Skrevet av Emne: Benkpress  (Lest 42173 ganger)

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Benkpress
« #15 : 22. oktober 2011, 16:31 »
Tren benpress to ganger ukentlig; en lett og en tung dag.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Benkpress
« #16 : 22. oktober 2011, 16:39 »
Hvorfor nevnes det av flere at man burde trene benkpress 1 gang tungt og 1 gang lett i uka? Det å trene tung benkpress 2 ganger i uka vil ikke gi mindre muskelvekst enn 1 tung og 1 lett dag.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

kingkris3

  • Gjest
Sv: Benkpress
« #17 : 22. oktober 2011, 17:39 »
Om du vil hjelpe han å utvikle brystmuskulaturen mest mulig, så må du da først vite at man ikke skal spenne ryggen i bue, for da får du mer leggdrive. Det skal man ikke ha om man ønsker mest mulig utvikling av brystmuskulaturen. Man skal ta skuldre ned og bak, og ha bein rolig på gulvet eller opp på benken. Stoppe stangen noen cm fra bryst, og ikke lock out på toppen - konstant spenn på muskulaturen. 


Hvorfor i alle dager skal man stoppe stanga noen cm fra brystet? Man vil da fortsatt ha konstant spenn i muskelen selv om stanga toucher brystet. Sålenge man  løfter med stopp og ikke hviler stanga på brystet da. Jeg ser heller ingen grunn til å løtfe uten lock-out. Vær så snill å utdyp dette! Det er da ikke uten grunn at styrkeløftere løfter med både lock-out og at de berører stanga med brystet.

Man skal spenne seg opp og ha svai i ryggen, dette for å overføre kreftene fra bakken til overkroppen. Føttene skal ikke plasseres løst og behagelig på gulvet, man skall presse hælene ned og fram slik at man får spenn i hele kroppen dette for å overføre kreftene fra overkroppen til stanga. Kne leddet skal være 90 grader eller mindre. Altså skal leggene være mot hodet ditt. Dette vil vel også skape bedre buktrykk. Kan du forklare meg hvordan man vil utvikle brystmusklene mindre ved å løfte med riktig teknikk?

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Benkpress
« #18 : 22. oktober 2011, 18:44 »
Man skal spenne seg opp og ha svai i ryggen, dette for å overføre kreftene fra bakken til overkroppen.
Det er ingen krefter som overføres. Når du spenner deg opp presser man stanga mer nedover enn rett opp mtp kroppens stilling.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

kingkris3

  • Gjest
Sv: Benkpress
« #19 : 22. oktober 2011, 22:48 »
Det er ingen krefter som overføres. Når du spenner deg opp presser man stanga mer nedover enn rett opp mtp kroppens stilling.

Høres igrunn veldig ulogisk ut, skal være enig der.

Kilder:
http://www.violentheropowerlifting.com/bench-press-articles/189-bench-press-technique-pt-3-feet.htm
http://www.eiriksandvik.com/mysteriet-benkpress-14-tips-styrke-muskelmasse/

Står bare kort forklart men du tar sikkert poenget. Første resultatene på google, gadd ikke rote frem flere kilder.

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Benkpress
« #20 : 22. oktober 2011, 22:59 »
Leste begge artiklene. At oppspenn i benken er jeg ikke i tvil om. Spenner meg konsekvent skikkelig opp selv, men jeg får det ikke til å stemme at jeg "overfører" krefter til armene.

Fruit for thought: Når du tar dips tar du kroppsvekta di x antall ganger. Prøv samme vekta i benkpress. Du er garrantert ikke i nærheten i samme antall når du ligger på benken. Jeg tror det er 2 viktige faktorer som spiller inn her
1: Det er lettere å utføre kroppsøvelser.
2: Folk er sterkere til å presse nedover enn rett frem.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Benkpress
« #21 : 22. oktober 2011, 23:03 »
Det er da ikke uten grunn at styrkeløftere løfter med både lock-out og at de berører stanga med brystet.

De trener da ikke for maksimal muskelvekst i brystet vel?

Man skal spenne seg opp og ha svai i ryggen, dette for å overføre kreftene fra bakken til overkroppen. Føttene skal ikke plasseres løst og behagelig på gulvet, man skall presse hælene ned og fram slik at man får spenn i hele kroppen dette for å overføre kreftene fra overkroppen til stanga. Kne leddet skal være 90 grader eller mindre. Altså skal leggene være mot hodet ditt. Dette vil vel også skape bedre buktrykk. Kan du forklare meg hvordan man vil utvikle brystmusklene mindre ved å løfte med riktig teknikk?

Fordi det da blir mer en fullkroppsøvelse, og man vil hjelpe til med andre muskler enn brystet. Om målet er maksimal muskelvekst er det viktig å bruke den muskelen man vil ha en respons fra. Om man spenner seg opp vil man ikke få den samme effekten.

http://www.youtube.com/watch?v=p7kUmzfZhgQ#noexternalembed

http://www.youtube.com/watch?v=5KLLJlnoK7Y#noexternalembed&feature=fvwrel

http://www.youtube.com/watch?v=yGqhgnojZQk#noexternalembed
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Benkpress
« #22 : 22. oktober 2011, 23:11 »
Hvorfor nevnes det av flere at man burde trene benkpress 1 gang tungt og 1 gang lett i uka? Det å trene tung benkpress 2 ganger i uka vil ikke gi mindre muskelvekst enn 1 tung og 1 lett dag.

Kanskje fordi det er ganske annerkjent at man ikke bør trene tungt hele tiden?  No offense, men har du så utrolig mye benk erfaring med dine 17 år og 68 kg?
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Benkpress
« #23 : 22. oktober 2011, 23:19 »
Kanskje fordi det er ganske annerkjent at man ikke bør trene tungt hele tiden?  No offense, men har du så utrolig mye benk erfaring med dine 17 år og 68 kg?

Jeg er litt enig, men dette med at man ikke skal trene tungt hele tiden gjelder først etter man har vært gjennom en enkel lineær progresjon først. Jeg synes også at alle nybegynnere som ikke har vært gjennom en enkel "linear progression", bør først trene det med økning i vekt hver eneste trening helt til de stagnerer minst en gang. Etter man har vært gjennom lineær progresjo minst én gang, kan man begynne med periodiserte programmer.

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Benkpress
« #24 : 22. oktober 2011, 23:28 »
Jeg er litt enig, men dette med at man ikke skal trene tungt hele tiden gjelder først etter man har vært gjennom en enkel lineær progresjon først. Jeg synes også at alle nybegynnere som ikke har vært gjennom en enkel "linear progression", bør først trene det med økning i vekt hver eneste trening helt til de stagnerer minst en gang. Etter man har vært gjennom lineær progresjo minst én gang, kan man begynne med periodiserte programmer.

Den første framgangen en utøver har er verdifull.  Jeg har hørt meget kompetente styrkeløftere si at en uerfaren benker kan begynne med stanga, for så og øke med 2.5 kg en gang pr uke, og holde på slik i flere måneder før det blir tungt.

Hva du mener er irrelevant, du har null erfaring og null kroppsvekt.  Bedre og høre på utøvere som har trent i 10-20 år.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Benkpress
« #25 : 22. oktober 2011, 23:31 »
Er ikke lenge siden Andre var nesten opp i 105kg, dvs feit som en gris. Null kroppsvekt blir tullete å si.
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Benkpress
« #26 : 23. oktober 2011, 02:20 »
Hva du mener er irrelevant, du har null erfaring og null kroppsvekt.  Bedre og høre på utøvere som har trent i 10-20 år.

Det har ingenting å si hva noen mener. Hva som har noe å si er data. Ronnie Coleman eller Ed Coan kan mene mye rart, og de har trolig rett i mye av det de mener, men det de sier er ikke riktig fordi de er tidenes mest suksessrike kroppsbygger og styrkeløfter, men fordi det de sier stemmer over ens med resultater i den virkelige verden.

Det har ingenting å si hvor sterk eller svak jeg er.

Utlogget Testoster1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

Sv: Benkpress
« #27 : 23. oktober 2011, 03:20 »
Når det gjelder teknikk så kan du jo prøve noen løft med mye lettere vekt.. kjenne litt på det hvordan du føler at du løfter stanga best, hvilke du klarer mest rep på osv... gå etter feeling  Wink

Noen sier spenn ryggen... det hjelper men det er fordi du da bruker mer nedre pecs..ligger du flatt bruker du litt av både nedre og øvre. ..og man er sterkere i nedre Smiley

så det kan kansje hjelpe å fokusere litt på skråbenk-øvelser ( incline og decline) før du gjør et flatbenk maksløft.

Lykke til  Wink

Our Arnold, whose arms are heavy, Vascular be thy veins Nine sets of lunges, ten reps be done, To add girth as it is to strengthen. Give us this day our daily protein, and forgive us of our fats, As we forgive those who are fat too. And lead us not into overtraining, nor deliver us pizzas, For thou art the king of the dumbell, the power clean, and the steroids forever, Amen.

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Benkpress
« #28 : 23. oktober 2011, 09:59 »
Det har ingenting å si hva noen mener. Hva som har noe å si er data. Ronnie Coleman eller Ed Coan kan mene mye rart, og de har trolig rett i mye av det de mener, men det de sier er ikke riktig fordi de er tidenes mest suksessrike kroppsbygger og styrkeløfter, men fordi det de sier stemmer over ens med resultater i den virkelige verden.

Det har ingenting å si hvor sterk eller svak jeg er.

Jeg quota feil og mente egentlig hardcorebakken.  Er han som alltid kommer med bastante meninger og tips som om han har trent i 10-20 år.

There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Benkpress
« #29 : 23. oktober 2011, 16:24 »
Jeg quota feil og mente egentlig hardcorebakken.  Er han som alltid kommer med bastante meninger og tips som om han har trent i 10-20 år.
Der tar du feil. Det å trene benkpress tungt 2 ganger i uka er ikke negativt, kommer selvsagt ann på personen. Gilbert (Fasiten) fortalte om en styrkeløfter som trente tung benk omtrent hver eneste dag hvis jeg husker riktig.
Nå tenkte jeg mer på folk som ikke har trent i mange år. Nybegynnere som har trent opptill 4-5 år har ingenting å tape på å trene tung benk 2 eller 3 ganger i uka. Jeg kjenner ganske mange som trener her på toten, og de fleste trener slik jeg beskriver. De som gjør det riktig mtp kosthold og trening øker i øvelsen.
Hvis du mener jeg ikke har tilstrekkelig erfaring til å uttale meg om saken, hvilken faglig kompetanse kan du ha?
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!