Skrevet av Emne: Size matters!  (Lest 6638 ganger)

Utlogget KenJ

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 309

  • Bedre sent enn aldri.
Sv: Size matters!
« #15 : 24. juni 2011, 12:35 »
Ok folkens, takker så mye for input Smiley Tenker jeg prøver 5x5 og periodisk faste noen mnd så ser vi hva som skjer Smiley

Er noe usikker på hvor høyt kalorinivå jeg skal ligge på... en enkel kalorikalkulator viste at jeg burde ligge på rundt 2300 kcal for å gå ned i vekt...

Utlogget Waroid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

  • oO
Sv: Size matters!
« #16 : 24. juni 2011, 12:46 »
Legg deg på 2000 du, så kan du ha litt friere tøyler i helgene. Så lenge du ikke er 100% strikt, så vil du alltid få i deg litt mere enn du tror, iallefall angående helg og slikt   Smile

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Size matters!
« #17 : 24. juni 2011, 13:35 »
Ok folkens, takker så mye for input Smiley Tenker jeg prøver 5x5 og periodisk faste noen mnd så ser vi hva som skjer Smiley

Er noe usikker på hvor høyt kalorinivå jeg skal ligge på... en enkel kalorikalkulator viste at jeg burde ligge på rundt 2300 kcal for å gå ned i vekt...

Dette høres fornuftig ut. Det mest fornuftige er at du faktisk gjør en endring i kostholdet, det er det kroppen reagerer på. Om du skal ligge på 2300 vs 2000 er det vel ingen her som har forutsetninger for å si noe sikkert om, du kan like godt starte på 2300 og se hvordan det fungerer. Kan imidlertid være en tanke å vurdere hvor du starter fra.. Som jeg sa så reagerer kroppen på endringer, dersom du har ligget på ca 2300kcal allerede i en periode, så vil det nok ikke skje så veldig mye annerledes nå, periodisk faste eller ei. Enkelte har gode erfaringer med å ligge veldig høyt en periode mellom dietten(e), for å få utnyttet godene med å faktisk kutte på kaloriene. Dette må du nesten vurdere selv Smiley

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Size matters!
« #18 : 24. juni 2011, 22:06 »
Carb cutoffs har vel sin plass det, er vel i det minste anekdotiske "bevis" på at det kan noe for seg ved høykalori/høyprotein og holde fettet noe i sjakk... Men jeg tenker mer på det som "en ekstra dimensjon" å legge til opplegget - men finnes mange andre her med mer peil enn meg på dette.

Du sier at du ligger på 150g protein på 95 kg, det synes jeg er lite. Prøv med å legge til en 50 gram til (eksempelvis).

Ville også sett litt på treningen. Ikke programmet, nødvendigvis, men mer utførelse i betydning hva du får ut av øvelsene.

Tung løfting og progresjon over tid er hva som bygger, bare så det er ute av veien. Men som hovedregel sørg for at vektene er under kontroll, løft så tungt som mulig med god utførelse (dvs. den utførelsen du er ute etter), samtidig som du klarer på beholde stresset på musklene.


"La ikke vektene kontrollere deg, kontoller vektene", for å komme med en klisje...

Dette trenger ikke gjelde for deg i det hele tatt, naturligvis, så ikke ta det på feil måte, bare nevner det siden det er så veldig vanlig for mange som pusher og pusher på egentlig for tunge vekter og ikke blir nevneverdig større (heller gjerne skadet eller går rundt med "småvondter" hele tiden)...
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Size matters!
« #19 : 24. juni 2011, 22:37 »
Hvorfor?

For noen år siden var det all the rage å spise mange måltider om dagen samt kutte ut karbohydrater på kvelden for å hindre at de lagret seg som fett. De siste årene har imidlertid disse tankene blitt kraftig utfordret av mye nyere forskning. Mange kroppsbyggere holder seg vel fortsatt til dette likevel. Børge Fagerli har en artikkel på treningsforum.no nå hvor han viser til forskning som tyder på at man faktisk bør spise karbohydratene på kvelden. Men som så mange andre ganger, så er dette også enten basert på hormonmålinger eller på forsøk på dyr, ikke direkte måling av økning eller tap av fett eller muskelmasse hos trente mennesker.

Utlogget KenJ

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 309

  • Bedre sent enn aldri.
Sv: Size matters!
« #20 : 25. juni 2011, 10:45 »
Carb cutoffs har vel sin plass det, er vel i det minste anekdotiske "bevis" på at det kan noe for seg ved høykalori/høyprotein og holde fettet noe i sjakk... Men jeg tenker mer på det som "en ekstra dimensjon" å legge til opplegget - men finnes mange andre her med mer peil enn meg på dette.

Du sier at du ligger på 150g protein på 95 kg, det synes jeg er lite. Prøv med å legge til en 50 gram til (eksempelvis).

Ville også sett litt på treningen. Ikke programmet, nødvendigvis, men mer utførelse i betydning hva du får ut av øvelsene.

Tung løfting og progresjon over tid er hva som bygger, bare så det er ute av veien. Men som hovedregel sørg for at vektene er under kontroll, løft så tungt som mulig med god utførelse (dvs. den utførelsen du er ute etter), samtidig som du klarer på beholde stresset på musklene.


"La ikke vektene kontrollere deg, kontoller vektene", for å komme med en klisje...

Dette trenger ikke gjelde for deg i det hele tatt, naturligvis, så ikke ta det på feil måte, bare nevner det siden det er så veldig vanlig for mange som pusher og pusher på egentlig for tunge vekter og ikke blir nevneverdig større (heller gjerne skadet eller går rundt med "småvondter" hele tiden)...

Har skrudd opp til 200 gram nå ja. Tror vel kanskje greia mi først og fremst at jeg ikke har kjørt tungt nok lenge nok. Skal se om jeg ikke får bygd opp mer styrke nå med 5x5 programmet, og dermed kunne smelle på flere skiver enn jeg gjør nå etterhvert Wink Føler vel at jeg har rimelig bra form, kjenner at de rette musklene jobber i de forskjellige øvelsene, har aldri vondt annet enn noe treningsverk avogtil. Sliter nok mest i benk, får ikke helt til det der å skyve opp vekta helt fra fotsålene og oppover i kroppen Tongue Unngår å krumme ryggen iallefall... En annen ting er at jeg trener hjemme alene, så tror jeg blir litt nervøs når jeg skal kjøre opp mot max...


Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Size matters!
« #21 : 25. juni 2011, 10:53 »
Skaff deg en sikkerhetsmekanisme til benken. Jeg synes det er essensielt å slippe å bekymre meg om å bli knust når jeg trener.

Utlogget stef

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 61

Sv: Size matters!
« #22 : 25. juni 2011, 11:34 »
Har trent i ca 5-6 år nå og har lagt på meg rundt 8-10 kilo muskelmasse i denne perioden. Ikke mye å skryte av akkurat og nå ser det ut som jeg har stagnert helt, ser ingen framgang lengre. Jeg er snart 38 år gammel, ca 185 høy og veier gjennomsnittelig 95 kilo på morgenen. Har en stillesittende jobb så jeg er mest bare fysisk aktiv når jeg leker med ungene eller trener Wink Prøver å få til 3 økter kardio i uka og 3 økter fullkroppsprogram. Kardio er som regel rundt en time med ganske hard sykling. Styrketreningen består nå for tiden av markløft, benkpress, roing, pull ups, arnold press og planken, en av dagene har jeg litt ekstra armtrening.

Har kjørt RYP flere ganger med en viss framgang, men uansett hva jeg gjør så blir jeg ikke stor. Har stått på stedet hvil i et halvt år...Trener alene og prøver å presse meg så mye som jeg kan uten spottere, kjører alle øvelser nå med 3 sets og ligger på rundt 8-10 reps pr set. Ligger på rundt 150 gr protein om dagen, karbs prøver jeg å regulere etter hvor aktiv jeg er og om det er treningsdag. På hviledager har jeg begynt å kutte ut karbs etter klokken 1700. Har ufattelig lett for å legge på meg flesk og jobber nå med å sakte svi vekk det ekstra jeg har rundt midja etter en sløv kardio vinter... Vil tro jeg må ha vekk rundt 5 kilo til for å være høvelig stram i skrotten. Har for litt siden begynt å ta Kre-Alkalyn i håp om at dette kan booste vekst litt mer, tar 3 kapsler 3 ganger om dagen.

Skjønner at jeg det jeg vil er ganske vanskelig å oppnå siden jeg både vil svi av flesk og legge på meg muskelmasse, men jeg legger som sagt utrolig lett på meg flesk og er himla vanskelig å bli kvitt det igjen... sytemodus/ jeg vil bli større og hardere!!!!! /sytemodus off

Derfor går du ikke opp.....
1. Du er redd for å legge på deg + du vil bli mindre samtidig(eller kvitte deg med fett)? Går ikke opp i opp..
2. Du spiser ALT for lite Protein. Helt sikkert for lite med carbs også.
3. Du kjører 1 times harde cardio økter x3 i uka? Sliter du med å bli større trapp disse kardio øktene ned til 15-20 min. Ender jo opp med å måtte spise Protein/Carbs som en HEST om du skal opp i vekt med de taktene der.

Jeg vil anbefale deg å dele opp treningen din i faser. Du vil bli større og hardere? Tar utgangspunkt i at du mener mer muskler + lavere fett% = great success?

Hva vil du? Vil du opp i muskler? Eller ned i fett%? VELG.

Ta gjerne for deg en bra bulkeperiode en vinter. Legg på deg masse muskler, ikke vær redd for å gå opp!!!
Deretter når du er fornøyd med muskler, gå på en bra diett go start din definisjon(gå ned i fett%).

PS: Du vil ikke legge på deg flesk om du spiser clean. Riktig Protein, riktig type Carbs og sunt fett. Litt blir det jo selvfølgelig. Men du blir ikke feit.
Stefan Ødegård - 21 år.
Status - SOMMERDEFFING:
87kg @ 8.23 fett%.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Size matters!
« #23 : 25. juni 2011, 12:19 »
Helt enig med innlegget rett over!

Få i deg nok protein og dropp kardio for å vokse. Du bør også prøve å få opp styrken. Kjør 3x3 med opp mot maks belastning i perioder.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget starr

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 121

  • Starr
• Don't get fat. In my opinion, no man needs to be above 10% body fat, and getting there isn't that hard. It can take time if you carry a lot of fat, but every man can get there and maintain this level.

Benkpress 130 kg @ 72 kg kroppsvekt

Utlogget KenJ

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 309

  • Bedre sent enn aldri.
Sv: Size matters!
« #25 : 26. juni 2011, 14:04 »
Takker alle for input her. Tar først for meg 5x5 opplegget med mark, benk, pull ups og militær press 3 ganger i uka. Hva er en veldig effektiv mageøvelse? Tenker jeg tar biceps curls og dips en gang i uken.
Foringa blir periodisk faste med fett og protein på dagtid og protein og karbs etter trening. Tenker jeg skal prøve å ligge på rundt 2300 kcal om dagen, se hvor det fører hen... Litt kardio blir det jo uansett da man ikke er singel lengre... Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!