppe i sandkassen? Jo, nettopp fordi lengden har ”symbolverdi”. Det er umiddelbart imponerende og ufattelig for oss når lystavla viser nærmere 9 meter. Eller hva med turn, og han som henger og dingler i ringene som om tyngdekraften var opphevet. Alle har vi vel prøvd å henge i ringer og kontant merket at tyngdekraften ikke var borte allikevel. Hadde vi blitt mer imponert hvis han hang lenger og gjorde flere krumspring – men med en eller annen form for støtte-sele? Tilsvarende blir vi selvsagt ikke mindre imponert om vedkommende bruker magnesium på hendene for å sikre grepet... Med andre ord, alle "accessories" er ikke like og er heller ikke sammenlignbare. Det er noen prinsipielle forkjeller...

3) Fra mitt ståsted er idretten på feil spor når utstyret gjør at man må trene på andre måter - som om det skulle være en annen øvelse (hvilket de vel er blitt?). Ta f.eks benkpress. Benkpress med og uten drakt er nærmest blitt ulike øvelser - og krever tildels ulik trening båe med tanke på teknikk og øvelser etc.

Jeg har full forståelse for eliteløftere og andre løftere som forholder seg til det til enhver tid gjeldende 'regimet'. Eliteløftere må selvsagt bruke de hjelpemidler som er tillatt på de stevnene de aspirerer til å delta på. Når det er sagt, så kan jeg ikke forstå argumenter som tar utgangspunkt i at utstyret har noen 'egenverdi' annet enn som en nødvendighet ut i fra hva som er tillatt og nødvendig eller eventuelt hva som er 'trygt' e.l. Det er vel ingen som ønsker utstyr i seg selv? Hvis så er tilfelle - at man 'digger' tanken på å se hvor mye som kan løftes med stadig bedre utstyr - bør man jo applaudere enda mer og bedre utstyr. Og, hvorfor ikke like gjerne melde seg inn i forbund hvor 'ekstrautstyr' er tillatt? Hvis jeg har forstått rett, så prøver jo IPF å markere et skille fra andre forbund også når det gjelder grad av utstyr (og ikke bare doping).

Når man diskuterer med en del utstyrstilhengerne er det merkverdig å høre hvordan de 'gjemmer' seg bak gjeldende regime, og 'glemmer' å ta stilling til selve regimet... Det må da være mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Å kritiserer utstyrsbruken er ikke ensbetydende med å kritisere utstyrsløfterne....


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!