Skrevet av Emne: Økning i mark og bøy  (Lest 847 ganger)

Utlogget hobbygym

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Økning i mark og bøy
« : 07. mars 2012, 13:41 »
Jeg har et kjapt spørsmål angående treningsoppsett på mark og bøy.

For tiden trener jeg med pyramidelignende oppsett på settene når jeg tar markløft og knebøy. Altså trener jeg aldri mer enn ett sett med samme vekt.

for knebøy blir det ca slik: 40kg x8, 60kg x8, 80kg x8, 100kg x6, 120 kg x3, 60kg x 14.
for mark: 60kg x10, 80kg x8, 100kg x8, 110kg x6, 70kg x 10.

har hatt grei fremgang i ca 3 uker nå. har ikke trent på 8 måneder før jeg begynte nå i februar.

Det jeg lurer på er om det er mer fornuftig å trene med f.eks 5 sett med samme vekt istedenfor det oppsettet jeg har nå ?

Litt vanskelig å merke forskjellen for meg nå, siden jeg nettopp har begynt igjen og sikker får fremgang uansett. Men hvis det er noen av dere som har erfaring med pyramideoppsett kontra vanlig så kom gjerne med innspill.

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Økning i mark og bøy
« #1 : 07. mars 2012, 13:47 »
Progrejonen burde bygges opp rundt RPE og auto regulering. Altså, følg din egen kropp og dagsform.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget hobbygym

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Økning i mark og bøy
« #2 : 07. mars 2012, 14:05 »
Har ikke hatt erfaring med RPE før, men leste en artikkel på nettet nå. Virker ganske interresant.

Siden du var så rask med å svare lurer jeg på om det er greit jeg stiller et spørsmål til.

Når jeg har beinøkt liker jeg å ta leg curls på slutten for å føle strekk på motsatt side av beina. Er det vits å ta denne øvelsen, eller føyer den seg i rekken blant andre tøyseøvelser ?

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Økning i mark og bøy
« #3 : 07. mars 2012, 14:07 »
Har ikke hatt erfaring med RPE før, men leste en artikkel på nettet nå. Virker ganske interresant.

Siden du var så rask med å svare lurer jeg på om det er greit jeg stiller et spørsmål til.

Når jeg har beinøkt liker jeg å ta leg curls på slutten for å føle strekk på motsatt side av beina. Er det vits å ta denne øvelsen, eller føyer den seg i rekken blant andre tøyseøvelser ?

Så lenge beinøkten din består av knebøy, burde det ikke være nødvendig. Det krever selvfølgelig at du kjører knebøy skikkelig. Selvfølgelig kan du kjøre det, har nok ikke så mye å si. Jeg har begynt å trene litt hamstreings og legger i mitt program, pga. dette er noe jeg må prioritere grunnet svakheter. Smiley
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!