Skrevet av Emne: Benkskjorte - En kort historie  (Lest 70921 ganger)

Utlogget EirikS

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Benkskjorte - En kort historie
« : 24. januar 2011, 14:30 »
En ganske svak type finner ut at han skal begynne å trene benkpress. Alle vet at streetcred-nivået øker eksponensielt med benkpress-styrken.



Etter voldsomt med trening når han sitt fulle potensial.


Med sitt fulle potensiale oppnådd, fortsatt ganske svak og fortsatt uten å kunne skryte på seg 1rm på 100kg, begynner han å miste motivasjon og håpet om respekt i hjembygda (Et sted på Romerike antakeligvis)

Resignert siger han ned i sofaen med 1.5L cola, sjokolade og bacon crisp. Det går et eller annet danseprogram på TVen, men fjernkontrollen ligger alt for langt unna. Og det er under akten til denne karen han kommer på det briljante:


Etter mye prøving og feiling klarer han å lage en slags drakt. Den er ikke pen, veldig ustabil, og minst fire muskelfester ryker under testene.

Helten vår løfter nå omtrentlig 200kg i benkpress (Ingen av de fem spotterne hjalp til. Æresord) og er den største, sterkeste og mest respekterte i bygda.

Etterhvert fulgte alle andre. Det viktigste er tross alt hvor mye man løfter, og hva man kan skrive i bunnen av signaturen på tf.no


At dette skjer stadig, og at man trenger fem-seks-syv spottere for å ikke miste livet, er ingen stor hindring:
http://www.youtube.com/watch?v=aVaFwHNoxdE#noexternalembed

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #1 : 24. januar 2011, 14:34 »
 Grin
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget EirikS

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #2 : 27. januar 2011, 06:44 »
Halo. Folkens. Her legger jeg ned en ganske stor innsats i et angrep på situasjonen i sporten deres. Og jeg er totalt blottet for kunnskap og innsikt, men denne stillheten gir meg en følelse av at jeg traff spiker'n?

Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #3 : 27. januar 2011, 08:08 »
Halo. Folkens. Her legger jeg ned en ganske stor innsats i et angrep på situasjonen i sporten deres. Og jeg er totalt blottet for kunnskap og innsikt, men denne stillheten gir meg en følelse av at jeg traff spiker'n?

Her traff du spikeren og vel så det.
Veldig bra oppsummering av historien bak benkblusen.

Utlogget grizzlysterk

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 958
  • Honnør: 526
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 958

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #4 : 27. januar 2011, 14:13 »
Halo. Folkens. Her legger jeg ned en ganske stor innsats i et angrep på situasjonen i sporten deres. Og jeg er totalt blottet for kunnskap og innsikt, men denne stillheten gir meg en følelse av at jeg traff spiker'n?

Nei, ikke så veldig bra, men med dette innlegget klarer du å statuere nøyaktig hvor barnslig du er.

Utlogget EirikS

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #5 : 27. januar 2011, 14:27 »
Så fortell meg hvorfor man bruker benkskjorte i det minste. Jeg klarer ikke å se at det er godt for noe.

Føles så tullete. Hvis man skal avgjøre hvem som er sterkest i benkpress; hvorfor da bruke et hjelpemiddel som slår forskjellig ut for hver enkelt person og som dessuten ser ut til å være veldig farlig?  Må jo ha voldsomt mye å si hvordan type drakt man bruker, hvilken størrelse, og å finne en "perfekt" drakt for din kropp?

Hvorfor bli med på denne utviklingen? Hvorfor ikke bare la amerikanerne eller hvem enn som fant det på drive for seg selv.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #6 : 27. januar 2011, 14:32 »
Så fortell meg hvorfor man bruker benkskjorte i det minste. Jeg klarer ikke å se at det er godt for noe.
Du skjønner vel heller ikke staven i stavhopp heller da? Bubka fikk streetcred for å hoppe 6,15 meter over bakken, mens naboene hans såvidt klarte 1 meter og de aller beste klarte litt over 2 meter (de brukte ikke stav).
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget EirikS

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #7 : 27. januar 2011, 14:35 »
Einar, du ser stor og farlig ut så jeg vil nødig fornærme deg, men fy faen for en håpløs analogi.

Utlogget QJON

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 048
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 048

  • kraftkar
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #8 : 27. januar 2011, 14:40 »
Så fortell meg hvorfor man bruker benkskjorte i det minste. Jeg klarer ikke å se at det er godt for noe.

Føles så tullete. Hvis man skal avgjøre hvem som er sterkest i benkpress; hvorfor da bruke et hjelpemiddel som slår forskjellig ut for hver enkelt person og som dessuten ser ut til å være veldig farlig?  Må jo ha voldsomt mye å si hvordan type drakt man bruker, hvilken størrelse, og å finne en "perfekt" drakt for din kropp?

Hvorfor bli med på denne utviklingen? Hvorfor ikke bare la amerikanerne eller hvem enn som fant det på drive for seg selv.

I Norge kom skjorta i 2004 var det vel. Før det var det vi som holdt på for oss selv. Var vanskelig for lanslagsløftere å hevde seg i Em-Vm da de ikke var like godt vandt til benkeskjorta som de andre.
Personlig liker ikke jeg skjorta. Blir dog for dumt å ha en egen regel for benkpress, ingen  andre land følger Wink
Bedre sent enn aldri  215-140-220 m. utstyr

Utlogget sterkestesomfinns

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 313
  • Honnør: 210
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 313

  • Sjefskjerring :)
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #9 : 27. januar 2011, 14:57 »
Jeg bruker benkskjorte fordi det er morsomt, jeg løfter vesentlig mer og idretten blir mer utfordrende da jeg må trene ekstra masse og variert for å bli god med skjorte!
Blenda!

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #10 : 27. januar 2011, 15:00 »
Einar, du ser stor og farlig ut så jeg vil nødig fornærme deg, men fy faen for en håpløs analogi.
Du fornærmer meg ikke, men analogien er jo perfekt. Jeg vil gjerne høre hva du mener er håpløs med den? Jeg har sett mange håpløse analogier med benkskjorten før, men å bruke stavhopp som analogi mener jeg er helt perfekt. Selv er jeg heller ikke glad i benkskjorten, jeg mener styrkeløft skulle ha kvittet seg med både den og alt annet utstyr som knebøy- og markløftdrakt og knebind, men det er en del av sporten. Jeg tror problemet til folk flest er at navnet benkpress er noe man bruker om øvelsen man selv bruker når man ligger på en benk på et treningssenter og presser en stang ned fra brystet og opp. Hadde benkpress, i styrkeløft, fått navnet skjortebenk så burde vel alt vært forståelig og akseptert? På lik linje som at høydehopp der man bruker stav har fått navnet stavhopp.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget sterkestesomfinns

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 313
  • Honnør: 210
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 313

  • Sjefskjerring :)
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #11 : 27. januar 2011, 15:05 »
Ja og tenk Einar, hadde man tatt vekk hopp i stavhopp ble det kun staven igjen. Ja, ja, man kan jo "hoppast"....
Blenda!

Utlogget grizzlysterk

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 958
  • Honnør: 526
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 958

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #12 : 27. januar 2011, 15:06 »
For det første er jeg god med skjorte så jeg syntes det er gøy.

Det som er greia er at NSF er en satsning som ønsker å hevde seg internasjonalt. IPF er det største og mest seriøse forbundet. Det er underlagt wada. Det finnes ikke noe alternativ, for mitt vedkommende. I Ipf er det skjortebenk som gjelder. Da må vi arbeide ut ifra dette for å gjøre det best mulig. Når Ipf slutter med skjorte, knebind, bøydrakt markdrakt og det som er så slutter vi med det og. Inntil videre så er det bare å finne seg i, eller å begynne å jobbe seg opp i Ipf og prøve å endre det.

Utlogget Mr.LT

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 706
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 706

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #13 : 27. januar 2011, 15:19 »
Fascinerende at ikke alle har forstått forskjellen på innlegg og innhold. Man kan ikke starte en tråd med et innlegg uten innhold og forvente tidenes respons (dog med noen få hederlige unntak.


Mr KO

  • Gjest
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #14 : 27. januar 2011, 15:24 »
Hehe..
Meget bra historie Grin
For ikke å snakke om at man må ha hjelp av 3-4stk for å få den på seg..
Tull og tøys hele skjorta.. De ler nok hele veien til banken de som fant opp den Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!