Skrevet av Emne: tekst  (Lest 1633 ganger)

Utlogget gussan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

tekst
« : 13. desember 2010, 23:57 »
tekstvel

Utlogget Treningsfreek

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 178

  • Mean and clean!
Sv: TRENGER SERIØS HJELP
« #1 : 14. desember 2010, 00:03 »
Kan vel starte med dette: er du tynn og målet er å gå opp i vekt skal du bare glemme cardio trening hvertfall.
Og tunge øvelser som markløft. knebøy og benkpress er fine for å legge på seg masse. Her på forumet ligger det flere programmer som er fine for nybeggynere, f. eks 5x5.

(Beklager kort svar, er sent, skal legge meg.) Lykke til Wink
Alder: 22 år
BP: 107,5 kg
ML: 150kg
KB: uvisst
188cm/91 kg
("Thor is here, Odin is here, how can you miss!?

Utlogget gussan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: TRENGER SERIØS HJELP
« #2 : 14. desember 2010, 00:07 »
Kan vel starte med dette: er du tynn og målet er å gå opp i vekt skal du bare glemme cardio trening hvertfall.
Og tunge øvelser som markløft. knebøy og benkpress er fine for å legge på seg masse. Her på forumet ligger det flere programmer som er fine for nybeggynere, f. eks 5x5.

(Beklager kort svar, er sent, skal legge meg.) Lykke til Wink

Takk for det Smiley
Men jeg trenger vel cardio for å holde meg stram med det samme?
Og varer 5x5 over 5 dager f.eks? Sorry om jeg spørr dumt. Er ganske grønn når det kommer til dette! Tongue

Utlogget vitobito

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 650

Sv: TRENGER SERIØS HJELP
« #3 : 14. desember 2010, 00:07 »
Stronglifts.com, last ned e-boken, og les den nøye. Det står svar på alt du lurer på.

Er mye annet som funker også, men dette er veldig enkelt og greit. Fokuser mer på kostholdet ditt, enn hvilke tilskudd du skal ta, spis mye og riktig!

Kristoffer
Vitobito's Treningslogg!

OHP: 1x95 kg,4x80 kg
Bøy: 3x155 kg 1x160 kg
Benk m/stopp : 1x127,5 kg, 3x115 kg
Mark: 1x190 kg,1x3180 kg, 10x140 kg
Box bøy : 1x5 150 kg

Utlogget gussan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: TRENGER SERIØS HJELP
« #4 : 14. desember 2010, 00:08 »
Stronglifts.com, last ned e-boken, og les den nøye. Det står svar på alt du lurer på.

Er mye annet som funker også, men dette er veldig enkelt og greit. Fokuser mer på kostholdet ditt, enn hvilke tilskudd du skal ta, spis mye og riktig!

Kristoffer

Takk for det Smiley
Mye kostholdet jeg tenker på, men hvor mye? Og hva er riktig eller ikke?

Utlogget vitobito

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 650

Sv: TRENGER SERIØS HJELP
« #5 : 14. desember 2010, 00:15 »
Du finner masse om hva som er riktig å bra og spise på forumet. Men grovt sett kan man vel si at du bør spise "ren" mat, lagd fra bunnen. Hvor mye du bør spise, kommer vel an på målsetningen din. Om du vil legge på deg muskler, må du spise mye. Veldig mye. Helt seriøst, ikke bli en av de tynne tenåringene som rener bicepscurl hver dag med kjempelette vekter, og tror de er svære fordi du kan se musklene. De er bare tynne, jævlig tynne. Kjør et program med baseøvelser 3-4 ganger i uken, og spis som en hest/bjørn, så vil du få resultater.

Kristoffer
Vitobito's Treningslogg!

OHP: 1x95 kg,4x80 kg
Bøy: 3x155 kg 1x160 kg
Benk m/stopp : 1x127,5 kg, 3x115 kg
Mark: 1x190 kg,1x3180 kg, 10x140 kg
Box bøy : 1x5 150 kg

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: TRENGER SERIØS HJELP
« #6 : 14. desember 2010, 00:18 »
Hvorfor skal du på død og liv trene fem ganger i uken? Mer trening betyr ikke automatisk større muskler.

Spis MYE MAT, og tren et program som f.eks Stronglifts 5x5, så blir du sterk. Det lover jeg deg.

Utlogget vitobito

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 650

Sv: TRENGER SERIØS HJELP
« #7 : 14. desember 2010, 00:22 »
Hvorfor skal du på død og liv trene fem ganger i uken? Mer trening betyr ikke automatisk større muskler.

Spis MYE MAT, og tren et program som f.eks Stronglifts 5x5, så blir du sterk. Det lover jeg deg.
Helt enig. Musklene vokser ikke når du trener, det gjør de når du hviler.
Og det er også en viktig ting, få nok søvn! Neppe et problem fo en 18 åring uten jobb :-)

Kristoffer
Vitobito's Treningslogg!

OHP: 1x95 kg,4x80 kg
Bøy: 3x155 kg 1x160 kg
Benk m/stopp : 1x127,5 kg, 3x115 kg
Mark: 1x190 kg,1x3180 kg, 10x140 kg
Box bøy : 1x5 150 kg

Utlogget gussan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: TRENGER SERIØS HJELP
« #8 : 14. desember 2010, 02:49 »
Tusen takk alle for gode tips!!
Jeg må ikke på død å liv gjøre det, men når jeg har såpass god tid vil jeg bare få gjort veldig veldig mye for å få det beste resultatet. Om 5x5 er ett bra program, så burde jeg vel eventuelt ta det Smiley

Og ja, viss jeg spiser som en bjørn. Kan jeg godt, men da må jeg vel slanke det av meg senere igjen?

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: TRENGER SERIØS HJELP
« #9 : 14. desember 2010, 13:36 »
Tusen takk alle for gode tips!!
Jeg må ikke på død å liv gjøre det, men når jeg har såpass god tid vil jeg bare få gjort veldig veldig mye for å få det beste resultatet. Om 5x5 er ett bra program, så burde jeg vel eventuelt ta det Smiley

Og ja, viss jeg spiser som en bjørn. Kan jeg godt, men da må jeg vel slanke det av meg senere igjen?
Hos nybegynnere vil du stort sett få bedre resultat med et program ala 5x5 enn en typisk bodybuilder-spilt på fem dager.

Få i deg minst 2g protein per kg kroppsvekt (mer er ikke farlig). Dette er 100g protein, det bør ikke være særlig vanskelig.

En dag kan f.eks se sånn ut for deg:
Frokost: 150g havregryn m/helmelk
Lunsj: Fire grove brødskiver m/leverpostei eller makrell i tomat
Middag: 200g kylling + 100 potet / ris og saus + grønnsaker
Kvelds: 1 boks kesam m/FUN light

Prøv å få i deg en liter helmelk til dagen.

Dette gir deg ca 2000 kalorier til dagen, og over 100g protein til dagen. Ser dette overkommelig ut?

Dette er bare et eksempel, så lenge du får i deg nok kalorier (jeg tipper ca 2000 på deg) og nok protein, og trener bra, kommer du til å gå opp i vekt. Går opp mer enn 500g i uka, spis litt mindre, går du opp mindre enn 500g i uka, spis litt mer. Dette lærer du etterhvert.

Gode kilder til protein kan for eksempel være: kylling, feit fisk, helmelk, havregryn, kesam, cottage cheese, skyr, ekte gulost (på pizza), alt av rent kjøtt. Sjokomelk hvis du liker det.

Proteinpulver kan også være en god kilde til protein, men det har jeg ikke giddi å tatt med, siden du som veier så lite helt sikkert klarer å få i deg nok fra vanlig mat.

Meieriprodukter er veldig bra. Hvis du merker at du sliter litt med å legge på deg, aldri gå for lett-varianten. Feite melkeprodukter er alfa-omega hvis du sliter med å få i deg nok kalorier. Skal du opp i vekt, må det kalorioverskudd til. Da er fett bra, siden det inneholder over dobbelt så mange kalorier som f.eks karbohydrat.

Ikke vær redd for mettet fett. Mettet fett er ikke farlig (selv om mamma og venninene hennes sikkert sier det), og gjør deg ikke automatisk feit. Ha helmelk på havregrynet ditt (mer kalorier enn lettmelk og skummet), stek maten din i skikkelig meierismør.

Husk at du ikke trenger å forstå alt med en gang, men ta en dag av gangen. Tar en uke eller to, så er du inne i rutine.

Lykke til!

Utlogget gussan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: TRENGER SERIØS HJELP
« #10 : 15. desember 2010, 01:07 »
Hos nybegynnere vil du stort sett få bedre resultat med et program ala 5x5 enn en typisk bodybuilder-spilt på fem dager.

Få i deg minst 2g protein per kg kroppsvekt (mer er ikke farlig). Dette er 100g protein, det bør ikke være særlig vanskelig.

En dag kan f.eks se sånn ut for deg:
Frokost: 150g havregryn m/helmelk
Lunsj: Fire grove brødskiver m/leverpostei eller makrell i tomat
Middag: 200g kylling + 100 potet / ris og saus + grønnsaker
Kvelds: 1 boks kesam m/FUN light

Prøv å få i deg en liter helmelk til dagen.

Dette gir deg ca 2000 kalorier til dagen, og over 100g protein til dagen. Ser dette overkommelig ut?

Dette er bare et eksempel, så lenge du får i deg nok kalorier (jeg tipper ca 2000 på deg) og nok protein, og trener bra, kommer du til å gå opp i vekt. Går opp mer enn 500g i uka, spis litt mindre, går du opp mindre enn 500g i uka, spis litt mer. Dette lærer du etterhvert.

Gode kilder til protein kan for eksempel være: kylling, feit fisk, helmelk, havregryn, kesam, cottage cheese, skyr, ekte gulost (på pizza), alt av rent kjøtt. Sjokomelk hvis du liker det.

Proteinpulver kan også være en god kilde til protein, men det har jeg ikke giddi å tatt med, siden du som veier så lite helt sikkert klarer å få i deg nok fra vanlig mat.

Meieriprodukter er veldig bra. Hvis du merker at du sliter litt med å legge på deg, aldri gå for lett-varianten. Feite melkeprodukter er alfa-omega hvis du sliter med å få i deg nok kalorier. Skal du opp i vekt, må det kalorioverskudd til. Da er fett bra, siden det inneholder over dobbelt så mange kalorier som f.eks karbohydrat.

Ikke vær redd for mettet fett. Mettet fett er ikke farlig (selv om mamma og venninene hennes sikkert sier det), og gjør deg ikke automatisk feit. Ha helmelk på havregrynet ditt (mer kalorier enn lettmelk og skummet), stek maten din i skikkelig meierismør.

Husk at du ikke trenger å forstå alt med en gang, men ta en dag av gangen. Tar en uke eller to, så er du inne i rutine.

Lykke til!

Tuuuuusen takk. Dette hjalp VELDIG.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: TRENGER SERIØS HJELP
« #11 : 15. desember 2010, 01:19 »
Bruk de 2 timene du ville brukt på en trening på å forberede gode måltider for de kommende dagene Smiley Kall det the workout of the day. Tren 4 (eller 3) dager i uka. Om du absolutt vil trene mer, så bør du gjerne trene to økter på en dag i stedet for fem dager på rad. Kroppen har godt av noen hele dager med hvile.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!