Skrevet av Emne: Anbefales Starting Strenght for hypertrofi?  (Lest 1309 ganger)

Utlogget Riquelme

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Anbefales Starting Strenght for hypertrofi?
« : 27. desember 2011, 22:06 »
Vurderer å begynne med Mark Rippetoes Starting Strenght, da jeg har hørt mange som har gode erfaringer med det. Vil karakterisere meg selv om en nybegynner, da jeg har holdt på med seriøs styrketrening siden februar 2011.

Jeg skal gjennom Rippetoes bok "Starting Strenght 3rd Edition" i løpet av januar, hvor jeg etterpå skal sette opp et program. Likevel har jeg lest litt om det fra før.

Programmet baserer seg jo for det meste med baseøvelsene knebøy, benkpress, militærpress, markløft, pull and chin osv. Repitisjonene er på 5 hele veien hvis jeg forstår det riktig. Det trenes 3 ganger i uka.

Mitt mål med treningen er hypertrofi, altså trener jeg egentlig kun for det estetiske. Målet har også hele tiden vært å gå opp i vekt, da jeg tidligere har vært en smule undervektig. Er nå "bare" tynn, og håper å kunne legge på meg ca 8-10 kg (veie 61kg, med en høyde på 167).

Spørsmålet jeg lurer på er om Starting Strenght lønner seg hvor målet er hypertrofi? Er det noen andre som har erfaring med det? 5 reps går vel egentlig mer på styrke enn hypertrofi?

EmyR

  • Gjest
Sv: Anbefales Starting Strenght for hypertrofi?
« #1 : 27. desember 2011, 22:11 »
Blir du sterk, blir du stor. Dessuten er det jo logisk at desto høyere styrke du opparbeider deg som nybegynner, desto mer belastning kan du reppe på senere når du begynner med et annet program. Kjør på med SS, det er mitt tips.

Og for å bruke meg selv som eksempel. 90% av det jeg trener med i knebøy er under 5 reps, og lårene mine vokser proposjonalt som styrken øker. Og nei, jeg bruker heller ikke allslags iso-øvelser. Kun low-rep squat <3


Utlogget ZOMBIES

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Sv: Anbefales Starting Strenght for hypertrofi?
« #2 : 27. desember 2011, 22:48 »
Antall reps bør du uansett endre på hver mnd, men det der ser jo greit ut det. For all del, 5reps er jo bra, men som sagt bør det varieres så kroppen ikke blir vant til antall reps da får du mindre fremgang enn om du endrer reps til tider.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Anbefales Starting Strenght for hypertrofi?
« #3 : 27. desember 2011, 23:18 »
Starting Strength er PERFEKT for ditt behov. Kjør på!

Om du ikke vokser av det så er det kostholdet det står på.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!