Skrevet av Emne: Kulestøtere vektløfting  (Lest 13623 ganger)

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Kulestøtere vektløfting
« : 02. oktober 2011, 11:43 »
Litt imponerende vekter på en del av kulestøterne rundt om i verden.

Her er et klipp av en av våre danske naboer: Joachim Olsen

http://www.youtube.com/watch?v=6XFVqB4zAaw#noexternalembed&feature=channel_page

Med tanke på måten en kulestøter trener, tror jeg faktisk en del vektløftere kunne kasta greit seg i kulestøt, hva tror dere?

Utlogget weightlifter

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 284
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 284

Sv: Kulestøtere vektløfting
« #1 : 02. oktober 2011, 16:01 »
Er nok lettere for kulestøtere å hevde seg i vektløfting, enn omvendt. Kulestøtere har jo styrkerykk og vendinger i sine treningsrutiner. Men kjenner ikke til så mange vektløftere som har kulestøt i sine faste treningsrutiner. For øvrig er det flere kulestøtere som har vært med i vektløfting her i Norge of hevdet seg greit i nm sammenheng.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Kulestøtere vektløfting
« #2 : 02. oktober 2011, 18:25 »
Ja, er enig i det. Men vektløftere har nok allikevel en liten fordel i kulestøt fremfor vanlige folk. Spessielt siden kulestøt ikke er fullt så teknisk som andre friidrettsgrener (som f.eks stav eller andre hoppøvelser)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Kulestøtere vektløfting
« #3 : 02. oktober 2011, 18:31 »
Ikke de peneste løftene (rent teknisk) jeg har sett, men jaggu er han sterk. Som det sies, "strong makes up for weird."

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Kulestøtere vektløfting
« #4 : 02. oktober 2011, 19:19 »
Ikke de peneste løftene (rent teknisk) jeg har sett, men jaggu er han sterk. Som det sies, "strong makes up for weird."

Ja, spessielt styrkerykkene var mindre pene enn resten. Men heftige vekter uansett.

Utlogget magnusrb89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • Diskos: 57.07
Sv: Kulestøtere vektløfting
« #5 : 08. november 2011, 17:45 »
Ja, er enig i det. Men vektløftere har nok allikevel en liten fordel i kulestøt fremfor vanlige folk. Spessielt siden kulestøt ikke er fullt så teknisk som andre friidrettsgrener (som f.eks stav eller andre hoppøvelser)

Jeg bare ønsker å understreke at dette er SVÆRT feil.... Rotasjonskule er kanskje den teknisk vanskeligste av alle friidrettsøvelser utenom Stav... Med den tradisjonelle hinketeknikken i kule kan man riktignok med EKSTREME ressurser hevde seg selv med en litt shabby teknikk. Kulehink er allikevel veldig vanskelig å få til på det nivået som kreves for å hevde seg.

Fremfor vanlige folk vil vektløftere ha en fordel i alle friidrettsøvelser siden de er bedre trente. Styrke er opplagt en fordel i kulestøt, så tanken der er ikke helt feil ... Men det allikevel ingen som uten å ha trent MYE kule vil ha sjanse til å hevde seg, heller ikke på nasjonalt nivå.

En annen faktor som er viktig å huske på er at kastere generelt er STORE...Det er få kulestøtere på toppnivå under 120kg om det i det hele tatt er noen. I kulehink ligger de fleste på over 190cm. I kulerotasjon finner man noen litt lavere utøvere, men det er ikke veldig mange som hevder seg på et høyt nivå som er under 185.

Det er klart at høye utøvere i + klassen i vektløfting KUNNE blitt veldig gode i kule hadde de trente det fra de var unge og hatt "feelingen" for  øvelsen.


Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Kulestøtere vektløfting
« #6 : 08. november 2011, 21:50 »
Jeg bare ønsker å understreke at dette er SVÆRT feil.... Rotasjonskule er kanskje den teknisk vanskeligste av alle friidrettsøvelser utenom Stav... Med den tradisjonelle hinketeknikken i kule kan man riktignok med EKSTREME ressurser hevde seg selv med en litt shabby teknikk. Kulehink er allikevel veldig vanskelig å få til på det nivået som kreves for å hevde seg.

Fremfor vanlige folk vil vektløftere ha en fordel i alle friidrettsøvelser siden de er bedre trente. Styrke er opplagt en fordel i kulestøt, så tanken der er ikke helt feil ... Men det allikevel ingen som uten å ha trent MYE kule vil ha sjanse til å hevde seg, heller ikke på nasjonalt nivå.

En annen faktor som er viktig å huske på er at kastere generelt er STORE...Det er få kulestøtere på toppnivå under 120kg om det i det hele tatt er noen. I kulehink ligger de fleste på over 190cm. I kulerotasjon finner man noen litt lavere utøvere, men det er ikke veldig mange som hevder seg på et høyt nivå som er under 185.

Det er klart at høye utøvere i + klassen i vektløfting KUNNE blitt veldig gode i kule hadde de trente det fra de var unge og hatt "feelingen" for  øvelsen.



Da vil jeg bare understreke at du misforsto innlegget mitt fullstendig !!!

Jeg sa FREMFOR vanlige folk har vektløftere en fordel. Hevde seg? kan du definere hevde seg? Det er et veldig bredt begrep. Jeg sa at de vil ha en fordel fremfor vanlige folk, ikke at de kom til å bli verdensmester helt av seg selv..

Og dessuten nevnte jeg ingenting om rotasjonskule. Selv vet jeg om flere vektløftere som faktisk har kasta brukbart i kule med hink, uten å ha trent spesifikt på det. Dermed kan jeg si at en vektløfter mest sannsynlig støter lengre i kule, enn en mann som ikke har trent.

Og nei, kulestøt ikke er den vanskeligste grenen. Plukk ut en tilfeldig mann/kvinne, gi dem instruksjon i en times tid, be dem støte en kule. Gjør deretter det samme, og be dem hoppe høyde eller stav. Jeg kan si deg at kulestøtet vil se bedre ut teknisk enn høyde/stavhoppet. Hvorfor..? Jo fordi høyde / stav er en svært krevende teknikk som inneholder bevegelser en gjennomsnittlig utrent person ikke greier å utføre. Bare de ulike posisjonene som kreves i et slikt hopp vil være nærmest umulig for en som aldri har trent før. Mens kulestøt faktisk ikke har noen slike posisjoner.

Jeg sier ikke at de vil kunne støte kula perfekt første gangen, men de vil allikevel mest sannsynlig kunne utføre et kast som   ser   noenlunde greit ut.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Kulestøtere vektløfting
« #7 : 09. november 2011, 01:12 »
Kulestøt tror jeg er veldig krevende. Det ser lett ut og et er lett å kaste/støte kula, men å få lengde på den er MEGET vanskelig (har prøvd). Har flere ganger opplevd meget sterke menn skulle vise seg i kulestøt, men ikke fått kula lengre enn 7-8 m. Har også sett folk som ikke tar 100 i benk kaste over 13m. Å få fart og rett vinkel på en 7,3kg kule er ikke lett. Tror det er lettere å hopp halvparten av v-rek i stav (ca 3m) enn halvparten av v-rek i kule (11,5m). Men mulig det var en dårlig sammenligning... Grin

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Kulestøtere vektløfting
« #8 : 09. november 2011, 10:14 »
Kulestøt tror jeg er veldig krevende. Det ser lett ut og et er lett å kaste/støte kula, men å få lengde på den er MEGET vanskelig (har prøvd). Har flere ganger opplevd meget sterke menn skulle vise seg i kulestøt, men ikke fått kula lengre enn 7-8 m. Har også sett folk som ikke tar 100 i benk kaste over 13m. Å få fart og rett vinkel på en 7,3kg kule er ikke lett. Tror det er lettere å hopp halvparten av v-rek i stav (ca 3m) enn halvparten av v-rek i kule (11,5m). Men mulig det var en dårlig sammenligning... Grin

Selvfølgelig er det krevende. Det kan nevnes at jeg selv har prøvd.. for å si det slik. LOL. Og dermed har jeg ganske greit grunnlag for å si at kulestøt har en lettere teknikk enn den en bruker i stav. Folk er selvfølgelig forskjellige, men selv kjenner jeg en vektløfter som støtte kula 12,20m uten å ha trent mye teknikk. Han fikk ok fart på kula pga grei basic-teknikk og selvfølgelig styrke/eksplosivitet. Skulle dermed likt å sett noen hoppe 3 meter i stav uten noe tekikktrening, det hadde nok ikke sett ut som den samme grenen Sergei Bubka drev med for å si det slik...

En bekjent av meg driver med 10-kamp på internasjonalt nivå, og han sier det selv. Kulestøtinga og løpinga er de letteste øvelsene teknisk, mens stav og høyde er de mest krevende.

Men som sagt dette er veldig individuelt, for noen er hopping så naturlig som å puste, og teknikken og utførelsen er lett. For andre er det kasting eller løping som er lett.

Men ser man kun på den tekniske utførelsen og ikke på resultatet, er kulestøt lettere motorisk.
Pga slik jeg nevnte. Bare de ulike posisjonene/stillingene i høyde eller stav i seg selv, er vanskelige for en utrent person å utføre.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!