Skrevet av Emne: Hvordan måler man reell styrke?  (Lest 1384 ganger)

Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Hvordan måler man reell styrke?
« : 28. august 2011, 16:24 »
Regner med at man regner egentlig styrke utifra hva man løfter og kroppsvekt?

Slik jeg ser det er en som veier 70kg og løfter 85kg mye sterkere enn en som veier 100kg og løfter 100kg.

Hvordan måler man dette, og er dette annerkjent som "riktig"? Eller er det kun hva du løfter uavhengig av vekt folk teller? Snakker her om det uformelle synet på styrke og ikke noe konkuranserelatert.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Hvordan måler man reell styrke?
« #1 : 28. august 2011, 16:26 »
Han som løfter 100kg er sterkest.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Hvordan måler man reell styrke?
« #2 : 28. august 2011, 16:29 »
Hvis det ikke er konkurranserelatert, vil jeg påstå at den som er sterkest er han som løfter tyngst. Å hevde at man er sterkere fordi man løfter prosentvis mer ift egen kropp, når det ikke er konkurranse, blir feil i min verden. Tror det er noe sveklinger har innført for å ha en sjanse mot folk som er sterkere enn dem.

Kun min mening selvfølgelig

PS: Hører aldri lettvektere snakke om "ift egen kropp" når det er snakk om løping eller sykling. Egentlig burde vi som er tunge få bonusminutter når vi løper mot de lette, ettersom tyngdekraften hemmer oss vesentlig mye mer enn dem. Spesielt i motbakker

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Hvordan måler man reell styrke?
« #3 : 28. august 2011, 16:31 »
Hvis en bil med 100hk har en toppfart på 200km/t og en med 200hk har en toppfart på 250km/t, hvilken bil er da raskest?


Hvordan man måler reell styrke? måler styrke i det styrken skal brukes til :Smiley
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Hvordan måler man reell styrke?
« #4 : 28. august 2011, 16:32 »
Hvis man mener absolutt styrke, så kan man si at en som veier 200 kg og løfter 101 kg er sterkere enn en som veier 70 kg og løfter 100 kg.

Hvis man mener relativ styrke, så blir det vanskeligere. Man kan jo regne løftet vekt og se på forholdstallet mellom løftet vekt og kroppsvekt. Men da vil alltid den letteste vinne, for alle organismer på jorden har lettere for å være sterke i forhold til sin egen kroppsvekt hvis de er små enn hvis de er store.

I styrkeløft bruker man http://en.wikipedia.org/wiki/Wilks_Coefficient  for å korrigere for forskjellig kroppsvekt.

I vektløfting bruker man http://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_Coefficients for å korrigere for forskjellig kroppsvekt.

Det finnes kalkulatorer på nettet som regner ut scoren med både Wilks og Sinclair på nettet.

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Hvordan måler man reell styrke?
« #5 : 28. august 2011, 16:37 »
Den som løfter tyngst, er sterkest.. ferdig med det! han på 100, i eksempelet ditt, løftet mer en han på 70. ergo, han er sterkere. Prestasjonen derimot, kan man si var bedre av han på 70.

Det finnes sikkert en formel for det du snakker om, men det blir feil og unøyaktig ettersom styrke er alt for relativt til å kunne regnes ut på en slik måte.

kansje dårlig eksempel, og noe vanskelig å få formulert, men prøv:
si fyren på 100, har 20kg mer fett, og 10kg mer muskler i legg, lår, rumpe, rygg og biceps. og løftet var benkpress.  (altså, de 30kg mer han har på kroppen i forhold til han på 70, ligger på urelevante plasser for løftet)
så ville han på 100 gjort en syykt mye større prestasjon enn han på 70.
Westside disciple

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Hvordan måler man reell styrke?
« #6 : 28. august 2011, 16:39 »
Den sterkeste er den som utvikler mest kraft. Alså den som løfter tyngst. Eventuelt løfter samme vekt raskere. Slik er det bare.

I styrkeløft har man poeng utifra kroppsvekt. Men om man får flere poeng betyr det bare at man er en bedre styrkeløfter, ikke at man er sterkere. Wink

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Hvordan måler man reell styrke?
« #7 : 28. august 2011, 17:00 »
Det finnes sikkert en formel for det du snakker om, men det blir feil og unøyaktig ettersom styrke er alt for relativt til å kunne regnes ut på en slik måte.

De formlene jeg nevnte er de eneste som har en viss anerkjennelse blant folk og som faktisk brukes i idrett for å bedømme prestasjoner. Alt annet man sier blir apples vs oranges.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!