Skrevet av Emne: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg  (Lest 4698 ganger)

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #15 : 06. juli 2011, 23:45 »
Er forskning som viser til at færre måltider ikke påvirker blodsukkeret nevneverdig òg, forresten.

- Personlig merker jeg _aldri noe til blodsukkeret mitt. Og jeg faster 18t i døgnet.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #16 : 07. juli 2011, 13:41 »
Hm... Hvor hørte du det? Skal ikke si at det ikke stemmer, men det hørtes i så fall rart ut. Jeg klarer heller ikke finne noe om det på Google. Jeg finner derimot mange sider som sier det motsatte, bl.a. Apotek1 sine hjemmesider, diabetesinfo.no m.m. Prøvde søkeord som f. eks "blodsukker færre måltid", men finner likevel kun sider som sier at man bør spise oftere og mindre.

Et eksempel på en side som f. eks forklarer det kort og greit, og som dukker opp tidlig når man Googler det:http://iform.nu/kosthold/mat-og-sunnhet/5-maltider-om-dagen-og-alltid-frokost
Her kan du også lese litt om hvem forfatteren av denne korte infoteksten er: http://da.wikipedia.org/wiki/Jerk_W._Langer

Kan også nevne at jeg lærte om dette først av Fredrik Paulún. Man kan lese om hvem Paulún er her om navnet lyder ukjent. Sveriges mest kjente ernæringsfysiolog, som har hatt flere dokumentarer på SVT, skrevet bøker, artikler, holder seminarer m.m. Anbefales for kostholdsinteresserte. Smiley

Så jeg stusser som sagt litt på at det skal være forskning som beviser at færre måltid ikke påvirker blodsukkeret nevneverdig, selv om jeg personlig ikke kan utelukke det, selvsagt.

Ellers er jeg enig i det du sier, whey%, men synes det likevel er lurt å anbefale å prøve å spise oftere og mindre til alle, uansett, pga. alle de positive effektene det har på helsen i det hele tatt. Og det er kanskje spesielt lurt for nybegynnere å legge til seg slike vaner tidlig, da det ellers fort kan bli ren bingo om de "treffer" i forhold til timing. Spiser man passe, f. eks 4 balanserte måltid, så er det bare mye større sjanse for at alt går bedre enn om man absolutt skal tyne seg til 2-3 fordi man ikke helt gidder noe annet. Spiser man få og store måltid, blir det også viktigere at man ikke skeier ut i disse måltidene fordi "det er så lenge til neste gang".

Men skjønner hva du mener likevel, og er ikke uenig. Smiley

Det er jo også et veldig godt poeng det lobana sier. Det hadde ikke jeg tenkt over når jeg skrev innlegget, men jeg er jo så klart helt enig. Begynner man først med å spise sjelden, og er typen som trenger 2500 - 3000+ kcal for å gå opp i vekt, kan man fort havne i en frustrasjonssirkel hvor man ikke skjønner hvorfor man aldri øker i vekt når man "spiser jo så mye" - men så gjør man kanskje ikke det egentlig!

Utlogget NicolaiH

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: 19 år, tynn (ectomorph), 60kg
« #17 : 08. juli 2011, 23:55 »
A great engine needs great fuel. Spis mye - hele tiden.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!