Skrevet av Emne: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5  (Lest 18510 ganger)

Utlogget Heiamats

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 64

Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« : 31. mars 2011, 14:46 »
Hei sveis!

Jeg har nå bestemt meg for og begynne med 5x5 først kommende mandag. Opplegget vil da se slik ut:

Trening A:
Knebøy 5x5
Benk press 5x5
Omvendt roing 3xF
Push-ups 3xF
Planken 3x30 sek

Trening B:
Knebøy 5x5
Militærpress 5x5
Knebøy 1x5
Pull-/Chin-ups 3xF
Planken 3x30 sec.

(Hønnør til Cube sin logg hvor jeg har tatt hans program)

Spørsmål 1: Går det greit og ta planken begge dagene? Har hørt mye blandet om crunches sjø...
Spørsmål 2: Hvordan kan jeg gjøre omvendt roing tyngre?
Spørsmål 3: Det jeg trener (på jobben) er det ikke ordentlig stativ for pull ups. Men når jeg tenker meg om kan jeg jo bare ta stanga i smithmaskinen og ta øverst og dingle fra den.
Spørsmål 4: Går det greit og ta knebøy i smithmaskin? Det er ikke egent knebøystativ der enda (er i dialog om og få de til og kjøpe det, men det tar litt tid og få ut fingern)

Jepp jepp, det var det for denne gang.

Håper på gode svar Smiley

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #1 : 31. mars 2011, 15:08 »
1. Det gjør ingenting om du tar planken to begge dagene. Evt. kan du droppe den nå og da, hvis du er redd det blir for mye. Planken er en mindre viktig øvelse i programmet.

2. Legg ei vektskive på brystkassa.

3. Det er en grei løsning. Hvis ikke, så kan du ta nedtrekk.

4. Egentlig ikke, men må du, så må du. Knebøy ER dette programmet, så smithmaskin-bøy er ikke optimalt.

Utlogget The Pink Panther

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #2 : 31. mars 2011, 22:52 »
Du fikk svar på det meste over, men har et lite innspill på punkt 2:

Det er ikke optimalt å ta omvendt roing med mye vekter på brystet. Når du når et vist nivå er det smart å bytte til stangroing, som gir deg mulighet til å legge på vekter på en mye bedre måte Smiley

Utlogget Heiamats

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 64

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #3 : 01. april 2011, 08:01 »
Tusen takk for fine svar.
Angående punkt to: Det virker mer logisk i skallen min og begynne med stangroing.

Men mere spørsmål:
Spørsmål 5: Jeg er ikke sånn super sterke enda, derfor er jeg usikker på om jeg vil få maks ut av og ta pull ups. Går det ann og erstatte den med nedtrekk inntil videre?
Spørsmål 6: "Dont fuck with squats". Vel... altså... Jeg har kun tilgang på en smithmakskin. Hmmmm... Jeg kom på en ide nå. Det finnes jo en vektstang som jeg kan bruke til knebøy, men problemet er og få den opp i høyden (ikke noe problem med lav vekt, da kan jeg jo bare løfte den opp). Er det noen som har en ide her? Jeg skal trene i dag, og jeg tror jeg vet om en mulighet. Nemlig legge den på dips stativet (det er vel det høyeste der) for og se hvordan det funker. Skal teste det i dag og vil skrive i loggen min hvordan det funka.
Spørsmål 7: Med mitt utrente øye ser jeg ikke noen øvelser som tar skikkelig på triceps. Er dette noe jeg kan legge til? Evt på hvilken da og hvilken øvelse?

 bodybuilder

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #4 : 01. april 2011, 12:25 »
Spørsmål 7: Med mitt utrente øye ser jeg ikke noen øvelser som tar skikkelig på triceps. Er dette noe jeg kan legge til? Evt på hvilken da og hvilken øvelse?

Tja, men da synes jeg du bør fjerne push-ups. Du har jo fortsatt benkpress og militærpress. Ta den øvelsen du selv liker best. Skullcrushers, franskpress, hantelkickbacks, triceps extensions med tau, whatever. Bare finn én øvelse du liker. Men ikke tren den for ofte og med for mange sett, da du allerede presser, altså bruker triceps ganske hardt, hver treningsdag.

Utlogget Heiamats

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 64

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #5 : 01. april 2011, 12:30 »
Tja, men da synes jeg du bør fjerne push-ups. Du har jo fortsatt benkpress og militærpress. Ta den øvelsen du selv liker best. Skullcrushers, franskpress, hantelkickbacks, triceps extensions med tau, whatever. Bare finn én øvelse du liker.

Huh?
Fjerne pushups for og trene triceps?

Tror kanskje du forveklser litt her nå... For jeg spurte også om jeg kunne ta nedtrekk istede for pushups. Også om det er "okay" og legge til en triceps øvelse. Men da evt på hvilken dag?

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #6 : 01. april 2011, 12:31 »
Huh?
Fjerne pushups for og trene triceps?

Tror kanskje du forveklser litt her nå... For jeg spurte også om jeg kunne ta nedtrekk istede for pushups. Også om det er "okay" og legge til en triceps øvelse. Men da evt på hvilken dag?

Pushups tar mye på bryst, og ettersom du trener benkpress, så kan du like greit bytte ut pushups med en tricepsøvelse Smiley
Ingen vits i å trene 1000 pressøvelser Wink
Smiley

Utlogget Heiamats

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 64

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #7 : 01. april 2011, 12:37 »
Ok Smiley
Takk for flott svar Bjørn.

Men da kommer enda et spørsmål fra lille uvitne meg: Blir det ikke da lite bryst? For da vil det jo bare bli trena på dag 1, eller hur?

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #8 : 01. april 2011, 12:38 »
Huh?
Fjerne pushups for og trene triceps?

Tror kanskje du forveklser litt her nå... For jeg spurte også om jeg kunne ta nedtrekk istede for pushups. Også om det er "okay" og legge til en triceps øvelse. Men da evt på hvilken dag?

Nei. Det er du som forveksler. Det er en forskjell på push-ups og pull-ups. Pull-ups er det som forsvaret kaller for "hang-ups". Push-ups er armhevninger.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #9 : 01. april 2011, 12:39 »
Ok Smiley
Takk for flott svar Bjørn.

Men da kommer enda et spørsmål fra lille uvitne meg: Blir det ikke da lite bryst? For da vil det jo bare bli trena på dag 1, eller hur?

Husk at bryst også blir litt aktivert under militærpress, så det i kombinert med benkpress er mer enn nok trening for brystet.
Hvorfor skal du trene bryst så mye hardere enn andre muskler?
Smiley

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #10 : 01. april 2011, 12:42 »
Ok Smiley
Takk for flott svar Bjørn.

Men da kommer enda et spørsmål fra lille uvitne meg: Blir det ikke da lite bryst? For da vil det jo bare bli trena på dag 1, eller hur?

Det er nok. Du trener også litt bryst når du tar militærpress. Det er utrolig hvor lite trening som skal til for å bli sterk, så lenge man trener over lang tid.

Jeg vil påstå at mange kan bli sterke av å trene 1x5 én gang i uka.

Utlogget Heiamats

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 64

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #11 : 01. april 2011, 12:43 »
Det er nok. Du trener også litt bryst når du tar militærpress. Det er utrolig hvor lite trening som skal til for å bli sterk, så lenge man trener over lang tid.

Jeg vil påstå at mange kan bli sterke av å trene 1x5 én gang i uka.

Tusen hjertelig for gode svar Andre.

Da er jeg sikker på oppsettet og er klar til mandagen. Det eneste som mangler nå er litt finpuss på kostholdet så kommer nok resutatene på løpende bånn Smiley

Utlogget Heiamats

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 64

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #12 : 05. april 2011, 09:42 »
Mer spørsmål:

Spørsmål 1: Jeg kjørte gjennom første del av programmet i går, og det var lekende lett både på knebøy og benk. Er det greit og begynne på litt tyngre vekter så det blir litt utfordring?
Spørsmål 2: Er det noen øvelser jeg kan legge til? Jeg har lyst til og legge til mer rygg og sittende tåhev (noe for leggene).
Spørsmål 3: Hvor putter jeg evt inn disse øvelsene?

Programmet ser foreløpig slik ut:
Trening A:
Knebøy 5x5
Benk press 5x5
Omvendt roing 3xF
Push-ups 3xF
Planken 3x30 sek

Trening B:
Knebøy 5x5
Militærpress 5x5
Markløft 1x5
Pull-/Chin-ups 3xF
Planken 3x30 sec.


Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #13 : 05. april 2011, 11:29 »
Programmet som Stronglifts er en kopi av, Starting Strength, anbefaler å begynne på tyngre vekter enn bare stanga. Begynn så lett at det tar 3-6 treninger i hver øvelse før du er oppe på din reelle 5RM. Erfaringsmessig stagnerer du raskere hvis du har for få økter før du er oppe på det som i begynnelsen var din reelle 5RM.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Noen spørsmål før jeg begynner med 5x5
« #14 : 13. april 2011, 00:33 »
Nå det blir tungt kommer øvelsene du har til å gjøre deg dyktig sliten, og muligens også gi deg totimersøkter på grunn av behov for oppvarming og pauser mellom setta.

Når du gjør planken bør du øke tida du blir liggende, på samme måte som du legger på litt og litt vekt på de andre øvelsene fra økt til økt.

Knebøy i smithmaskin framstår for meg som såpass ubrukelig at jeg da vil tro det er bedre øvelser for beina man kan gjøre. Utfall, bulgarsk bøy, hofteløft, for eksempel.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!