avstemning
Spørsmål: Hva er den beste treningsmetoden av disse alternativene?
Sheiko - 6 (18.2%)
Wolf - 15 (45.5%)
West side barbell - 3 (9.1%)
5x5 stronglift - 9 (27.3%)
Stemmer totalt: 32

Skrevet av Emne: Hva er den beste treningsmetoden?  (Lest 7434 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Hva er den beste treningsmetoden?
« : 07. oktober 2010, 16:40 »
Et vanskelig spørsmål, men man kan jo lufte stemingen litt.

Utlogget Zept

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 201

Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #1 : 07. oktober 2010, 16:59 »
Jeg vil si West side barbell. Jeg vet ikke om noe annet treningsprogram som har skapt flere styrkeløftere i verdensklasse.

Når det er sagt så vet jeg ikke så veldig mye om Sheiko, så det egenlig kun de tre andre programmene jeg føler jeg sitter på nok kunnskap til å kunne sammenligne.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #2 : 07. oktober 2010, 17:04 »
5x5 for å skape, deretter de tre andre for å forme en sterk kropp.

Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #3 : 07. oktober 2010, 17:05 »
Prøv Sheiko. Beste jeg har prøvd.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #4 : 09. oktober 2010, 02:18 »
Selv om Stronglifts er bra, så har jeg vondt for å stemme på et program som er lagd av en person som har 80 kg i maks i benkpress, i alle fall når denne personen er en ung og sprek mann. Stronglifts er så vidt jeg kan forstå bare Rippetoe's Starting Strength med litt Madcow i seg. Blir uetisk å stemme på et program som stort sett er plagiat av andres arbeid.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #5 : 09. oktober 2010, 02:19 »
Jeg stemmer Sheiko.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #6 : 09. oktober 2010, 02:47 »
Madcow blaster bøyen Cheesy
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

ultralars

  • Gjest
Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #7 : 18. oktober 2010, 08:28 »
ingen av de, starting strength osv

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #8 : 18. oktober 2010, 18:46 »
ingen av de, starting strength osv
Husk at nå har rippetoe gitt en stor takk til bill starr i boka da... da mener jeg practical programming boka. om jeg ikke husker helt feil.  Wink
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #9 : 19. oktober 2010, 23:42 »
For å svara med ein klisje: Det beste programmet er eit av dei du ikkje trenar akkurat no.

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #10 : 20. oktober 2010, 00:43 »
For å svara med ein klisje: Det beste programmet er eit av dei du ikkje trenar akkurat no.

Rart hvis han trener det beste iallefall.
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #11 : 20. oktober 2010, 00:51 »
J
Rart hvis han trener det beste iallefall.

Ja, men du skjønar kva eg meiner. Før eller seinare stoggar framgangen, same kva program du er på. Då er det ein god ide å skifte program.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #12 : 20. oktober 2010, 02:32 »
Et vanskelig spørsmål, men man kan jo lufte stemingen litt.
Egentlig ikke. Stronglifts kan man ihvertfall avskrive med en eneste gang i dette selskapet. Dette er tross alt styrkeløftforumet og ikke nybegynnerforumet.

Ellers må man bestemme seg for hvilket forbund det er snakk om og om man er dopet eller ikke. Man må vel også si om det er snakk om på kort eller lang sikt. Men det viktigste er vel om man skal ta utgangspunkt i programmer som ligger på nett eller om man tar utgangspunkt i det å ha Boris Sheiko, Dietmar Wolf eller Louie Simmons/Dave Tate som trenere.

Min mening er at om man kun har tilgang til programmene som ligger på nett og har grunnleggende kunskaper når det kommer til periodisering så vil man komme lengst med Sheiko. Uansett om man er dopet, dopfri, IPF eller WPC. Dietmar har litt for lite tilgjengelig samtidig som "ekte" Westside vil kunne være vanskelig å tilpasse for dopfrie løftere og raw løftere. Selv om det selvfølgelig er mulig om man sitter inne med litt kunnskap og innsikt i egen løfting.

Siden vi holder til i Norge så er det mest naturlig å ta utgangspunkt i en dopfri IPF-løfter. Der vil jeg faktisk si at det er ganske jevnt mellom Sheiko og Dietmar. Men Dietmar går nok av med seieren da man har mulihet til å få programmer og oppfølging gjennom regionstrenere og Dietmar selv om man skulle havne på landslaget. Om man tenker kortsiktig så kan dog Sheiko ta seieren om man f.eks kjører en Dietmar mengde + en oppkjøring vs Sheiko #29+#31+#30+#37+#32.

For et aktivt medlem av NSF som benytter seg av muligheten til å få personlig oppfølging av regionstrener og tenker 5-10 år fram i tid, Dietmar Wolf uten tvil.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #13 : 20. oktober 2010, 09:19 »
Egentlig ikke. Stronglifts kan man ihvertfall avskrive med en eneste gang i dette selskapet. Dette er tross alt styrkeløftforumet og ikke nybegynnerforumet.

Ellers må man bestemme seg for hvilket forbund det er snakk om og om man er dopet eller ikke. Man må vel også si om det er snakk om på kort eller lang sikt. Men det viktigste er vel om man skal ta utgangspunkt i programmer som ligger på nett eller om man tar utgangspunkt i det å ha Boris Sheiko, Dietmar Wolf eller Louie Simmons/Dave Tate som trenere.

Min mening er at om man kun har tilgang til programmene som ligger på nett og har grunnleggende kunskaper når det kommer til periodisering så vil man komme lengst med Sheiko. Uansett om man er dopet, dopfri, IPF eller WPC. Dietmar har litt for lite tilgjengelig samtidig som "ekte" Westside vil kunne være vanskelig å tilpasse for dopfrie løftere og raw løftere. Selv om det selvfølgelig er mulig om man sitter inne med litt kunnskap og innsikt i egen løfting.

Siden vi holder til i Norge så er det mest naturlig å ta utgangspunkt i en dopfri IPF-løfter. Der vil jeg faktisk si at det er ganske jevnt mellom Sheiko og Dietmar. Men Dietmar går nok av med seieren da man har mulihet til å få programmer og oppfølging gjennom regionstrenere og Dietmar selv om man skulle havne på landslaget. Om man tenker kortsiktig så kan dog Sheiko ta seieren om man f.eks kjører en Dietmar mengde + en oppkjøring vs Sheiko #29+#31+#30+#37+#32.

For et aktivt medlem av NSF som benytter seg av muligheten til å få personlig oppfølging av regionstrener og tenker 5-10 år fram i tid, Dietmar Wolf uten tvil.

Fornuftig resonnement.

Utlogget frui

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

  • Det handler om teknikk
Sv: Hva er den beste treningsmetoden?
« #14 : 20. oktober 2010, 23:42 »
Etter mine erfaringer er den mest effektive treningsmetoden å trene med baseøvelser i litt forskjellige varianter 2 dager i uken i 14 dagers sykluser. Hver økt tar ca 1 time å trene hvis alt ligger til rette for det. Treningsprogrammet i seg selv har liten verdi hvis du ikke følger mine råd. Det viktigste budskapet er å aldri gå på akkord med teknikken i forhold til belastning.

Jeg har lært utrolig masse av Dietmar gjennom alle årene vi har vært i sammen på toppidrettsentret. men mengdetreningsfilosofien er ikke jeg tillhenger av, selv om dette tydligvis passer ganske mange.

Det aller viktigste når man trener er å fokusere på teknikk og atter teknikk. Alt for mange tenker slik at har man et treningsprogram løser man alle problemer. Å trene et trenigsprogram uten å fokusere på perfekt teknikk kan lage masse trøbbel.

Les om treningsprogrammet på www.trirack.no og logg deg gjerne inn gratis for og teste det.

RAW: Knebøy 300. Benkpress 225. Markløft 375.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!