Skrevet av Emne: DrTexas Liftin it!  (Lest 17692 ganger)

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

DrTexas Liftin it!
« : 20. mai 2011, 11:01 »
Hei alle sammen, jeg har bestemt meg for å begynne med vektløfting. Fant en klubb i nærheten og har begynt å løfte der, og vil konkurere selvsagt.

Litt bakgrunn, jeg er 20 år, 183cm høy og veier 102kg. Min bakgrunn i trening er kort og ydmyk, begynte desember 3, i Wichita Falls Texas. Da var det ett seminar holdt av Mark Rippetoe på WFAC hvor jeg deltok og begynte å trene. Da var jeg rank nybegynner å var en svak 74kg tung. Så begynte jeg å ta masse knebøy og drikke mye sjokolademelk, spareibs og kjøtt. Nå, 6 måneder senere sitter jeg igjen med 30 kilo mere kroppsvekt og brukbar styrke i 5 løft.

Programmet jeg skal følge er lik den WFAC bruker. Hva kan jeg si, objektivitet er ikke min sterke side.

Søndag: Knebøy 3x5, Benk 3x5, Chins
Mandag: Støt 5x1, Rykk 7x2
Tirsdag: Fri
Onsdag: Knebøy 3x5, Press 3x5, Markløft 1x3-5
Torsdag: Fri
Fredag: Rykk 5x1, Støt 5x3, Frontbøy 3x3
Lørdag: Fri

Ok, her har vi to styrke dager og to vektløfter dager. Knebøy øker fra søndag til onsdag til søndag igjen, altså to ganger i uka. Alt annet øker en gang i uka. På mandag er det tung støt og volum rykk som dere ser, mens det er tung rykk og volum støt på fredag. Jeg har planer om å øke tung dagene i rykk og støt med 5 kilo i uka. Volum dagene (7x2 og 5x3) økes etter behov, det er mest teknikk trening uansett. Poenget er å bli sterkere i 5 singles (5x1). 5x1 løft skjer med 2 minutt hvile.

Etter benk så er ikke overkroppen så veldig utmattet til at jeg kan støte tungt på mandag, etter tung press og markløft på onsdag trenger jeg en dag før jeg løfter på fredagen igjen. Chins er for rygg og mest albue styrke, og frontbøy bruker jeg for å bli sterkere i vending. Uansett tar jeg mer i styrkevending enn jeg tar i støt foreløpig men det kommer seg!

På onsdag tok jeg 175kg 3x5 i knebøy, 67,5kg i Press og 195kg 1x4 i markløft (så lenge jeg treffer mellom 3 og 5 rep i markløft er jeg happy, jeg øker med 5 kilo neste uke hvis jeg klarer 5, og bare 2,5 kilo hvis jeg klarer 3-4) Ser fram til trening i kveld og skal rapportere tung rykk, volum støt og frontbøyen. Kom med tips og kritikk, alt er velkommen!

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: DrTexas Liftin it!
« #1 : 21. mai 2011, 13:23 »
Fredag 20 Mai:

Rykk 80kg 5x1
Støt 85kg 5x3
Frontbøy 110kg 3x3

Var ikke så fornøyd med treningen i går, noe er i veien med venstre biceps sena i albuen. Spesielt under rykk så fikk jeg aldri satsa skikkelig, får håpe at chins på søndag helbreder noe av smerten. Jeg tar fortsatt styrkevending, har ikke lært å sitte enda.

EmyR

  • Gjest
Sv: DrTexas Liftin it!
« #2 : 22. mai 2011, 11:57 »
Bøyen din er voldsomt bra, fortsett med dette. Hadde også vært kult med videologging av squat etc.

Mvh pensjonert VGD-bruker Wink

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: DrTexas Liftin it!
« #3 : 22. mai 2011, 20:14 »
Bøyen din er voldsomt bra, fortsett med dette. Hadde også vært kult med videologging av squat etc.

Mvh pensjonert VGD-bruker Wink

Mange takk, håper å kunne videologge. Skal garantert få logga eventuelle stevner jeg deltar i.

ErikJm is this you? hehehehe

Forresten Dagens:
Knebøy 177,5kg 3x5 (siste rep var litt høy, fikk jeg bekreftet av partner)
Benk 97,5kg 3x5
Chins 8,5,4...Meh..

Lurer på om jeg skal ta 180 til onsdagen eller gjenta dagens knebøy vekt. Siste rep var ikke dypt nok og det kjentes bæsje tungt. Får se det an på dagsformen.
Albue smerten er også borte foreløpig, får se om jeg får opp dampen litt på klubben i morra!

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: DrTexas Liftin it!
« #4 : 23. mai 2011, 22:23 »
Dagens:

Støt: 80kg 5x3
Støt Drag: 100kg 5x3
Teknikk trening for sittet i rykk.

Droppa tung rykk i dag, ser ut som jeg har en strekk i albuen og skal la den hvile helt til Fredag, den føltes grei ut, men ville ikke ta noen sjanser. Lærte full vending i dag og tenker den sitter ganske fint. Må få økt frontbøyen over 140kg nå. Det vil forbedre ikke bare vending men også draget og støtet takket være quadriceps styrken.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: DrTexas Liftin it!
« #5 : 24. mai 2011, 02:46 »
Skal følge med her! Hva sier trenerne på vektløftingklubben om at du trener low bar squat? Det er jo som helligbrøde å beregne blant vektløftingtrenere, så vidt jeg har skjønt.

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: DrTexas Liftin it!
« #6 : 24. mai 2011, 11:42 »
Skal følge med her! Hva sier trenerne på vektløftingklubben om at du trener low bar squat? Det er jo som helligbrøde å beregne blant vektløftingtrenere, så vidt jeg har skjønt.

Vi har hatt noen diskusjoner om det, og jeg har vist dem hvordan jeg løfter. Greia er at jeg har en naturlig lang overkropp og korte bein (femurer og). Derfor er jeg litt mer vertikal under lav stang enn de fleste med lange bein, så vi ble enige om å eksperimentere.

Jeg står ikke breiere enn skulderbredde, og tåspissene er pekt utover (Ala Mark Rippetoe som lærte meg det), skal få prøve å filme løftene og poste dem her og.

 Takk for interessen!

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: DrTexas Liftin it!
« #7 : 26. mai 2011, 10:27 »
Gårsdagens økt:

Knebøy 177,5kg 3x5
Press 70kg 3x5
Markløft 200kg 1x4

Knebøyen var mye lettere i dag, og dype dyype bøy! så nå gleder jeg meg til 180 på søndag. Også markløft blir bare bedre og bedre. Og ikke minst, 70kg i press har jeg aldri tatt før, så nå øker jeg med 1,25kg i uka fremover! (5kg i måneden, 60kg i året) Håper å unngå stagnering til minst 80 kanskje 90 kg....Er så mega motivert i dag, dere vet den følelsen.

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: DrTexas Liftin it!
« #8 : 27. mai 2011, 21:45 »
Rykk 60kgx1
Støt 90kgx1
Frontbøy 112,5kg 3x3

Ok teknikk, alt gikk helt fint i dag. Klar til hardkjøret på mandag.

Albuen er god2go. Spiser oksekjøtt og pølser med bacon rundt og med hjemmelaget hamburger saft(stek en svær hamburger i panna, få ut all juicen og fettet, sett oppi litt melk, fløte, sopp, løk og bacon fett og hell det over indrefileet av okse. Yum yum eat em up!).

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: DrTexas Liftin it!
« #9 : 29. mai 2011, 22:37 »
Dagens:

Knebøy 180kg 3x5
Benk 98,75kg 3x5
Chins 8,6,6

180 i bøy gitt, og fy det gikk lett!!!

Har satt nytt mål, DrTexas skal til NM neste år!! Vil kvalifisere meg til NM etter bare 8 måneder med vektløfting trening og bare 1 år med totalt styrketrening! Det vil kreve innsats, og jeg må ikke skade meg. Men jeg håper å få kunne droppa myten om at lav stang plassering i knebøy bare er for styrkeløftere. Dette blir ett eksperiment, med mål å se om jeg kan komme meg til NM neste år, dere får vite hvordan det går.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: DrTexas Liftin it!
« #10 : 29. mai 2011, 22:54 »
Nice work. Du skal ikke slenge deg med på noen styrkeløftstevner også, da?

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: DrTexas Liftin it!
« #11 : 30. mai 2011, 09:11 »
Nice work. Du skal ikke slenge deg med på noen styrkeløftstevner også, da?

Jo hadde tenkt det, måte å holde meg i konkurranse form kan jo en si, selv om det ikke er samme sport så kan jeg vel hente noe fra erfaringen. Kanskje satse der og, er det lov å delta i NM i to forskjellige idrett?

I så fall må jeg bli mye sterkere og benken må fixes asap...

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: DrTexas Liftin it!
« #12 : 30. mai 2011, 15:39 »
Benkpress ser ut til å ta litt tid å bli sterk i, selv om man trener hardt, men resultatene kommer sakte men sikkert, er i hvert fall min erfaring. Hvordan kjentes 3x5 på 98,75 kg ut? Tror du at du greier lineær progresjon med 1,25 kg økning hver uke mye lenger?

Jeg har nok pent lite å bidra med mtp. knebøy, men jeg har litt erfaring med benkpress Smiley

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: DrTexas Liftin it!
« #13 : 30. mai 2011, 22:45 »
Benkpress ser ut til å ta litt tid å bli sterk i, selv om man trener hardt, men resultatene kommer sakte men sikkert, er i hvert fall min erfaring. Hvordan kjentes 3x5 på 98,75 kg ut? Tror du at du greier lineær progresjon med 1,25 kg økning hver uke mye lenger?

Jeg har nok pent lite å bidra med mtp. knebøy, men jeg har litt erfaring med benkpress Smiley

Det har faktisk gått meget bra i det siste tro det eller ei. Benken har hatt like mye framgang som knebøy siden april (da tok jeg 80kg i benk), så jeg er virkelig ille ute.

98,75kg kjentes uryddig ut, jeg har 193 vingespenn på en 183cm kropp, så føler jeg vingler veldig under løftet. Nå er jo mitt stående press ikke så bra heller, så har nok ingen andre enn meg selv å takke. Vi får se hvorvidt 1,25kg kan holdes gående (bytta akkuratt). Press kjennes solid ut, så forhåpentligvis vil framgang der gi litt vennlig klaps i baken.

Om ikke så kan det bli aktuelt med roing eller triceps øvelser? dette har jeg ingen erfaring med, så da takker jeg gjerne for tips. 98,75kg som sagt kjentes uryddig ut, men tror jeg kan klemme til 100 på søndag, det var tungt, men knebøy var tyngre. Bare der sitter teknikken på en helt annen måte.

I dag tok jeg 60kg 5x1 i rykk
60kg 5x3 støt med vendingene fra heng. Skulle brukt reimer gitt....men greit å få en del teknikk trening av treneren.

Benken har liksom alltid vært min dårlig løft, og det gnager jo på motivasjon selvfølgelig. Mindre motivasjon=mindre satsing=ræva benk=mindre motivasjon. Ond sirkel, men vil jobbe med saken, som sagt, kom med tips jeg er villig til å høre.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: DrTexas Liftin it!
« #14 : 31. mai 2011, 00:09 »
Jeg ser ingen grunn til å legge til assistanseøvelser før du stagnerer i hvert fall. Og Rippetoe selv anbefaler vel å resette og prøve igjen et par ganger før man prøver med deload.

Personlig trente jeg ingen assistanseøvelser for benkpress fra i en periode på 6 måneder fra fjor sommer frem til jul (droppet peck deck, dips, skråbenk med manualer, smalbenk, benk til kloss, triceps extensions og smalbenkmaskin, altså øvelser jeg trente før som jeg trente før). I en periode på 3 måneder fra januar og frem til litt ute i mars la jeg inn 1-2 sett i uka med triceps extensions med manualer bak hodet til failure. Jeg økte vel fra 125 kg til 142,5 kg i benkpress i denne perioden på 9 måneder. Etter å trent nesten bare benkpress for bryst og triceps i nesten et år, så satte jeg personlige rekorder i alle assistanseøvelser, selv om jeg ikke hadde trent dem i det hele tatt. Jeg hadde riktignok spist meg opp 10 kg i kroppsvekt på omtrent 9 måneder også, da, så det er ikke ekstraordinært akkurat, men fortsatt helt grei fremgang til meg å være. Min erfaring og det jeg har hørt fra folk er at benkpress i enda større grad enn andre øvelser er en øvelse man kan spise seg opp i styrke på, men det er kanskje ikke målet. Dessuten er det jo en stor sjans for at man blir litt for tjukk hvis man legger for mye fokus på å spise seg opp i vekt, og ikke trene bra og hvile bra.

Det virker som at din treningsfilosofi virker bra, så jeg tror ikke du bør falle for fristelsen og legge inn assistanseøvelser.

Når den dagen kommer da du ikke kommer deg videre med 3x5 selv om du bruker microloading, gjentatte forsøk på samme vekt, og deloads, så kan jeg anbefale:

http://www.timinvermont.com/fitness/benchpgm.htm

hvis du ikke har planer om å bruke Texas Method, da. Det skal du kanskje ikke, ettersom du trener vektløfting også.

Dette benkpressprogrammet vil ikke endre noe særlig på treningen din sammenlignet med det du trener nå, da det legger opp til alltid å trene tungt (ikke noen periodisering her, nei), altså slik du gjør nå. Programmet varer i 12 uker hvis du trener benk to ganger i uka, men i ditt program vil det kanskje være mest logisk å trene benkperss og press (det som de fleste i Norge kaller militærpress) annenhver gang du trener en pressøvelse. Personlig trente jeg benkpress 1,5-2 ganger i uka og press 1-1,5 ganger i uka da jeg trente programmet. Jeg ser du trener benkpress bare én gang i uka. Det er godt mulig det fungerer én gang i uka også, men jeg ville nok prøvd å fått til 1,5 ganger i uka for å få litt frekvens i benkpress-treninga, for da sitter jo benkpressteknikken litt bedre. Hvis det blir litt for mye å trene tungt 1,5 ganger i uka i benk, så får du heller utsette en tung trening til neste tunge benkpressdag og ta en lett dag i stedet (3x3 på en vekt du klarer 10-15 reps på, kanskje). I begynnelsen trener du med 4-6 reps, og mot slutten av programmet trener du med 1-3 reps. Det legger altså opp til å øke maksløftet ditt. Hvor mye du øker kommer naturligvis an på treningsgrunnlaget, hvor mange reps du har trent med før, hvor mye du er villig til å gå opp i vekt, hvor langt du er kommet i forhold til ditt genetiske potensiale osv. Programmet heter vel "How to add 50 lbs to your bench in 12 weeks", og det er i de fleste tilfeller en ganske stor overdrivelse, altså et markedsføringstriks. Jeg økte 11,5 kg (131 - 142,5 kg) på 13 uker i forhold til min tidligere personlige rekord i benkpress på programmet. Jeg økte vel 2-3 kg i kroppsvekt i samme periode. Når jeg tar maksløft så tar jeg rumpeløft så det synger, men personlig rekord før og etter programmet var med samme teknikk, så økningen kan fortsatt telles Smiley

Jeg ble anbefalt programmet av en her inne på forumet, og jeg er storfornøyd Smiley Ta i hvert fall en titt på linken og les om et.

Oh my God, jeg har aldri skrevet et så langt innlegg før!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!