Skrevet av Emne: vet man egentlig årsaken til høyt blodtrykk?  (Lest 10952 ganger)

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Jeg har fått målt 155-165/90-95 flere ganger.
Jeg er under 30, røyker ikke, drikker lite, trener, spiser sunt, har lite stress etc..

Men alikevel har jeg høyt blodtrykk.

Er høyt blodtrykk mye genetisk? Min mor har også høyt blodtrykk (men hun er ikke like sunn som meg da)

Eller kan det være andre faktorer?
Har spurt legen(ene) om dette også, men de kan ikke gi noe svar. Og et søk på nettet gir meg bare de typiske risikofaktorene som ikke passer i mitt tilfelle.

Noen som vet noe?
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Er vel en genetisk faktor også ja. Hva ligger i "trener" og "spiser sunt"?
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
kondisjonstrening hver dag+styrke 2 dager pr uke.
kosthold: HF
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Regner med du har utelukket nyre- og kardiovaskulære forhold(innsnevring feks).
Gjort målinger med andre dietter over tid? Gjort målinger etter rolige treningsperioder?
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
jepp alt det innvendige er sjekket og jeg tar piller. Har ikke prøvd dietter nei. Men har kuttet het ut salte nøtter. kanskje det kan ha spilt inn?
Ikke målinger med hensyn til trening nei. Kan mye trening/overtrening f.eks føre til høyt BT? noen forskning på det?
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Mye ligger genetisk, feks min far som har trent hardt hele livet, spist sunt og trening har vært livet. Samme med min bror som er sykt nøye med hva han putter i seg og hvordan han trener. Likavell hadde min far farlig høyt kollestorol og min bror var farlig på vei dit. Og de VET hva de skal putte i seg og ikke..så jaa, mye er genetisk.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Har du målt blodtrykket med en blodtrykksmåler (hjemmemåler) som man har på armen, eller hos lege ?

Grunnen til at jeg spør er fordi du muligens "psyker" deg opp litt før du skal måle og får høye målinger. Jeg har testet flere blodtrykksmaskiner da vi har ofte slik hjemme pga syk mor. Jeg målte senest 2 dager siden, jeg hadde 155/110... første gangen jeg måler meg har jeg alltid veldig høyt, ofte endel mer enn det. Men måler jeg meg flere ganger etter jeg roer med ned blir den "ok". Hos legen har jeg somregel litt høyt, men fortsatt ikke noe bemerklig høyt.

Mulig det er likt hos deg...
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
jepp alt det innvendige er sjekket og jeg tar piller. Har ikke prøvd dietter nei. Men har kuttet het ut salte nøtter. kanskje det kan ha spilt inn?
Ikke målinger med hensyn til trening nei. Kan mye trening/overtrening f.eks føre til høyt BT? noen forskning på det?

Du burde teste ut ulike dietter for å se om det har effekt(øk mengden frukt, grønt og mineraler som magnesium, kalsium, potassium, reduser salt) og du burde sjekke hva om skjer etter en periode med en del mindre trening. For mye trening kan skape en stressreaksjon ja.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Zmurph

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Om du spiser mye salt vil det øke blodtrykket. Kroppen tar om mer vann fra sammen med saltet noe som fører til større blodvolum.
Persistence is the fuel of achievment

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87259.new#new

Utlogget Nsr160

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 338
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 338

Jeg og har "høyt" blodtrykk.
Lå sist jeg sjekket på 160/70 og det er ganske normalt for meg.

Som legen sa, ikke tenk på det. Det gjør det bare verre  Grin

Utlogget Renate89

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 195
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 195

Sv: vet man egentlig årsaken til høyt blodtrykk?
« #10 : 08. mai 2011, 18:01 »
Merkelig dette blodtrykket. Jeg har hatt normalt blodtrykk (120/85) i årevis, men har nå plutselig fått lavt blodtrykk 105/70, noen som vet hvordan dette kan skje plutselig? sliter en del med svimmelhet pga det lave blodtrykket, noe som er kjipt!

Utlogget Nsr160

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 338
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 338

Sv: vet man egentlig årsaken til høyt blodtrykk?
« #11 : 08. mai 2011, 18:05 »
Merkelig dette blodtrykket. Jeg har hatt normalt blodtrykk (120/85) i årevis, men har nå plutselig fått lavt blodtrykk 105/70, noen som vet hvordan dette kan skje plutselig? sliter en del med svimmelhet pga det lave blodtrykket, noe som er kjipt!

Tynt blod. Jern mangel høyst sannsynlig. Stikk til legen å sjekk.
Hold deg unna frukt juice

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: vet man egentlig årsaken til høyt blodtrykk?
« #12 : 08. mai 2011, 18:17 »
Nå skal jeg ikke overdramatisere eller skremme noen her, men jeg lever idag takket være at jeg overtalte legen min til å sjekke meg med ultralyd hos en kardiolog etter at jeg hadde målt 170/45 flere ganger. Stor differanse mellom systolisk og diastolisk trykk kan tyde på en klaffelekasje.

har man høyt blodtrykk, men lever sunt, så kan det skyldes:

- White coat syndrom (man gjør høye målinger pga at måling av blodtrykk trigger konkurranseinstinkt/nerver/angst/adrenalinutskillelse osv.). Dette er faktisk ganske vanlig blant gutter. Har et par kamerater som er topptrente og alltid måler sykt høyt blodtrykk selv om de føler at de slapper av under målingen. Ubevisst gjør kroppen seg "klar til kamp" (stresset for å gi "resultater" = lave målinger) og de gir høye målinger. Dette kan kontrolleres ved å måle blodtrykket flere ganger etter hverandre i eget hjem feks.

- Kardiovaskulære årsaker: Stenose (innsnevring), klaffelekasje, hypotrofi osv. kan gi merkelige målinger av blodtrykk. Dette er faktorer jeg mener man helt udramatisk kan "skrive av", men det er viktig å sjekke seg hos en kardiolog. Dette burde spesielt vurderes om legen hører en bilyd på hjertet i tillegg til høye målinger (da spesielt stor differanse)

- Væskebalanse/hormonelle forandringer: Elektrolyttbalanse, saltinnhold, genetiske tilstander som forhindrer adekvat opptak av magnesium, sink, kobber etc. kan gi utslag i høye målinger. Man skal også være obs angående steroidebruk. Bruker man steroider og har høye målinger, så ta deg en grundig sjekk hos legen. Det er bedre å være åpen med legen om dette enn å late som ingenting.

- Genetiske faktorer: Noen har et naturlig høyt trykk grunnet genetiske årsaker. Har far/mor eller søsken også slike målinger? Uansett greit å sjekke ut da det finnes medisiner for å senke blodtrykket. Et lavt blodtrykk er ganske viktig har man et ønske om et langt liv med få kardiovaskulære problemer. Høyt blodtrykk og høyt kolesterol er vel den vanligste årsaken til at spesielt menn får hjerteproblemer fra 50årene.

- Ikke ta alt fastlegen sier for god fisk: Av erfaring vet jeg dette. Stå på krava og krev en grundig sjekk om man selv er usikker. Det er ingen grunn til å bli redd/overdramatisere et høyt blodtrykk, men jeg mener det er viktig å sjekke slike ting ut grundig. Det er uansett i samfunnets (og din egen) beste interesse at unge mennesker heller sjekker seg en gang for mye enn en gang for lite.

Sannsynligheten for at det er noe alvorlig er jo svinnende liten, men om det er det, så er man avhengig av at det blir oppdaget så tidlig som mulig Smiley


Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: vet man egentlig årsaken til høyt blodtrykk?
« #13 : 08. mai 2011, 18:21 »

Nå skal jeg ikke overdramatisere eller skremme noen her, men jeg lever idag takket være at jeg overtalte legen min til å sjekke meg med ultralyd hos en kardiolog etter at jeg hadde målt 170/45 flere ganger. Stor differanse mellom systolisk og diastolisk trykk kan tyde på en klaffelekasje.

har man høyt blodtrykk, men lever sunt, så kan det skyldes:

- White coat syndrom (man gjør høye målinger pga at måling av blodtrykk trigger konkurranseinstinkt/nerver/angst/adrenalinutskillelse osv.). Dette er faktisk ganske vanlig blant gutter. Har et par kamerater som er topptrente og alltid måler sykt høyt blodtrykk selv om de føler at de slapper av under målingen. Ubevisst gjør kroppen seg "klar til kamp" (stresset for å gi "resultater" = lave målinger) og de gir høye målinger. Dette kan kontrolleres ved å måle blodtrykket flere ganger etter hverandre i eget hjem feks.

- Kardiovaskulære årsaker: Stenose (innsnevring), klaffelekasje, hypotrofi osv. kan gi merkelige målinger av blodtrykk. Dette er faktorer jeg mener man helt udramatisk kan "skrive av", men det er viktig å sjekke seg hos en kardiolog. Dette burde spesielt vurderes om legen hører en bilyd på hjertet i tillegg til høye målinger (da spesielt stor differanse)

- Væskebalanse/hormonelle forandringer: Elektrolyttbalanse, saltinnhold, genetiske tilstander som forhindrer adekvat opptak av magnesium, sink, kobber etc. kan gi utslag i høye målinger. Man skal også være obs angående steroidebruk. Bruker man steroider og har høye målinger, så ta deg en grundig sjekk hos legen. Det er bedre å være åpen med legen om dette enn å late som ingenting.

- Genetiske faktorer: Noen har et naturlig høyt trykk grunnet genetiske årsaker. Har far/mor eller søsken også slike målinger? Uansett greit å sjekke ut da det finnes medisiner for å senke blodtrykket. Et lavt blodtrykk er ganske viktig har man et ønske om et langt liv med få kardiovaskulære problemer. Høyt blodtrykk og høyt kolesterol er vel den vanligste årsaken til at spesielt menn får hjerteproblemer fra 50årene.

- Ikke ta alt fastlegen sier for god fisk: Av erfaring vet jeg dette. Stå på krava og krev en grundig sjekk om man selv er usikker. Det er ingen grunn til å bli redd/overdramatisere et høyt blodtrykk, men jeg mener det er viktig å sjekke slike ting ut grundig. Det er uansett i samfunnets (og din egen) beste interesse at unge mennesker heller sjekker seg en gang for mye enn en gang for lite.

Sannsynligheten for at det er noe alvorlig er jo svinnende liten, men om det er det, så er man avhengig av at det blir oppdaget så tidlig som mulig Smiley


Ps: Jeg leste forresten her om dagen rykende fersk forskning som viser at noen biter mørk sjokolade om feks. kvelden gir nesten like gunstig senkende effekt på blodtrykket som ACE-hemmere. Kakao gjør at blodårene "slapper mer av" og trykket senkes. Om man ikke er på streng deff kan det jo anbefales å innta noen biter mørk sjokolade til morgen og kvelds Smiley Man har jo en type som inneholder nesten 90% kakao...




Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: vet man egentlig årsaken til høyt blodtrykk?
« #14 : 08. mai 2011, 21:50 »
Har faktisk gått med slik 24 timers måler og jeg hadde da noe forhøyet på dagtid men på natten var det helt perfekt. Jeg tror jeg hadde kun 1 måling på 150/90 eller rundt der på dagen. Så ja konkurranseinnstinket kan nok ha hatt en betydning.

Prøver uansett å spise så sunt som mulig, drikke kun moderat, trene og ta magnesium, som sies å ha en senkende effekt på BT. Kuttet ut salte nøtter også, noe som inneholder sykt mye salt om man spiser en hel pose.

Takk for all info dere har bidratt med.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!