Skrevet av Emne: hva er forskjell på utholden og maksimal styrke?  (Lest 3133 ganger)

Utlogget duddel

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Hei, som overskriften tilsier, så lurer jeg på hva forskjellen på utholdenhetsstyrke og maksimal styrke er? Hva skiller disse fra hverandre og hvilke av de er best på hvilke måter?

takker for svar Smiley

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
-Maksimal styrke kan anses som det å utvikle en muskel eller muskelgruppes evne til å utvikle maksimal kraft (1RM etc) mens utholdende styrke (muskulær utholdenhet) er din kropps evne til å arbeide med relativ høy intensitet over lengre tid.

slik jeg oppfattet noe jeg kommer over en tid tilbake, og hva som er best kommer helt ann på situasjonen.



Er dog også forskjellig hva folk mener ligger i utrykkene "maksimal styrke" og "utholdende styrke"




Mvh C.M

Utlogget Mini Arnold

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 465
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 465

-Maksimal styrke kan anses som det å utvikle en muskel eller muskelgruppes evne til å utvikle maksimal kraft (1RM etc) mens utholdende styrke (muskulær utholdenhet) er din kropps evne til å arbeide med relativ høy intensitet over lengre tid.

slik jeg oppfattet noe jeg kommer over en tid tilbake, og hva som er best kommer helt ann på situasjonen.



Er dog også forskjellig hva folk mener ligger i utrykkene "maksimal styrke" og "utholdende styrke"




Mvh C.M


Jeg personlig tenker at maksimal styrke er gjerne 1-5 (maks 8) reps.

Utholden styrke er 12+++++ reps Smiley men det er bare slik JEG tenker Tongue
18 år,180 høy (94 mod.)
84-85 kg morgenvekt
Løft:
Benkpress :130(1RM) / 110*5rep*3set
Markløft: 180
Legpress 320
Knebøy 130 * 8 (155 kg 1RM)

60m - 7,5 sek
100m - 12,0 sek
1000m - 3:14min
100m svømming 1,27min

Bildelogg : http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=108496.msg1619438;topicseen#new



I dont wanna be the man in the crowd... I wanna be the man on the top of the crowd !


bodybuilding isnt 90 minutes in the gym....it's a lifestyle


Haters are just confused admirers

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Jeg personlig tenker at maksimal styrke er gjerne 1-5 (maks 8) reps.
Det er feil. Pensum i faget treningslære på vgs tilsier at maksimal styrke (har andre varianter som maksimal statisk styrke) er RM, Repetition Maximum. Altså en vekt du kan løfte 1 gang.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Mini Arnold

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 465
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 465

Det er feil. Pensum i faget treningslære på vgs tilsier at maksimal styrke (har andre varianter som maksimal statisk styrke) er RM, Repetition Maximum. Altså en vekt du kan løfte 1 gang.

Okei ! jeg beliter meg ! hehe Cheesy Men eneste måten å trene maksimal styrke er da og bare løfte vekten 1 gang?
18 år,180 høy (94 mod.)
84-85 kg morgenvekt
Løft:
Benkpress :130(1RM) / 110*5rep*3set
Markløft: 180
Legpress 320
Knebøy 130 * 8 (155 kg 1RM)

60m - 7,5 sek
100m - 12,0 sek
1000m - 3:14min
100m svømming 1,27min

Bildelogg : http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=108496.msg1619438;topicseen#new



I dont wanna be the man in the crowd... I wanna be the man on the top of the crowd !


bodybuilding isnt 90 minutes in the gym....it's a lifestyle


Haters are just confused admirers

Utlogget Krabbatten

Maksimal styrke er som nevnt 1 rep maksimum.

Utholden styrke er det flere grader og varianter av. Mest vanlig å løfte en vekt/belastning for repetisjoner, men man har også intervalltrening der man holder en vekt/belastning i en best posisjon over tid. Det går også an å kombinere disse variantene.
Det er som sagt uttalige antall grader av utholdenhet, alt etter antall reps osv. Med for mange reps kommer man over på kondisjonsutholdenhet, der det dannes melkesyre i musklene og ditt kondisjonsnivå er avgjørende for presentasjonen.
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Okei ! jeg beliter meg ! hehe Cheesy Men eneste måten å trene maksimal styrke er da og bare løfte vekten 1 gang?

Maksimal styrke er et produkt av hva muskelmassen kan utrette. Økt muskelmasse vil føre til økt RM (Repetition Maximum). Med andre ord så kan man i bunn og grunn trene 2x10, 4x4 så lenge det gir framgang i styrke. Å trene utelukket f.eks 1x4 har lite for seg. Det stimulerer garrantert ikke til like god muskelvekst som 4x4. Med andre ord, å løfte 1 vekt bare en gang gir ikke økt RM.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!