Skrevet av Emne: Styrke Vs BB...  (Lest 4780 ganger)

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Styrke Vs BB...
« #15 : 24. september 2011, 18:18 »
Hei, du trenger ikke 'le' av folk her inne. Jeg ler ikke av deg, men forsøker å diskutere saklig, hold deg for god til å trakassere andre meddebatanter!

Jeg forsøker å svare på spørsmålet til trådstarter. Han lurer på om han ligger for lavt, 4-6 reps, til å øke maksimalt i muskelmasse. Jeg sier ja, han gjør det.

Man bygger muskelmasse best i repsområdet 8-12. Hvis det er muskelmasse han er ute etter så bør treningen hans hovedsaklig basere seg på høyrepstrening med korte pauser. Trener man med 4-6 reps vil man vokse, men ikke like mye som hvis man trener med 8-12 reps.

Er det nødvendig med perioder der man ligger lavt på antall reps, type 1-5 reps? Tja... Det viktigste er at man øker belastningen fra økt til økt. Man vil også trene opp styrken når man ligger på 8-12 reps. Poenget er at man må legge mer vekt på stanga fra trening til trening.

Jeg lo vel hovudsaklig av den artikkelen, kanskje jeg burde le av deg også som poster opp den som en slags "kilde" på at 8-12 reps bygger best.
Og jeg sier: Nei, han gjør ikke det.

Poenget er at du skal sjokkere kroppen for hver trening, du sjokkerer ikke kroppen hver trening ved å trene med 12 reps og ca samme vekt. Du trenger en god progresjon, som du selv sier , noe du ikke får av å trene 12 reps hele tiden. Jeg sier det igjen: V-A-R-I-A-S-J-O-N

What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Styrke Vs BB...
« #16 : 24. september 2011, 19:03 »
Jeg lo vel hovudsaklig av den artikkelen, kanskje jeg burde le av deg også som poster opp den som en slags "kilde" på at 8-12 reps bygger best.
Og jeg sier: Nei, han gjør ikke det.

Poenget er at du skal sjokkere kroppen for hver trening, du sjokkerer ikke kroppen hver trening ved å trene med 12 reps og ca samme vekt. Du trenger en god progresjon, som du selv sier , noe du ikke får av å trene 12 reps hele tiden. Jeg sier det igjen: V-A-R-I-A-S-J-O-N


De fleste byggerne trener høyreps, 10-12. De sterkeste er ikke nødvendigvis de største, som er poenget i artikkelen jeg la ut. Hvis du leser den så forstår du det.

Det er irriterende å diskutere med fjortiser som tror de vet alt her i verden og med stor variasjon i løftene sine...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Styrke Vs BB...
« #17 : 24. september 2011, 19:20 »
De fleste byggerne trener høyreps, 10-12. De sterkeste er ikke nødvendigvis de største, som er poenget i artikkelen jeg la ut. Hvis du leser den så forstår du det.

Det er irriterende å diskutere med fjortiser som tror de vet alt her i verden og med stor variasjon i løftene sine...

De fleste byggerne doper seg også. Hva mener du tror de vet alt her i verden? Synest det er du som er bastant og påståelig her jeg. Fjortis faktisk, moroklumpen. Grunnen til at du mener at en bygger mye mindre volum av lavere reps må vel være pga at du ikke har fått stor fremgang i volum det da? eller?
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Styrke Vs BB...
« #18 : 24. september 2011, 19:28 »
Ja, jeg er ikke blant de største, men så har jeg aldri bola heller. Ikke skryter jeg på meg noe på internett heller. Forresten fornøyd med egne resultater, har volum nok og styrke nok, tror ikke jeg kan oppnå så mye mer volum på naturlig vis. Men hvis noen vet hvordan jeg får armer på 50cm så er jeg åpen for råd.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Styrke Vs BB...
« #19 : 24. september 2011, 19:31 »
Ja, jeg er ikke blant de største, men så har jeg aldri bola heller. Ikke skryter jeg på meg noe på internett heller. Forresten fornøyd med egne resultater, har volum nok og styrke nok, tror ikke jeg kan oppnå så mye mer volum på naturlig vis. Men hvis noen vet hvordan jeg får armer på 50cm så er jeg åpen for råd.

Hva har det med saken å gjøre at du aldri har bola? Skal gi deg ett råd jeg: Varier mer med antall reps/sett og pausene. Da får du sikkert litt bedre fremgang.
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Styrke Vs BB...
« #20 : 24. september 2011, 19:36 »
Jeg varierer selvsagt, trener tungt i perioder og lett i andre perioder. Men hadde jeg ønsket mer volum ville jeg trent mest høyreps.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Styrke Vs BB...
« #21 : 25. september 2011, 15:06 »
Du som mener at høye repetisjoner er best; der er vi helt uenige. Jeg begynte min trenings karriere med 10 reps +, jeg gikk ikke opp noen ting omtrent, før jeg begynte med tunge løft 3-5 reps. Du kan ikke komme å si at alle bygger best ved høy reps, da vet du virkelig ikke hva du snakker om. Jeg liker å ligge på 3-5 reps på baseøvelser, også ligger jeg på rundt 8-10 når jeg kjører isolasjons øvelser. Grunnen for at jeg trener tungt på baseøvelser, er pga. jeg da får kjørt kroppen rimelig hardt, derav kjører jeg isolasjonsøvelser kun for å få litt ekstra trykk på de musklene som trenes denne dagen. Hoved fokus burde være på baseøvelser; tunge løft.

Det skal sies at alle reagerer forskjellig, derfor er det feil av deg å si "sånn er det". Jeg har en kompis, som veier rundt 70 kg ca, han er veldig lav, men gutten har ekstremt med muskler, veldig, veldig lav fett prosent. Han er styrkeløfter, og kjører ikke en eneste iso øvelse, der er det kun baseøvelser og tunge løft.

20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Styrke Vs BB...
« #22 : 25. september 2011, 16:06 »
Folk får trene som de vil, lite jeg kan gjøre med det. Men som nybegynner lønner det seg å trene høyreps. Fire grunner til det:
1 teknikk må trenes inn
2 nybegynnere trenger mengdetrening
3 nybegynnere trenger å trene opp muskelmassen
4 antall reps bør kuttes ned når man ikke klarer å øke fra trening til trening

Derfor mener jeg det er best å trene 4x12 i starten, det første halve året. Man får muskelmasse og treningskapasitet på kjøpet og kan fokusere på styrke etterhvert. Programmer som 5x5 har for lite mengde i seg.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Styrke Vs BB...
« #23 : 25. september 2011, 16:09 »
Folk får trene som de vil, lite jeg kan gjøre med det. Men som nybegynner lønner det seg å trene høyreps. Fire grunner til det:
1 teknikk må trenes inn
2 nybegynnere trenger mengdetrening
3 nybegynnere trenger å trene opp muskelmassen
4 antall reps bør kuttes ned når man ikke klarer å øke fra trening til trening

Derfor mener jeg det er best å trene 4x12 i starten, det første halve året. Man får muskelmasse og treningskapasitet på kjøpet og kan fokusere på styrke etterhvert. Programmer som 5x5 har for lite mengde i seg.

Du vet vel at alt handler om intensivitet? En rep skal vare et antall sekunder for maks utmattelse.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Ukjentfornå

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 544

  • "Train beyong the pain..Death is your release!
Sv: Styrke Vs BB...
« #24 : 25. september 2011, 16:32 »
5x5 også sheiko

Utlogget jan_erik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

  • Styrkeløfter
Sv: Styrke Vs BB...
« #25 : 25. september 2011, 16:52 »
jeg trener mengde men med få rep og mange sett eller?
stevne pers

benk 135  bøy 192,5  mark 190 (mark uten utstyr)

trenings pers 

benk 140 bøy 185   mark 190  MP 70

Uten utstyr
benk 120 bøy 145  mark 190

Trenings logg

Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Styrke Vs BB...
« #26 : 25. september 2011, 22:06 »
Problemet til de som ikke blir større er aldri lav vs høy rep eller annen theorycrafting men for lite konsistent og stabil trening, og for lite mat. Det har jeg smertefullt lært selv gjennom årene Tongue

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Styrke Vs BB...
« #27 : 25. september 2011, 22:32 »
Du vet vel at alt handler om intensivitet? En rep skal vare et antall sekunder for maks utmattelse.
Nei, det vet jeg ingenting om. Mulig jeg har gått glipp av noe viktig... Greia er at jeg mener det er best å hente ut nybegynnerpotensialet ved å kjøre høye repetisjoner. Hvorfor? Fordi man får mange fordeler med på kjøpet. Bra treningsgrunnlag, bra muskelvekst og bra teknikk. Det er etter min mening feil å anbefale 5-3-1, 5x5 ol programmer til en fersking.

Det er bedre spør du meg å trene 4x12 i alle baseøvelsene og de isolasjonsøvelsene man vil fokusere på, og heller gå over på et mer styrkerettet opplegg når man har trent en stund. Nybegynnere kan øke vektene fra uke til uke på et høyrepsprogram, man øker i styrke selv om man trener 4x12 eller 10x10, og mengdetreningen og muskelmassen man tar med seg videre kan man utnytte senere, enten man ønsker å fortsette med bygging eller å satse på mer styrkerettet trening etterpå.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Styrke Vs BB...
« #28 : 25. september 2011, 22:36 »
På samme måte som at man øker i styrke med 4x12, øker man i volum med lavere reps samtidig som man øker styrken.

Problemet til de som ikke blir større er aldri lav vs høy rep eller annen theorycrafting men for lite konsistent og stabil trening, og for lite mat. Det har jeg smertefullt lært selv gjennom årene Tongue

Støtter denne.
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Styrke Vs BB...
« #29 : 25. september 2011, 22:46 »
Ja, man øker i volum av lavreps også. Men spørsmålet er, når skal man trene høyreps, som fersking eller som viderekommen? Jeg mener man bør trene lett i starten og så gå over på tyngre vekter og lavere vekter etterhvert. Man svir av kruttet alt for tidlig hvis man går rett på et 5x5 program.

Det er riktig at man blir veldig fort sterk av å løfte 1-5 reps. Men det er viktig å holde igjen en stund. Det er ikke like morro å løfte 4x12 som 3x3, og det gjør at mange ikke får nok mengdetrening i bunn.
Education is important, but big biceps are importanter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!