Skrevet av Emne: Opp i vekt for mer styrke  (Lest 1612 ganger)

Utlogget Kris_92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Opp i vekt for mer styrke
« : 11. januar 2012, 01:06 »
Hallo

Jeg har trent relativt gjevnt og trutt i to måneder og ett par uker med stort sett bra kosthold, (ligger på 2700-3000kcal og 160-200g protein de dagene jeg har tatt meg tid til og telle) kroppsvekten har stått stille samtidig som styrken har økt en del, (81kg da jeg startet 80kg blank morravekt nå) begynner og øke litt etter litt slacking med kosthold/trening samt. sykdom i jula men vil gå opp litt raskere (spess i benk) skal først og fremst bli nøyere med 9-10timer søvn per natt og begynne bruke kreatin da jeg har ett kilo bare stående her. Men hva om jeg begynner gå i godt overskudd i matveien?, 3500-4000kcal, 200g+ protein per dag vet jeg har en del noob-gains og gå på men vil jeg ikke mest sannsynlig øke en del kjappere med godt overskudd kontra kun nok mat til oppretholding av kroppsvekt?


Takker for svar  Smile
8*145/7*80/7*135

Utlogget Kris_92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Opp i vekt for mer styrke
« #1 : 16. januar 2012, 16:30 »
liten bump


Har ikke veiet meg på en stund, var på 80kg forrige gang, men har begynt med kreatin i rundt 1uke så har vel lagt på meg litt vann, planen er altså 95kg /m kreatin, iløpet av 2-3måneder, vet jeg blir og legge på meg en del fett og at jeg blir dårligere i kroppsvektsøvelser men målet er altså og øke litt ekstra i mark/benk/bøy dagen jeg når 95kg skal jeg se ann situasjonen (hvordan det er og leve med ekstra spekk/hvor mye jeg har økt i styrke)

Så bestemmer jeg meg om jeg skal deffe/forstette med å ligge på 95kg/gå opp mer.

Har akkurat begynt og kjenne at 80kg føles lett ut i bøy med ræva nesten borti bakken, (Var sviintungt 2-3uker siden.) vil fortsette og dose meg igjennom de stakkarslige persene mine igjennom vintern og synes dette da virker logisk.

8*145/7*80/7*135

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Opp i vekt for mer styrke
« #2 : 16. januar 2012, 16:46 »
Helt unødvendig å gå så mye opp i vekt for å nå dine mål. Skal du opp til 95 kg, bør du legge opp til Starting Strength-tempo på økningen av treningsvektene dine. For å forsvare å gå opp til 95 kg, bør du ha 110+ kg i benk, 140+ i knebøy og 170+ i markløft (minimum).

Utlogget Kris_92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Opp i vekt for mer styrke
« #3 : 16. januar 2012, 18:06 »
Ok, skal høre på deg, men skal passe på og ha ett ørlite overskudd kontra bare oppretholding/underskudd, har du noe tips om hvordan jeg kan øke kjappere i benk?, antar jeg klarer ca. 120 1RM i bøy og 130/140ish 1RM i mark nå men aldri i verden mer enn 65 i benk, er nesten blitt en slags hat-øvelse og det hjelper ikke akkurat at jeg ikke kan ta benk nå pga ett dårlig håndledd.

Er 3x5 mer effektivt enn 5x5?, dytter inn 3 styrkeøkter i uka og prøver øke 2,5kg i allt etter hver økt, har jojoet en god del de siste ukene i vektene pga. usikkerhet på teknikk/sykdom osv. men føler jeg er klar til og øke en god del med treningsvektene nå fremover.

8*145/7*80/7*135

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Opp i vekt for mer styrke
« #4 : 16. januar 2012, 19:06 »
Jeg tror ikke 5x5 har noen fordeler fremfor 3x5 på et program som baserer seg på lineær progresjon, nei.

Tren 3x5 med 2,5 kg økning hver økt (eller mindre enn 2,5 kg, hvis du har mindre vekter enn 1,25 kg) til du stagnerer. Etter det, tren dette benkpressprogrammet: http://www.iform.no/pub/art.php?id=40 . Tren selve benkpressprogrammet. Ikke bry deg om resten av tilleggsøvelsene som er foreslått. Dette er ikke det programmet er ikke det programmet som legger opp til kjappest progresjon, men det fungerer, garantert. Vil tro du øker 20-40 kg i maks på 6 mnd hvis du spiser slik du foreslår her (går opp til 95 kg). Et annet program som legger opp til raskere progresjon er dette: http://www.timinvermont.com/fitness/benchpgm.htm .

Utlogget Kris_92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Opp i vekt for mer styrke
« #5 : 16. januar 2012, 21:47 »
Tusen takk for svar, spennende Cool Skumleste bare da det er tid for og håppe i køys nå men skal se nærmere på Programmene imorra tidlig Cheesy
8*145/7*80/7*135

Utlogget Blackday

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 657
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 657

Sv: Opp i vekt for mer styrke
« #6 : 20. januar 2012, 21:26 »
Ser du allerede har bestemt deg,  tro meg å gå mye opp i vekt har sine  + og minus sider.. å dette vet jeg
 gått opp snaue 60kg, over en periode på 1-2år, Det gir lettere "tilgang" og lettere vei til god styrke, mye bedre trøkk i muskulaturen under øktene, altså du har mere å gi.
Jeg personlig økte ganske greit i styrke med det jeg vil kalle godt over skudd (som andre vil kalle galskap)
For å ikke å snakke om det mentale aspektet, Å se kroppen din gå fra slank, svak, man drar damer å får så mye kjøtt på staka man bare orker til  dvask kroppsfasong aka "pære" å en styrke på treningene som er gode for alderen som ingen "utenforstående" ikke ser, noe som tærer deg kraftig ned mentalt, å Nesten bli en "monk" uten dame besøk av noen form på flere mnd bare pga av man spiste mer for treninga, Den er sur å den ja..


 fra 40kg i benk til 110kg
fra 125kg i markløft til 200kg
fra 50 bøy til 100kg,

( 198cm/ 67kg til 198cm/ 122kg)

Men hver sin smak, styrken kommer uansett med kontinuerlig hard trening!

mvh

Utlogget Kris_92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Opp i vekt for mer styrke
« #7 : 20. januar 2012, 23:56 »
Er selvtilliten som drar damerne vettu  Wink

Tja, er vel hovedsakelig pga. jeg er så jævli svak i benk jeg justerer kcal opptaket litt opp. har også merket jeg har mye mere trøkk på treningene de siste dagene.

Utenforstående kan gå og legge seg  Cool

Grunnen til at jeg vil øke i benk litt kjappere er at jeg har en slektning som forøvrig er 168 høy som røyker, drikker hver helg og er jævli cocky fordi han tar 90 i benk, egentlig gir jeg faen men jeg vet at det hadde irritert han noe innst i helvette om jeg plutselig tok mer enn han i noe/blei bedre enn han i noe som helst egentlig så tenker jeg skal slå han i allt, en ting om gangen  >Cheesy


Edit: kudos til deg, må si din forandring er en stor motivasjon  Wink
8*145/7*80/7*135

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!