Skrevet av Emne: High Bar VS Low Bar Squat  (Lest 24030 ganger)

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #45 : 20. mai 2011, 10:04 »
5 måneders trening før han klarte 3x5 med 235 kg? Det har jeg svært vanskelig for å tro..

Det er så vidt jeg vet, sant. Har ikke fått bekreftet det personlig men det står i loggføringen dems. Jeg vet at Justin Lascek kom seg opp i 465lbs 3x5 på ett halvt år med linear progression, cirka 210kg, så tror nok det er mulig.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 755
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 755

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #46 : 20. mai 2011, 14:58 »
Det er så vidt jeg vet, sant. Har ikke fått bekreftet det personlig men det står i loggføringen dems. Jeg vet at Justin Lascek kom seg opp i 465lbs 3x5 på ett halvt år med linear progression, cirka 210kg, så tror nok det er mulig.
Ikke fra total nybegynner-nivå nei. Det er ikke mulig for andre enn Paul Anderson til nød.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #47 : 20. mai 2011, 15:05 »
Det er ikke mulig for andre enn Paul Anderson til nød.

Hehe, men hvorfor skulle ikke det vært mulig? Flere som er genetisk anlagt til det, hvor mye de er villig til å legge på seg utgjør jo mye.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 755
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 755

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #48 : 20. mai 2011, 15:56 »
Hehe, men hvorfor skulle ikke det vært mulig? Flere som er genetisk anlagt til det, hvor mye de er villig til å legge på seg utgjør jo mye.
All erfaring jeg har personlig og all erfaring jeg har av å følge med på utøvere og treningsfolk tilsier at det ikke er mulig. Jeg tror det i alle fall ikke før jeg ser det og en blogg på internett er ikke nok for meg. 5 måneder er ingen tid. Klart, er man 150 kg før man starter å trene, og aldri har rørt ei vekt, så KANSKJE det er mulig, men jeg tror nesten ikke dét.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #49 : 20. mai 2011, 16:05 »
All erfaring jeg har personlig og all erfaring jeg har av å følge med på utøvere og treningsfolk tilsier at det ikke er mulig. Jeg tror det i alle fall ikke før jeg ser det og en blogg på internett er ikke nok for meg. 5 måneder er ingen tid. Klart, er man 150 kg før man starter å trene, og aldri har rørt ei vekt, så KANSKJE det er mulig, men jeg tror nesten ikke dét.

Jeg har ikke erfart det fordi jeg ikke har erfart noenting nærmest, men jeg tror ikke Mark Rippetoe lyver, det er fullt mulig at utøverne trente vekter i noen år før useriøst. Men Chris, Mike, AC, Justin og Brent (hele 70sbig gjengen) kom seg godt over 180kgx5 når dem trente der nede. Jeg hadde god fremgang selv når jeg var der, men må innrømme at den ikke var på lik linje som de.

Det sto at Bryan hadde 160kg i knebøy fra før av, som han hadde som resultat av amerikansk fotball trening før han startet, og at han fikk den opp i 235kg etter 5 måneder med fokus på styrke og vektløfting (3 sett over 5 repetisjoner) Så han hadde utgangspunkt. Kroppsvekta hans gikk opp en 10kg cirka.

EDIT: 70sbig.com er den gjengen jeg snakket om, der loggfører de andre løftene sine samt stevner hehe, sorry for uklarheten.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #50 : 10. juni 2011, 01:48 »
Selv om jeg synes Mark Rippetoe er en likanes kar med en kul holdning, slår han meg som en fyr du kanskje ikke bør tro på alt som sier.
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #51 : 10. juni 2011, 03:59 »
vil bare si at frontbøy og high bar squat  tar mer på korsrygg enn low bar squat. Det sier jo marc rippetoe de første sekundene i videon også, å det samme står i boka til Greg. Tyngdepunkte blir jo forflyttet oppover desto lengre opp man forflytter stanga slik at korsryggen må jobbe mer:) Ser bare de aller fleste skriver motsatt, at low bar squat tar mere på korsrygg( som også jeg tenkte i begynnelsen)

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #52 : 10. juni 2011, 13:36 »
Selv om jeg synes Mark Rippetoe er en likanes kar med en kul holdning, slår han meg som en fyr du kanskje ikke bør tro på alt som sier.

Alt han har påstått har blitt bevisst for meg i hvert fall.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #53 : 10. juni 2011, 13:41 »
Alt han har påstått har blitt bevisst for meg i hvert fall.
Ser bare de aller fleste skriver motsatt, at low bar squat tar mere på korsrygg( som også jeg tenkte i begynnelsen)

Så da hadde du egentlig rett, men så har du tenkt deg om og nå er du like langt ut å kjøre som Ripptoe.. Det er ikke bra.. Du får tenke deg om extra hardt, så kanskje jorden blir flat også
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #54 : 10. juni 2011, 13:46 »
Så da hadde du egentlig rett, men så har du tenkt deg om og nå er du like langt ut å kjøre som Ripptoe.. Det er ikke bra.. Du får tenke deg om extra hardt, så kanskje jorden blir flat også

Var det til meg?

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #55 : 11. juni 2011, 19:04 »
Var det til meg?

Hei, nei egentlig ikke. ser jeg egentlig siterte feil.. Men ser ikke ut til at du er så langt borte du heller:-)

vil bare si at frontbøy og high bar squat  tar mer på korsrygg enn low bar squat. Det sier jo marc rippetoe de første sekundene i videon også, å det samme står i boka til Greg. Tyngdepunkte blir jo forflyttet oppover desto lengre opp man forflytter stanga slik at korsryggen må jobbe mer:) Ser bare de aller fleste skriver motsatt, at low bar squat tar mere på korsrygg( som også jeg tenkte i begynnelsen)

Så da hadde du egentlig rett, men så har du tenkt deg om og nå er du like langt ut å kjøre som Ripptoe.. Det er ikke bra.. Du får tenke deg om extra hardt, så kanskje jorden blir flat også
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #56 : 12. juni 2011, 14:06 »
Hei, nei egentlig ikke. ser jeg egentlig siterte feil.. Men ser ikke ut til at du er så langt borte du heller:-)


Langt borte fra hva?

Utlogget Kim Andre Blikås

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

  • power!
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #57 : 12. juni 2011, 15:42 »
Mitt beste tips: skal dåkke ha greie på sånt, så les bøker eller få erfaring og innsikt på andre måter, dei fleste på dette forumet har desverre ikkje peiling på ein drit Smiley

Dåkke som snakker om belastning på korsrygg etc. Ka øvelse trur dåkke stresser nedre rygg musklatur mest av high bar squat og front knebøy?
Svaret er front knebøy, den gjer høgre stress på korsrygg og quads, det er bevist i studier.  Det er fordi korsryggen i spesielt front knebøy blir brukt meir konsetrisk ein i for ex. low bar squat der den blir brukt meir statisk, der man bruker i større grad bruker glutes og hams til å presse fram hofta. Øvre rygg musklatur blir jo sælvølgelig mykje mindre brukt i ein low squat.

Dette har lite med Heiden sitt spørsmål forøvrig.
Styrkeløft perser: 290 - 220 - 300

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 968
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 968

  • Street Fighter
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #59 : 12. juni 2011, 20:19 »
Mitt beste tips: skal dåkke ha greie på sånt, så les bøker eller få erfaring og innsikt på andre måter, dei fleste på dette forumet har desverre ikkje peiling på ein drit Smiley

Dåkke som snakker om belastning på korsrygg etc. Ka øvelse trur dåkke stresser nedre rygg musklatur mest av high bar squat og front knebøy?
Svaret er front knebøy, den gjer høgre stress på korsrygg og quads, det er bevist i studier.  Det er fordi korsryggen i spesielt front knebøy blir brukt meir konsetrisk ein i for ex. low bar squat der den blir brukt meir statisk, der man bruker i større grad bruker glutes og hams til å presse fram hofta. Øvre rygg musklatur blir jo sælvølgelig mykje mindre brukt i ein low squat.

Dette har lite med Heiden sitt spørsmål forøvrig.

Interessant, når du sier det slik så ser det ut til å stemme. Ryggen min blir mer stresset av frontbøy enn lav stang bøyene mine, ryggvirvlene blir vel mere presset sammen under høy stang enn lav stang også?

Gå til:  

Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?
Dette programmet er perfekt for hjemmetrening eller hvis du har dårlig tid.

Hvordan få mer ut av markløft?

Trening27.05.202040

Slik får du mer ut av markløft.
Dette er miniguiden på hvordan du skal holde deg slank.