Skrevet av Emne: Den store knebøyteknikkevalueringstråden  (Lest 93231 ganger)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #90 : 03. mai 2012, 11:37 »
Jeg tenker automatisk at det er lurt at det fastsettes en universal definisjon på "god teknikk", "hensiktsmessig teknikk" og "optimal teknikk" før diskusjonen dras videre ut etter den evige usakelig malen for diskusjon som har en tendes til å bli fulgt her inne.

Jeg er helt enig. Det bør presiseres i åpningsinnlegget at standarden man har satt i denne tråden er en den knebøyen som de fleste norske styrkeløfttrenere anbefaler for trening (høy stangplassering, moderat fremoverlent, knærne litt frem (men ikke så mye som vektløfterbøy), albuene pekende nedover, blikket opp). Det er mulig min beskrivelse her ikke sammenfaller med det styrkeløfttrenere i Norge anbefaler, og at jeg altså har misforstått.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #91 : 03. mai 2012, 11:42 »
Hvilke "cues" er det norske styrkeløfttrenere anbefaler for dem som løfter knebøy med høy stangplassering?

Knebøy er min hatøvelse, og jeg har ennå ikke blitt helt klok på den. Jeg er fortsatt usikker på hvordan jeg skal tenke mens jeg tar knebøy. Noen ganger tenker jeg at jeg skal presse hælene eller midten av foten ned i gulvet, andre ganger at jeg skal heve løfte brystkassa opp, andre ganger at jeg skal dytte hoftene opp, andre ganger at jeg skal presse rumpa inn.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #92 : 03. mai 2012, 14:59 »
Mine 2 cent finner du i åpningsinnlegget, uten at det er fasiten.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #93 : 03. mai 2012, 17:15 »
Så det du sier er at om du hadde fokusert på å holde knærne ut fra starten av så hadde du løftet mer nå og derfor hatt bedre teknikk?

Må nesten sitere Slux:

Ja sannsynligvis, og det er ingenting med Slux sitt sitat som forandrer på noe av det jeg har sagt.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #94 : 03. mai 2012, 17:16 »
Kjenner jeg blir helt varm, og får lyst til å virkelig å slå på stortromma, men jeg oppfordrer jo andre til beherske seg, så da må jeg greie det selv. Jeg tror uansett jeg ikke kommer noen vei med Slux. Jeg kan være enig om at dette kanskje ikke var rett tråden for å diskutere ulike typer "ekstrem" knebøyteknikk, når det var rettet mot tilbakemeldinger. Men det er  veldig synd å prøve å kvele en diskusjon, når man virkelig har sjansen til å lære noe nytt. Det er så typisk oss mennesker, meg inkludert, alltid redd for noe nytt. Noe som bryter med det man kan og "vet". Vær åpen for alt nytt, undersøk det og event ta det til deg eller forkast det.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #95 : 03. mai 2012, 18:16 »
Det at knebøy kjøres med to bein istedenfor ett bein skaper stabilitet, spesielt i hofteleddet. En del som er gode i knebøy kan nok få problemer med ettbeins knebøy uten noen form for støtte, spesielt hvis de legger litt vekt på skuldra (og hvis det går greit med det sterkeste beinet, så prøv med det andre). Spørsmålet er hvor lite støttemuskulatur man skal involvere for å gjøre ting enkelt. Man kan jo også kjøre beinpress og ikke noe annet, der er det lite støttemuskulatur involvert. Funksjonell styrke blir det mindre av, da.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #96 : 03. mai 2012, 19:04 »
Kjenner jeg blir helt varm, og får lyst til å virkelig å slå på stortromma, men jeg oppfordrer jo andre til beherske seg, så da må jeg greie det selv. Jeg tror uansett jeg ikke kommer noen vei med Slux. Jeg kan være enig om at dette kanskje ikke var rett tråden for å diskutere ulike typer "ekstrem" knebøyteknikk, når det var rettet mot tilbakemeldinger. Men det er  veldig synd å prøve å kvele en diskusjon, når man virkelig har sjansen til å lære noe nytt. Det er så typisk oss mennesker, meg inkludert, alltid redd for noe nytt. Noe som bryter med det man kan og "vet". Vær åpen for alt nytt, undersøk det og event ta det til deg eller forkast det.

Vi er enige angående tråd. Du kan opprette en egen tråd du så kan vi diskutere det!

Har allerede undersøkt det (tilogmed laget en fin tegning) og forkastet det Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget torolav

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #97 : 11. mai 2012, 12:12 »
http://www.youtube.com/watch?v=gmdbBLHpjv8#noexternalembed&feature=g-upl

Min andre video - og sist fikk jeg tilbakemelding på at albuene var for langt bak. Prøver å endre litt på det, men - på komisk vis - så er det tydelig i andre rep at gamle synder dukker opp igjen.

Tenker også mye på å forsøke å holde svai rygg i bunn, samt komme langt nok ned. Tar gjerne imot kommentarer på dette.
Knebøy - 140/120 (pers/dagens form)
Benk -     140/120 (pers/dagens form)
Mark -     170/150 (pers/dagens form)
KV - 83 kg

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #98 : 11. mai 2012, 15:17 »
Som du sier selv kommer albuene dine bak, i tillegg kan du kanskje med fordel flytte blikket opp til et fast punkt på veggen. Ser ut som du klarer å holde ryggen veldig bra ihvertfall Smiley







Svak, bitter og dopingfri



Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #99 : 03. juni 2012, 22:52 »
Har et par spørsmål:

Fins det mange styrkeløftere som kjører high bar knebøy?

Og angående sko: er det normalt at styrkeløftere bruker vektløftingsko med oppbygd hel? Fins det noe som heter styrkeløftsko, og er disse annerledes? Er det ikke dumt å bruke vektløftingsko når man kjører hoftedominant knebøy?

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #100 : 04. juni 2012, 00:03 »
Fins det mange styrkeløftere som kjører high bar knebøy?
Det er en del som løfter med høy stangplassering. Kanskje spesielt i Norge. Men det er nok slik at de fleste har en medium stangplassering. Det er noen som løfter med lav plassering også. Det er dog mer populært i østeuropa og usa.

..er det normalt at styrkeløftere bruker vektløftingsko med oppbygd hel?
Ja, veldig vanlig.

Fins det noe som heter styrkeløftsko, og er disse annerledes?
Det fins sko som er laget for styrkeløft. Jeg vet Metal produserer sko. De fleste sko laget for styrkeløft har som regel mer ankelstøtte og noen har mindre eller ingen hel.

Er det ikke dumt å bruke vektløftingsko når man kjører hoftedominant knebøy?
Ikke så lenge du klarer og kontrollere knevandringen. Sliter du med at du kjører knærne langt fram kan det være en idé å prøve flate sko slik at bevegeligheten i ankelen tvinger deg bak med rompa.


Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #101 : 04. juni 2012, 00:26 »
Så det er egentlig få (ivertfall i Norge) som kjører typisk low bar squat ala Mark Rippetoe?

Er knebøyene godkjente når man kommer til parallell er må man komme under? Altså: hofteleddet på linje med kneleddet eller under?

Sliter selv med at ryggen endrer form før jeg kommer til parallell, tips til hvordan unngå dette? Det er vel ikke farlig om den går fra veldig svai til nøytal? Det skjer vel på de aller aller fleste løftere når de kommer til parallell?

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #102 : 04. juni 2012, 11:56 »
Les denne og spesielt ta en titt på denne videoen som tar opp akkurat det. Hofteleddet skal komme under toppen på kneleddet. Det med at ryggen endrer form er noe du kan og bør jobbe med, og tas opp i den videoen jeg linket til.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #103 : 04. juni 2012, 18:51 »
Så det er egentlig få (ivertfall i Norge) som kjører typisk low bar squat ala Mark Rippetoe?
Veldig få løfter med Rippetoe-stil. Det skal sies at typisk low bar ikke er ala Rippetoe men heller ala Malanichev, Belyaev, Coan eller Bridges.

Er knebøyene godkjente når man kommer til parallell er må man komme under? Altså: hofteleddet på linje med kneleddet eller under?
I IPF skal "knekken" i hofta være lavere enn toppen av kneleddet...

Her er Ipf standarden Smiley


Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #104 : 05. juni 2012, 20:32 »
Ok.. er det andre forbund som kjører til bare parallell, siden jeg føler jeg har sett en del styrkeløftere kun kjøre til parallell på youtubeklipp etc?

Spør av ren nysjerrighet.

For min del føles det helt komplett umulig å holde svaien helt til sånn som man ser på bildet - gjør virkelig styrkeløftere dette? Eller går ryggen litt over til nøytral i bunnen? Så lenge man strammer magen hele tiden mot beltet, så vil man vel være rimelig stabil. Skal jeg holde svaien kommer jeg bare til kvartbøy Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!