Skrevet av Emne: Hvordan få i seg mer kalorier?  (Lest 19381 ganger)

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Hvordan få i seg mer kalorier?
« : 05. januar 2011, 13:59 »
Heisann!

Jeg er en gutt på 19 år, er 187 høy og veier 122kg. Skal nå ned i vekt og skal trene styrke og kardio 4 ganger i uka. Jeg bruker diett.no til å se hvor mye kcal jeg får i meg. Har tenkt å ligge på ca 1000kcal underskudd, men sliter med å få i meg NOK kalorier. Skal egentlig ha i meg ca 2933, jeg sliter med å komme over 17-1800. Hvordan kan jeg øke kalori-inntaket på en sunn måte? Eller er det slik at det kan lønne seg for meg å spise usunn mat for å komme opp i det rette antallet kalorier per dag?

For det stemmer vel at hvis jeg spiser for lite kalorier, vil kroppen sette seg på lavgir og forbrenningen synke, og at jeg derfor ikke oppnår vekttap?

På forhånd takk for svar!

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #1 : 05. januar 2011, 14:02 »
Ett par never med usaltede nøtter inneholder en god del kalorier Smiley
Smiley

Utlogget Heineken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 90

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #2 : 05. januar 2011, 14:06 »
Olivenolje har jo 900kalorier pr 100ml. Eller noe sånt.
Jaja

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #3 : 05. januar 2011, 14:10 »
No offence, men hvordan har du blitt 122 kg hvis du sliter med å få i deg mer enn 1800 kcal om dagen? Jeg tipper at du regner feil når du regner du hvor mange kalorier du får i deg. Eller overser ting du spiser.

Utlogget Staggere

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 829
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 829

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #4 : 05. januar 2011, 14:21 »
Slenger meg på Andre her.

En grandis og et par brødskiver er jo 1800 kcal.
 
Regn på nytt du, ikke vil jeg tro det er så bra for kroppen din om du ligger på så lite kcal, med mindre du drikker store mengder brus utenom det spiser.

Brus er fyfy på kcal.
Smil med det smilet du har.

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #5 : 05. januar 2011, 14:22 »
Andre: 1800 kcal er jo etter jeg kuttet ut det mest usunne. Godteri, pizza osv osv. Jeg har jo ikke trent på over halvannet år og når man sitter stille nesten hele dagen er det ikke mye kalorier som skal til for å gå opp i vekt. Nå som jeg skal trene 4 ganger i uka kreves det mer kcal, og når grandiosan blir byttet ut med kylling og sjokoladen blir byttet ut med salat blir kalori-inntaket voldsomt redustert.
Har loggført ALT jeg har spist på diett.no i fem dager nå, og ikke kommet over 1830kcal enda.

Bjørn og Heineken: Dette er altså ting som ikke er "feil" å spise om målet er å kun gå opp i kalorier? Ser når jeg fører inn det så blir ikke for lite kalorier noe problem lenger.

Utlogget Mouzer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 18

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #6 : 05. januar 2011, 14:28 »
Andre: 1800 kcal er jo etter jeg kuttet ut det mest usunne. Godteri, pizza osv osv. Jeg har jo ikke trent på over halvannet år og når man sitter stille nesten hele dagen er det ikke mye kalorier som skal til for å gå opp i vekt. Nå som jeg skal trene 4 ganger i uka kreves det mer kcal, og når grandiosan blir byttet ut med kylling og sjokoladen blir byttet ut med salat blir kalori-inntaket voldsomt redustert.
Har loggført ALT jeg har spist på diett.no i fem dager nå, og ikke kommet over 1830kcal enda.

Bjørn og Heineken: Dette er altså ting som ikke er "feil" å spise om målet er å kun gå opp i kalorier? Ser når jeg fører inn det så blir ikke for lite kalorier noe problem lenger.
Har akkurat samme problemet selv. har kuttet ut alt usunt og blir rett og slett for mett  av sunn mat til og ha høyt nok kalori-intak.

Utlogget Staggere

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 829
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 829

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #7 : 05. januar 2011, 14:39 »
Andre: 1800 kcal er jo etter jeg kuttet ut det mest usunne. Godteri, pizza osv osv. Jeg har jo ikke trent på over halvannet år og når man sitter stille nesten hele dagen er det ikke mye kalorier som skal til for å gå opp i vekt. Nå som jeg skal trene 4 ganger i uka kreves det mer kcal, og når grandiosan blir byttet ut med kylling og sjokoladen blir byttet ut med salat blir kalori-inntaket voldsomt redustert.
Har loggført ALT jeg har spist på diett.no i fem dager nå, og ikke kommet over 1830kcal enda.

Bjørn og Heineken: Dette er altså ting som ikke er "feil" å spise om målet er å kun gå opp i kalorier? Ser når jeg fører inn det så blir ikke for lite kalorier noe problem lenger.
Sleng ut dietten din da Smiley Masse flinke folk her som sikkert vil gi deg noen gode tips.
Smil med det smilet du har.

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #8 : 05. januar 2011, 14:45 »
For å øke kalorinntaket ditt er nok det enkelste for deg å øke andelen med sunne fettsyrer siden det har lite volum og mye energi.

Hvor mye protein, karbo, og fett får du i deg i følge loggen du har gjort?

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #9 : 05. januar 2011, 14:55 »
De to siste dagene ser slik ut:

Dag 1:
Energi:   1836
Fett:   67.95
Karbohydrat:   228.99
Protein:   69.66

Dag 2:
Energi:   1808
Fett:   45
Karbohydrat:   222.74
Protein:   115.66

Dagen i dag vil se slik her ut, om jeg tar med 1 dl olivenolje og 1dl cashewnøtter:

Energi:   2961
Fett:   181.25
Karbohydrat:   166.8
Protein:   156.26

Her treffer jeg veldig nøyaktig på antall kcal, men jeg må da få i meg ALT for mye fett om jeg putter inn olivenoljen og cashenøttene? Ser i "kjøreregler for diett og deffing" at 35/50/15 (protein, karbohydrat og fett) er anbefalt.

Si ifra om det er "nødvendig" å se HVA jeg spiser også for å hjelpe meg. Legger jeg gjerne ut det også! Takk for all hjelp sålangt! Smiley

Utlogget Staggere

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 829
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 829

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #10 : 05. januar 2011, 15:00 »
De to siste dagene ser slik ut:

Si ifra om det er "nødvendig" å se HVA jeg spiser også for å hjelpe meg. Legger jeg gjerne ut det også! Takk for all hjelp sålangt! Smiley
Var vel mer matenvarene du spiser med kcal utregning jeg tenkte på. Blir litt lettere for folk å kommer med innspill da Wink
Smil med det smilet du har.

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #11 : 05. januar 2011, 15:03 »
>Ville hvertfall uansett kastet i meg mer protein inn det der, bare sånn forresten.

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #12 : 05. januar 2011, 15:09 »
En vanlig dag (som i dag) vil se slik ut:

Frokost:

2 Skriver birkebeinerbrød
18g kokt skinke
4dl lettmelk

395kcal

Lunsj:

4 skiver birkebeinerbrød
36g kokt skinke
5dl lettmelk

651 kcal

Middag:

2 stk kylling, brystfilet, stekt i fett (380kcal)
35g Bernaisesaus, av pulver (79kcal)
Salat (usikker på kcal)
5dl vann

459kcal + salat

"Opp med kcal":

1dl cashewnøtter (353kcal)
1dl olivenolje (806 kcal)

Kveldsmat:
2 skiver birkebeinerbrød
18g kokt skinke
3dl lettmelk

325 kcal

Til sammen blir dette 2989 kcal

Og ifølge diett.no sin tabell får jeg i meg det jeg skal av næringstoffer:

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #13 : 05. januar 2011, 15:09 »
Den siste dagen din har du alt for mye fett i kostholdet, forsøk å få en fordeling der du havner på mellom 200-250 g protein, 60-90 g fett og resten fyller du på med karbhydrater. Ris er nok det enkelste å få i seg siden det er ganske lite volum i forhold til energien det inneholder.
Du har hvertfall alt for lite protein, og vil miste muskelmasse med så lite protein og kalorier.

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Hvordan få i seg mer kalorier?
« #14 : 05. januar 2011, 15:11 »
Den siste dagen din har du alt for mye fett i kostholdet, forsøk å få en fordeling der du havner på mellom 200-250 g protein, 60-90 g fett og resten fyller du på med karbhydrater. Ris er nok det enkelste å få i seg siden det er ganske lite volum i forhold til energien det inneholder.
Du har hvertfall alt for lite protein, og vil miste muskelmasse med så lite protein og kalorier.

Det er nok fordi jeg "testet" ut cashewnøtter og olivenolje for å få opp kcal. Hvordan kan jeg få  i meg mer proteiner når jeg spiser kylling til middag og kjøttpålegg på brødskivene jeg har i meg? Tips? Smiley
Edit: ville du byttet ut cashnøtter eller olivenolje med ris?

Om jeg bytter ut olivenolje med 1,5dl ekstra cashewnøtter og legger til 75g tørr hurtigris ser det slik ut:

Energi:   2981
Fett:   118.18
Karbohydrat:   280.01
Protein:   183.31

Dette blir 20/48/32 (fett,karb,prot).

Er dette "godkjent"?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!