Skrevet av Emne: olje  (Lest 10724 ganger)

Utlogget grauten

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

olje
« : 05. november 2010, 06:02 »
hvilken olje er best til å steke mat? var det soya- eller olivenolje jeg har kjøpt meg nå mon tro

er alt bedre enn smør? hvorfor er det bedre?

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: olje
« #1 : 05. november 2010, 21:54 »
hvilken olje er best til å steke mat? var det soya- eller olivenolje jeg har kjøpt meg nå mon tro

er alt bedre enn smør? hvorfor er det bedre?
Kommer an på hva du legger i bedre. Med tanke på å tåle høyere varme, ja. Men når det kommer til smak vil smør være (ikke sjokkerende) desidert vinner.

Du kan bruke klaret smør (eller gee) istedenfor olje som tåler veldig høye temperaturer og som gir ekstremt god smak.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget grauten

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

Sv: olje
« #2 : 06. november 2010, 05:31 »
smak driter jeg fullstendig i, hva er sunnest og hva blir man sterkest av? ranger alle oljer du kommer på og smør

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: olje
« #3 : 06. november 2010, 14:15 »
Kokosolje er det fettet som tåler varme best. Kort fortalt er kokosfett et mettet fett, men det består av mellomlange fettsyrer og ikke lange. Det medfører at kokosfett fordøyes og forbrennes lett. Mange kroppsbyggere bruker det til å øke fettforbrenningen.
Du kan også bruke vanlig rapsolje og olivenolje, dem har en gunstig sammensetning og fungerer bra til steking, men ikke på for høy varme. Ikke bruk kaldpresset olivenolje eller rapsolje. Med andre ord de som er merket med x-virgin.

Utlogget grauten

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

Sv: olje
« #4 : 07. november 2010, 10:13 »
jeg har bare en vanlig olivenolje jeg? må jeg gå og lete etter en med en x på??

svar på om det er sunnere enn smør snart

Utlogget speedbird

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: olje
« #5 : 07. november 2010, 11:15 »
jeg har bare en vanlig olivenolje jeg? må jeg gå og lete etter en med en x på??

svar på om det er sunnere enn smør snart
Ta å slapp av litt da. Vi er ikke her for å være dine tjenere.

(X) Extra virgin betyr at oljen er kaldpresset. Da inneholder den mer antioksidanter og er sunnere.
Slik olje kan også smake mer, men det finnes omtrent like mange forskjellige olivenoljer som det finnes vin av druer.
Du må finne en du liker. Olivenolje er regnet som den type olje(, sammen med rapsolje og kokosolje,) som de som tåler høyest temperatur før de harskner.

Ved ca 70 grader forsvinner mye av smaken fra oljen, så du skal ikke være redd for olivensmak av maten din.

Oljer er sunnere enn smør og de fleste typer margarin. Smør egner seg ikke til steking på temperatur over lav varme. Proteinene i smør brenner seg fort og da blir smøret brunt og gir fra seg en nøtteaktig svidd smak.
Min erfaring er at raps smaker mer enn olivenolje - dersom foretrekker jeg olivenolje.

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: olje
« #6 : 07. november 2010, 13:18 »
Ekstra virgin olivenolje og kaldpresset rapsolje er ikke til steking. Bruk de raps- og olivenoljene som er laget for steking. Det er de oljene som ikke er merket med x-virgin eller er merket med at de er til steking

Utlogget speedbird

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: olje
« #7 : 07. november 2010, 13:44 »
Ekstra virgin olivenolje og kaldpresset rapsolje er ikke til steking. Bruk de raps- og olivenoljene som er laget for steking. Det er de oljene som ikke er merket med x-virgin eller er merket med at de er til steking

Det er ikke helt riktig. Spør en hvilken som helst kokk. Kaldpressede oljer har et par grader lavere røykpunkt i lab-tester, men i praksis er det veldig liten forskjell.
Nå er det imidlertid sånn at det er ingen vits å bruke en dyr kaldpresset olje til steking da mesteparten av ekstra smak og ekstra antioksidanter forsvinner ved rundt 70 grader.


Edit: Jeg hadde også inntrykk av at kaldpressede oljer ikke skal brukes til steking helt til jeg snakket med en profesjonell kokk som også solgte ulike oljer. Han forklarte hvorfor kaldpressede oljer har høyere kvalitet osv. De varmpressede er ofte de dårligste olivene som ikke er god nok for kaldpressing.
Olivenolje egner seg godt til matlaging pga oljens høye innhold av enumettede fettsyrer. Den er derfor mer varmestabil enn andre oljer. Prøvde å finne en artikkel jeg ble vist om det, men siden ser ut til å være nede.

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: olje
« #8 : 07. november 2010, 13:56 »
jeg bruker MCT oljen fra Norkost til steking. Synes den gir en bra smak og skal vel være en avb de sunneste oljene en kan bruke til steking

http://www.norkost.no/mct_olje_300ml/P_289



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: olje
« #9 : 07. november 2010, 14:38 »
Det er ikke helt riktig. Spør en hvilken som helst kokk. Kaldpressede oljer har et par grader lavere røykpunkt i lab-tester, men i praksis er det veldig liten forskjell.
Nå er det imidlertid sånn at det er ingen vits å bruke en dyr kaldpresset olje til steking da mesteparten av ekstra smak og ekstra antioksidanter forsvinner ved rundt 70 grader.


Edit: Jeg hadde også inntrykk av at kaldpressede oljer ikke skal brukes til steking helt til jeg snakket med en profesjonell kokk som også solgte ulike oljer. Han forklarte hvorfor kaldpressede oljer har høyere kvalitet osv. De varmpressede er ofte de dårligste olivene som ikke er god nok for kaldpressing.
Olivenolje egner seg godt til matlaging pga oljens høye innhold av enumettede fettsyrer. Den er derfor mer varmestabil enn andre oljer. Prøvde å finne en artikkel jeg ble vist om det, men siden ser ut til å være nede.
"Ikke bruk kaldpresset olje

Du bør ikke steke i såkalte kaldpressede oljer. Kaldpressede oljer, slik som for eksempel "ekstra virgin olivenolje", inneholder en rekke forskjellige forbindelser som er med på å gi dem smak og karakter. Den mer framtredende smaken og lukten hos kaldpressede oljer vil da også lett dominere maten den brukes sammen med. I tillegg har slik olje dårligere teknologiske egenskaper slik at den for eksempel spruter mer. Ved høy temperatur kan de forskjellige stoffene i kaldpressede oljer dekomponere og danne uønskede forbindelser som først og fremst gir dårlig smak og lukt, men som også kan være helseskadelige i større mengder. Kaldpressede oljer egner seg bedre til dressinger og marinader."
(Mattilsynet)

Utlogget speedbird

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: olje
« #10 : 07. november 2010, 15:45 »
"Ikke bruk kaldpresset olje

Du bør ikke steke i såkalte kaldpressede oljer. Kaldpressede oljer, slik som for eksempel "ekstra virgin olivenolje", inneholder en rekke forskjellige forbindelser som er med på å gi dem smak og karakter. Den mer framtredende smaken og lukten hos kaldpressede oljer vil da også lett dominere maten den brukes sammen med. I tillegg har slik olje dårligere teknologiske egenskaper slik at den for eksempel spruter mer. Ved høy temperatur kan de forskjellige stoffene i kaldpressede oljer dekomponere og danne uønskede forbindelser som først og fremst gir dårlig smak og lukt, men som også kan være helseskadelige i større mengder. Kaldpressede oljer egner seg bedre til dressinger og marinader."
(Mattilsynet)

Jeg klarte ikke helt å finne frem til akkurat den artikkelen hos mattilsynet, men jeg ser andre har skrevet det samme her på denne siden, eller tilsvarende treningsfora.
Nå er det imidlertid slik at jeg skrev at det er ingen vits å bruke mye penger på en dyr olje til steking, man kan likegodt bruke en billigere raffinert olivenolje til steking bare man er obs på at det er faktisk 100% olivenolje man får. Billige olivenoljer er ofte blandinger av olivenolje og andre restoljer.

"«Du kan ikke bruke extra virgin olivenolje til å steke». Dette er en myte. Denne olivenoljen har faktisk et røykepunkt på 220 grader, i motsetning til de fleste andre matfettypene som er på rundt 160-170 grader (som smør, margarin, solsikkeolje, maisolje og soyaolje). Men ved 70 grader mister man mange av de fine aromaene i de gode olivenoljene, så det anbefales ikke å bruke de dyreste variantene, og de med de fineste aromaene til steking."  Sitat fra: http://www.dinside.no/840155/dette-bor-du-bry-deg-om der representanter fra Oliviers & co uttaler seg.


Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: olje
« #11 : 07. november 2010, 16:05 »
"- Vi anbefaler ingen spesiell matolje, men både raps, solsikke, soya og olivenolje er mye brukte oljer. Vi anbefaler kaldpresset olje til kald mat. Den har flere smaksstoffer og gjør seg godt i salater og annen kald mat, men inneholder stoffer som er ustabile under oppvarming og bør derfor ikke brukes til matlaging. Vi anbefaler varmpressede oljer til matlaging, disse oljene er behandlet slik at de tåler oppvarming."

- Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge.

Vi får vel være enig med å være uenig. Jeg bruker i alle fall ikke mine kaldpressede oljer til steking. Av denne grunnen, og av den årsak (som vi da er enig om) kaster ikke bort dyre oljer på steking Smiley

Utlogget speedbird

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: olje
« #12 : 07. november 2010, 16:11 »
"- Vi anbefaler ingen spesiell matolje, men både raps, solsikke, soya og olivenolje er mye brukte oljer. Vi anbefaler kaldpresset olje til kald mat. Den har flere smaksstoffer og gjør seg godt i salater og annen kald mat, men inneholder stoffer som er ustabile under oppvarming og bør derfor ikke brukes til matlaging. Vi anbefaler varmpressede oljer til matlaging, disse oljene er behandlet slik at de tåler oppvarming."

- Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge.

Vi får vel være enig med å være uenig. Jeg bruker i alle fall ikke mine kaldpressede oljer til steking. Av denne grunnen, og av den årsak (som vi da er enig om) kaster ikke bort dyre oljer på steking Smiley

Jeg bruker heller ikke dyre oljer til steking. Det jeg bryr meg om er kvaliteten på oljen, at det faktisk er olivenolje.

Utlogget grauten

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

Sv: olje
« #13 : 08. november 2010, 01:36 »
hva er fordelen med olivenolje kontra smør? man blir mindre feit eller man blir sterkere? fun life

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: olje
« #14 : 08. november 2010, 03:01 »
hva er fordelen med olivenolje kontra smør? man blir mindre feit eller man blir sterkere? fun life

Forskjell på om fett-typene er enumettede, flerumettede, mettede etc.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!