Skrevet av Emne: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?  (Lest 13236 ganger)

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #15 : 19. januar 2011, 03:22 »
Poenget med tørkafisk-snack er jo at det nesten ikke er tegn til fett i det, baconsnacks derimot kan ikke sammenlignes :p

Utlogget Staggere

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 829
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 829

Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #16 : 19. januar 2011, 03:42 »
Baconsnack kan du bare stryke ut da det er noe som skjer med proteinet under produksjonen.

På Rema får du kyllingfilet til 60 kr pr kg i frysedisken.
Ica har 12 egg til kr 20.
Mange butikker selger tunfisk x2 for 12-14 kr.  (På boks)
Masse fisk får du også til en billig penge i frysedisken.
Rema selger svinekjøtt (oppskåret) 300 gram til 20 kr.

Selv så handler jeg stort 2 ganger pr mnd. Bruker ca 2000-2500 pr mnd på mat. Da slipper du alle småkjøp som ofte skjer om du handler flere ganger i uka.



Smil med det smilet du har.

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #17 : 19. januar 2011, 09:47 »
Her er en video fra Scoobysworkshop.com som jeg så noen snakket om i kosthold og ernæring forumet. Ble litt sjokkert, ikke noe kjøtt og han knasker bare whey:P "And we add a little whey"

http://www.youtube.com/watch?v=qRQxIcbIT3A#noexternalembed
Han er så forbanna tragisk...

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #18 : 19. januar 2011, 10:00 »
Han er så forbanna tragisk...

Men tilsynelatende kan han sine saker.



Tunfisk er flott studentmat... Firstprice tunfisk på boks er billig og inneholder 25-30 gr proteiner pr boks (avhengi av merke)... Du får det lett ned hvis du blander det med havgregryn og melk (Ja, høres litt rart ut, men jeg har problemer med å svelge tunfisk rett fra boksen grunnet konsistens. Havregryn er derfor superb å blande med).
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #19 : 19. januar 2011, 11:48 »
Dette er egentlig ikke et spørsmål om proteinpulver eller ikke det er mer et spørsmål om trådstarter er interessert i å opprettholde dagens proteininntak eller ikke satt opp mot de økonomiske konsekvensene.

Man skal slite med å spise billigere protein enn det man får fra mat i pulverform (proteinpulver) så om man ikke ser at man har råd til dette så er det mest sannsynlig å kutte ned på mengde protein man vil ha i seg.
Legger man en 5er på bordet så har man rundt 20-25gram protein i form av pulver.
Man får tunfiskbokser til den prisen også så det er et alternativ men så stopper det gjerne opp der, det blir ikke enkelt å finne alternativer

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #20 : 19. januar 2011, 11:57 »
Kommer jo litt an på hvordan man ser det, kjøper man billig proteinmat og hamstrer på salg o.l så blir det kjapt billigere med tanke på med pulver så trenger du både mat + proteinpulver
Proteinrik mat så blir du både mett og får i det proteinpulver, selve shaken metter like :p

Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #21 : 19. januar 2011, 13:49 »
Karbohydratene må man gjerne spise uansett og fettet må også spises om man ikke tar det som tilskudd.
Har du eksempler på mat som gir deg 20-25gram protein for en 5er  så er jeg interessert, jeg vet man kan klare det med tunfisk men er det andre alternativer om vi skal snakke om pris.

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #22 : 19. januar 2011, 14:07 »
Blitt en stor samtale her nå, skal prøve å henge med i svingene. Til dere som sier "få i deg mindre proteiner" Hvor mye mindre? Når burde jeg kutte shaken? Bare ta morgenshaken + 60g etter en treningsøkt? (altså 3 ganger i uka)

Tunfisk er grei mat, helt til man går lei... (er der nå) Får teste ut tunfisk, havregryn og melk i kveld Smiley
Tørrfisk er Dyrt med stor D, men supert sunt! Skal høre med en venn av meg om jeg kan få kjøpt litt billigere hos han.
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #23 : 19. januar 2011, 14:26 »
Som den fattige studenten jeg er, teller hver en krone som brukes. Derfor syns jeg at mitt inntak, som koster meg ca. 500,- pr. mnd. i proteinpulver er veldig dyrt. Får i meg 3/4 kg proteinpulver pr. mnd. Er det flere som har dette problemet? Eller er det bare jeg som er en kronidiot? Tar 30g før frokost (honnør til Rockybalboa for det) hver morgen. Utenom det blir det 30 eller 60g utpå dagen, alt ettersom hva annet jeg har spist, og om Flere som  bruker mye penger på proteinpulver?

Bare begrens inntaket til 30g før frokost, og 30g etter trening da vel!
Å ta 30g whey utenom frokost og etter trening har ikke så veldig mye for seg, da dette fordøyes veldig fort og er mest gunstig til disse tidene. Casein er et annet tema, men ikke noe vi fattige studenter trenger å diskutere. Smiley

Så om du trener 4 dager i uken, blir mattestykket 4x60, 3x30 = 330g proteinpulver i uken, eller ca 1,3kg i mnd, som koster deg 130-140kr om du kjøper fra gymgrossisten. Smiley

Fordi Rockybalboa gjør det! Han hadde en grunn, men ble så avansert at jeg bare smilte og nikket (håper ikke han leser dette ^^)

Haha Smiley Må tro jeg får ting med meg Tongue


AntiXrist

  • Gjest
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #24 : 19. januar 2011, 14:28 »
Blitt en stor samtale her nå, skal prøve å henge med i svingene. Til dere som sier "få i deg mindre proteiner" Hvor mye mindre? Når burde jeg kutte shaken? Bare ta morgenshaken + 60g etter en treningsøkt? (altså 3 ganger i uka)

Tunfisk er grei mat, helt til man går lei... (er der nå) Får teste ut tunfisk, havregryn og melk i kveld Smiley
Tørrfisk er Dyrt med stor D, men supert sunt! Skal høre med en venn av meg om jeg kan få kjøpt litt billigere hos han.


60g etter trening er overkill, spesielt om du ikke har veldig stor muskelmasse og/eller bruker medikamenter.
Holder med 30-40g Smiley

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #25 : 19. januar 2011, 14:29 »
Once again bøyer jeg meg i støvet for rockybalboa! Takk for glimrende svar ! honnør!

Forresten: .. ups ^^
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #26 : 19. januar 2011, 14:32 »
Husker jeg regnet på dette i slutten av august, da jeg flyttet for meg selv. Skal se om ikke jeg finner notatene (ja, jeg lagde notater) til deg.

Om ikke det allerede er nevnt; jeg går utifra at du går etter en viss "proteintotal" per dag, og ikke bare heller innpå med proteinpulver fordi du føler at du trenger det?

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #27 : 19. januar 2011, 14:36 »
Husker jeg regnet på dette i slutten av august, da jeg flyttet for meg selv. Skal se om ikke jeg finner notatene (ja, jeg lagde notater) til deg.

Om ikke det allerede er nevnt; jeg går utifra at du går etter en viss "proteintotal" per dag, og ikke bare heller innpå med proteinpulver fordi du føler at du trenger det?

Stemmer det, har til nå gått for 2g pr kg. altså 180g dagen. Sansynligvis mer en jeg klarer å utnytte, så tar imot tipsene om å redusere inntaket Smiley

Notater? Kult!
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #28 : 19. januar 2011, 14:41 »
Once again bøyer jeg meg i støvet for rockybalboa! Takk for glimrende svar ! honnør!

Forresten: .. ups ^^

Takk for det Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #29 : 19. januar 2011, 20:58 »
Stemmer det, har til nå gått for 2g pr kg. altså 180g dagen. Sansynligvis mer en jeg klarer å utnytte, så tar imot tipsene om å redusere inntaket Smiley

Notater? Kult!
Var ikke rare notatene da! Var bare noen utregninger jeg hadde gjort. Kanskje teit, men hva gjør man ikke for å spare penger når man er student?

Jeg vet de ligger på den stasjonære, men den har tatt helt kvelden, så de får jeg ikke fisket frem desverre! Men jeg regnet sånn kort på det:


First price / Euroshopper kyllingfilet, 120,- for 2kg kjøtt
2kg kyllingfilet ~ 500g rent protein
= 240,- per kg rent protein

Norkost Pro Blend Protein, 2.196,-  for 12kg pulver (evt. + frakt, men tror de har fraktfri på kjøp på 2500,- og over)
12kg pulver = 9780g protein (81,5g protein per 100g)
2196 kr / 9,780 = ~225,- per kg rent protein

Helmelk 15,- for en liter på kiwi
15 kr for 34g protein
100 / 34 = ~2,94
15 x 2,94 =
44,1 x 10 = 441,- per kg protein

Hvis du skjønner noe av det, kan du jo sette opp lignende regnestykker med protein fra gymgrossisten eller hvor du handler fra. Finnes sikkert bedre måter å regne det ut på enn hva jeg har gjort, men jeg gadd ikke å bruke så mye tid på det.

Vet ikke om du kjøper i bulk eller hva du gjør, får du stipend fikk du vel superstipendet ditt for ikke så mange dagene siden? Da kan du jo evt. spandere på deg noen kiloer med pulver. Hvis ikke, så koster jo kyllingfilet nesten like lite, og du trenger ikke akkurat å kjøpe 12kg om gangen.

Men anbefaler deg å sette opp et lignende regnestykket, så finner du fort ut av hvor du kan spare penger Smiley

(ta forbehold om regnefeil)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!