Skrevet av Emne: Kosthold for mer markerte muskler  (Lest 13891 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #15 : 19. januar 2011, 22:09 »
Hvorfor man skal unngå mettet fett?
Av den grunn at det øker faren for kreft- og kar sykdommer og av den grunn at umettet fett er sunnere for kroppen.

Hva grunner du det på, og hvordan er umettet fett sunnere for kroppen?

Så vidt jeg vet finnes det ikke noen nyere kohortstudier siden Ancel Keys mangelfulle "Seven Countries"-studie fra 50-tallet som underbygger påstanden om at mettet fett i seg selv skulle øke risikoen for hjerte- og karsykdommer.


Jeg grunner påstanden om å unngå rødt kjøtt med at rødt kjøtt er sagt/bevist kreftfremmkallende og ser derfor ikke faren ved å vike unna og spise noe som ikke er bevist helsefarlig.

Hvor er det bevist at hvitt kjøtt ikke er helsefarlig?


Det som skjer når man spiser mye rødt kjøtt er at bakteriene i tarmen produserer nedbrytere som er kreftfremkallende.

Hvilke "nedbrytere" da, og hvordan er de kreftfremkallende?


Om man har mye rødt kjøtt i kostholdet vil antakeligvis tykk- og endetarmskreft risikoen øke.

Ja, det er mulig, men hvor mye og i hvilken kontekst?

Hvor mange rammes av kolorektal kreft hvert år i Norge, hvor gamle er de som rammes og hvor mye øker man risikoen ved å spise "mye" rødt (og behandlet) kjøtt..?

Svaret er: 3000 med en gjennomsnittsalder av 70+ og risikoen økes med mindre enn en halv prosent.

Tallene har jeg for øvrig fra de linkene du postet her ovenfor.



Det blir vel ikke feil å si at boller og loff er en "fiende", som i hovedsak var det jeg mente (Hvit mel er ellers vanskelig å unngå). Når jeg sier hvit mel mener jeg ikke alt brød som inneholder hvit mel, men de produktene som er et avtrykk av bollene som vandrer rundt på sofasitternes stuebord.. = loff, boller osv.

Ja, men det er noe helt annet enn å si at hvitt mel er en "fiende" fordi det blir brutt ned til glukose "når amylase -enzymet og katabolismen er ferdig med den". Skjønner forresten ikke hva ordet katabolisme gjorde i den setningen hvis jeg skal være ærlig.


Mettet fett inneholder kolesterol.. Høy kolesterol mengde i blodet øker sjansen for hjerte- kar sykdommer.. Ergo øker sjansen for hjerte- kar sykdommer ved høyt inntak av mettet fett.  - Sokrates praktiske logikk..

Det er neppe fullt så enkelt som du skal ha det til her. Høyere LDL-kolesterol kan være en risikofaktor for CVD, men det er ikke det samme som årsak. Inaktivitet, røyking og overvekt er årsaker. Kostholdet har for øvrig veldig liten betydning for kolesterolmengden i blodet, og hos eldre er lavere totalkolesterol assosiert med høyere dødlighet og i tillegg finnes det en sterk kobling mellom lavere kolesterol og depresjon.




Anbefalt lesing om å sette ting i kontekst: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/the-importance-of-context.html


Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #16 : 19. januar 2011, 22:16 »
Har du sett luft med dine egne øyne? Har du trukket konklusjonen at mennesker har følelser, uten å fysisk se verken vinden eller følelsene?

Mettet fett inneholder kolesterol.. Høy kolesterol mengde i blodet øker sjansen for hjerte- kar sykdommer.. Ergo øker sjansen for hjerte- kar sykdommer ved høyt inntak av mettet fett.  - Sokrates praktiske logikk..
Meta-analyse up urs' -> http://www.ajcn.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.short
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget Chains

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 154

  • Under Construction
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #17 : 19. januar 2011, 22:54 »
"Vi skiller mellom mettet og umettet fett. Eksempel på mettet fett er alle fete matslag som er harde når man tar dem ut av kjøleskapet - f.eks. margarin. Eksempler på umettet fett er myke margarinslag og matoljer som olivenolje og soyaolje. Mettet fett gir mer avleiringer på innsiden av blodårene og øker risikoen for å få hjertekarsykdom. Umettet fett gir mindre avleiringer i blodkarene, men beskytter ikke mot overvekt. Jo mykere fettet er, jo sunnere er det."
hentet fra:  http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/overvekt/sunt-kosthold-1148.html
Vi kan ikke motbevise alt om ikke er bevist.
Hvordan nedbryterne (kan) fremkaller kreft vet jeg ikke, så skal ikke si meg sikker på at det er akkurat sånn det skjer. "I hvilken kontekst" "hvor mye"; jeg har aldri påstått hvor vidt det er noe veldig farlig i små mengder, eller hvor mange år du må spise for at det skal være truende; men jeg sier at det er en mulighet, og hvor liten den er, er irrelevant. Det jeg prøver å si er "hvorfor ikke hvit kjøtt?". Har 2 familiemedlemmer som har fått problemer pågrunn av rødt kjøtt (sagt av legen), og at de derfor bør minke på hva de tar i seg av rødt kjøtt.. Og nei, jeg sier ikke det er enkelt XD.. men om vi tar din versjon av at "for lite kolestrol er mer livstruende enn for mye"- så kan vi jo diskutere at extrem fedme er "lite farlig" fordi 0næringsinntak er lik 100prosent dødlighet. Her kan man trekke inn "den gylne middelvei".  Katabolismen er nedbrytningsprosessen i metabolismen (som er delt inn i katabolisme og anabolisme). Katabolismen bryter ned polysakkarider (karbohydrater) til monosakkarider.

Du har rett i mye av det du sier - og setter pris på en å 'diskutere' med= lærerikt.
Min treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99057.0

Raw perser: (skal prøve å perse i mer snart)
Benkpress = 75kg
Markløft = 110kg
Militærpress = 55kg

Utlogget dreddydossivvy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #18 : 19. januar 2011, 23:09 »
Ble litt mye på en gang her, men uansett angående kostholdet, gitt at jeg kutter ned på alkoholen er det fremdeles mye med 5 skiver til frokost og 5 skiver til lunsj?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #19 : 19. januar 2011, 23:32 »
Ble litt mye på en gang her, men uansett angående kostholdet, gitt at jeg kutter ned på alkoholen er det fremdeles mye med 5 skiver til frokost og 5 skiver til lunsj?

Det kommer jo an på hvor mye du spiser og hvor aktiv du er, men hvis du føler at du har litt for mye fett på kroppen så kan de skivene kanskje være noe av det første du kan kutte ned litt på.


Hvordan nedbryterne (kan) fremkaller kreft vet jeg ikke, så skal ikke si meg sikker på at det er akkurat sånn det skjer.

Bra, så ikke gjør det da.


Og nei, jeg sier ikke det er enkelt

Ikke? Skrev ikke du akkurat dette:

Mettet fett inneholder kolesterol.. Høy kolesterol mengde i blodet øker sjansen for hjerte- kar sykdommer.. Ergo øker sjansen for hjerte- kar sykdommer ved høyt inntak av mettet fett.  - Sokrates praktiske logikk..

Du fikk det da å høres veldig enkelt ut der må jeg si.


men om vi tar din versjon av at "for lite kolestrol er mer livstruende enn for mye"- så kan vi jo diskutere at extrem fedme er "lite farlig" fordi 0næringsinntak er lik 100prosent dødlighet.

Hvor sier jeg at "for lite kolestrol er mer livstruende enn for mye"?


Her kan man trekke inn "den gylne middelvei".  Katabolismen er nedbrytningsprosessen i metabolismen (som er delt inn i katabolisme og anabolisme). Katabolismen bryter ned polysakkarider (karbohydrater) til monosakkarider.

Takk for den oppklaringen. Selv er jeg ikke lengre ung nok til å vite alt.


Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #20 : 19. januar 2011, 23:37 »
Chains: Har tilfeldigvis dine 2 familiemedler den samme elendige legen? Tror du virkelig at du kan trekke en påstand om at dine familiemedler faktisk har høyt kolestorol grunnet rødt kjøtt siden en vanlig allmenn lege sier den samme visa til alle sine kunder? Seriøst, slutt å diskuter med beefcake. Beefcake er kanskje den, eller garantert en av de på forumet som faktisk kan mest om dette på forumet, kanskje til og med i Norge?

Si dette til familiemedlemmene dine, og si at det er Dr. Juks som kommer med det. Ta deg heller to løpeturer hver uke og spis deg en god og rød biff etter hver treningsøkt. Og det vil garantert hjelpe på deres kolesterol.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #21 : 20. januar 2011, 03:38 »
Er det heletatt noen som fortsatt tror på det leger og "eksperter" sier angående kosthold?
Annika Dahlqvist ble slakta, nå viser deg seg at ho hadde rett.
Overlege Ose prøvde å pisse på Odd Grenland og Strømsgodsets nye kosthold, men endte opp å bli eid i et åpent brev.

Virker som de som har gått skolene, har fått det så hardt snekra inn i huet at de ikke vil godta noe annet, og eventuelt avslår all ny forskning som kvasipiss, selv om det de har lært aldri har vært bevist.

Minner sterkt om religion egentlig.
Når du har trodd på noe lenge nok, er det vanskelig å innse at du har tatt feil hele livet, uansett hvor åpenbare bevisene mot det er.




Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Chains

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 154

  • Under Construction
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #22 : 20. januar 2011, 16:16 »
Hvorfor har det seg slik..
at folk som får oppmerksomhet og blir populære har en tendens til å bli arrogante, spydige og småfrekke? Vi ser det hele tiden i samfunnet; på skolene, på arbeidsplassene og på nettforum! Å ha en samtale går ofte ikke for "alfahannen", som skal vise sin posisjon ved å dytte 'samtale'partneren nedover på stigen.. "chains tar feil", "jeg har rett": blir ikke dette litt arrogant og anti kildekritisk? Finnes det ikke et snev av mulighet for at du/dere også tar feil? eller er det kun andre som kan ha feil?

Ja, dette minner om religion..
Ta for eksempel kristendommen og korstogene..
"Stormakten"(kristendommen) tok ikke til seg noe av hva "nykommerne" hadde å si, og valgte derfor å rakke ned på dem og drepe de som ikke konverterte..

Man lærer ikke om slikt som dette på skolen; til den som nevnte det.. Og kildekritikk går begge veier som tidligere hintet til. Det er ikke bare "den andre parten", som skal være kildekritisk fordi "part en" kan alt perfekt..

Jeg sier ikke det er enkelt, men om man skal grunnlegge alt man sier, må man innom alle emner i historien.. Les om anabole steroier på wikipedia (f.eks).. for å ha alt grunnleggende; gå videre til steroider.. deretter til lipider, så til karbon, så til atomer..

Men for all del, trådstarter!
Følg tipsene og spis så mye boller og rødt kjøtt som du vil!
Med mindre du har glutenintoleranse.. for da blir det farlig!
Og husk at rødt kjøtt, til tross for at det inneholder mye kolesterol, så vil det mirakuløst hindre at kolesterol nivået ditt øker! Det er ingen grunn til at det første tipset du får til å være sunn er "kylling" (hvit kjøtt) og ikke en saftig og blodig biff..

Mettet fett inneholder kolesterol, som legger seg som en tykk hinne langs veggene i blod årene.. når det blir for mye vil naturligvis (logikk?) blod årene bli tettere.. Det kan da dannes klumper av fett som kan sendes inn i et organ..

= Dette er bare tull!

Du får høre på Beefcake!
Som en av dere sier "skolen snekrer kunnskap inn i hodene".. Skolen = høytstående.. elever = lavt stående..  (beef=Høyt, chains=lavt), ergo har eleven, chains, feil! Fordi lærere på skoler har rett i alt de sier, og elever kan ikke tilegne seg kunnskap med mindre læreren har sagt det; og dermed har eleven feil i alt den sier med mindre læreren forteller vedkomne at han har rett !

Men fra nå av; lå oss fokusere på trådstarter fremfor å angripe andre..
Jeg gir min kunnskap i håp om at det hjelper!
Om dere vil rette på noe, så gjerne gjør det! Fremfor å fortell andre hva de sier feil, og ikke nevn noe til trådstarteren om hva som er riktig uten en annen forklaring enn at "det er feil"...
Min treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99057.0

Raw perser: (skal prøve å perse i mer snart)
Benkpress = 75kg
Markløft = 110kg
Militærpress = 55kg

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #23 : 20. januar 2011, 17:34 »
Hvorfor har det seg slik..
at folk som får oppmerksomhet og blir populære har en tendens til å bli arrogante, spydige og småfrekke? Vi ser det hele tiden i samfunnet; på skolene, på arbeidsplassene og på nettforum! Å ha en samtale går ofte ikke for "alfahannen", som skal vise sin posisjon ved å dytte 'samtale'partneren nedover på stigen.. "chains tar feil", "jeg har rett": blir ikke dette litt arrogant og anti kildekritisk? Finnes det ikke et snev av mulighet for at du/dere også tar feil? eller er det kun andre som kan ha feil?

Ja, dette minner om religion..
Ta for eksempel kristendommen og korstogene..
"Stormakten"(kristendommen) tok ikke til seg noe av hva "nykommerne" hadde å si, og valgte derfor å rakke ned på dem og drepe de som ikke konverterte..

Man lærer ikke om slikt som dette på skolen; til den som nevnte det.. Og kildekritikk går begge veier som tidligere hintet til. Det er ikke bare "den andre parten", som skal være kildekritisk fordi "part en" kan alt perfekt..

Jeg sier ikke det er enkelt, men om man skal grunnlegge alt man sier, må man innom alle emner i historien.. Les om anabole steroier på wikipedia (f.eks).. for å ha alt grunnleggende; gå videre til steroider.. deretter til lipider, så til karbon, så til atomer..

Men for all del, trådstarter!
Følg tipsene og spis så mye boller og rødt kjøtt som du vil!
Med mindre du har glutenintoleranse.. for da blir det farlig!
Og husk at rødt kjøtt, til tross for at det inneholder mye kolesterol, så vil det mirakuløst hindre at kolesterol nivået ditt øker! Det er ingen grunn til at det første tipset du får til å være sunn er "kylling" (hvit kjøtt) og ikke en saftig og blodig biff..

Mettet fett inneholder kolesterol, som legger seg som en tykk hinne langs veggene i blod årene.. når det blir for mye vil naturligvis (logikk?) blod årene bli tettere.. Det kan da dannes klumper av fett som kan sendes inn i et organ..

= Dette er bare tull!

Du får høre på Beefcake!
Som en av dere sier "skolen snekrer kunnskap inn i hodene".. Skolen = høytstående.. elever = lavt stående..  (beef=Høyt, chains=lavt), ergo har eleven, chains, feil! Fordi lærere på skoler har rett i alt de sier, og elever kan ikke tilegne seg kunnskap med mindre læreren har sagt det; og dermed har eleven feil i alt den sier med mindre læreren forteller vedkomne at han har rett !

Men fra nå av; lå oss fokusere på trådstarter fremfor å angripe andre..
Jeg gir min kunnskap i håp om at det hjelper!
Om dere vil rette på noe, så gjerne gjør det! Fremfor å fortell andre hva de sier feil, og ikke nevn noe til trådstarteren om hva som er riktig uten en annen forklaring enn at "det er feil"...
Tror faktisk at jeg hadde ofra en av biff middagene mine til å binde den rundt halsen din for så å kastet deg til løvene så jeg slapp mer svada fra deg.

Leser du virkelig ikke hva de andre skriver til deg? Det virker som om du sitter med skylapper og ser rett frem i din egen lille, fiktive verden. Dessuten er du så indoktrinert med gammel og dårlig vitenskap at du burde skjemmes. Slutt å drit deg loddrett ut.

Men for all del, hold deg unna kjøttet mitt. Slik blir det mer til meg, vinn-vinn.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #24 : 20. januar 2011, 17:53 »
Hahahaha, dette var en underholdende tråd.

Skal jeg gi deg ett tips så sier jeg ikke mer enn:

Ikke tenk så forbanna komplisert

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #25 : 20. januar 2011, 19:45 »
Ta for eksempel kristendommen og korstogene..
"Stormakten"(kristendommen) tok ikke til seg noe av hva "nykommerne" hadde å si, og valgte derfor å rakke ned på dem og drepe de som ikke konverterte..

Lol, det beste eksempelet jeg har hørt ever.



+1 på hva Zippo har å si

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #26 : 20. januar 2011, 21:16 »
Chains: Inntak av kolesterol er ikke proporsjonalt med kolesterolet i blodet, kroppen har egne reguleringsmetoder for det, derfor blir inntak av egg sett på som sunt til tross for at det har høyt kolesterol.
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget dreddydossivvy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #27 : 20. januar 2011, 23:41 »
Sliter litt med å finne ting som erstatter brødskiver til frokost og lunsj. Er det bedre med havregryn? Takk for  matblogg linken, den ga meg mange ideer! Hvis det er noen som har noen gode forslag så er jeg veldig interessert!

Utlogget LilleF0t

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 094
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 094

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #28 : 21. januar 2011, 08:27 »
Sliter litt med å finne ting som erstatter brødskiver til frokost og lunsj. Er det bedre med havregryn? Takk for  matblogg linken, den ga meg mange ideer! Hvis det er noen som har noen gode forslag så er jeg veldig interessert!

Havregryn er fint! Men gjerne suppler med litt ekstra proteiner da

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #29 : 21. januar 2011, 10:19 »
Ja, dette minner om religion..
Ta for eksempel kristendommen og korstogene..
"Stormakten"(kristendommen) tok ikke til seg noe av hva "nykommerne" hadde å si, og valgte derfor å rakke ned på dem og drepe de som ikke konverterte.. 
Det er jo du som er kristendommen, og ikke tar til deg det nykommerne sier. Det er jo "allmenn kjent" (desverre) at spesielt mettet fett er "farlig", "nykommerne" er er jo de som sier at det ikke er farlig likevel.

Ikke vær så forbanna sta, prøv å lese dokumentasjonen istedet for å ta alt som leger sier for god fisk.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!